Geld & Recht alle pijlers

grrr die verdomde belastingdienst ook!

21-07-2011 20:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Begin maart heb ik online mijn belastingaangifte ingeleverd van 2010. Omdat ik de rente aftrek van mijn hypotheek jaarlijks wilde terug krijgen verwacht ik een redelijk bedrag. Tegelijkertijd heb ik een aanvraag ingediend om het voordeel maandelijks terug te gaan krijgen (ik ga weer een opleiding volgen en vind het een prettiger idee dat ik gewoon elke maand wat extra geld terug krijg ipv dat ik daar een jaar op moet wachten).

Omdat ik er maar niets van hoorde (van beide dingen) ben ik vanaf begin juli aan het bellen gegaan.

Nu kwam vorige week eindelijk de aap uit de mauw, het werkt schijnbaar zo: omdat ik 2 dingen tegelijkertijd in heb gediend heeft het 1 het ander geblokkeerd. De aanvraag om mijn hypotheek rente aftrek maandelijks uit te keren heeft dus mijn aangifte van 2010 geblokkeerd.

Het is nog de vraag waarom ik dus niet binnen zoveel weken iets van die aanvraag heb gehoord, daar is dus al iets mis gegaan.

Maar nu komt het: de belastingdienst gaat mij dus binnen nu en 3 (!) jaar berichten over mijn aangifte 2010. Ik baal hier verschrikkelijk van en voel me echt van het kastje naar de muur gestuurd. Steeds als ik hier iemand voor aan de telefoon heb heb ik het idee dat ze er overheen ratelen en als leek zijnde snap ik er ondertussen helemaal niets meer van.

Maar kan de belastingdienst dit zomaar maken. Ze maken in mijn ogen nu namelijk 2 fouten: Mijn aanvraag voor de hypotheekrente aftrek niet op tijd in behandeling nemen (duurt nu nog zeker 6 weken voordat ik er bericht over ga krijgen) en mij dus niet berichten over het feit dat er duidelijk iets mis is gegaan met mijn aangifte/aanvraag. waarom wordt dat niet aangegeven dat dat niet samen kan en waarom hoor ik dat pas 4 maanden later nadat ik er 5 keer zelf voor heb moeten bellen?

Ik heb deels al rekening gehouden met het geld (al is het niet op korte termijn gelukkig) maar het benauwd me wel dat ik er misschien nog 3 jaar op moet wachten. Ik probeer nu namelijk een flinke buffer op te bouwen ivm een fulltime stage periode aan het einde van mijn opleiding over 2 jaar.

Weet ook iemand of ik uiteindelijk een rente krijg over het geld waar ik nu op wacht of een andere compensatie?

stel namelijk dat mijn huidige rente van mijn spaarrekening op 2.6 blijft staan dan loop ik toch wel redelijk wat geld mis stel dat het geld pas over 3 jaar mijn kant op komt.

Wie heeft soortgelijk ook een keer meegemaakt en zijn er dingen die ik nu al kan doen (bezwaar maken voordat ik bericht heb gekregen bijvoorbeeld?)

pff heel verhaal maar ik baal dus echt verschrikkelijk nu...

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Je kan pas bezwaar maken als je de desbetreffende brief binnen hebt.

Wel apart,ik heb pas een hele bubs aan belasting gebeuren ingeleverd, en dit is mij niet overkomen.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
je krijgt rente over het bedrag wat je nog krijgt. En wat betreft die termijnen, volgens mij zijn die wel ruim genomen hoor.
Ik heb ook nog niets gehoord van de belastingdienst. Behalve 2 dagen na inlevering een brienf dat ik mijn rekeningnr gewijzigd had in ......... en als dit niet correct was dat ik even contact op moet nemen. Sindsdien is het opvallend stil.

Ga ze morgen bellen, krijg het een beetje benauwd van je verhaal!
Geen besluit is ook een besluit!Dan kun je in beroep gaan omdat ze geen besluit hebben genomen!
Ze kunnen bij de belastingdienst geen 2 dingen tegelijk.

Ik heb ooit 3 aanslagen gekregen. Nr. 1 en 2 waren oke, maar ne. 3 klopt niet. Ik heb netjes bezwaar aangetekend tegen nr. 3 en ook het juiste aanslagnummer vermeld. Toen kreeg ik als antwoord dat ze alle 3 mijn bezwaren in behandeling hadden genomen. Dus ik gebeld dat het niet klopte.

Bel.dienst: Ja hoor mevrouw, u heeft echt tegen alle drie bezwaar aangetekend.

Ik: nee hoor, ik heb hier een kopie van het bezwaarschrift met het juiste nummer

Bel. dienst: dan heeft u waarschijnlijk nog 2x een bezwaar ingediend en bent u dat vergeten.......
Over die 3 jaar: Maak je daar even niet druk over. Je het het standaard riedeltje te horen gekregen dat de belastingdienst verplicht is om binnen 3 jaar na aankomst van je aangifte te reageren in de vorm van een aanslag. Dat is een wettelijke verplichting. Kortom, met 3 weken zou je ook bericht kunnen hebben.

Wat mij niet helemaal duidelijk is: je hebt een verzoek ingediend voor een VT (voorlopige teruggaaf) over 2011 ?

Normalerwijze lopen beide processen gescheiden naast elkaar. 2011 heeft niets met 2010 te maken namelijk.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
die heb ik los aangevraagd maar wel net nadat ik mijn aangifte had weggestuurd.

hmm ik ben benieuwd wanneer ik er iets van ga zien!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:adios schreef op 21 juli 2011 @ 21:11:

die heb ik los aangevraagd maar wel net nadat ik mijn aangifte had weggestuurd.

hmm ik ben benieuwd wanneer ik er iets van ga zien!

Maar het gaat wel over verschillende jaren? Dus de VT over 2011?

Als je de moed nog hebt, dan zou je kunnen bellen en vragen naar de status van je voorlopige teruggaaf 2011.

Je zou eventueel ook kunnen vragen of zij dat verzoek even in kunnen kijken, om te zien of je alles goed ingevuld hebt. Een invulfoutje is snel genoeg gemaakt, en mocht dat het geval zijn, dan weet je dat.

Je zou namelijk ook binnen 6 weken bericht moeten hebben over die VT.
Ik heb precies het omgekeerde gedaan: van maandelijks naar jaarlijks uitbetalen en samen ingeleverd met mijn aangifte 2010. Alles is al geregeld en uitbetaald. Strange dat ze bij jou er dan zo'n hele show van maken.
Volgens mij kan je nog wel een verzoek indienen voor een voorlopig aanslag over 2010, dan krijg je het na 6 weken op je bankrekening gestort.
quote:krokusje schreef op 21 juli 2011 @ 20:25:

je krijgt rente over het bedrag wat je nog krijgt. En wat betreft die termijnen, volgens mij zijn die wel ruim genomen hoor.Tja ik heb zelf nèt pas mijn definitieve berekening kinderopvangtoeslag 2008 binnen, die heb ik 2 jaar geleden ingediend. Ik heb er een aantal keren over gebeld, maar dat had geen zin, want ze mogen er 3 jaar over doen.
Tsja, het is over het algemeen ook altijd hetzelfde met de fiscus:

Als ze nog geld krijgen, dan zijn ze er als de kippen bij en als je nog geld tegoed hebt, dan kan je vaak lang moeten wachten.

quote:kevin8 schreef op 21 juli 2011 @ 22:52:

Als ze nog geld krijgen, dan zijn ze er als de kippen bij en als je nog geld tegoed hebt, dan kan je vaak lang moeten wachten.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit zo'n enorme dooddoener die helemaal niet klopt.

Stel dat er elk jaar 12 miljoen aangiftes binnen komen en denk je dan echt dat de fiscus eerst die 12 miljoen aangiftes gaat scannen op aangiftes die "voordelig zijn voor de staat" , en dan pas de aangiftes gaat doen die " nadelig zijn voor de staat" ?

Ik kan je op een briefje geven, zo werkt het niet. Het maakt de fiscus namelijk helemaal niets uit, of je moet betalen of niet. De fiscus mag namelijk geen winst maken.

Daarbij komt ook nog, dat als jij geld krijgt van de fiscus, en het duurt lang, je een goede rente krijgt. Meer als bij de bank :-)
Weet je zeker dat je een verzoek voorlopige teruggave 2011 gedaan hebt en niet per ongeluk 2010? dan zou ik me kunnen voorstellen dat het systeem vastloopt, anders is het gewoon onzin.

Op mijn werk doen we altijd voor onze klanten de aangiften en vaak moeten we dan ook voorlopige teruggave van lopend jaar aanpassen/aanvragen dit gaat eigenlijk nooit mis.

Zou je je aangifte niet gewoon nogmaals kunnen versturen, totdat je een definitieve aanslag heb( dat moet dus binnen 3 jaar) mag je je aangifte nog wijzigen en opnieuw versturen. Misschien geeft hij m dan net een zetje in het systeem.

Bezwaar maken bij de belastingdienst is trouwens ook een heel gedoe, ze lezen namelijk niet verder dan de eerste regel van je bezwaar is mijn ervaring. Na 2 keer bezwaar op een beslissing gaat je naar de rechtbank en pas dan wordt alles goed doorgelezen, echt geld verspilling! Daarnaast doen ze er waarschijnlijk niets mee omdat je beschikking hebt waar je bezwaar op wilt maken.
Hoi

Ik dacht echt dat het de VT over 2011 was dus niet over 2010. Maar hij is nu in behandeling genomen is mij gegarandeerd dus ik kan bijna met zekerheid zeggen dat het daadwerkelijk de VT van 2011 was en dat dat dus niet fout is gegaan (zou namelijk wel echt iets voor mij zijn haha).

En die garantie nouja daar hecht ik maar niet zoveel waarde aan, er is mij ook 3x beloofd dat ik zou worden terug gebeld en dat is maar 1 keer gebeurd!

Ik ben nu wel erg benieuwd naar die rente, als die beter is dan die van de bank. Ik krijg momenteel 2.7% bij moneyou.

Bedankt voor de adviezen en berichtjes in iedergeval en ik wacht nu nog maar even af. Over de VT 2011 zou ik binnen 6 weken iets horen, over de aangifte 2010 zie ik vanzelf wel iets verschijnen!

groetjes
ja dat mag.. helaas..

wij wachten al bijna 6 jaar op geld terug..

Wij hadden ooit een aanslag gekregen , netjes betaald in termijnen en opeens kregen we een aanmaning in naam der koningin etc.. of het hele bedrag maar wilde betalen (wat we dus allang hadden gedaan)..

Dus wij dachten ach.. foutje.. dus ik heb zelf netjes alle afschriften opgevraagd bij de bank (want er was intussen niet meer te downloaden via internetbankieren) en netjes opgestuurd.. en het duurde en duurde.. en aanmaning kwam nog een keer.. Weer gebeld.. nou het was natuurlijk erg stom van ons dat we zonder dat ze het hadden gevraagd, de papieren hadden opgestuurd.. Dat lag dus ergens op een plek waar niemand er iets van af wist..

Huh ? Uhh.. ik krijg een aanmaning van tig duizend euro (ruim 7000!), wat al onterecht was want ik heb keurig alles betaald, volgens BD is het niet betaald dus stuur ik netjes bewijs en dat was dus niet goed.. Wat heen en weer gebeld en ik moet maar afwachten.. ik zou vanzelf bericht krijgen..

Ging poos overheen.. en intussen kwam mijn teruggave van dat jaar eraan.. maar we kregen 0 terug.. werd verrekend met het openstaande bedrag (wat dus NIET openstond).. en dat duurt nu dus al 6 jaar.. Intussen hebben we al de ombudsman er op af gestuurd (en de BD staat dus in zijn recht).. we hebben bezwaar aangetekend, inspecteur heeft het .. en dat duurt en duurt en duurt en duurt en duurt.. Intussen krijgen we alles wat boven ons vt van ons huis zit, niet meer terug.. dat wordt constant verrekend met het openstaande bedrag wat niet open staat..

En als we dan bellen naar de BD krijgen we te horen dat het in behandeling is en dat het goede nieuws is dat we dus rente vangen over het nog te ontvangen bedrag.. Nou heel fijn..

Dus leuker kunnen we het niet maken..
hmm zou zweren dat ik vanmiddag ietys gepost had!

maar poldervrouw: jeetje wat een gedoe. succes er mee in iedergeval!
Vervelend Adios. Deze situatie.

Ik zag een andere post van jou over het NIPA.

Mag ik je daar iets over vragen, dat is je even mail hierover?

Had op dat forum al een ractie geplaats maar is denk ik niet meer gelezen
@poldervrouw, in jouw geval moet je gewoon naar het belastingkantoor gaan en eisen dat ze het regelen.

mijn broer had een vergelijkbaar geval, die heeft daar een gesprek geeist, en gezegd niet eerder te vertrekken dan voor de zaak geregeld was.

dat is gelukt, binnen een paar uur was het klaar.
wij slapen nooit.
Zeuren inderdaad en hopen dat die van de Belastingtelefoon je doorvebrinden met een speciale afdeling. Wedden dat je het voor elkaar krijgt
Hi kruisbekie: ik heb weer een antwoord gegeven op het topic van NIPA.

groetjes
quote:jojanneke66 schreef op 21 juli 2011 @ 20:59:

Over die 3 jaar: Maak je daar even niet druk over. Je het het standaard riedeltje te horen gekregen dat de belastingdienst verplicht is om binnen 3 jaar na aankomst van je aangifte te reageren in de vorm van een aanslag. Dat is een wettelijke verplichting. Kortom, met 3 weken zou je ook bericht kunnen hebben.

Wat mij niet helemaal duidelijk is: je hebt een verzoek ingediend voor een VT (voorlopige teruggaaf) over 2011 ?

Normalerwijze lopen beide processen gescheiden naast elkaar. 2011 heeft niets met 2010 te maken namelijk.

Terechte opmerkingen alhier.

Het zijn twee gescheiden processen, en hebben niets met elkaar te maken. De redenatie die de belastingdienstmedewerker tegen je aanhoudt is dus een zoethoudertje. Er zal best iets mis zijn, maar het verhaal zoals jij dit benoemt is absoluut niet standaard, en heb ik nog nooit meegemaakt. Vreemd dat een dergelijke verklaring wordt gegeven.

Vermoedelijk heb je heel binnenkort je voorlopige teruggaaf voor 2010 te pakken, en je VT 2011 valt ook vast binnenkort op de mat. Dus er is geen reden, zelfs de standaardriedel van 3 jaar niet, om zo uit je pannetje te gaan. Je hoeft echt geen drie jaar op te wachten. Je hebt je aangifte ingediend, en de voorlopige aanslag zal volgen. De driejaarstermijn staat voor het definitief afwikkelen van je aangifte. Dat is eigenlijk heel wat anders.

Je hebt gebeld, en men regelt. Dus even afwachten lijkt me een betere keuze dan een topictitel met dergelijk taalgebruik.

Ik zie dat nog niemand je heeft geantwoord op je rente-vraag. De rente die de belastingdienst vergoedt is niet slecht.

Tabel: Rentepercentages sinds 1 januari 2007

percentage

1 juli 2011

2,75%

1 april 2011

2,50%

1 januari 2011

2,50%

1 oktober 2010

2,50%

1 juli 2010

2,50%

1 april 2010

2,50%

1 januari 2010

2,50%

1 oktober 2009

2,50%

1 juli 2009

2,75%

1 april 2009

3,50%

1 januari 2009

4,90%

1 oktober 2008

5,45%

1 juli 2008

5,15%

1 april 2008

4,75%

1 januari 2008

5,30%

1 oktober 2007

5,40%

1 juli 2007

5,25%

1 april 2007

5,00%

1 januari 2007

4,70%

De tabel is helaas wat verbouwd. Je dient het zo te lezen: het genoemde percentage geldt vanaf de datum die ervoor staat. Over het bedrag van je VT 2010 krijg je dus 2,5% heffingsrente vergoed.

Laat nog even weten of men het binnenkort inderdaad voor je heeft geregeld en je uiteindelijk de belastingdienst nog een andere kwalificatie toedicht. Dat is wel zo evenwichtig.
quote:kevin8 schreef op 21 juli 2011 @ 22:52:

Duidelijk geval van niet weten waar men over praat, en het nabrouwen van borrelpraat. De onderbouwing mist. Sorry, geen respect voor.
quote:mooiedromen schreef op 22 juli 2011 @ 09:25:

Bezwaar maken bij de belastingdienst is trouwens ook een heel gedoe, ze lezen namelijk niet verder dan de eerste regel van je bezwaar is mijn ervaring. Na 2 keer bezwaar op een beslissing gaat je naar de rechtbank en pas dan wordt alles goed doorgelezen, echt geld verspilling! Daarnaast doen ze er waarschijnlijk niets mee omdat je beschikking hebt waar je bezwaar op wilt maken.

Bezwaar maken is geen gedoe. Ik heb nog nooit meegemaakt dan men mijn bezwaarschriften niet juist leest of verkeerd interpreteert. Ik heb nog nooit om een dergelijke reden een beroepsprocedure moeten starten, en dat men dan pas gaat lezen. Helaas, ik deel je ervaring dus niet.

Bezwaar maken tegen een beschikking die nog niet bestaat....zinloos, en onmogelijk. Niet doen dus.

Waarom bezwaar? Er is toch nog niets fout gegaan? Er is alleen nog niets gedaan...dat is het probleem.

Men verwart het een en ander misschien met een klacht. Een klacht zou vanwege deze kwestie misschien op zijn plaats zijn, maar tot op heden zou ik nog even afwachten hoe het verloopt. Ik vermoed namelijk dat het binnen afzienbare tijd allemaal geregeld is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven