Merinque/ Eton Mess?

25-07-2011 10:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag wil ik voor het eerste Merinques gaan maken en daarna deze in het toetje Eton Mess verwerken.

Het is mijn eerste keer dus wou even wat tips vragen.

In de index kon ik zo snel niet echt iets vinden dus daarom open ik even een nieuw topic.

Wie heeft het ultieme recept voor Merinques?

Er zijn echt zoveel verschillende recepten, wat is dan de goede?

Vooral hoelang moeten ze in de oven en op hoeveel graden?

Gewone suiker of Poeder suiker? Vanille suiker erbij? Maizena Ja/Nee?

Daarnaast vroeg ik me af of je voor de Eton Mess een minder vette dus gezondere variant kunt gebruiken ipv. de slagroom?

Verder een hele stomme vraag.

Wij hebben geen keukenweegschaal (Ja die moeten we snel gaan aanschaffen, haha).

Hoeveel gram suiker is een eet-lepel ongeveer? Dan kan ik aan de hand daarvan wel beetje inschatten hoeveel suiker ik heb.

Bedankt alvast weer voor jullie tips!
Eiwit stijf kloppen in een rvs kom, vetvrij. Per eiwit 50 gr. (poeder) suiker. De suiker toevoegen als de ei flink gaat schuimen. Snuf zout erbij en een minuut of 8 kloppen.

Eischuim verdelen op een bakplaat en 1 uur in de oven op 150 graden.

Hoeveel gram een eetlepel is, valt wel te googelen denk ik.
Ik maak mijn meringues voor eton mess of pavlova altijd zonder recept. Ik gebruik 4 eiwitten en twee flinke eetlepels suiker. Ik wil ze niet te zoet hebben. Maar proef gewoon of je meer of minder suiker nodig denkt te hebben. Er kan eigenlijk niet zoveel mis gaan.

De oven op 150? Dat lijkt mij wat hoog. Beter is IMO wat langer en een lage temp. 1,5 tot 2uur op 100graden. Anders worden ze bij mij bruin. Een drup vanille is ook lekker.

Slagroom vervangen? Hmm. Zou ik niet doen! Anders is het toch geen eton mess meer? Maar een deel slagroom vervangen door volle of griekse yoghurt zou wel kunnen. Doe er wel wat vanille suiker door.

Succes!
Ik doe de oven altijd op 150 en ze zijn mooi licht van kleur, gaat altijd goed
Help!

Ze staan nu bijna 2 uur in de oven.

Alleen als ik er zachtjes op druk zijn ze nog zacht (Ze veren mee zeg maar).

Hoort dat? Moeten ze nog langer in de oven blijven?

Af laten koelen en worden ze dan vanzelf harder?

Voor de Eton Mess is het wel lekker als ze beetje knapperig zijn.
Heb je voor mij het recept van Eton Mess?

Adeline ik had ooit eens gelezen dat sommige bakkerijen ze de hele nacht in de oven laten op een lage tempratuur. Dus volgens mij kan het geen kwaad.
Worden harder bij het afkoelen, haal ze er maar uit...
Ze zijn half om half gelukt/mislukt.

Buitenkant was uiteindelijk best wel goed knapperig maar binnenkant was zelfs nog niet helemaal gaar.

Snik!

Heb nu de buitenkant er af gekruimeld en wel door de slagroom gedaan, maar de rest was niet bruikbaar.

Iemand idee wat er fout is gegaan?

Ze hebben 2 uur in de oven gestaan op ong. 100 graden en daarna afgekoeld in de oven met deur open.

@ Tuttie Frutti: Het recept heb ik van Nigella: http://www.okokorecepten. ... /nigella-lawson-eton-mess
Een goede tip om ze van binnen zacht te houden en buiten knapperig is een paar druppels azijn toe te voegen.
ze horen zacht van binnen te zijn, dat is juist lekker. Ik vermoed dat ze gewoon gelukt waren maar je dat niet wist
Kan ook zijn dat je oven wel op 100 graden stond, maar dat de temperatuur in de oven geen 100 graden was...

Volgende keer nog eens proberen. Onthoud op welke temperatuur je de oven had staan en probeer het eens 25 graden hoger. Als je meringue te snel bruin wordt, kun je de temperatuur altijd nog terugdraaien. Dan is het in ieder geval wel knapperig van buiten :-)
@ Ayli: Nou hij was echt nog niet gaar van binnen...Het was echt nog gewoon het eiwit dat ik geklopt had.

Dat herken ik wel...

@ Obelix: Zou kunnen inderdaad. Ik was alleen wel wat hoger begonnen en toen werden ze al beetje bruin en had hem toen wat teruggedraaid omdat ik bang was dat ze te bruin zouden worden. Nu leek de kleur wel heel mooi, alleen was die dus niet gaar van binnen.
oh oke sorry. dan vervelend. Ik weet ook niet wat het kan zijn. Hoop dat het gaat lukken.
ik doe ze dan weer 45 minuten op 140 graden in de oven en klaat ze in de oven (ovendeur op kiertje) afkoelen. Nooit mislukt.

Het is echt een succesrecept voor mij, als we ergens een etentje hebben waarbij we zelf iets mee moeten nemen, doe ik altijd Eton Mess, altijd succes.
ik laat de mijne op ongeveer 80 a 100 graden 2,5 uur staan

en als ze dan nog niet gaar zijn, laat ik ze nog even een half uur rustig in de oven staan en ik doe ze in die 2,5 uur af en toe van hoogte verwisselen...

de allereerste keer mislukte de mijne ook en de laatste 2 a 3 x zijnze goed gelukt!

succes!! :-)
Ovens kunnen grote afwijkingen hebben, zeker als ze wat ouder worden. Als er in een recept staat: 25 minuten op 200 graden, dan weet ik dat het bij mij 30 minuten op 220 moet. Ik verwarm hem ook altijd voor op 250 graden, zelfs als er daarna iets op 180 in moet.
Oeh Eton Mess jammie jammie! Daar heb ik nu helemaal trek in gekregen haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven