Entertainment alle pijlers

My big fat gipsy wedding

15-07-2011 22:34 3515 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op RLT4 22.30

Een kijkje in de Engelse zigeurnerwereld.

Uitbundige verjaardagen, trouwerijen. En hoelang kan het zo blijven?
quote:S0LEIL schreef op 05 augustus 2011 @ 23:03:

[...]

O, dat is me niet opgevallen. Stomme vertaler dan. Want een Roma is een zigeuner, maar niet elke zigeuner een Roma toch?

Toch is dit meisje geen traveller meen ik.Precies, niet elke zigeuner is een Roma. Verwarrend wel
Er zijn een paar soorten: Roma (van oorsprong oostblok), Sinti (oorsprong India) en de zgn. Manische of ook Reizigers.

De vader van het meisje zal half Roma zijn. Hij is te westers om 100% Roma te zijn.

De gebruiken, normen en waarden zijn bij bovengenoemde 3 groepen heel verschillend.
quote:De Roma, in het dagelijks taalgebruik ook vaak zigeuners genoemd, zijn een van oorsprong nomadisch volk. De bekendste groep in Europa zijn de Sinti. De term Roma kan zowel op het gehele volk als op één van de groepen slaan. Vooral op de Balkan en in de Karpaten trekken nog sommige van de Romavolkeren rond. In Nederland en België wonen er slechts enkele duizenden. In Nederland wonen ze vooral verspreid over Noord-Brabant en Limburg. Ook in Nieuwegein leeft een grote Roma-gemeenschap. (Zie ook Decennium van de Roma.) De taal van de Roma is het Romani, alhoewel dit eigenlijk niet één taal is maar meer een verzamelnaam voor meerdere talen.

Groepen

Wereldwijd leven er naar schatting ongeveer 8 tot 10 miljoen Roma (het kunnen er enkele miljoenen meer zijn want geen enkel land heeft een correcte telling). Verreweg de meeste wonen op de Balkan. Ook in de rest van de wereld zijn Roma te vinden, vooral in Amerika, de voormalige Sovjet-Unie, West-Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Roma dienen te worden onderscheiden van woonwagenbewoners of zogenoemde reizigers.
Jaaa! Vechten!
tjee wat primitief...walgelijk
waarom hebben ze ruzie dan (nog steeds top gear helaas)
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik geef op na 1sec.
kind van 4 mag er wel bij en een vrouw niet
O, wat jij typt Lizl (Er zijn een paar soorten: Roma (van oorsprong oostblok), Sinti (oorsprong India) en de zgn. Manische of ook Reizigers) is weer anders dan wat ik had gevonden (Roma dienen te worden onderscheiden van woonwagenbewoners of zogenoemde reizigers.).

Blijkbaar weet niemand het precies
quote:Rainbow01 schreef op 05 augustus 2011 @ 23:06:

tjee wat primitief...walgelijkIdd, walgelijk!
quote:sprokkelientje schreef op 05 augustus 2011 @ 23:07:

waarom hebben ze ruzie dan (nog steeds top gear helaas)Nee dat is een traditie, vechten . Gewoon omdat het kan, niet omdat er iets aan de hand is.
Ik dacht meppen, bloed, om mamma roepen. Watjes.
nah, wat een mietjes zeg. 4 klappen en over is het.
Grappig, Adam Ant en Charlie Chaplin zijn van Roma afkomst.
Dat viel mij ook al op Soleil! Er worden verschillende dingen gezegd over Roma.
Zo ook Cher en wijlen Yul Brunner.
2 of 3 jaar geleden is er ook een hoop gedoe geweest met Ierse zigeuners op Nederlandse campings. Maakten er een zootje van, vertrokken zonder te betalen en weer door naar de volgende camping.
quote:_yellowlove_ schreef op 05 augustus 2011 @ 23:08:

[...]

Nee dat is een traditie, vechten . Gewoon omdat het kan, niet omdat er iets aan de hand is.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Volgens Wiki in het Engels Roma origine in India.
quote:ossiepossie schreef op 05 augustus 2011 @ 23:10:

2 of 3 jaar geleden is er ook een hoop gedoe geweest met Ierse zigeuners op Nederlandse campings. Maakten er een zootje van, vertrokken zonder te betalen en weer door naar de volgende camping.Zie links paar pagina's terug, gebeurt dit jaar weer.
Jeugdzorg heeft ook de handen vol aan Roma. Er zijn Roma--gezinnen die in huizen wonen maar wel de oude gebruiken aamhouden, meisjes blijven dus thuis na de basisschool.
OMG dat kind
alle hoochies zijn er ook weer
Violet Anne ziet er, afgezien van haar 'tan' redelijk uit.

(Als je de vliegen niet meetelt, haha)
Leuk ik zag een soort Amy winehouse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven