Boeddhisme

02-08-2011 13:12 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag Forummers,

Ik ben me de laatste tijd aan het verdiepen in verschillende geloven. Ik ben een beetje zoekende en probeer een balans te vinden tussen wetenschap en geloof. Het gaat me nog niet erg goed af want ik kan me nergens echt in vinden.

Ik had het idee mijn eigen geloof te beginnen maar dat gaat ook wel weer een tikkeltje te ver .

Nu ben ik bezig met het geloof Boeddisme, en vraag me af of hier mensen zijn die daarin geloven en mij meer erover willen vertellen.

Alvast bedankt!
Altijd gedacht dat boedisme meer een levenswijze dan een geloof is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Boeddhisten kiezen sowieso niet de makkelijkste weg en hebben wel eens van google of de bieb gehoord.

Daarnaast is het geen geloof maar een levensovertuiging..
Ik ben geen boeddhist, maar ik vind bepaalde elementen ervan mooi en aantrekkelijk, voornamelijk de meditatieve en in het moment leven kant dan.

Wil jij 1 geloof vinden en je daar dan toe bekeren? Voel je een bepaalde leegte? Ben je op zoek naar spiritualiteit?
Ach uiteindelijk lijkt het heel erg op het christendom. Je moet je aan ongeveer dezelfde leefregels houden (vergelijkbaar met de 10 geboden). Als je dat niet doet, dan ga je niet naar de hel maar reincarneer je als een laag beest (een kip ofzo), ook een soort hel dus. Tijdens je leven moet je verder een hoop geld en tijd steken in offers. In de christelijke kerk moet je de collectebus vullen.
.
Ik weet dat het een manier van leven is. Maar dat is het christendom, islam etc etc ook dus vandaar dat ik het een geloof noem.

Ik voel niet echt een leegte. Ik heb gewoon heel veel vragen.

Waarom zou je in iets wat duizende jaren oud is geloven als de wetenschap veel recenter is. Maar de wetenschap is weer zo deprimerend. En daar kan ik me dus ook niet helemaal in vinden.

Ik heb toen een lezing gezien van een man die het met elkaar combineerde en dat vond ik echt heel mooi. Alleen weiger ik om in de bijbel te geloven, dat doordat de bijbel meerdere malen is herschreven en stukken eruit verkeerd geinterpeteerd worden. En er veel stukken van vernietigd zijn, en ik het zie als een machtsmiddel van vroeger.

Niet respectloos bedoelt naar gelovige, maar ik kan me niet voorstellen dat je daarin kan geloven. Tenminste, ik kan het me wel voorstellen maar vraag me dan af wat gelovige vinden van de wetenschap.

Ben een beetje zoekende.. Maarja, wie niet?
ga naar de bieb en haal er wat boeken over. Boeddhisme spreekt mij het meeste aan, met name de positiviteit ervan!

Ik heb ooit het boekje aangeschaft Boeddha in 5 weken, leuk en leerzaam. Ik ben toen ook gaan mediteren, al vond ik dat erg moeilijk. Als je van rust en sereniteit houdt is dit een goede levenswijze, maar ik pak van alles wat. Ik noem mijzelf dan ook geen gelovige.

Succes!
quote:Tomatensoep schreef op 02 augustus 2011 @ 13:29:

Boeddhisten kiezen sowieso niet de makkelijkste weg en hebben wel eens van google of de bieb gehoord.

.Eens! Het forum kan opgedoekt worden...
quote:Tomatensoep schreef op 02 augustus 2011 @ 13:29:

Daarnaast is het geen geloof maar een levensovertuiging..Is het de makkelijkste weg om de evaringen van andere mensen hierin te vragen?
quote:ovchipkaart schreef op 02 augustus 2011 @ 13:43:

jaren oud is geloven als de wetenschap veel recenter is. Maar de wetenschap is weer zo deprimerend.Dus dan maar liever een mooie leugen LOL
quote:Emmy_ schreef op 02 augustus 2011 @ 13:51:

[...]

Dus dan maar liever een mooie leugen LOLHaha ja eigenlijk wel,. Maar ik moet wel in die leugen kunnen geloven..
quote:ovchipkaart schreef op 02 augustus 2011 @ 13:55:

[...]

Haha ja eigenlijk wel,. Maar ik moet wel in die leugen kunnen geloven..Waarom? Persoonlijk iig voel ik mij niet zoekende, ik ben niet gelovig en voel me hier heel goed en zeker in. Waarom voel je die noodzaak bij een religie te horen?
Maargoed, over Boeddhisme zijn genoeg boeken te vinden net als andere religies. Verwar je niet gewoon een interesse in religie met de noodzaak er ook in te geloven? Ik lees ook best veel en graag over religie, vind het een interessant onderwerp maar ben niet gelovig. Denk dat de beste manier richting atheisme het lezen van de bijbel is.
waarom ervaar je wetenschap al deprimerend.

Is de regenboog minder mooi als je weet hoe die in elkaar steekt.
Wat voor vragen heb je dan bijvoorbeeld?

Over leven na de dood? Hemel en hel? Waarom zijn we op aarde? Wat voor dingen gaan er in je hoofd om? Waar wil je antwoorden op?

In hoeverre is het mogelijk daar een volledig onderbouwd antwoord op te krijgen, en wat voor verschil maakt het in je levensinstelling als het antwoord uit blijft?
Een goed en prettig leesbaar boek om 's mee te beginnen als je je wilt verdiepen in het boeddhisme: klik.
Voor mij staan wetenschap en geloof overigens niet tegenover elkaar. Wetenschap leert ons van alles over hoe de wereld in elkaar zit, geloof gaat over hoe je kunt leven, omgaan met anderen etc. Maar goed, ik kijk in geloven niet naar de letterlijke verhalen over schepping en zo, maar probeer de boodschap eruit te halen: naastenliefde, respect voor het leven etc.
Voor naastenliefde en respect voor het leven heb je toch geen religie nodig?
Omdat het geen vaststaande feiten zijn maar een overtuiging is het voor iededeen anders. De mening van een ander overnemen vind ik idd de makkelijke weg.
quote:ovchipkaart schreef op 02 augustus 2011 @ 13:12:

Ik had het idee mijn eigen geloof te beginnen maar dat gaat ook wel weer een tikkeltje te ver .

Waarom gaat dit te ver? Je kunt voor jezelf uit verschillende geloven de dingen kiezen die jou aanspreken. Niets zo persoonlijk als een geloof...
Ik vind het Boeddhisme meer met wetenschap overeenstemmen dan een geloof. Boeddhisme is dus zelf geen geloof maar een levensvisie. Het aanbid namelijk geen specifieke God.

Ik hang verder overigens geen geloof aan en ben ook geen Boeddhist maar ben gewoon mijzelf met mijn eigen visie.

Over wetenschap en Boeddhisme:

Als je het vanuit wetenschappelijk oogpunt bekijkt bestaan wij allemaal uit hele kleine moleculen die zelf ook weer uit niets bestaan, want elektronen en protonen, neutronen en dan weer ionen etc. zijn niet specifiek vaste zaken, geen vaste deeltjes maar krachten die invloed op elkaar uitoefenen en die niet zomaar een vast iets zijn maar golven kunnen zijn tegelijkertijd (denk aan radiogolven, zonnestralen). Quantummechanica, quantumfysica.

Voor mij is dat niet iets leegs, maar juist iets heel krachtigs. Als je kijkt naar de aarde en de hemellichamen waaruit ons zonnestelsel bestaat zie je dat zij in banen draaien om de zon heen. Dat ze door krachten onderling op elkaar op een bepaalde manier bewegen.

Als je kijkt naar de aarde dan zie je dat deze ronddraait in 24 uur, waarbij wij eb en vloed kennen omdat de maan aan het water trekt bij vloed en dan deze kracht weer afzwakt waardoor er weer eb ontstaat.

We kennen radiogolven, zonnestralen, magnetische banden om de aarde heen waardoor vogels hun trektochten volgen naar de warme oorden als het in hun huidige omgeving weer kouder wordt.

Zo zie ik ook het menselijk lichaam, de connectie met het universum. We zijn geen vaste levensvormen alleen, maar bestaan uit allerlei krachten die onderling invloed op elkaar uitoefenen. Zowel in onszelf als in samenhang met onze omgeving.

Zo zie ik ook echte liefde, de manier waarop 2 mensen een connectie met elkaar maken, waardoor een bepaald gevoel in jezelf en tussen de ander gaat stromen. Dat is voor mij de kosmos waaruit we bestaan en dan op zijn best meemaken vanwege een bepaald bewustzijns niveau op dat moment. Als we een balans in onszelf hebben en met anderen en de natuur om ons heen.

Dus niet dat wij alleen maar lichaam zijn met chemische stofjes maar een geest en een hart hebben, en ook een ziel.

In het Boeddhisme legt men dit uit als dat je een aura hebt, je uitstraling zoals dat in gewoon Nederlands heet, de manier waarop je overkomt, je charisma. Omdat je in het dagelijks leven ook niet alles met je ogen kan zien, maar soms wel kan voelen, aanvoelen, opmerken, vind ik een aura wel een vrij logische stap om dat zo te benoemen.

Het maakt dat je graag bij sommige mensen wilt zijn, bij anderen niet, nog voordat je ze hebt gesproken. In het Boeddhisme is dit dus een hele leer.

Volgens het Boeddhisme heb je dan energiepunten die met elkaar samen kunnen werken om energie uit die kosmos te halen, chi genoemd. Elke chakrapunt weer afhankelijk van een bepaald niveau waarop mensen functioneren.

Simpelweg komt het er voor mij op neer dat ik mij daar niet bewust mee bezighoudt, maar dat het wel overeenstemt met hoe ik het leven altijd heb gezien.

Voor mij werkt het zo dat ik mij graag in balans voel. Waarbij ik aandacht besteed aan verschillende vlakken van mijn menszijn. Zoals verstandelijk, gevoelsmatig, emotioneel, lichamelijk en voor mij dan ook nog op een bepaald zielsniveau, het punt waar ik stilte en rust vind, een acceptatiegevoel. Hierbij ontwikkel ik in mijzelf balans tussen geven en nemen, tussen assertief en laidback, tussen actie en rust. Elk moment in het leven vraagt een andere opstelling, een andere manier van daar op in spelen. Op een manier die voor mij zo goed mogelijk voelt waarbij ik rekening houdt dat het voor anderen en mijn omgeving ook goed is.

Dit zijn mijns inziens termen die geen geloof of een bepaalde stroming nodig hebben. Zoals Emmy zegt gaat het in het leven om naastenliefde en respect voor het leven, dat zijn goede bronnen om daar je bestaansrecht uit te kunnen halen, een bepaalde zin van het leven.

Voor mij is het meer dat ongeacht er leven zou zijn na de dood, ik dit leven ten volle geleefd moet hebben op een manier die goed voelt voor mijzelf en anderen zover de omstandigheden dat toelaten. En waarbij onze energie weer opgenomen wordt in de kosmos als wij doodgaan.

Ik ben dus geen voorstander van bepaalde levensvisies aannemen, bepaalde geloofsovertuigingen aannemen. Maar kijken in jezelf, kijken naar wie jij zelf bent, wat jou zin geeft in het leven en hoe jij zelf verantwoordelijkheid neemt om om te gaan met jezelf, anderen en je omgeving.

Een meer holistische levensvisie wordt dit ook wel genoemd. Waarbij lichaam en geest e.d. invloed hebben op elkaar en je niet één van beide moet verwaarlozen of ontkennen.
quote:pink11 schreef op 02 augustus 2011 @ 14:56:

[...]

Waarom gaat dit te ver? Je kunt voor jezelf uit verschillende geloven de dingen kiezen die jou aanspreken. Niets zo persoonlijk als een geloof...

Vraagje...gaat het XMRV-virus zich ook beter gedragen dankzij cognitieve gedragstherapie? -- citaat

Eens met Pink, je bent er zelf bij met waar jij achter staat.

En laatste zin had ik even toegevoegd nadat ik door jouw citaat bedacht dat het voor mij neerkomt op holistische visie voor mijzelf (holistisch=whole).

"Een meer holistische levensvisie wordt dit ook wel genoemd. Waarbij lichaam en geest e.d. invloed hebben op elkaar en je niet één van beide moet verwaarlozen of ontkennen."
Interessant topic!

Zelf heb ik ook met die vraag doorgelopen en toen kwam ik in Azie in aanraking met het boek Life of Pi (en die jongen volgt 3 geloven, christendom, Islam & Hinuisme). En dat is voor mij belangrijk; pak de belangrijke elementen eruit en richt je daarop. Tevens noemen zelfs de monnikken het Buddhisme meer een levenswijze dan een geloof.

Misschien wel leuk om eens naar landen te gaan waar het Buddhisme op nummer 1 staat~! Leer je veel van!
Ben zelf agnost. Alles zou kunnen, vind alles interessant om te horen en iets van te leren, maar we weten niks zeker. Dus mensen die claimen zeker te weten hoe het allemaal zit (en dit vaak ook nog op willen dringen aan anderen) zijn in mijn ogen 'een beetje dom'. Verder moet iedereen geloven wat ie wil en waarom kun je niet je eigen geloof 'beginnen'? Zolang het maar voor jezelf is en je er geen anderen mee lastig gaat vallen :-)
en met lastig vallen bedoel ik echt lastig vallen hè (opdringen), leuke discussies waarin je openstaat voor andermans iedeeën en denkbeelden zijn natuurlijk prima!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven