Merinque/ Eton Mess?
maandag 25 juli 2011 om 10:13
Vandaag wil ik voor het eerste Merinques gaan maken en daarna deze in het toetje Eton Mess verwerken.
Het is mijn eerste keer dus wou even wat tips vragen.
In de index kon ik zo snel niet echt iets vinden dus daarom open ik even een nieuw topic.
Wie heeft het ultieme recept voor Merinques?
Er zijn echt zoveel verschillende recepten, wat is dan de goede?
Vooral hoelang moeten ze in de oven en op hoeveel graden?
Gewone suiker of Poeder suiker? Vanille suiker erbij? Maizena Ja/Nee?
Daarnaast vroeg ik me af of je voor de Eton Mess een minder vette dus gezondere variant kunt gebruiken ipv. de slagroom?
Verder een hele stomme vraag.
Wij hebben geen keukenweegschaal (Ja die moeten we snel gaan aanschaffen, haha).
Hoeveel gram suiker is een eet-lepel ongeveer? Dan kan ik aan de hand daarvan wel beetje inschatten hoeveel suiker ik heb.
Bedankt alvast weer voor jullie tips!
Het is mijn eerste keer dus wou even wat tips vragen.
In de index kon ik zo snel niet echt iets vinden dus daarom open ik even een nieuw topic.
Wie heeft het ultieme recept voor Merinques?
Er zijn echt zoveel verschillende recepten, wat is dan de goede?
Vooral hoelang moeten ze in de oven en op hoeveel graden?
Gewone suiker of Poeder suiker? Vanille suiker erbij? Maizena Ja/Nee?
Daarnaast vroeg ik me af of je voor de Eton Mess een minder vette dus gezondere variant kunt gebruiken ipv. de slagroom?
Verder een hele stomme vraag.
Wij hebben geen keukenweegschaal (Ja die moeten we snel gaan aanschaffen, haha).
Hoeveel gram suiker is een eet-lepel ongeveer? Dan kan ik aan de hand daarvan wel beetje inschatten hoeveel suiker ik heb.
Bedankt alvast weer voor jullie tips!
maandag 25 juli 2011 om 10:33
Eiwit stijf kloppen in een rvs kom, vetvrij. Per eiwit 50 gr. (poeder) suiker. De suiker toevoegen als de ei flink gaat schuimen. Snuf zout erbij en een minuut of 8 kloppen.
Eischuim verdelen op een bakplaat en 1 uur in de oven op 150 graden.
Hoeveel gram een eetlepel is, valt wel te googelen denk ik.
Eischuim verdelen op een bakplaat en 1 uur in de oven op 150 graden.
Hoeveel gram een eetlepel is, valt wel te googelen denk ik.
maandag 25 juli 2011 om 10:40
Ik maak mijn meringues voor eton mess of pavlova altijd zonder recept. Ik gebruik 4 eiwitten en twee flinke eetlepels suiker. Ik wil ze niet te zoet hebben. Maar proef gewoon of je meer of minder suiker nodig denkt te hebben. Er kan eigenlijk niet zoveel mis gaan.
De oven op 150? Dat lijkt mij wat hoog. Beter is IMO wat langer en een lage temp. 1,5 tot 2uur op 100graden. Anders worden ze bij mij bruin. Een drup vanille is ook lekker.
Slagroom vervangen? Hmm. Zou ik niet doen! Anders is het toch geen eton mess meer? Maar een deel slagroom vervangen door volle of griekse yoghurt zou wel kunnen. Doe er wel wat vanille suiker door.
Succes!
De oven op 150? Dat lijkt mij wat hoog. Beter is IMO wat langer en een lage temp. 1,5 tot 2uur op 100graden. Anders worden ze bij mij bruin. Een drup vanille is ook lekker.
Slagroom vervangen? Hmm. Zou ik niet doen! Anders is het toch geen eton mess meer? Maar een deel slagroom vervangen door volle of griekse yoghurt zou wel kunnen. Doe er wel wat vanille suiker door.
Succes!
maandag 25 juli 2011 om 14:51
maandag 25 juli 2011 om 17:11
Ze zijn half om half gelukt/mislukt.
Buitenkant was uiteindelijk best wel goed knapperig maar binnenkant was zelfs nog niet helemaal gaar.
Snik!
Heb nu de buitenkant er af gekruimeld en wel door de slagroom gedaan, maar de rest was niet bruikbaar.
Iemand idee wat er fout is gegaan?
Ze hebben 2 uur in de oven gestaan op ong. 100 graden en daarna afgekoeld in de oven met deur open.
@ Tuttie Frutti: Het recept heb ik van Nigella: http://www.okokorecepten. ... /nigella-lawson-eton-mess
Buitenkant was uiteindelijk best wel goed knapperig maar binnenkant was zelfs nog niet helemaal gaar.
Snik!
Heb nu de buitenkant er af gekruimeld en wel door de slagroom gedaan, maar de rest was niet bruikbaar.
Iemand idee wat er fout is gegaan?
Ze hebben 2 uur in de oven gestaan op ong. 100 graden en daarna afgekoeld in de oven met deur open.
@ Tuttie Frutti: Het recept heb ik van Nigella: http://www.okokorecepten. ... /nigella-lawson-eton-mess
maandag 25 juli 2011 om 19:37
Kan ook zijn dat je oven wel op 100 graden stond, maar dat de temperatuur in de oven geen 100 graden was...
Volgende keer nog eens proberen. Onthoud op welke temperatuur je de oven had staan en probeer het eens 25 graden hoger. Als je meringue te snel bruin wordt, kun je de temperatuur altijd nog terugdraaien. Dan is het in ieder geval wel knapperig van buiten
Volgende keer nog eens proberen. Onthoud op welke temperatuur je de oven had staan en probeer het eens 25 graden hoger. Als je meringue te snel bruin wordt, kun je de temperatuur altijd nog terugdraaien. Dan is het in ieder geval wel knapperig van buiten
maandag 25 juli 2011 om 20:20
@ Ayli: Nou hij was echt nog niet gaar van binnen...Het was echt nog gewoon het eiwit dat ik geklopt had.
Dat herken ik wel...
@ Obelix: Zou kunnen inderdaad. Ik was alleen wel wat hoger begonnen en toen werden ze al beetje bruin en had hem toen wat teruggedraaid omdat ik bang was dat ze te bruin zouden worden. Nu leek de kleur wel heel mooi, alleen was die dus niet gaar van binnen.
Dat herken ik wel...
@ Obelix: Zou kunnen inderdaad. Ik was alleen wel wat hoger begonnen en toen werden ze al beetje bruin en had hem toen wat teruggedraaid omdat ik bang was dat ze te bruin zouden worden. Nu leek de kleur wel heel mooi, alleen was die dus niet gaar van binnen.
woensdag 27 juli 2011 om 12:09
woensdag 27 juli 2011 om 16:20
ik laat de mijne op ongeveer 80 a 100 graden 2,5 uur staan
en als ze dan nog niet gaar zijn, laat ik ze nog even een half uur rustig in de oven staan en ik doe ze in die 2,5 uur af en toe van hoogte verwisselen...
de allereerste keer mislukte de mijne ook en de laatste 2 a 3 x zijnze goed gelukt!
succes!!
en als ze dan nog niet gaar zijn, laat ik ze nog even een half uur rustig in de oven staan en ik doe ze in die 2,5 uur af en toe van hoogte verwisselen...
de allereerste keer mislukte de mijne ook en de laatste 2 a 3 x zijnze goed gelukt!
succes!!