Geld & Recht alle pijlers

Incassobureau inschakelen?

03-08-2011 19:00 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik hoop dat er hier dames (en wellicht ook heren) zijn die mij advies kunnen geven over het volgende;

Ik ben zelfstandige en heb een wanbetaler. Het gaat om een bedrag van 500 euro. De opdrachtgever is een kleine stichting. De eerste factuur is ruim 4 maanden geleden verstuurd. Eerste herinneringen (via mail) werden genegeerd, later werd het op vakantie gegooid en nog later was er een nieuwe rekening waardoor eea vertraging opliep. Op veel van de mailtjes werd overigens geheel niet gereageerd.

Inmiddels heb ik, naast veel mailtjes en een telefoontje, ook 2 formele herinneringen gestuurd en wettelijke rente gerekend. Mijn geduld is nu op, dus ik heb gezegd dat ik de zaak ga overdragen aan een incassobureau. Hierop heeft de persoon een mail gestuurd met een uitleg waarom het allemaal moeizaam gaat, en een voorstel om vanaf sept 50 euro per maand te betalen. Ik heb er, gezien de geschiedenis, weinig vertrouwen in dat zij dit gaat doen. Volgens mij is het gewoon weer een poging tot uitstel.

Helaas heb ik geen offerte. Ik heb eerder voor deze dame gewerkt (2 eerdere opdrachten) en dat is steeds goed gegaan en ik had er vertrouwen in dat dat ook nu zou gebeuren. Achteraf stom....

Complicerende factor is dat de stichting volgens deze persoon is opgeheven (dit heb ik gecheckt en klopt ook). Ze wil het geld uit eigen zak gaan betalen.

Heeft het zin om dit over te dragen aan een incassobureau, onder offerte? Ik heb wel mailtjes waarin ze steeds bevestigd dat de betaling gaat komen, dus kan aantonen dat de opdracht er geweest is. Ook heb ik eerder al een bedrag voor deze klus gefactureerd en betaald gekregen.

Hoe zit dit, officieel is het stichtingsbestuur verantwoordelijk volgens mij, maar de stichting bestaat nu niet meer. Wie kan dan aansprakelijk gesteld worden?

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
Bel eens een deurwaarder op voor advies, mijn ervaring is dat ze altijd bereid zijn je te adviseren, en het ook eerlijk zeggen als ze denken dat het niet gaat lukken. Beter advies kan je niet krijgen!

(Heb eventueel wel een nummer van een landelijk kantoor voor je waar je goed vrijblijvend advies krijgt, mocht je geïnteresseerd zijn? Of je daarna ook met hun in zee gaat moet je zelf weten, maar ze zijn altijd heel eerlijk, ook als ze denken dat het het niet waard is.)
Even bellen met juridisch adviseur?
Als ze nu voorstelt om elke maand 50 euro te betalen, kun je het afwijzen, maar volgens mij ben je wel verplicht een betalingsregeling te accepteren, mits die redelijk is. Persoonlijk vind ik 50 euro per maand voor 500 euro niet redelijk. 100 euro per maand eerder wel. En ik denk dat dat wel in jouw voordeel gaat werken, mocht het toch via het incassobureau gaan. Ik snap dat je er geen vertrouwen meer in hebt, maar ik zou het accepteren. Via een aangetekende brief laten weten dat je er mee akkoord gaat, maar dat als 1 betaling 7 dagen te laat is je de rest wel aan het incassobureau overdraagt. En de kosten van aangetekende brief en rente uiteraard voor hun rekening.
Ik wil idd even overleggen met het incassobureau (da's toch hetzelfde als een deurwaarder?).

Verplichting tot accepteren van een betalingsregeling lijkt mij iets dat alleen geldt voor personen en niet voor bedrijven.
Zou even contact op nemen met een deurwaarder..

Hoop dat de nare situatie gauw opgelost is!
Via een incassobureau kan men ook weer een betalingsvoorstel doen. Moet je net zo lang op je geld wachten maar ben je ook de kosten voor de incasso kwijt.
Ik zou proberen op 75 tot 100 Euro per maand te komen. De stichting is opgeheven, wie weet krijg je anders niets...
Als ze vroeger wel aan haar betalingsverplichtingen voldeed dan lijkt het erop dat het nu een kale kip betreft. Met andere woorden, eerst kon ze haar rekeningen betalen, nu niet meer.

De kans is groot dat er meerdere schuldeisers zijn en dat ze het niet meer overziet. Waar één schuld lijkt te zijn blijken er in de meeste gevallen meerdere schulden te zijn. Aan al die verplichtingen kan een kale kip niet (meer) voldoen. Mensen raken dan vaak in paniek, maken post niet meer open en alles loopt op en op, zeker door alle bijkomende kosten.

Ik zou akkoord gaan met een redelijke betalingsregeling. Eentje van tussen de 75 en 100 euro. De kans is groter dat jij je geld dan gaat krijgen dan wanneer je blijft eisen dat het bedrag in één keer aan je wordt overgemaakt.

Daarbij kan je aangeven dat bij één maand achterstallige aflossing alsnog per direct een incasso-bureau zal worden ingeschakeld.
Er zijn incasso advocaten die werken op no cure no pay basis, maar er is een hoop kaf onder het koren. Ik heb er een waar ik al enkele jaren naar tevredenheid mee werk. Niet dat dat wil zeggen dat hij alles incasseert, want de ervaring leert dat je een deel van je vorderingen simpelweg nooit krijgt.

Ik zou niet akkoord gaan met het aanbod om een betalingsregeling op te starten, het zijn vertragingstechnieken. Overigens kost het jou wederom geld als het op een faillisement aanvragen aankomt. En zó komen wanbetalers er vaak mee weg, en hebben dan de mogelijkheid om weer opnieuw te beginnen. Triest maar waar.
Ik kom er net achter dat de stichting inderdaad is opgeheven, maar dat er ook een stichting is met een identieke doelstelling en een bijna identieke naam. Echt, ik ben boos!

Ik heb contact opgenomen met een incassobureau, want dit zaakje stinkt behoorlijk. Ik ga dus ook niet akkoord met de regeling, lijkt idd op een vertragingstechniek, zoals ze die eerder ook steeds toepaste (vakantie, nieuwe rek. etc, en ondertussen mij niet informeren dat de stichting is opgeheven). Bovendien mailt ze vanuit een land in Azie zegt ze, ze kan dus blijkbaar wel op reis....

Zo, dat lucht in ieder geval op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven