Geld & Recht alle pijlers

Wanneer krijgt een kind een nabestaandenuitkering en wanneer

02-08-2011 18:38 34 berichten
een halfwezenuitkering? De situatie is als volgt: Minderjarig kind verliest een ouder, de overgebleven ouder wordt voogd. Er wordt op de website van het SVB gesproken over een nabestaandenuitkering, een halfwezenuitkering en een uitkering die beiden omvat. Het is mij niet duidelijk of het kind dan als nabestaande wordt gezien, of de overgebleven ouder....
De kinderen krijgen een haflwezenuitkering tot het jongste kind 18 is. Dus ook als de oudste al 20 is. Ik kreeg volgens mij 186 euro per maand totdat mijn jongste 18 werd.
Klopt prada, dat bedrag is ook vast, ongeacht het aantal kinderen dat je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 15 was is mijn moeder overleden. Heb wel een vader maar geen contact. Ik had recht op een halfweesuitkering maar mijn pleegouders kregen deze omdat zij voor mij zorgde. Toen ik uit huis ging(was voor mijn 18e) gaven zijn mij maandelijks dit geld. Ik weet niet of het mij anders ging omdat ik pleegouders had hoor. Maar dit is mijn ervaring ermee.
Ik ken iemand wiens man is overleden en ze heeft 2 kleine kinderen. Met een salaris van 1100 euro zit ze maandelijks op 2500 euro. Die nabestaanden en kinder uitkeringen en een groot bedrag vanuit t bedrijf waar die man werkte. Altijd informeren dus, of er vanuit t bedrijf nog regelingen zijn!
En als je in een verdragsland woont, kán zo'n nabestaandenuitkering in combinatie met een halfwezenuitkering een argument zijn om het kind dáár op te voeden. Het bedrag alleen is immers 5 keer hoger dan het normale salaris in zo'n land? Een arts verdient daar ¤ 200,- in de maand, zo'n uitkering is goed voor een riant leven.

Zelfs al gedijt het kind daar niet optimaal, vanwege alle cultuurverschillen, het geld vormt een argument, wat een kwalijke zaak is. Zou er nog iets tegen te doen zijn?
Het woonlandbeginsel zit eraan te komen 47084.
quote:smurfet schreef op 02 augustus 2011 @ 19:06:

Huh, ik snap er even helemaal niets van...

Mijn situatie:

Als kind mijn moeder verloren, maar zou dat dan betekenen dat ik recht heb op een uitkering? Hoezo dat dan? Of snap ik het nu helemaal verkeerd?Ja, je hebt dan recht op een halfwezenuitkering.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Dickens schreef op 02 augustus 2011 @ 21:06:

Op het moment van overlijden moet de ouder, daarmee bedoel ik wettelijk, er zijn. Erkennen na overlijden werkt niet. Kind met maar 1 ouder wier ouder overlijdt is daarmee wees.Kan wel, daar is inmiddels jurisprudentie over. Vader na overlijden aangemerkt als biologische vader van meerderjarige dochter. Meerderjarige dochter volle erfgenaam hierdoor.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Nu heb je het over erfrecht, dat ligt bij anw anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven