Geld & Recht alle pijlers

Smartegeld voor kindermoordenaar

05-08-2011 08:26 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
FRANKFURT (ANP) - De Duitse deelstaat Hessen moet smartengeld betalen aan een in 2003 veroordeelde kindermoordenaar, Magnus Gafgen. Dat heeft de rechtbank in Frankfurt donderdag bepaald.

De politie zou tijdens een verhoor hebben gedreigd met marteling. De agenten hoopten Gafgen daarmee zo ver te krijgen dat hij zou vertellen waar zijn slachtoffer was. De 11-jarige bankierszoon Jacob von Metzler werd later echter dood in een ravijn gevonden.

Gafgen krijgt 3000 euro.

-------------------------------------------------------------------------------

Is dit in Nederland ook zo?

Weet dat onschuldigen die veroordeeld zijn smartegeld kunnen eisen en dat is natuurlijk te begrijpen.Maar in dit geval vind ik het onbegrijpelijk.
Ook een moordenaar heeft rechten. Niet dat hij dat per se verdient, maar we hebben allemaal recht op bescherming van en tegen de staat.
Inderdaad echt een vaag verhaal!quote:Duitse deelstaat moet kindermoordenaar betalen

donderdag 4 augustus 2011 12:47

De Duitse deelstaat Hessen moet drieduizend euro aan de veroordeelde kindermoordenaar Magnus Gäfgen betalen. De rechtbank in Frankfurt heeft bepaald dat Gafgen recht heeft op smartegeld omdat de politie heeft gedreigd met marteling.

Magnus Gäfgen krijgt drieduizend euro van de deelstaat Hessen. Foto Bild.de Magnus Gäfgen krijgt drieduizend euro van de deelstaat Hessen. Foto Bild.de

Gäfgen had de elfjarige Jacob von Metzler, de zoon van een in Frankfurt bekende bankier, ontvoerd. De ouders betaalden 1 miljoen euro losgeld. Nadat Gäfgen het geld had opgehaald, kreeg de politie hem in het vizier. In zijn huis werden aantekeningen over de ontvoering en een deel van het losgeld gevonden, maar de ontvoerde jongen was spoorloos.

Dreigementen

Agenten probeerden Gäfgen met dreigementen van marteling zo ver te krijgen dat hij zou vertellen waar hij zijn slachtoffer had verborgen. Zij dachten dat het kind nog leefde en dat het zou kunnen sterven van onderkoeling of ondervoeding als zij hem niet snel zouden vinden.

Gafgën gaf na de dreigementen toe waar hij Von Metzler had verborgen. Hij bleek de jongen vrijwel direct na de ontvoering te hebben gedood en zijn lichaam in een ravijn te hebben gegooid.

Hij beweert sinds de verhoren psychische problemen te hebben en eiste om die reden een schadevergoeding. Gäfgen probeerde eerder Duitsland aan te klagen bij het Europees hof voor de Rechten van de Mens. Dat stelde hem deels in het gelijk.

Rechtenstudie

De 36-jarige Gäfgen zit een levenslange gevangenisstraf uit voor de moord op Von Metzler. Vanwege de ernst van het misdrijf komt hij niet in aanmerking voor vervroegde vrijlating, wat in Duitsland wel gebruikelijk is na het uitzitten van vijftien jaar van een levenslange gevangenisstraf.

In de gevangenis heeft de veroordeelde moordenaar een studie rechten afgerond en een autobiografie geschreven die is uitgebracht onder de titel Allein mit Gott – Der Weg zurück.

elsevier.

Ik keur dit soort acties van de politie ook niet goed, maar vindt niet dat deze moordenaar nu even drieduizend euro verdient.

Ook apart dat ie zonder blikken of blozen een kind kan doden maar wél psychische problemen krijgt als hij tijdens een verhoor een dreiging aanhoort.

Die janlul had van mij een symbolische schadevergoeding van 1 euro kunnen krijgen.
En hoe zit het dan met smartegeld voor het slachtoffer of nabestaande?
Zonde!

Ze hadden moeten zorgen dat niemand wist van die dreigementen.
Als de politie daarmee kan zorgen dat zo'n vent zegt waar de jongen is en als hij nog in leven was zijn leven daarmee had kunnen redden wie kan daar tegen zijn?
Tja, geen idee. Ik vind het een beetje de wereld op z'n kop eigenlijk.

De ouders hadden al die miljoen losgeld aan hem betaald, ze hadden hem te pakken en hij wilde niet zeggen waar het kind was. Kan me dan bijna wel voorstellen dat de politie niet meer zo lief en aardig is.

Kind had ie ondertussen dus al vermoord.
Dit gebeurt niet vaak, deze zaak is zelfs 'leerstof' bij de opleiding Rechten.
quote:patricia1987 schreef op 05 augustus 2011 @ 08:44:

Dit gebeurt niet vaak, deze zaak is zelfs 'leerstof' bij de opleiding Rechten.Hij heeft in de gevangenis de kans gehad rechten te studeren. Daar doet hij nu z'n voordeel mee.
Ik kan het niet begrijpen dat hij recht heeft gekregen.Hij heeft een jongen ontvoerd en vermoord maar als de politie dreigt met martelen krijgt hij daar psychische problemen van.Wat denkt hij dat de ouders van zijn daad hebben overgehouden,levenslang psychische probemen en verdriet.

Ik kan me hier zo over opwinden maakt me gewoon kwaad,ze moeten meer aan slachtoffers en nabestaanden denken met zulke uitspraken.
Ik ga ook maar eens rechten studeren want van deze uitspraak krijg ik psychische problemen,kijken van wie ik daarvoor geld kan eisen.
quote:ElleMichelle schreef op 05 augustus 2011 @ 08:41:

Als de politie daarmee kan zorgen dat zo'n vent zegt waar de jongen is en als hij nog in leven was zijn leven daarmee had kunnen redden wie kan daar tegen zijn?Misschien omdat mensen dan ook dingen kunnen gaan verklaren die helemaal niet waar zijn en onschuldig veroordeeld worden?
Inderdaad de omgekeerde wereld, maar de politie dient zich nou eenmaal aan regels te houden. Gaat de politie dreigen met marteling.... gaat de politie kindermoordenaars martelen..... gaat de politie verdachten van kindermoord martelen..... gaat de politie verdachten martelen..... dan heb je dus een politiestaat waar je als individu geen enkel recht hebt.

Maar goed, die schadevergoeding vind ik ook behoorlijk van de pot gerukt! Ze kunnen toch ook de betrokken agenten vervolgen. Die hebben tenslotte de regels overtreden.
Ze dreigden alleen maar om het leven van die jongen misschien te kunnen redden.Echt uitvoeren zou hun hun baan kosten dus dat zouden ze wel laten.

Ik heb trouwens nog niet gelezen dat een slachtoffer van een inbraak 3000 schadevergoeding krijgt van de dader die hem het ziekenhuis in heeft geslagen/gemarteld.En dat was dus geen dreigement maar echt,waar blijft daar dan de schadevergoeding?
Welke zaak is dat EM? Slachtoffers krijgen heel vaak schadevergoeding hoor.
De regels overtreden?

Van mij hadden ze een onderscheiding mogen hebben als ze door die overtreding het leven van die jongen hadden kunnen redden.Wat is belangrijker,het leven misschien kunnen redden van een kind of je aan de regels houden?

Als die 2 politieagenten in Pernis zich niet aan de regels hadden gehouden was die gemartelde man misschien nog in leven geweest.
quote:JohnnyCake schreef op 05 augustus 2011 @ 08:30:

Ook een moordenaar heeft rechten. Niet dat hij dat per se verdient, maar we hebben allemaal recht op bescherming van en tegen de staat.Ook als het een moordenaar is die jouw dierbaren iets heeft aangedaan? Praat je dan nog zo?
Jij hebt volgens mij geen andere argumenten dan dat ene argument, sito? Kan je je ook voorstellen dat er meer dan genoeg mensen zijn die ook dan nog bij dat punt blijven?
Nee, is voor mij onmogelijk voor te stellen. Terwijl elke ouder, ja elke ouder, zegt: degene die mijn kind iets aandoet, vermoord ik.
quote:sito1970 schreef op 05 augustus 2011 @ 10:10:

[...]

Ook als het een moordenaar is die jouw dierbaren iets heeft aangedaan? Praat je dan nog zo?Dat is bij wet geregeld.
quote:ElleMichelle schreef op 05 augustus 2011 @ 10:07:

Als die 2 politieagenten in Pernis zich niet aan de regels hadden gehouden was die gemartelde man misschien nog in leven geweest.Of ze waren zelf ook hardstikke dood geweest. Lees dit eens, voor wat meer ins en outs:

http://zoeken.rechtspraak ... x?ljn=BO5834&u_ljn=BO5834
quote:sito1970 schreef op 05 augustus 2011 @ 10:18:

Nee, is voor mij onmogelijk voor te stellen. Terwijl elke ouder, ja elke ouder, zegt: degene die mijn kind iets aandoet, vermoord ik.Oh? Zeggen en doen is niet hetzelfde.
Niet elke ouder.

Hier in de buurt hebben een jaar of 2 geleden de ouders van een overleden kind vrijspraak gevraagd voor de dader.De dader was nog geen 20 jaar en zat met alcohol achter het stuur en reed te hard.Daardoor heeft hij het kind doodgereden.

Ouders zeiden dat ze hun kind niet terugkregen en dat de jongen van 20 zijn leven ook nog voor zich had,ze hoopten dat hij ervan geleerd had.

(Het is weliswaar een ongeval en geen moord maar toch)

Ik denk dat ze wel een uitzondering zijn.
quote:ElleMichelle schreef op 05 augustus 2011 @ 10:25:

Niet elke ouder.

Hier in de buurt hebben een jaar of 2 geleden de ouders van een overleden kind vrijspraak gevraagd voor de dader.De dader was nog geen 20 jaar en zat met alcohol achter het stuur en reed te hard.Daardoor heeft hij het kind doodgereden.

Ouders zeiden dat ze hun kind niet terugkregen en dat de jongen van 20 zijn leven ook nog voor zich had,ze hoopten dat hij ervan geleerd had.

(Het is weliswaar een ongeval en geen moord maar toch)

Ik denk dat ze wel een uitzondering zijn.Een ongeval? Eerlijk gezegd vind ik dit ook moord. Ik vraag me af of die 20-jarige jongen hier iets van geleerd heeft, of dat ie weer vrolijk rond rijdt met een slok op.
Nee hoor, ik heb er genoeg ontmoet die zo denken.

Maar EM, om welke zaak ging het nou?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven