Twijfel over psycholoog

27-07-2011 23:04 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken ben ik in behandeling bij een psycholoog. In eerste instantsie voor stress (werk) gerelateerde klachten, maar hier bleken ook wat prive issues uit naar voren te komen. Logisch het een kwam voort uit het ander. De stress gerelateerde klachten zijn inmiddels een stuk minder geworden. Hier heeft hij mij heel goed in kunnen helpen.

Nu deze problemen behandeld zijn wil mijn psycholoog ook de andere problemen aanpakken. Hier zijn we inmiddels twee sessies mee bezig maar ik heb er geen goed gevoel bij. Hij blijft maar aangeven dat hij begrijpt dat mijn issues heel vervelend voor me zijn, vandaag tot wel 5 keer. Maar ik krijg een beetje het idee dat hij niet weet wat hij ermee moet en hij mij niet verder kan helpen. Hij luisterd en vraagt, maar helpt me niet verder met oplossingen, nieuwe inzichten etc.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet. Moet ik het nu al aangeven? Of ben ik misschien te ongeduldig en moet ik het wat meer tijd geven? Iemand iets soort gelijks meegemaakt of tips?
Ik raad je aan dit uit te leggen bij de psycholoog. Als je het uitlegt en verteld dat je het idee krijgt dat hij niet weet wat ermee te doen, en hij vaak zegt dat hij het begrijpt, maar dat jij niet het idee hebt dat hij het begrijpt, kunnen jullie het er over hebben. Op deze manier kan er heel open gekeken worden naar de beste oplossing - een andere psycholoog, stoppen, of doorgaan met wat meer inzet van je behandelaar..
ik zou het bij hem neerleggen. gewoon op de persoon af vragen of hij je kan helpen.

voelt t antwoord niet goed dan toch naar een andere psycholoog/psychotherapeut
Geef volgende keer aan wat je hier wel durft! Vraag om concrete tips en geef aan dat je je problemen wilt aanpakken. Niet iedereen is hier even snel aan toe, sommige mensen willen langer spuien. Je psycholoog heeft geen glazen bol, jij bepaalt hoe snel je gaat! Succes!
Hebben jullie wel een duidelijk behandeldoel samen opgesteld?

En heb jij wel het idee dat je deze problemen ook nog aan wil pakken of komt het meer vanuit hem?
Helaas zijn psychologen vaak erg goed in begrijpend luisteren en uitzoeken waarom dingen gegaan zijn zoals ze gegaan zijn (inzicht in het "waarom"), maar bij het "hoe nu verder" weten ze het ook niet meer en staan ze met hun mond vol tanden. Erg veel concrete tips en adviezen krijg je dan vaak ook niet. Zelfs niet bij cognitieve gedragstherapie.

ik heb dit zelf ook al meerdere keren gehad .
Het gaat idd om cognitieve gedragstherapie. En de beschrijving die Iris geeft is pakkend. Hij zat er idd met zijn mond vol tanden. Toch wel bijzonder dat een psycholoog zich geen raad lijkt te weten :S Ik ga dit volgende keer maar eens bespreken.

Hebben jullie mij is fijn een verhelderend inzicht gegeven
Het zijn ook maar mensen hoor. En niet ieder probleem valt wat aan te doen.

Daarnaast verwacht de cliënt vaak direct een advies of oplossing, maar zo makkelijk is het lang niet altijd.

Nogmaals, is er wel een duidelijk behandelplan opgezet?
Ben het eens met Iris. Ik liep bij het RIAGG en ik kwam niks verder met de psychotherapeut. Daar spraken we over; hij vond dat ik zelf tot inzichten moest komen, maar dat was het probleem niet, het zat meer in de manier hoe het aan te pakken. Telkens moest ik daar weer vertellen wat mis ging, herhalen wat een oen ik was dus als ik naar huis ging was ik weer verder in het moeras gezonken. Mijn man kreeg er ook schoon genoeg van want hij moest me dan weer bijelkaar rapen.

Ik heb om een andere therapeut gevraagd, maar dat deden ze niet, was tegen het beleid en ze wilden geen uitzondering maken; we moesten er samen uitkomen, vonden ze.

Ik ben toen niet meer gegaan.
Popje85, voor probleem part 1 was er duidelijk behandelplan. Voor dit stukje niet. Wellicht ook goed om dat nog is bij hem te benoemen.

Ik wil wel graag dat het aangepakt wordt. Ik snap ook wel dat sommige problemen wat langer nodig hebben en niet direct opgelost kunnen worden.. misschien geldt dat ook voor mijn probleem. Vandaar ook mijn twijfel. Maar van een psycholoog mag je toch wel iets meer verwachten dan alleen maar beamen dat mijn probleem zo vervelend is, ook al is hij ook maar een mens. Hij heeft er wel voor geleerd zeg maar ;) Of zie ik dit nu vekeerd?
Nee, je ziet het prima hoor. Als ik met gewoon maar een mens wil praten praat ik wel met mijn moeder ofzo. Hij hoort iets meer te kunnen vind ik.
Even een voorbeeldje: ik heb ADHD en dus flap ik er vaak op mijn werk zomaar iets heel ongenuanceerd eruit en dan kan er een conflictsituatie ontstaan en dat is niet zo handig aangezien ik juriste ben.

Hier wilde ik heel concreet mee aan de slag bijv. met rollenspellen of met concrete tips ofzo.

En wat krijg ik? Eindeloos geleuter over mijn jeugd en mijn leven en hoe vervelend het is dat in dan in een conflict komt. Jaja dat weet ik nu wel. Ik wil nu iets doen.

En dan valt het dus stil.
quote:iris1969 schreef op 27 juli 2011 @ 23:57:

Even een voorbeeldje: ik heb ADHD en dus flap ik er vaak op mijn werk zomaar iets heel ongenuanceerd eruit en dan kan er een conflictsituatie ontstaan en dat is niet zo handig aangezien ik juriste ben.

Hier wilde ik heel concreet mee aan de slag bijv. met rollenspellen of met concrete tips ofzo.

En wat krijg ik? Eindeloos geleuter over mijn jeugd en mijn leven en hoe vervelend het is dat in dan in een conflict komt. Jaja dat weet ik nu wel. Ik wil nu iets doen.

En dan valt het dus stil.

Is de psycholoog dan wel juist gekozen? Kun je niet beter kiezen voor een communicatietraining? Of, beter, bestaat er iets op het raakvlak psychologie/communicatietraining?
quote:littlemissvixen schreef op 28 juli 2011 @ 00:00:

[...]

Is de psycholoog dan wel juist gekozen? Kun je niet beter kiezen voor een communicatietraining? Of, beter, bestaat er iets op het raakvlak psychologie/communicatietraining?Ja tot die conclussie was ik vandaag na een zinloze sessie ook gekomen.
Iris, dat klinkt ook inderdaad niet normaal. Het lijkt me juist goed aan te pakken met cgt. Dus kijken hoe je situaties kunt voorkomen of hoe je de gevolgen kunt verminderen.
quote:Marijisblij schreef op 27 juli 2011 @ 23:04:

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee moet. Moet ik het nu al aangeven? Of ben ik misschien te ongeduldig en moet ik het wat meer tijd geven? Iemand iets soort gelijks meegemaakt of tips?Ja. Nu al aangeven. Hij is psycholoog, geen helderziende. En zoals eerder aangegeven, ook maar een mens. Daarnaast is hij ook inwisselbaar; je mag aangeven dat je liever met iemand anders verder gaat, als je dat zou willen. Het is eigenlijk net de groenteboer; als de appels niet smaken, geef je dat aan. De groenteboer kan je een andere appel geven. De groenteboer kan je doorverwijzen naar een buurman-groenteboer. En als jij van mening verschilt met je groenteboer, kun je ook zelf naar de buurman lopen.
Communicatietraining kan daar inderdaad een onderdeel van zijn, maar een goede psycholoog moet dat ook inzien.
quote:popje85 schreef op 28 juli 2011 @ 00:05:

Iris, dat klinkt ook inderdaad niet normaal. Het lijkt me juist goed aan te pakken met cgt. Dus kijken hoe je situaties kunt voorkomen of hoe je de gevolgen kunt verminderen.

Precies, dat zou je denken.

Heb jij ook zo'n soort situatie TO?
Oja, en transparantie is erg belangrijk. De psych hoort jou te vertellen wat de bedoeling is etc. En als het jou niet duidelijk of niet zinvol lijkt moet je dit vooral aangeven. Anders gaat de therapie zeker niet werken.
Iris, nee ik ben er zelf een Maar werk in een heel andere sector.
quote:popje85 schreef op 28 juli 2011 @ 00:13:

Iris, nee ik ben er zelf een Maar werk in een heel andere sector.Ik moest er nog TO achter zetten. Net gedaan .
Wat een verhalen zeg Ben blij dat ik dat niet herken.
Liever elitair dan een pauper!
Een psych helpt je naar jezelf te kijken en helpt je om jouw specifieke oplossingen zelf te zoeken...die geeft geen pasklare antwoorden. Hij of zij geeft hoogstens heel voorzichtig aan wat mogelijk kan....

Dus ja, dat heeft tijd nodig.
Ah ok! Succes dames, ik duik mijn bed in!
Ik weet jouw situatie niet precies TO, maar de moeder van mijn vriend heeft nu, ik geloof, anderhalf/twee jaar therapie. In het begin wilde zij alles snel, snel, snel. Direct haar problemen aanpakken, volgens mij zelfs 't liefste binnen een paar sessies weer buiten staan en dat alles opgelost was, ze wilde direct aan de slag en er flink tegenaan. Echter, dat was een deel van het probleem juist, ze wilde teveel, te snel en had o.a. daardoor een burn-out. Daar trapte haar psych niet in en het eerste half jaar bestond bijna alleen maar uit kennis maken, wat praten, vertrouwen opbouwen, heel erg rustig aan doen en zeker geen echte therapie, juist omdat ze dat zo moeilijk vond en dat een deel van haar probleem was. Na een half jaar zijn ze heel rustig aan begonnen met de eerste stapjes te zetten in therapie. Ze kon daar absoluut niet tegen, dat het zolang duurde. Logisch, dat was ze helemaal niet gewend en ze begreep het ook niet goed. Achteraf ziet ze dat het juist ontzettend goed voor haar is geweest.

Het kan dus ook júist een manier van aanpak zijn. Daarbij zeg je pas een paar weken in behandeling te zijn. Ik zou je aanraden het wat tijd te gunnen. Eerst praten, vertellen, een vertrouwensband opbouwen voor je werkelijk aan je probleem gaat werken met je psych.

Praten met je psych, zonder dat hij gericht adviezen geeft, kan trouwens ook helpen om inzichten te creëren waardoor je beter grip op je probleem krijgt. Inzicht in hoe dingen werken en waarom ze zo werken, is de eerste stap naar het oplossen van het probleem! En therapie doe je altijd samen, hij zal geen pasklare oplossingen geven maar je helpen zoeken naar iets wat jou helpt om ermee om te gaan/het op te lossen.

En misschien zijn je verwachtingen te hoog oid, verwacht je wel die pasklare oplossingen. Dan zul je je verwachtingen moeten bijstellen, maar dat kan ik niet voor je beoordelen, of dat zo is.

Mocht het echt niet klikken, en je het gevoel hebben dat hij je niet kan helpen, kun je natuurlijk altijd naar een andere gaan. Hem vertellen wat je hier geschreven hebt, kun je natuurlijk ook doen. Misschien creeër je daar wat duidelijkheid mee, kan hij ook uitleggen hoe hij het ziet enz.

Succes en sterkte met je therapie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven