Vrekwaardig eten

11-05-2011 15:57 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het vrekkentopic op de geldpeiler waren we ook aan het babbelen over lekker en goedkoop eten en vooral eten met wat je nog in de voorraadkast en de vriezer hebt. Zelf maken ipv kant en klaar en zo min mogelijk eten weggooien.

Ik ben zelf noodgedwongen aan het vrekken/consuminderen maar ben ook een keukenprinses en probeer eigenlijk over het algemeen maaltijden van tussen de 1,- en 2,- euro per persoon te maken. Ik koop zelden kant en klaar en probeer zo min mogelijk eten weg te gooien.

Dit topic wil ik graag gebruiken voor het plaatsen van recepten en het aangeven wat je hebt gegeten. Maar je kunt ook aangeven wat je nog in huis hebt en vragen om ideeen zodat je geen extra boodschappen hoeft te doen.

Het zou wel leuk zijn als het een heel klein beetje culinair blijft en als je uit eigen ervaring (en niet van google) post. Niets bijzonders en eenvoudige maaltijden zijn helemaal prima (want heel lekker). Maar een boterham met gebakken ei kan iedereen verzinnen en is geen volledige maaltijd. En zakjes sate uit de diepvries van de Aldi is geen koken
Die caramelized carrots van Kay klinken heerlijk Hiltje! Het lijkt een beetje op haar easy baked carrots, of niet? Die had ook iets met kippebouillon en komijn...

In ieder geval is het een leuk idee om wortelen zo klaar te maken, want gewoon gekookte wortelen is idd een beetje saai.
Lekker en volgens mij niet heel duur

uitje fruiten, gehakt mee rulbakken, rode kool erdoor, appeltje snijden in blokjes en erdoor, eventueel 2 scheppen appelmoes erdoor. In een ovenschaal doen, aardappelpurree maken en bovenop de rode kool. 20min op 180 graden in de oven
Cheap-ass wortelsoep

1 kg wortels

1 á 2 uien

stukje verse gemberwortel

2 tenen knof

1,5 lt bouillon

paprikapoeder, peper, zout

Wortel schrapen en in stukken hakken, samen met de uien, geraspte gemberwortel (iets van 2 eetlepels) en knof, flink kruiden. 10 min. ´bakken´. Bouillon erbij, 20 minuten laten koken, daarna pureren.

Als je sjiek wilt doen evt. bolletje geitenkaas door verse kruiden rollen (peterselie en koriander), of lepeltje creme fraiche erbij.
Niet te duur visje:

* 4 stuks koolvisfilet of andere vriesvis (ontdooid)

* flinke schep groene currypasta (uit pot - doe je heel lang mee)

* kwart blok santen (geraspt)

* 1 grote courgette in blokjes

* 2 preien in smalle reepjes

* 1 of 2 eetlepels water

Evt uit te breiden met sugarsnaps bij de groente prei en courgette.

Groenten onderin overschaal, currypasta, lepels water en geraspte santen erdoorheen scheppen, visfilets erbovenop leggen. Folie erover en oven in. Serveren met rijst of mienestjes.
(zout, peper, beetje olie om de ovenschaal in te smeren natuurlijk ook)
bergamot, wat is 'santen' en wat zijn 'mienestjes' ?
Mienestjes zijn die dingen die je gebruikt voor bami
Santen is ingedikte kokosmelk, wat je als blok koopt.
Allé, alweer iets bijgeleerd.....
Bij de Lidl waren de sperziebonen deze week 1,50 voor een kilo. Ik maak daar graag Oosterse boontjes van. Met rijst en omeletreepjes als ik vegetarisch en heel zuinig wil doen. Of met kip als je graag vlees wilt.

Boontjes schoonmaken en beetgaar koken. Op een kilo boontjes een flinke ui (of 2 kleintjes) snipperen en aanfruiten met 3 tenen knoflook. Een rode paprika in kleine blokjes mee aanfruiten. In een kommetje een sausje maken van 5 eetlepels soyasaus, 2 eetlepels gembersiroop, 3 eetlepels zoetechilisaus, een theelepel bruine suiker en een flinke snuf currypoeder. Boontjes bij ui en knof in de pan doen en het sausje erbij en op hoog vuur wat laten inkoken.

In een andere pan van 5 eieren een omelet bakken en die in reepjes snijden en door de boontjes doen. Serveren met rijst en bestrooien met seroendeng (toko of grote AH...is mengsel van kokos, kruiden en pinda's)

Kan redelijk goed ingevroren worden.

Kosten voor 6 porties:

Boontjes 1,50

ui en knoflook 0,20

paprika 0,30

saus en smaakmakers 2,-

eieren 6 1,20

seroendeng (half bakje) 0,75

Rijst 1,-

Kosten 1,15 per persoon voor een heel gezonde maaltijd met veel groenten.
De boontjes komen op mijn lijstje hiltje!

Had vorige week een stoplicht voor 99 cent, mislukt m'n goulash (nooit eerder gebeurd), hele pan niet vrekwaardig weggedaan. Ik was ook niet thuis om er nog wat van te kunnen improviseren. Dit weekend in de herkansing maar net was een stoplicht bij dezelfde C1000 2,25! Morgen eerst even bij AH en Turk kijken.

Nu zo vrekwaardig pannenkoeken bakken!

1/4 pak mix

1/4 liter melk

beetje boter

4 plakjes ontbijtspek

1/2 appel

wat (appel)stroop en poedersuiker

Denk dat ik dan wel rond 1 euro zit en lekker eet.
Zonde van je goulash Thee.....weggooien is nooit leuk en niet alleen zonde van het geld maar ook van het werk.

Over goulash gesproken. Ik vond net nog een leuk vrekrecept op de site van Kay. Een stoofpt-eenpansgerecht met goulash smaak (paprika poeder en tomaten uit blik). Met groenten die je nog over hebt dus het hoeft niet perse de combi te zijn die zij gebruikt.

En in het recept wordt chorizo gebruikt, dat is niet zo duur. Salami of spekjes of ham kan ook, ook budget vriendelijk.

De manier waarop zij fotografeert maakt dat het er sowieso heel lekker uitziet.

http://www.kayotic.nl/blog/hungarian-potato-goulash
En mais aan de kolf is nu volop te verkrijgen. Bij de C1000 komende week 2 stuks voor 1 euro.

Gewoon met boter en zout al heerlijk....hamburger en gebakken aardappeltjes erbij....mmmmmmm

Maar ik ga ook nog even zoeken naar gerechten.
3 variaties gebakken aardappeltjes die ik zelf erg lekker vind.

Aardappels schillen, koken en laten afkoelen.

1. Met rozemarijn en knoflook. Als de aardappeltjes aangebakken zijn gedroogde rozemarijn erover strooien en de laatste minuten een teentje knoflook meebakken.

2. Met ontbijtspek of bacon. Ontbijtspek of bacon in reepjes snijden. Als de aardappeltjes al goed aangebakken zijn de reepjes ontbijtspek meebakken. Ontbijtspek is goedkoop en je hebt dan ook geen ander vlees meer nodig.

3. Met BBQ Rub Salty Seasoning (van Lidl, per potje 1,99). Als de aardappeltjes aangebakken zijn wat van deze kruiden erover strooien en meebakken.

Deze 3 variaties brengen nauwelijks extra kosten met zich me en je hebt dan toch gebakken aardappeltjes net even anders!

En een makkelijk en goedkoop appeltaartje.

Maar dit vaak als nagerecht bij etentjes, scoort altijd!

Mengsel maken van stukjes appel, beetje abrikozenjam, rozijnen en kaneel. Eventueel voor wat extra luxe ongezouten noten erdoor doen. Op een plakje bladerdeeg dit mengsel een beetje uitsmeren (randen vrijlaten), even in de oven en klaar!

Iets minder vrekkerig maar wel erg lekker, met een bol ijs erbij!
@ Thee, mijn goulash mislukte soms ook, dan stond het uren op en bleef het vlees toch een beetje taai. Snapte ook niet hoe dat kwam. Sinds ik er rode wijn azijn door doe (3 eetlepels op 750 gram vlees) is het vlees heerlijk mals en valt zo uit elkaar.

Vind het altijd zo jammer van het vlees als het niet echt lekker mals is.

Hier is de zelfgemaakte tomatensoep mislukt. Had de soep uit de vriezer gehaald en ontdooit. Wilde 'm net een ietsje pittiger maken door er een vleugje chilipoeder aan toe te voegen. Een vleugje werd een hele grote vleug, schoot uit met het kruidenpotje. Heb de soep nog geprobeerd te redden met een beetje suiker maar voelde na een theelepeltje geprobeerd te hebben alles branden in mijn mond en keel en helaas weg moeten gooien.
Bucksie, geen bladerdeeg dus meer ook over het appelmengsel heen? Klinkt wel lekker.

Had wel rode wijn in de goulash, zo'n klein flesje maar geen azijn. Nu is de smaak perfect en vlees gaar maar niet uit elkaar vallend. Volgende keer eens alleen met rundvlees doen, maar hier kan ik wel even mee vooruit, is iets van 3 tot 3,5 liter.
Thee, ik doe geen bladerdeeg meer over het appelmengsel heen. Bestrijk soms wel de randjes bladerdeeg met nog een beetje abrikozenjam.

Je kan dit mengel ook gebruiken om er appelflappen in de oven mee te maken. Leg je op de helft van het bladerdeeg een hoopje appelmengsel en vouwt het dan dicht tot een driehoekje.

Ik zou dan wel het bladerdeeg bestrijken met een beetje ei, dan glimt het net wat mooier. En de rest van het ei gebruiken om een omelet mee te maken.

Rode wijn zou het vlees ook zacht moeten maken. Ik deed er ook altijd rode wijn door, maar kreeg het vlees daarmee niet altijd zacht. Ik gebruik voor stoofvlees/goulash altijd magere runderriblappen.
Ah, lekker topic

Over die wijn in goulash..Heb weleens gelezen dat je de wijn pas moet toevoegen als vlees al gebakken en gaar is, anders wordt vlees taai.
anoniem_79971 wijzigde dit bericht op 07-08-2011 10:43
Reden: Klopt toch niet
% gewijzigd
quote:hekje schreef op 07 augustus 2011 @ 10:23:

Ah, lekker topic

Over die wijn in goulash..Heb weleens gelezen dat je de wijn pas moet toevoegen als vlees al gebakken en gaar is, anders wordt vlees taai.Dan zal dat het zijn geweest! Ik deed de wijn er al bij zodra ik het vlees aangebakken had, maar dan is het natuurlijk nog niet helemaal gaar!
Begin nu toch te twijfelen over die wijn pas op het laatst! Want zie recepten waarbij wijn al moet worden toegevoegd na het aanbraden. Zag net wel ergens staan dat wijn dan op kamertemperatuur moet zijn (en langs de rand van de pan erin gieten) want van te koud vocht wordt het vlees taai.
Vanavond eten we jouw boontjes hiltje, ze ruiken al heerlijk!
Een lekker budgetvisje uit de oven.

- Stukje niet te duere witte vis

- Grote tomaat

- Stuk courgette

- Groene pesto

Op een stuk aluminiumfolie een de witte vis leggen. Deze bestrooien met beetje peper en zout en beleggen met plakjes courgette en plakjes tomaat. De tomaat bestrijken met groene pesto. Foliepakket met de vis erin dichklappen en in de oven gaar laten worden.

Lekker met rijst of gebakken aardappeltjes.
Hiltje bedankt voor de tip over de worteltjes op de site van Kay, ze waren heerlijk. Wat een leuk topic, er staan lekkere dingen op.

Hier een recept van mij.

1 Blikje zwarte olijven in ringetjes snijden.

3 tenen knoflook fijn snijden

1 blikje tonijn

2 eetlepels citroensap, 1 eetlepel kappertjes.

De knoflook fruiten in boter of olie, olijven, tonijn, kappertjes erbij en als laatste de citroensap. Lekker met pasta.
Leuk topic! Ik móet niet vrekken, maar het is gewoon leuk om voor weinig geld veel te doen.

Mijn belangrijkste bespaartip voor de wekelijkse boodschappen is: een lijst maken met wat ik per dag ga koken en aan de hand daarvan boodschappen doen. Zo gooi ik bijna nooit iets weg.

Ik heb gisteren (2 volwassenen, 4 kinderen) gegeten: eenpansgerecht van pasta met sperzieboontjes, shoarmavlees en een pakje houdbare slagroom. Ik was kwijt:

1 kg sperziebonen 1 euro

1 zakje pasta 40 cent

250 gr shoarmavlees 1,95 euro

1 pakje houdbare slagroom 39 cent

Alle producten heb ik gewoon bij de plaatselijke super aangeschaft. Ik woon in een klein dorp en boodschappen doen bij de winkeliers in mijn eigen woonplaats is heel belangrijk voor hun bestaansrecht, dan maar iets duurder uit lijken te zijn (wat vaak dus niet eens zo is)

De extra shoarmakruiden die ik nog had staan en erbij gedaan heb reken ik niet mee, maar heel veel duurder zal het gerecht daar niet van geworden zijn.

Alles is opgegaan!
Gisteren at ik met 6 personen:

Rijst ¤0,30 met kipfilet ¤5,-, spezieboontjes ¤1,-, een potje groene currypasta van Inproba ¤1,- en een pakje houdbare slagroom ¤0,40.

Morgen eet ik weer met 6 personen:

Aardappels ¤1,50,-, met sperziebonen ¤1,- en een kippendijfilet ¤3,-. Daarbij maak ik jus van gesmolten boter, een scheut water met een kippenbouilionblokje.

Iemand anders nog interessante suggesties? Er staan al een aantal (voor mij) heel bruikbare recepten in dit topic, maar er kan altijd meer bij!
anoniem_18629 wijzigde dit bericht op 14-08-2011 17:17
Reden: tikfout
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven