Geld & Recht alle pijlers

Lening oversluiten?

01-08-2011 16:33 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met het oversluiten van lening.

Ik heb al een paar jaar een lening (doorlopend krediet bij de bank). Begon met 9000 euro, inmiddels moet ik nog 7000 euro afbetalen. Een enorm bedrag. Een lening nemen heeft mij ooit iemand aangepraat en ik dacht destijds dat dat een heel goed idee was. Nu weet ik wel beter en is het super super superstom geweest. Maar ik ga niet zielig doen want ik heb uiteindelijk zelf die lening afgesloten. Ik ben stom geweest dus dan moet ik ook maar op de blaren zitten.

In het begin heb ik er echt een potje van gemaakt en nam telkens weer geld op. Hier ben ik een paar maanden geleden mee gestopt. Ik heb tegen de bank gezegd dat ik geen opname mogelijkheid maar wil. Dit is een goeie keuze geweest.

Ik betaal elke maand sowieso 150 euro af. Hier wordt ongeveer 60 euro rente op ingehouden. Elk extraatje wat ik over heb gaat naar m'n lening om er maar zo snel mogelijk vanaf te zijn, daar wordt ook geen rente op ingehouden, dit gaat om tientjes, niet veel maar elk beetje extra is meegenomen. Maar uiteindelik schiet het niet echt allemaal op en gaat het op deze manier nog wel 5 jaar duren voor ik er vanaf ben. Eigenlijk kan ik die 150 euro niet missen, ik kan hierdoor bijna niet sparen omdat ik niet veel over hou in de maand. Eigen schuld dat weet ik. Maar het zou fijner zijn als ik m'n lening sneller kan aflossen door een lagere rente.

Ik hoor wel eens over een lening oversluiten, lagere rentes, dus sneller afbetalen. Als ik op google in typ "lening oversluiten" kom ik op (voor mij) onbekende sites. Zijn er mensen die ervaring hebben met het oversluiten van een lening? Is een lening oversluiten uberhaupt wel aan te raden?

Ben benieuwd.
dit dus
Als ik het snel zo uitreken betaal je nu ongeveer ruim 10% rente. Dat moet goedkoper kunnen. Let wel heel erg op want er zijn best een hoop "oplichters". Zij adverteren met lage rentes maar komen vervolgens met allerlei extra kosten zoals bijvoorbeeld een levensverzekering die je verplicht moet afnemen. Dan is het nog niet goedkoper.

Een aardige site waar je eens op zou kunnen kijken is independer.nl. Daar kun je vergelijkingen maken.
Let op bij oversluiten. Veel vage bedrijven lokken klanten met een lage startrente. Mogelijke addertjes onder het gras:

- na een tijdje wordt de rente superhoog (hoger dan nu)

- belachelijke afsluitprovisie (waardoor het rentevoordeel nihil is)

- niet versneld mogen aflossen (en dus niet meer kunnen oversluiten!)
...
Ik werk zelf voor een kredietverstrekker, ik noem geen naam maar via een site als Independer (hoop dat dit wel mag, is een onafhankelijke site) kun je aangeven wat je wil en de meest geschikte oplossing komt dan voor jou naar voren.

Wanneer je kiest voor een persoonlijke lening staat de rente vast en loop je wat dat betreft geen risico, bij een doorlopend krediet is de rente variabel, daar staat tegenover dat je tussentijds nog geld op kunt nemen.

Vaak kun je in beide gevallen tussentijds boetevrij aflossen.

Edit, zie dat Jo Independer ook heeft genoemd
Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om elders over te sluiten. Dit hangt ook af van je huidige inkomen en een eventuele negatieve BKR registratie. Vraag gewoon eens offertes aan en lees de kleine letters heel goed. Let vooral ook op eventuele boetes bij voortijdig aflossen en de rente. Is deze variabel of vast?

Een peroonlijke lening heeft het voordeel dat je het geld echt niet meer op kunt nemen, een verleiding die je nu nog wel hebt.

Maar let dus vooral op dat je met een betrouwbare partij in zee gaat. Heb je al eens bij een reguliere bank geïnformeerd?
Bedankt voor de reacties en de tips! Ik heb meteen op independer gekeken en m'n gegevens ingevuld, de beste die eruit komt is Freo, Kruidvat of Directa. Kruidvat lijkt me bij voorhand al niks, maar misschien is dat wel helemaal verkeerd gedacht. Directa en Freo ken ik niet. De rente bij Freo is 7,2% en bij Directa 7,9. Dit scheelt al zeker met nu, ik betaal nu 10,2% (Rabo).

Als ik bij de details ga kijken zie ik niks staan over een vaste rente of afsluitprovisie.

Bij Freo staat dat zij onderdeel zijn van de Rabobank. Daar zit ik nu bij. Zou ik 'm bij deze wel kunnen oversluiten dan?

Een persoonlijke lening of doorlopend krediet maakt me zelf niet veel uit, ik weet 200% zeker dat ik niet meer op ga nemen, daarvoor wil ik te graag van m'n lening af.

Ik heb nog niet bij andere banken geprobeerd, maar ergens durf ik dit ook niet want ik ben bang dat ze me iets aansmeren wat eigenlijk niet veel beter is dan nu.
dit dus
Freo is een dochter van de Rabobank idd, je kunt bij diegenen die er goed uitkwamen bij Independer natuurlijk altijd vrijblijvend een offerte opvragen, dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Als je heel zeker weet dat je niet meer op gaat nemen zou ik voor een PL gaan, dan staat de rente vast en heb je daar geen omkijken meer naar.

Succes
Als je de verleiding kan weerstaan om geld op te nemen, kun je ook kijken naar een doorlopend krediet. Er zijn kredieten die een lager rentepercentage hebben dan de 7,2% die je noemt.

Verder goed kijken of het rentepercentage niet wijzigt als je een X bedrag hebt afgelost. Boetevrij extra aflossen is ook een must.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Waar je ook naar zou kunnen kijken als je 100% zeker weet dat je de verleiding van opnemen kan weerstaan. Een hoger krediet aanvragen. Bijv. EUR 15000,-. Vaak is bij een hogere kredietsom de rente lager en je bent niet verplicht alles op te nemen.

Het verschil voor jou tussen een doorlopend krediet en een persoonlijke lening is misschien wel dat je op een doorlopend krediet kosteloos extra kan inlossen. Bij een persoonlijke lening kan hier een kleine boete tegenover staan.
quote:mooiedromen schreef op 02 augustus 2011 @ 11:19:

Waar je ook naar zou kunnen kijken als je 100% zeker weet dat je de verleiding van opnemen kan weerstaan. Een hoger krediet aanvragen. Bijv. EUR 15000,-. Vaak is bij een hogere kredietsom de rente lager en je bent niet verplicht alles op te nemen.

Het verschil voor jou tussen een doorlopend krediet en een persoonlijke lening is misschien wel dat je op een doorlopend krediet kosteloos extra kan inlossen. Bij een persoonlijke lening kan hier een kleine boete tegenover staan.

Boetevrij aflossen kan in de meeste gevallen gewoon bij een PL, kwestie van vragen.

Het klopt dat wanneer het bedrag hoger wordt, de rente omlaag gaat maar om voor die (vaak) 1 % meteen meer te lenen lijkt me niet zo verstandig.(ook al gebruik je het niet..de verleiding hè..en bij een PL krijg je het hele bedrag ineens gestort, bij een DK kun je zelf opvragen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven