Kookplaat aansluiten (gas)

28-07-2011 14:04 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ,

Nu ik hier al bijna een half jaar woon vond ik het toch tijd om mijn kookplaat maar eens aan te sluiten (ik heb al die tijd nog op mijn oude kleine elektrische kookplaatjes gekookt) .

Maar deze heeft mijn moeder van mijn oma gehad , uit Belgie, en die aansluiting lijkt heel anders te zijn ? Ik heb bij de karwei een slang gekocht, maar het past gewoon niet. Moet ik een verloopstukje kopen? Het lijkt erop dat de schroefdraad als het ware die uit de kookplaat komt, kleiner is dan die van de slang waar het opgeschroeft moet worden?

Heeft iemand raad?
Dit zou ik niet zelf doen als je er geen verstand van hebt. Als het niet goed zit kan het heel gevaarlijk zijn.
Dit vond ik op een andere site waar deze vraag werd gesteld:

Een gasslang heeft een M24 aansluiting en de meeste koppelstukken (waaronder gasfornuizen) zijn 1/2". Je kan bij de bouwmarkt een verloopstuk (recht of haaks) kopen, en teflontape.
Beter niet zelf gaan klooien maar een vakman bellen. Ik ben me een keer wezenloos geschokken toen ik bij vrienden in Turkije zag dat ze een tuinslang gebruikten, er zat nog wel een touwtje omheen.
verba volant, scripta manent.
Ja ik ga kijken wat een loodgieter kost, want ik waag me hier maar niet aan. Ik merk al dat ik de slang ook op het stuk wat in mijn huis klaarligt niet helemaal goed erop krijg, en dat zal vast allemaal wel kunnen, maar mij lukt het niet.
Gasfitter Yellow.

Succes, neem maar geen risico.!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ik heb een vriendin gebeld , haar vriend is loodgieter, en hij komt het volgende week doen

(hij doet dat ook op zijn werk, ik wist ook niet zo goed welke vakmannen dat waren, maar hij heeft daar wel een cursus of iets voor gedaan in zijn opleiding? )

(maar ik wil het natuurlijk eigenlijk NU, want zo ongeduldig ben ik dan ook wel weer :S )
Ik denk dat dit wel eens een dure kwestie kon worden.

In Belgie is de kookapparatuur op een ander soort gas dan in Nederland ingericht.

In NL butaan en in B propaan, of omgekeerd.

Dit betekent dat ook de branders aangepast moeten worden.

Ik zou op marktplaats een goedkoop nederlands gasplaatje kopen en dat installeren.
Toevallig was ik vandaag bij de bouwmarkt voor zo'n slang voor mijn gasstel. Er werd een nippeltje (?) geadviseerd omdat de aansluiting van de slang sowieso niet past op een gasstel.

En die van mij komt gewoon uit Nederland.

Misschien het proberen waard en anders kun je het nippeltje alsnog terugbrengen.

Je hebt ook nog Teflon tape nodig en niet vergeten om te testen met een sopje.

Ik weet trouwens maandag of het klopt want dan kan ik het pas aan gaan sluiten
Ik ben benieuwd! Bij nadere inspectie bleek dit niet de kookplaat uit Belgie te zijn (volgens mijn moeder) maar een andere die ze bij de kringloop had gekocht.

Ok, maar ik las dus ook weer ergens dat je niet zo'n rubberen slang mag gebruiken als je er een oven onder hebt (en ik heb een soort trolley met daaronder een combimagnetron) dus nu moet ik sowieso die slang terugbrengen en die belachelijk dure slang kopen.... Maar ja, het is wel gas, dus we doen voorzichtig.

En ik laat het alsnog die andere jongen aansluiten, maar ik moet wel de gear in huis hebben.
quote:_yellowlove_ schreef op 28 juli 2011 @ 20:45:

Ik ben benieuwd! Bij nadere inspectie bleek dit niet de kookplaat uit Belgie te zijn (volgens mijn moeder) maar een andere die ze bij de kringloop had gekocht.

Ok, maar ik las dus ook weer ergens dat je niet zo'n rubberen slang mag gebruiken als je er een oven onder hebt (en ik heb een soort trolley met daaronder een combimagnetron) dus nu moet ik sowieso die slang terugbrengen en die belachelijk dure slang kopen.... Maar ja, het is wel gas, dus we doen voorzichtig.

En ik laat het alsnog die andere jongen aansluiten, maar ik moet wel de gear in huis hebben.Misschien ben je het al tegen gekomen, maar er bestaan speciale slangen. Staan in dit topic.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven