Werk & Studie alle pijlers

Hè jammer nou..

04-08-2011 15:06 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben een beetje teleurgesteld. Ik heb namelijk geen recht op kinderopvangtoeslag. En nee dat komt niet omdat we teveel verdienen...pfff was dat maar zo, maar omdat ik het plan had om te gaan studeren. En dat mag alleen voltijd van de belastingdienst. Heb het rooster van de studie die ik op het oog had bekeken, en dan zou ik dus van maandagochtend tot en met vrijdagmiddag op de uni zitten. Zou niet erg zijn geweest als ik alleen zou zijn. Maarja, heb dus ook een gezin. En helaas was ik vroeger zo koppig om mijn studie niet af te maken. Heb jarenlang gewerkt zonder problemen in een bepaalde sector waar nu niet zoveel werk meer in is. Dus toen ik werkloos raakte in de kredietcrisis van 2008/2009 besloot ik me om te scholen. Was ik lekker mee bezig, tot ik zwanger raakte. Dacht nog, dat geeft toch geen probleem? Ik kan met een kindje toch ook studeren? Maarja, dan is het kindje er, en dan wil ik het toch niet fulltime naar de dagopvang sturen. Mijn partner werkt meer dan fulltime. En ik vind het zorgen voor de kleine echt een voorrecht, maar soms wil ik zo graag ook iets met mijn hoofd doen. Opa en oma zijn wel een optie voor 1 dag, maar niet meer. En nu we dus geen recht hebben op toeslag omdat ik deeltijd wil studeren...valt kinderopvang dus niet te betalen voor ons...pfff...

Moest het even van me afschrijven...

Denk dat ik nu maar wacht tot de kleine naar school gaat...

Hvm
Is dit rooster definitief?

Volgens de info site van mijn studie zou ik ook van maandag tot vrijdag op school zitten, dit werd uiteindelijk 3 college's en 2 werkgroepen, dit heb ik kunnen verspreiden over twee dagen.

Ik ben ook studente met een dochter, dus zo was het makkelijk te combineren!
Het is misschien sjoemelen, maar je zou kunnen overleggen met de school/instelling of je je mag inschrijven als voltijdsstudent en college volgen met de deeltijd.
Ik heb al gebeld met studieadviseur. En gevraagd naar het rooster. En toen werd ik verwezen naar de site, want het hele rooster stond online. Heb het bekeken, en dit is wat ik er uit opmaakte. Ik wou dat het zo was als bij jou..

Misschien dat ik er nog een belletje aan ga wagen.

De aanhouder wint tenslotte zegt men.. (hoop ik)

Hvm
Balen ja!

En verder wat patricia1987 zegt. Je zou eens contact met de uni op kunnen nemen om na te vragen of je echt 5 dgn/wk college hebt of dat je ook veel thuis kunt doen. Vaak is dat wel zo, toch?

Hoe oud is je kindje nu? Hoe lang nog voor hij of zij naar school gaat?

Heb zelf braaf mijn hbo in 4 jaar gehaald en zou graag nog een studie volgen. Dat wordt voor mij helaas onbetaalbaar omdat ik al een papiertje heb. Daar baal ik dan weer van...
Sinds wanneer is een studie die als fulltime in de boeken staat 40 uur per week in de college-banken?

En voor een deeltijd studie lijkt het me helemaal overdreven.
quote:katrien_duck schreef op 04 augustus 2011 @ 15:11:

Het is misschien sjoemelen, maar je zou kunnen overleggen met de school/instelling of je je mag inschrijven als voltijdsstudent en college volgen met de deeltijd.

Haha...hier heb ik dus nog geen seconde over nagedacht...

dat zou natuurlijk wel een optie zijn, maar dan krijg je natuurlijk wel te maken met langstudeerboetes..

(Ik begin alweer wat vrolijker te worden)

Hvm
Verder lost het naar school gaan van

Je kind dit echt niet op hoor want dat is toch echt maar een uur of zes per dag.
Nee niet 40 uur in de banken. Wel iedere dag. Lekker 's morgens 2 uur college, en aan het eind van de dag.

Betekent dus dat mijn kindje van net een jaar oud dus iedere dag naar de kinderopvang moet. Heeft niet zoveel nut om in tussentijd naar huis te reizen kindje intussen op te halen en weer terug te brengen. Je betaalt dan toch hele dagen.

Ik had ook gehoopt dat de colleges verdeeld zouden zijn over 2 of 3 dagen...maar nee..

Hvm
quote:katrien_duck schreef op 04 augustus 2011 @ 15:11:

Het is misschien sjoemelen, maar je zou kunnen overleggen met de school/instelling of je je mag inschrijven als voltijdsstudent en college volgen met de deeltijd.he ja, promoot fraude even.
ma t/m vr op de uni?! Mag ik vragen welke studie je wil gaan doen? Want volgens mij is dit echt heel uitzonderlijk! Behalve als het een studie is met veel practica, komt het er doorgaans toch op neer dat je een uur of 10-15 college hebt in de week, en de rest thuis doet.
Heb je bij het rooster goed gekeken of alle keuzevakken misschien in dit rooster staan, waarvan je er dan maar een of twee moet volgen? Fulltime college lijkt mij superveel, ben het ook nog nooit tegengekomen bij anderen. Ik hoop voor je dat bovenstaande het geval is!
Ik wist helemaal niet dat je niet deeltijd mag studeren? Ik neem aan dat dat wel mag naast een baan? Anders kan ik nu ook wel stoppen en rekening houden met een flutbaan voor de komende x jaar tot kind geen opvang meer nodig heeft. Ik hoopte die flutbaan eerder op te kunnen zeggen omdat ik dan eindelijk dat diploma heb...
Het Viva forum is papaja.
En ja, deze studie kun je dus deeltijd volgen. Maar dan heb ik dus geen recht op kinderopvangtoeslag. En dat kunnen we financieel niet trekken. De studiekosten plus de kosten voor de kinderopvang zijn dan wel erg hoog. En 5 dagen per week op de uni zitten en kindje 5 dagen per week naar de opvang wil ik zelf niet. Dan zouden we wel recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Deeltijd werken mag wel van de belastingdienst. Deeltijd studeren niet...

Hvm
quote:hvm schreef op 04 augustus 2011 @ 15:18:

Nee niet 40 uur in de banken. Wel iedere dag. Lekker 's morgens 2 uur college, en aan het eind van de dag.

Betekent dus dat mijn kindje van net een jaar oud dus iedere dag naar de kinderopvang moet. Heeft niet zoveel nut om in tussentijd naar huis te reizen kindje intussen op te halen en weer terug te brengen. Je betaalt dan toch hele dagen.

Ik had ook gehoopt dat de colleges verdeeld zouden zijn over 2 of 3 dagen...maar nee..

Hvm

Oh op die manier Dus je rooster komt lullig uit voor de eerste periode. Hou er rekening mee dat je rooster in ieder geval per semester wisselt en bij sommige universiteiten zelfs nog vaker, dus misschien is dit een probleem wat je slechts een half jaar hoeft te overbruggen.

Of misschien is het een oplossing om naar een andere universiteit te gaan?
Uit je OP klnkt een beetje dat je zelf opmaakt uit het rooster dat je niet voltijd studeert, maar het gaat toch puur om het feit dat je ingeschreven staat als voltijd of deeltijd student?

Ik zit met hetzelfde..

Ga ook weer leren, deeltijd, maar krijg geen kinderopvangtoeslag.

Aangezien mijn man zzp 'er is, ontvangen we van zijn kant ook niets, moet dus alles oplossen met opa's en oma's e.d, maar vind het erg jammer.

Wil andere mensen niet opzadelen met mijn keuzes, én wil ook graag eens een dag als ik geen les heb gewoon thuis kunnen leren, daar blijft weinig ruimte voor over...

Wel heel goed dat je weer een studie oppakt, veel succes!
Kun je de studie niet ergens anders doen?

Met beter rooster?

En, bedenk ook dat het een luxeprobleem is, misschien relativeert het je knarrigheid?

Stel je was nu alleenstaande moeder, dan zou je ook fulltime werken om je kind beste toekomst te geven. Kinderen worden niet slechter van opvang en oma hoor.
Ja als je er nog een baantje naast hebt, dan mag je ook deeltijd studeren. Maarja, dan ben je volgens mij nog steeds bijna fulltime bezig...

Hvm
Sorry ik lees net je andere post. Balen zeg! En dezelfde opleiding in een andere stad waar het rooster beter is?
Maar hoeveel dagen is deeltijd dan? Als opa en oma 1 dag kunnen?
quote:hvm schreef op 04 augustus 2011 @ 15:13:

Ik heb al gebeld met studieadviseur. En gevraagd naar het rooster. En toen werd ik verwezen naar de site, want het hele rooster stond online. Heb het bekeken, en dit is wat ik er uit opmaakte. Ik wou dat het zo was als bij jou..

Misschien dat ik er nog een belletje aan ga wagen.

De aanhouder wint tenslotte zegt men.. (hoop ik)

HvmGa je een studie doen met veel practica? Anders vraag ik me af of je het rooster echt goed hebt bestudeerd? Bij mij op de Uni stonden er bijv vaak vijf werkgroepen op, maar dat ging dan om 1 een dezelfde werkgroep op verschillende tijden waarover de studenten verdeeld werden etc.
Tegenwoordig staan colleges (vaak) ook online op blackboard.. Dus je kan sávonds de colleges volgen via de comp.. tenzij het verplichte opkomst is natuurlijk..

En 5dgn per week uni? Dat is wel veel hoor...
quote:pinks schreef op 04 augustus 2011 @ 15:22:

[...]

Oh op die manier Dus je rooster komt lullig uit voor de eerste periode. Hou er rekening mee dat je rooster in ieder geval per semester wisselt en bij sommige universiteiten zelfs nog vaker, dus misschien is dit een probleem wat je slechts een half jaar hoeft te overbruggen.

Of misschien is het een oplossing om naar een andere universiteit te gaan?

Een rooster is idd maar tijdelijk en dit rooster is waarschijnlijk ook nog voorlopig. Daarnaast heb je in de loop van je studie vaak ook minder contacturen dan in het eerste jaar. Ook heb je waarschijnlijk periodes waarin je amper naar de Uni hoeft, omdat je geacht wordt een BA en Ma thesis te schrijven, het collegevrij is vanwege tentamenperiodes, onderzoekstijd voor de docenten etc. Daarnaast kun je misschien ook wel 1 of twee colleges over slaan door online de sheets te bestuderen en alle stof zelf goed te lezen.

Ik zou er nog even goed over na denken/puzzelen.
@Jolief; Dat zou ideaal zijn..

En ja, ik weet dat het luxe-probleem is. Maar ik ben gelukkig geen alleenstaande moeder. En ik vind het niet eerlijk naar mijn kind toe dat hij, omdat ik vroeger te stom was om mijn studie af te maken, nu 5 dagen naar de opvang zou moeten. Ook al worden ze er in principe niet slechter van. Als het anders kan, dan wil ik het anders. ik vind het gewoon niet eerlijk naar hem toe. Hij heeft toch nergens om gevraagd.

Hvm
Beste allemaal, ik ben erg blij met jullie adviezen...ik ga nog eens een gesprek aanvragen met de studieadviseur, en goed kijken wat de mogelijkheden zijn.

Hvm

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven