toespraak begrafenis
zondag 24 juli 2011 om 22:22
Goedenavond!
Ik zit met een lastige kwestie. Mijn vader is deze week overleden en dinsdag is de uitvaart. Ik had al 2 jaar geen contact met hem, en daarvoor was de relatie ook al niet goed.
Nu is het zo dat hij helemaal niks had geregeld voor nabestaanden, en ik als enige erfgenaam al zit met een schuld van rond de 5000 euro door de uitvaartkosten die ook betaald moeten worden, en dan vergeten we de rest van de schulden nog even.
We hebben muziek uitgezocht, kist gekozen, kaarten gestuurd, condoleance geregeld.. Maar nu nog een kleine toespraak voor de dienst zelf. Ik heb al een gedicht gevonden dat aansluit op hoe hij was, maar wil zelf ook nog wat zeggen. Vind het alleen ontzettend moeilijk om nu nog iets vriendelijks te zeggen. Vond het al een slappe zak, maar nu nog ff meer!!
Hebben jullie tips om nog een fatsoenlijke speech in elkaar te zetten? Bedankt alvast!
Ik zit met een lastige kwestie. Mijn vader is deze week overleden en dinsdag is de uitvaart. Ik had al 2 jaar geen contact met hem, en daarvoor was de relatie ook al niet goed.
Nu is het zo dat hij helemaal niks had geregeld voor nabestaanden, en ik als enige erfgenaam al zit met een schuld van rond de 5000 euro door de uitvaartkosten die ook betaald moeten worden, en dan vergeten we de rest van de schulden nog even.
We hebben muziek uitgezocht, kist gekozen, kaarten gestuurd, condoleance geregeld.. Maar nu nog een kleine toespraak voor de dienst zelf. Ik heb al een gedicht gevonden dat aansluit op hoe hij was, maar wil zelf ook nog wat zeggen. Vind het alleen ontzettend moeilijk om nu nog iets vriendelijks te zeggen. Vond het al een slappe zak, maar nu nog ff meer!!
Hebben jullie tips om nog een fatsoenlijke speech in elkaar te zetten? Bedankt alvast!
zondag 24 juli 2011 om 23:00
quote:belle123 schreef op 24 juli 2011 @ 22:58:
Je kunt via de uitvaartbegeleider of via het Humanistisch Verbond een 'spreker' regelen, dat is neutraler.
Of je vraagt een of twee anderen (bijv. oude vrienden van je vader) o een toespraak te houden.
Dit gaat stom klinken, maar dat kost vast geld.. En dat is het probleem, dat is er niet. Ik ben zelf 3 maanden geleden afgestudeerd en werk pas net. Hij had ook maar 1 vriend, en die wil niet spreken.
Ook mn vader zn broers willen niet, hoewel 1 van hen wel bij het graf gaat spreken.
Je kunt via de uitvaartbegeleider of via het Humanistisch Verbond een 'spreker' regelen, dat is neutraler.
Of je vraagt een of twee anderen (bijv. oude vrienden van je vader) o een toespraak te houden.
Dit gaat stom klinken, maar dat kost vast geld.. En dat is het probleem, dat is er niet. Ik ben zelf 3 maanden geleden afgestudeerd en werk pas net. Hij had ook maar 1 vriend, en die wil niet spreken.
Ook mn vader zn broers willen niet, hoewel 1 van hen wel bij het graf gaat spreken.
zondag 24 juli 2011 om 23:06
Die van het Humanistisch Verbond was niet zo duur, tachtig euro of iets dergelijks staat mij bij (twee jaar geleden). Zij doen het als een soort vrijwilligerswerk en de man die de uitvaart van mijn vader destijds deed heeft veel tijd gestoken in een mooi levensverhaal. Hoe zag zijn leven eruit, hoe was hij als mens.... op basis van input van meerdere mensen. Ik vond het waardevol.
zondag 24 juli 2011 om 23:14
Ik vind het juist heel erg goed van jou dat je toch iets gaat zeggen. Ik was laatst op een begrafenis van een oom en geen van de kinderen/vrouw ging iets zeggen. Ook al had je geen goede relatie, ik vond dat echt een gemis. Het blijft toch je vader.
Volgens mij is het, zoals je zelf al zegt, belangrijk om zo toch afscheid te nemen van je vader.
Al is het maar om te laten zien dat je zelf dus geen slappe zak bent.
Succes gewenst, want het is wel lastig.
Volgens mij is het, zoals je zelf al zegt, belangrijk om zo toch afscheid te nemen van je vader.
Al is het maar om te laten zien dat je zelf dus geen slappe zak bent.
Succes gewenst, want het is wel lastig.
zondag 24 juli 2011 om 23:17
quote:mimi87 schreef op 24 juli 2011 @ 22:56:
Mn vader had een bootje en dacht daarom hieraan.
De laatste reis
Weet niet hoe jullie m opvatten, maar ik vond deze ook neutraal.
Ik vind deze ook mooi, en neutraal.
Gecondoleerd nog, was ik helemaal vergeten.
Mn vader had een bootje en dacht daarom hieraan.
De laatste reis
Weet niet hoe jullie m opvatten, maar ik vond deze ook neutraal.
Ik vind deze ook mooi, en neutraal.
Gecondoleerd nog, was ik helemaal vergeten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 24 juli 2011 om 23:20
zondag 24 juli 2011 om 23:24
quote:toffifee schreef op 24 juli 2011 @ 22:29:
Ik heb dan ook een paar leuke dingen verteld van heel vroeger, maar ook gezegd dat hij de laatste jaren niet de opa was die ik graag gezien had dat hij was en dat ik hoopte dat als er een hiernamaals zou zijn, hij nu wel gelukkig zou zijn.Wat mooi en eerlijk
Ik heb dan ook een paar leuke dingen verteld van heel vroeger, maar ook gezegd dat hij de laatste jaren niet de opa was die ik graag gezien had dat hij was en dat ik hoopte dat als er een hiernamaals zou zijn, hij nu wel gelukkig zou zijn.Wat mooi en eerlijk
maandag 25 juli 2011 om 07:33
Sterkte to. Fijn dat je een vriend en familie hebt en dit niet alleen hoeft te doen. Wat er ook gebeurd is tussen jullie, toen hij je voor het eerst in zijn armen hield heeft hij vast gedacht goed voor JOU te gaan zorgen. Dat hij je nu met schulden achterlaat,.. soms lopen dingen verkeerd in een mensenleven. Jij geeft hem een waardig einde, dat is mooi, daar kun je trots op zijn.
maandag 25 juli 2011 om 08:01
quote:blijftgewoondametje schreef op 25 juli 2011 @ 07:33:
Sterkte to. Fijn dat je een vriend en familie hebt en dit niet alleen hoeft te doen. Wat er ook gebeurd is tussen jullie, toen hij je voor het eerst in zijn armen hield heeft hij vast gedacht goed voor JOU te gaan zorgen. Dat hij je nu met schulden achterlaat,.. soms lopen dingen verkeerd in een mensenleven. Jij geeft hem een waardig einde, dat is mooi, daar kun je trots op zijn.Wat mooi gezegd! Hier moet ik gewoon van huilen op de vroege ochtend (heb ook wat pijnlijke dingen meegemaakt met mijn vader)
Sterkte to. Fijn dat je een vriend en familie hebt en dit niet alleen hoeft te doen. Wat er ook gebeurd is tussen jullie, toen hij je voor het eerst in zijn armen hield heeft hij vast gedacht goed voor JOU te gaan zorgen. Dat hij je nu met schulden achterlaat,.. soms lopen dingen verkeerd in een mensenleven. Jij geeft hem een waardig einde, dat is mooi, daar kun je trots op zijn.Wat mooi gezegd! Hier moet ik gewoon van huilen op de vroege ochtend (heb ook wat pijnlijke dingen meegemaakt met mijn vader)
maandag 25 juli 2011 om 08:05
Mimi, gecondoleerd.
Je kunt ook je verhaal op papier zetten en ter plekke bekijken of je het zelf wilt voordragen of dat de uitvaartverzorger dat doet. Je spreekt dan een 'teken' af waaruit hij/zij kan opmaken dat je het zelf doet. En anders hoort het bij zijn/haar werk om een praatje te houden, daar hoef je niet apart voor te betalen.
En ook als je besluit om het toch zelf te doen, kun je op ieder moment aangeven dat het niet meer gaat en dan neemt de uitvaartverzorger het over.
Sterkte.
Je kunt ook je verhaal op papier zetten en ter plekke bekijken of je het zelf wilt voordragen of dat de uitvaartverzorger dat doet. Je spreekt dan een 'teken' af waaruit hij/zij kan opmaken dat je het zelf doet. En anders hoort het bij zijn/haar werk om een praatje te houden, daar hoef je niet apart voor te betalen.
En ook als je besluit om het toch zelf te doen, kun je op ieder moment aangeven dat het niet meer gaat en dan neemt de uitvaartverzorger het over.
Sterkte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 25 juli 2011 om 10:49
Herkenbaar, de worsteling om iets te willen zeggen, maar dat dat zo lastig is als iemand niet zo'n prettig mens voor je was. Ik heb dat gehad bij mijn vader. Volgens mij hoef je geen vrolijk verhaal te vertellen als het niet vrolijk was. Mensen die komen weten vast hoe hij was, en dat dat lastig voor je was. Dus alle begrip daarvoor.
Wat ik heb gedaan is dat ik heb verteld wat er globaal de oorzaak van was (verwend door zijn moeder, weinig gecorrigeerd), wat dat met mij/zijn gezin deed (hij had moeite zich te binden, ging graag zijn eigen gang, dat was voor zijn gezin niet gemakkelijk), dat hij er sterke behoefte aan had zaken zelf te bepalen (hij was retedominant), waardoor er weinig ruimte was voor anderen. En dan waar hij plezier aan had: zijn borrel (teveel), sport kijken, boodschappen doen.
Het heeft mij geholpen om van een afstand naar hem te kijken, en hem als mens te zien, en voorbij te gaan aan dat hij voor mij geen fijne vader was. Een zeker mildheid kwam over me heen. Hij was eigenlijk geen gelukkig mens, mede doordat hij zich moeilijk gaf aan mensen. Ik kon dat op mijn manier wel vertellen, ik vond dat fijn. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb er veel complimenten over gehad, dat ik hem geschetst had hoe hij was.
Wat ik heb gedaan is dat ik heb verteld wat er globaal de oorzaak van was (verwend door zijn moeder, weinig gecorrigeerd), wat dat met mij/zijn gezin deed (hij had moeite zich te binden, ging graag zijn eigen gang, dat was voor zijn gezin niet gemakkelijk), dat hij er sterke behoefte aan had zaken zelf te bepalen (hij was retedominant), waardoor er weinig ruimte was voor anderen. En dan waar hij plezier aan had: zijn borrel (teveel), sport kijken, boodschappen doen.
Het heeft mij geholpen om van een afstand naar hem te kijken, en hem als mens te zien, en voorbij te gaan aan dat hij voor mij geen fijne vader was. Een zeker mildheid kwam over me heen. Hij was eigenlijk geen gelukkig mens, mede doordat hij zich moeilijk gaf aan mensen. Ik kon dat op mijn manier wel vertellen, ik vond dat fijn. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Ik heb er veel complimenten over gehad, dat ik hem geschetst had hoe hij was.
maandag 25 juli 2011 om 13:15
Zit nog steeds te puzzelen hoe ik het ga verwoorden. Zo eerst nog naar het uitvaartcentrum om de muziek te testen.. hopen dat het allemaal werkt. Wel gek, hadden muziek uitgekozen, waaronder bedankt van Hazes.. Nu sta ik daar toch iets minder achter. Ga het maar met een ander oor beluisteren denk..
Nogmaals bedankt allemaal!
Nogmaals bedankt allemaal!
maandag 25 juli 2011 om 13:31
Mimi87... wat vreselijk moeilijk he? Ik heb in dezelfde situatie gezeten.
Na overleg met de begrafenisondernemer hebben wij besloten om zelf niets te zeggen maar de ondernemer een woordje te laten doen.
Hij vond dat geen probleem en gezien de situatie helemaal niet erg.
De zus van mijn vader heeft 2 nummers voor de crematie uitgekozen waaronder My Way van Frank Sinatra, omdat hij het ook allemaal op zijn manier heeft gedaan.
Ik heb uiteindelijk het 3e nummer uitgekozen. Angels van Sarah Mclaughlan. De tekst van dit nummer was echt perfect..
Dit is de nl vertaling van dat nummer:
Breng al je tijd uit door met wachten
Op die tweede kans
Voor een pauze die het in orde zou maken
Er is altijd een reden
Om je niet goed genoeg te voelen
En het is moeilijk aan het einde van de dag
Ik moet wat afleiding hebben
Oh, mooie bevrijding
Herinnering sijpelt uit mijn aderen
Laat me leeg achter
En gewichtloos en misschien
Zal ik wat vrede vinden vannacht
In de armen van een engel
Wegvliegen van hier
Vanuit deze donkere koude hotelkamer
En het eindeloze waar je bang voor bent
Je bent weggetrokken uit het wrak
Van je stille overpeinzing
Je bent in de armen van een engel
Hopelijk vind je daar wat comfort
Zo moe van de rechte lijn
En overal waar je heengaat
Zijn er rovers en dieven achter je rug
En de storm blijft draaien
Je blijft de leugen vergroten
Dat je alles goed gaat maken wat je te kort komt
En het maakt geen verschil
Een laatste keer ontsnappen
Het is makkelijker te geloven in deze zoete gekheid, oh
Dit glorieuze verdriet dat me op mijn knieen krijgt
Wegvliegen van hier
Ik had mijn vader al bijna 10 jaar niet meer gesproken.... zijn einde heeft hij heel bewust alleen gedaan, iedereen op afstand houdende....
Veel succes, en onthou dat niets moet..
Na overleg met de begrafenisondernemer hebben wij besloten om zelf niets te zeggen maar de ondernemer een woordje te laten doen.
Hij vond dat geen probleem en gezien de situatie helemaal niet erg.
De zus van mijn vader heeft 2 nummers voor de crematie uitgekozen waaronder My Way van Frank Sinatra, omdat hij het ook allemaal op zijn manier heeft gedaan.
Ik heb uiteindelijk het 3e nummer uitgekozen. Angels van Sarah Mclaughlan. De tekst van dit nummer was echt perfect..
Dit is de nl vertaling van dat nummer:
Breng al je tijd uit door met wachten
Op die tweede kans
Voor een pauze die het in orde zou maken
Er is altijd een reden
Om je niet goed genoeg te voelen
En het is moeilijk aan het einde van de dag
Ik moet wat afleiding hebben
Oh, mooie bevrijding
Herinnering sijpelt uit mijn aderen
Laat me leeg achter
En gewichtloos en misschien
Zal ik wat vrede vinden vannacht
Wegvliegen van hier
Zo moe van de rechte lijn
En overal waar je heengaat
Zijn er rovers en dieven achter je rug
En de storm blijft draaien
Je blijft de leugen vergroten
Dat je alles goed gaat maken wat je te kort komt
En het maakt geen verschil
Een laatste keer ontsnappen
Het is makkelijker te geloven in deze zoete gekheid, oh
Dit glorieuze verdriet dat me op mijn knieen krijgt
Wegvliegen van hier
Ik had mijn vader al bijna 10 jaar niet meer gesproken.... zijn einde heeft hij heel bewust alleen gedaan, iedereen op afstand houdende....
Veel succes, en onthou dat niets moet..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!