Geld & Recht alle pijlers

Retourneren verboden

01-08-2011 13:40 20 berichten
Ook met Googelen kom ik er niet uit, dus ik dacht, ik vraag het hier: Ben al een tijd op zoek naar een mooie garderobekast en nu heb ik er eentje gezien. Alleen, in de winkel staat een bord: ruilen of retourneren niet toegestaan. Producten voor het verlaten van de winkel controleren op defecten.

Hmm ik snap dat er vast vaak misbruik van winkels wordt gemaakt, en dat retourneren/geld terug niet verplicht is, maar soms hoor je ook dat zulke 'eigen regels' helemaal niet geldig zijn en alleen zijn om mensen af te schrikken.

Ik zie mezelf in zo'n winkel toch ook niet die hele kast uitpakken en nakijken..

Weet niet precies wat ik nu van jullie wil, in ieder geval te weten komen of een winkelier dit zo mag stellen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kunnen ze dat niet zo stellen.
Ligt er aan, gaat het bijvoorbeeld om een showmodel/laatste exemplaar? Dan mag het volgens mij wel.
volgens mij kan dat wel, ook afgeprijsde artikelen mogen bijv. nooit geruild worden

laat de winkelbediende de kast voor je uitpakken/nakijken zodat je weet wat je koopt
Dat is onzin. Als het kapot is heb je er recht op om je geld terug te krijgen. De vraag is dan: 'Wat mag je redelijkerwijs van een kast verwachten'. Nou, dat ie niet als stuk is als je hem uitpakt. Of dat ie niet na een maand in elkaar dondert. Binnen (uit mijn hoofd) een half jaar heb je dan zelfs een versterkte bewijspositie die inhoudt dat iets dat binnen die tijd zomaar stuk gaat, vermoed wordt niet aan de eisen te hebben voldaan. Dat betekent dat jij dat niet hoeft te bewijzen.

Wat wel klopt is dat het een gunst van de winkel is dat je mag ruilen wanneer je hem toch niet zo mooi vindt. Daar heb je dus geen recht op.
Loods 5 mag je ook niet ruilen. Ruilen is geen recht maar een service. Bij ondeugdelijke spullen is het wel wat anders, dan heb je altijd recht op geld terug of vervanging tenzij er van tevoren op gewezen was.
Dank voor de reacties!

Nee,het is geen afgeprijsd of showmodel. Een gewone kast, voor de normale prijs.

Mij lijkt ook dat als iets defect is dat je dat dan mag retourneren, maar vroeg me af of je door te kopen niet toch akkoord gaat met deze speciale voorwaarde van de winkelier.

Ruilen omdat het toch niet is wat ik wil ga ik niet doen haha al dat gesleep! En ik ben al veel te lang op zoek naar een mooie kast, dus ik weet het zeker

Maar inderdaad, zouden 'm daar kunnen laten nakijken, betwijfel dat een medewerker daaraan mee gaat werken ('t is er altijd vrij druk) en mij ging het er ook om dat je 'm dan uit de verpakking moet halen en daarna nog vervoeren.. wordt de kans op beschadigen juist groter!
quote:lottekeNL schreef op 01 augustus 2011 @ 13:53:

Dank voor de reacties!

Nee,het is geen afgeprijsd of showmodel. Een gewone kast, voor de normale prijs.

Mij lijkt ook dat als iets defect is dat je dat dan mag retourneren, maar vroeg me af of je door te kopen niet toch akkoord gaat met deze speciale voorwaarde van de winkelier.Ruilen omdat het toch niet is wat ik wil ga ik niet doen haha al dat gesleep! En ik ben al veel te lang op zoek naar een mooie kast, dus ik weet het zeker

Maar inderdaad, zouden 'm daar kunnen laten nakijken, betwijfel dat een medewerker daaraan mee gaat werken ('t is er altijd vrij druk) en mij ging het er ook om dat je 'm dan uit de verpakking moet halen en daarna nog vervoeren.. wordt de kans op beschadigen juist groter!

Consumentenrecht is dwingend recht, dus daar kan niet van worden afgeweken door een (bordje van de) winkelier. Hoef je je echt geen zorgen om te maken.

Uitpakken en in de winkel nakijken is dan ook echt niet nodig.
Nee hè? Nou, fijn, dank is groot! Dan is de kast bij deze een serieuze kandidaat en wordt hij waarschijnlijk deze week nog gekocht
quote:lottekeNL schreef op 01 augustus 2011 @ 14:00:

Nee hè? Nou, fijn, dank is groot! Dan is de kast bij deze een serieuze kandidaat en wordt hij waarschijnlijk deze week nog gekocht Graag gedaan en veel plezier met je kast
Nou, 't is wel nodig hoor.. wonen hier nu bijna een jaar, en overal op de slaapkamer liggen nog hoopjes kleding
Ruilen en iets terugbrengen omdat het kapot is, zijn twee verschillende dingen. Het eerste is een gunst van de verkoper, het tweede een recht van de koper.

De verkoper mag dus ruilen weigeren als het product op zich goed is, maar het staat niet goed of je hebt je bedacht.

Als het kapot is, en je brengt het terug, dan is er geen sprake van ruilen en dat mag de verkoper dan ook niet weigeren. Althans: hij moet dan of repareren, of een deugdelijk product leveren, of geld teruggeven als repareren of omwisselen voor een deugdelijk product niet (meer) kan. Maar ook daarvoor geldt dus dat je niet zonder meer recht hebt op je geld terug.
Bij een defect dien je de verkopende partij in de gelegenheid te stellen het defect in orde te maken. Dat kan dus zijn door te repareren of door het artikel te ruilen. Is de verkopende partij niet in staat om het defect te repareren of een gelijkwaridg artikel te vertrekken, dan pas heb je recht op geld terug.
quote:lottekeNL schreef op 01 augustus 2011 @ 14:04:

Nou, 't is wel nodig hoor.. wonen hier nu bijna een jaar, en overal op de slaapkamer liggen nog hoopjes kleding Een mooie grote kast is ook het eerste wat ik koop als ik groter ga wonen. Nu slingert alles overal omdat het net niet lekker past...
Maar waarom zet een winkelier dan zo'n bord neer? Als het een recht is van de consument om ondanks dat bord toch te komen ruilen/retourneren vanwege defect? Met dat bord sluit de winkelier juist het enige uit dat naar mijn idee verplicht is, namelijk omruilen omdat iets stuk is.
Je mag het niet komen ruilen als de kast bij nader inzien toch niet zo leuk staat in je slaapkamer, dat is het punt. (dus goed meten voordat je gaat kopen!)
Wat eten we vanavond?
quote:lottekeNL schreef op 01 augustus 2011 @ 14:17:

Maar waarom zet een winkelier dan zo'n bord neer? Als het een recht is van de consument om ondanks dat bord toch te komen ruilen/retourneren vanwege defect? Met dat bord sluit de winkelier juist het enige uit dat naar mijn idee verplicht is, namelijk omruilen omdat iets stuk is.Winkeliers proberen zoveel dingen. Consumenten weten negen van de tien keer toch niet waar ze recht op hebben en op jaarbasis scheelt het een hoop als die door het bordje zijn afgeschrikt... Kan ook goed zijn dat de winkelier het zelf ook niet weet trouwens.
Nee, dat zou ik nog begrijpen, als dat er stond! Er staat echt expliciet dat je je aankopen goed moet checken voor je de winkel verlaat omdat deze, ook in geval van defecten, niet worden omgeruild!

EDIT: ja, da's wel waar. Heb ook eens een item op tv gezien van een internetverkoper van fietsen. Die had ook allemaal eigen regels die recht tegen het consumentenrecht in gingen. Maar intussen is 't als klant toch wel moeilijk om je gelijk te krijgen, omdat ze zo dwars zijn als maar zijn kan!
anoniem_55368 wijzigde dit bericht op 01-08-2011 14:22
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Oké hier een link voor de mensen die het nog steeds niet willen of kunnen snappen of het gewoon niet weten:

Ruilen; geen recht maar een gunst
Wij hebben het meegemaakt bij de aankoop van een spuit. Het ding pompte niet, was defect. Dezelfde dag direct teruggegaan. Ander exemplaar was niet voorhanden, en geld terug werd absoluut niet aan gedaan, dan moesten we maar wachten tot er een nieuwe zending binnenkwam. Onzinnig natuurlijk, we wisten heus wel dat een niet-deugdelijk product geretourneerd kan worden.

Nee, we liepen niet met de filiaalmanager mee naar achteren, we bleven gezellig bij de kassa staan. Daar spraken we vervolgens mensen aan van "Goh, vindt u dat nou niet vreemd, meneer. Koop je een splinternieuw geval, ga je er dezelfde dag mee terug omdat hij het niet doet en dan krijg je niet eens je geld terug ?"

De filiaalmanager kleurde van wit naar rood, deed een greep in de kassa, en bonjourde ons vervolgens de winkel uit.

Die heeft ons nooit meer terug gezien, maar wij hadden in elk geval ons geld terug. Sukkel.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven