wespen allergie
zondag 17 juli 2011 om 10:47
Einde zomer vorig jaar ben ik door een wesp gestoken. Het beest kwam op mijn wang zitten, net onder mijn oog, en stak. Ongeveer twee uur later kreeg ik moeite met ademen en bleek ik allergisch voor wespensteken te zijn. Ik heb die nacht in het ziekenhuis gelegen. Sinds die tijd heb ik altijd een epi-pen bij me zodat ik mezelf een injectie kan geven na een steek.
Omdat het al september was toen dit gebeurde, heb ik tot nu geen last meer gehad van wespen.
Maar gisteren zat ik met twee vriendinnen buiten te genieten van een lekkere lunch. Er kwam een wesp die mijn vriendinnen negeerde en steeds op mij ging zitten. Op mijn arm, later op mijn gezicht, bij mijn mond. Hij ging niet weg. Mijn bedoeling was om rustig te blijven zitten, maar ik raakte echt in paniek. Mijn hart begon snel te kloppen, en ik begon te huilen van angst. Geen fijne ervaring. We zijn toen maar binnen gaan eten.
Ik ben echt geschrokken van mijn reactie, van de angst die er bij me opkwam.
Mijn vraag: zijn er nog meer mensen die een wespen allergie hebben? hoe gaan jullie er mee om? Zijn er dingen die ik wel of juist niet moet doen om de wespen bij me weg te houden? En hoe krijg ik die angst onder controle zodat ik niet weer een paniekaanval krijg?
Omdat het al september was toen dit gebeurde, heb ik tot nu geen last meer gehad van wespen.
Maar gisteren zat ik met twee vriendinnen buiten te genieten van een lekkere lunch. Er kwam een wesp die mijn vriendinnen negeerde en steeds op mij ging zitten. Op mijn arm, later op mijn gezicht, bij mijn mond. Hij ging niet weg. Mijn bedoeling was om rustig te blijven zitten, maar ik raakte echt in paniek. Mijn hart begon snel te kloppen, en ik begon te huilen van angst. Geen fijne ervaring. We zijn toen maar binnen gaan eten.
Ik ben echt geschrokken van mijn reactie, van de angst die er bij me opkwam.
Mijn vraag: zijn er nog meer mensen die een wespen allergie hebben? hoe gaan jullie er mee om? Zijn er dingen die ik wel of juist niet moet doen om de wespen bij me weg te houden? En hoe krijg ik die angst onder controle zodat ik niet weer een paniekaanval krijg?
zondag 17 juli 2011 om 10:55
Ik ben ook allergisch voor insektenbeten, waaronder wespen dus. Ik eet in de zomer geen zoete dingen buiten, draag geen felgekleurde kleding en geen parfum. Dat zijn dingen waarmee je bijen en wespen toch een beetje mee lokt, zeg maar. Verder smeer ik me van top tot teen in met deet om de rest ook weg te houden.
Echt in paniek raak ik niet meer bij het zien van bijen of wespen, ik probeer gewoon zo stil mogelijk te zitten totdat ze weg zijn. Ik heb gewoon mijn epi-pen op zak, dus ik ga er zeker niet van dood. Rest van de insekten kunnen gewoon een doodsklap verwachten.
Echt in paniek raak ik niet meer bij het zien van bijen of wespen, ik probeer gewoon zo stil mogelijk te zitten totdat ze weg zijn. Ik heb gewoon mijn epi-pen op zak, dus ik ga er zeker niet van dood. Rest van de insekten kunnen gewoon een doodsklap verwachten.
You know how I know? Because I reeaally think so!
zondag 17 juli 2011 om 10:59
Ik zou niet weten of ik allergisch ben voor wespen, want ik ben nog nooit gestoken. En waarom niet..omdat wanneer er eentje in mijn buurt komt ik het op een rennen zet. En wat de mensen om mij heen daarvan denken interesseert me echt niet.
Er werd ooit tegen iemand gezegd, als je stil blijft zitten dan doen ze je echt niets. Nou mooi dus wel! De wesp ging zitten en stak. Daar heb ik van geleerd.
Er werd ooit tegen iemand gezegd, als je stil blijft zitten dan doen ze je echt niets. Nou mooi dus wel! De wesp ging zitten en stak. Daar heb ik van geleerd.
zondag 17 juli 2011 om 11:03
Hahaha kikkerrr, zo dacht ik er eerst ook over. Maar rennen hield ze toch niet tegen om me weer te vinden en me te steken. Het zijn gemene loeders, die wespen. Bijen en hommels ook. Die steken niet als je ze niets doet, uhuh. Echt onzin, dat doen ze dus wel!
zondag 17 juli 2011 om 11:12
Vervelend is dat he...
Ik was nooit echt heel bang voor wespen, kon altijd goed rustig blijven...tot ik in een zomer 2 keer kort achter elkaar gestoken werd, en flink ziek werd. Daarna een allergie-test gehad en bleek dus allergisch te zijn. Sindsdien een epi-pen bij me (hoewel ik hem soms wel eens vergeet, omdat ie net in een andere tas zit ofzo).
Heb ook het idee dat sinds ik weet dat ik allergisch ben, ze juist mij moeten hebben. Zo was er ooit bij mijn moeder in huis een overwinterende wesp. Die het nodig vond om op de badkamervloer te gaan zitten.... juist toen ik net aan het douchen was, dus jawel wie ging er op die wesp staan...ja idd ik. En dat in januari... dus was weer een leuk stressvol tripje naar de HAP.
Ik heb dus tegenwoordig ook moeite met rustig blijven...raak ook in 'paniek'. Wat ik wel probeer te verbergen, ik werk met kinderen en wil hun mijn angst niet overbrengen....maar van binnen gaat mn hart te keer en schiet door mijn hoofd of ik nu de pen wel daadwerkelijk bij me heb. Tijdens festivals of grote buitengelegenheden hou ik altijd even in de gaten waar ehbo-posten en dergelijke zijn, just in case...
Dus helaas geen tips, maar wel veel herkenning
Ik was nooit echt heel bang voor wespen, kon altijd goed rustig blijven...tot ik in een zomer 2 keer kort achter elkaar gestoken werd, en flink ziek werd. Daarna een allergie-test gehad en bleek dus allergisch te zijn. Sindsdien een epi-pen bij me (hoewel ik hem soms wel eens vergeet, omdat ie net in een andere tas zit ofzo).
Heb ook het idee dat sinds ik weet dat ik allergisch ben, ze juist mij moeten hebben. Zo was er ooit bij mijn moeder in huis een overwinterende wesp. Die het nodig vond om op de badkamervloer te gaan zitten.... juist toen ik net aan het douchen was, dus jawel wie ging er op die wesp staan...ja idd ik. En dat in januari... dus was weer een leuk stressvol tripje naar de HAP.
Ik heb dus tegenwoordig ook moeite met rustig blijven...raak ook in 'paniek'. Wat ik wel probeer te verbergen, ik werk met kinderen en wil hun mijn angst niet overbrengen....maar van binnen gaat mn hart te keer en schiet door mijn hoofd of ik nu de pen wel daadwerkelijk bij me heb. Tijdens festivals of grote buitengelegenheden hou ik altijd even in de gaten waar ehbo-posten en dergelijke zijn, just in case...
Dus helaas geen tips, maar wel veel herkenning
zondag 17 juli 2011 om 11:28
Ik ben ook allergisch. Voor muggen en wespen. Ik heb meer dan eens heftige reacties gehad op muggensteken - benauwd, verhoogde hartslag, trillen. Verder wordt de bult dermate groot dat ik niet normaal kan functioneren - op mijn hand gestoken = mijn hand niet kunnen gebruiken omdat deze dan dermate is opgezwollen dat ik er niets mee kan. Of op mijn knie gestoken worden = mijn knie niet kunnen buigen en een dag of 2 later ook mijn enkel niet meer, omdat de zwelling zich verspreidt.
Wat ik doe om te vermijden gestoken te worden door wespen:
- niet met blote benen onder een tafeltje op een terrasje zitten
- niet dommelen in een park of op het strand
- bij een picknick (komt wel 's voor met mooi weer), geen zoete drink-/etenswaren.
- geen parfum of sterk geurende shampoo/conditioner
- altijd alert op wespen (in de bus, op een terras, in een restaurant, thuis)
- vermijden dat het beest op me gaat zitten, dus ik sta op en loop weg
- in een bus ga ik bij voorkeur niet aan de raamkant zitten, omdat ik dan te dicht bij het raam zit en juist daar hangen die beesten altijd (zoeken naar een uitgang oid)
- niet slapen met een geopend raam zonder insectengaas of klamboe
Verder ga ik er altijd van uit dat het beest gewoon wil steken. Het is zo'n onzin dat je rustig moet blijven, omdat 'ie anders steekt. Hij steekt toch wel als 'ie zin heeft.
En daarom heb ik minder met de zomer dan met andere seizoenen.
Wat ik doe om te vermijden gestoken te worden door wespen:
- niet met blote benen onder een tafeltje op een terrasje zitten
- niet dommelen in een park of op het strand
- bij een picknick (komt wel 's voor met mooi weer), geen zoete drink-/etenswaren.
- geen parfum of sterk geurende shampoo/conditioner
- altijd alert op wespen (in de bus, op een terras, in een restaurant, thuis)
- vermijden dat het beest op me gaat zitten, dus ik sta op en loop weg
- in een bus ga ik bij voorkeur niet aan de raamkant zitten, omdat ik dan te dicht bij het raam zit en juist daar hangen die beesten altijd (zoeken naar een uitgang oid)
- niet slapen met een geopend raam zonder insectengaas of klamboe
Verder ga ik er altijd van uit dat het beest gewoon wil steken. Het is zo'n onzin dat je rustig moet blijven, omdat 'ie anders steekt. Hij steekt toch wel als 'ie zin heeft.
En daarom heb ik minder met de zomer dan met andere seizoenen.
zondag 17 juli 2011 om 11:31
Ik ben ook panisch voor wespen. Stilzitten werkt inderdaad niet ze gaan gewoon op je zitten. Ik ren net als kikker heel veel rondjes en maakt me niet uit wat andere mensen er van denken. Een keer in een park gezeten met mn vriend en toen werden we ook belaagd door wespen. Mijn vriend stak een sigaret op blies de rook richting wesp en het hielp! Wierook werkt ook, wespen houden niet van rook.
zondag 17 juli 2011 om 12:18
quote:Kikkerrr schreef op 17 juli 2011 @ 10:59:
Ik zou niet weten of ik allergisch ben voor wespen, want ik ben nog nooit gestoken. En waarom niet..omdat wanneer er eentje in mijn buurt komt ik het op een rennen zet. En wat de mensen om mij heen daarvan denken interesseert me echt niet.
Ik doe precies hetzelfde! Vroeger als kind ben ik een paar keer gestoken en sindsdien ben ik wel een beetje bang voor wespen/bijen/horzels enz. Vooral wespen, die zien er ook zo eng uit! Zodra ik iets hoor zoemen sta ik al op van m'n stoel. No way dat ik een wesp op me laat zitten! Ik ren dus ook keihard weg.
Terrasjes pakken is met mij ook geen succes in de zomer, want er bijna altijd wel wespen in de buurt. Ik zit dan ook liever binnen.
En andere mensen zeggen idd vaak dat ik moet blijven zitten en rustig blijven, want dan doen ze niks. Nou, echt niet!
Ik doe precies hetzelfde! Vroeger als kind ben ik een paar keer gestoken en sindsdien ben ik wel een beetje bang voor wespen/bijen/horzels enz. Vooral wespen, die zien er ook zo eng uit! Zodra ik iets hoor zoemen sta ik al op van m'n stoel. No way dat ik een wesp op me laat zitten! Ik ren dus ook keihard weg.
Terrasjes pakken is met mij ook geen succes in de zomer, want er bijna altijd wel wespen in de buurt. Ik zit dan ook liever binnen.
En andere mensen zeggen idd vaak dat ik moet blijven zitten en rustig blijven, want dan doen ze niks. Nou, echt niet!
zondag 17 juli 2011 om 12:21
quote:Maryssa schreef op 17 juli 2011 @ 11:31:
Ik ben ook panisch voor wespen. Stilzitten werkt inderdaad niet ze gaan gewoon op je zitten. Ik ren net als kikker heel veel rondjes en maakt me niet uit wat andere mensen er van denken. Een keer in een park gezeten met mn vriend en toen werden we ook belaagd door wespen. Mijn vriend stak een sigaret op blies de rook richting wesp en het hielp! Wierook werkt ook, wespen houden niet van rook.Idd, rook helpt heel goed! Als ik op een terras zat in de zomer dan stak ik ook de een na de andere sigaret op. Hielp redelijk. Helaas rook ik niet meer
Ik ben ook panisch voor wespen. Stilzitten werkt inderdaad niet ze gaan gewoon op je zitten. Ik ren net als kikker heel veel rondjes en maakt me niet uit wat andere mensen er van denken. Een keer in een park gezeten met mn vriend en toen werden we ook belaagd door wespen. Mijn vriend stak een sigaret op blies de rook richting wesp en het hielp! Wierook werkt ook, wespen houden niet van rook.Idd, rook helpt heel goed! Als ik op een terras zat in de zomer dan stak ik ook de een na de andere sigaret op. Hielp redelijk. Helaas rook ik niet meer
zondag 17 juli 2011 om 12:32
Ik ben allergisch voor met name horzelsteken. Ik weet nog zo goed dat ik een keer op vakantie in Oostenrijk gestoken ben, en een warme dikke pannekoek op mijn rechter dijbeen had. In die pannenkoek zat zo'n dikke pit, gatverdamme als ik er nog aan denk!!
Ik heb er een nat verband met 1 deel water en 1 deel azijn op gedaan en dan met plastic erom en daar weer verband om gedaan, en toen trok het weg. En dat was niet de enige keer, een paar jaar geleden ben ik ook weer door zo'n beest gestoken.
En wespen? Die haat ik ook!!
Ik heb er een nat verband met 1 deel water en 1 deel azijn op gedaan en dan met plastic erom en daar weer verband om gedaan, en toen trok het weg. En dat was niet de enige keer, een paar jaar geleden ben ik ook weer door zo'n beest gestoken.
En wespen? Die haat ik ook!!
zondag 17 juli 2011 om 15:49
zondag 17 juli 2011 om 22:29
Vriend was enorm allergisch voor wespen. Hij heeft een langdurige kuur gevolgd om immuun te worden. Dat betekende in zijn geval eerst opname in ziekenhuis van anderhalve dag en om de zoveel tijd ingespoten worden met verdund wespengif en aan de bewakingsapparatuur en daarna drie jaar lang om de zes weken naar de huisarts voor een injectie. Inmiddels al vele jaren geleden. Hij deed toen mee aan een onderzoek bij het umcg. Hij had eerst een epi-pen maar was toch erg panisch voor wespen. Na de behandeling is dat helemaal veranderd.
Verder zoals anderen al schreven:
- denk aan kelding niet te kleurig maar ook geen zwart
- pas op met parfumluchtjes
- pas op met eten/drinken
Dat zijn dingen die ze 'lokken' en die ik nog weet. Sterkte!
Verder zoals anderen al schreven:
- denk aan kelding niet te kleurig maar ook geen zwart
- pas op met parfumluchtjes
- pas op met eten/drinken
Dat zijn dingen die ze 'lokken' en die ik nog weet. Sterkte!
maandag 18 juli 2011 om 14:17
Ik reageer ook nogal heftig op bijen- en wespensteken. Ik blijf juist wel rustig en ben alleen maar gestoken met ongelukjes, dus op een wesp gaan staan, die natuurlijk stak, en een bij die in mijn mouw was gevlogen, welke ik toen omhoogtrok. Die bij kwam natuurlijk klem te zitten en stak toen ook. Sinds die tijd, 19 jaar geleden, niet meer gestoken. Ik blijf dus wel rustig, waarschuw alleen, als er veel wespen zitten buiten, mensen in mijn gezelschap dat ik raar kan reageren en dat ik op zijn minst een forse zwelling krijg. Dus als ik gestoken word in mond of halsgebied, dat ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis gebracht moet worden. Verder ga ik gewoon kamperen en picknicken en zo. Maar goed, ik heb geen epi-pen en nog niet op de eerste hulp gelegen ervoor, ik kan me voorstellen dat je dan toch wel weer wat minder relaxed bent.
woensdag 20 juli 2011 om 09:57
donderdag 21 juli 2011 om 23:00
Nog een tip, mijd dierentuinen en attractieparken als de pest. Het stikt er van de wespen op het moment, vooral bij afvalbakken en verkooppunten van voedsel en drinken. Heb ik deze week helaas ondervonden, wat een leuk dagje uit had moeten worden, leek meer op een marathon.
vrijdag 22 juli 2011 om 08:33
quote:mrsstanleywalker schreef op 21 juli 2011 @ 23:00:
Nog een tip, mijd dierentuinen en attractieparken als de pest. Het stikt er van de wespen op het moment, vooral bij afvalbakken en verkooppunten van voedsel en drinken. Heb ik deze week helaas ondervonden, wat een leuk dagje uit had moeten worden, leek meer op een marathon.
Bedankt voor de tip! Ik heb plannen om naar de Efteling te gaan....
Bedankt voor de tip! Ik heb plannen om naar de Efteling te gaan....
vrijdag 22 juli 2011 om 09:51
Erg hè, dat je niks leuks kan gaan doen zonder imkerpak. Het is echt niet fijn als je de hele dag paniekerig door een park rent. Stil blijven staan of zitten is geen optie met een wespenplaag, dan zitten er meteen een stuk of vijf, zes rond je te heen te klieren. Het gevaar dat er een in je kleren kruipt is gewoon te groot nu.
Jammer dat we nu veroordeeld zijn tot indoor-fun... Museums...
Jammer dat we nu veroordeeld zijn tot indoor-fun... Museums...