De maaltijden!

08-08-2011 19:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn man en mijn 2 bloedjes van bijna 2,5 en ruim 3,5 eten we bijna alle maaltijden samen aan tafel. Het kan zo drie kwartier duren voordat de boterhammen op zijn of het toetje op tafel kan. Ze eten niet door!

Situatieschets van vanavond: dochter van 2,5 begint meteen te eten, eet daarna een heeeeeeeeeeele tijd niets en tegen de tijd dat de maaltijd afgeruimd wordt, toont ze weer interesse. Zoon van 3,5 eet eerst een hele tijd niets, halverwege de maaltijd begint hij te eten. Na ieder hapje neemt hij een pauze, die pauzes worden steeds langer. Na ruim een half uur houden we het voor gezien, hun bordjes nog niet leeg. Tijdens het toetje zit mijn zoon eerst een hele tijd te knoeien voordat hij begint te eten. Uiteindelijk wordt hij geholpen en eet hij alles op. Dochter eet wel goed door, ook met hulp.

Mijn vraag: kan ik hier iets aan doen, zijn er tips & trucs om de maaltijd wat sneller te laten verlopen? Of is dit een 'fase waar we als gezin doorheen moeten'?
Waarom moet het sneller?
Het is toch duidelijk zo? Na een half uur gaan de borden weg, klaar. Zoon even helpen met zijn toetje, dochter eet zelf. Wat is dan nog het probleem? Ik zou het zelf belangrijker vinden dat het gewoon gezellig is in dat half uur.
Ik vind drie kwartier best een redelijke tijd. Het hoeft toch niet gehaast allemaal?
Is er na 3 kwartier iets op tv wat je moet kijken ofzo?
Ik zit er 's morgens continue bovenop om te zorgen dat er brood naar binnen gaat bij mijn 2 kinderen (4 en bijna 3). Dus continue aansporen, aanmoedigen, opjutten en bij de les houden. Ik word er af en toe gek van maar wil niet dat ze met een lege maag naar school en crèche vertrekken.

Oh en af en toe uit ik ook wel eens een dreigement als "als je je nu niet snel je boterham opeet dan....(bijv. geen tv vanavond).

Slecht, ik weet het maar ik moet op een gegeven moment echt de deur uit om ze weg te brengen en niet te laat op mijn werk te komen.
@Noa; Hoeveel tijd hebben ze dan om brood te eten?
Het avondeten lijkt me toch niet zo'n punt, toch? Ze eten en het duurt 3 kwartier. So be it.

's Ochtends lijkt het me wel lastig. Hoe lang hebben ze 's ochtends de tijd om te eten? Misschien helpt het om wat vroeger op te staan? Of ze met een time--timer of een kleurenklok zichtbaar maken hoeveel tijd ze hebben om hun boterham op te eten.
Langzaam eten is gezonder dan snel eten.
Liever elitair dan een pauper!
Ik vind de maaltijden zo tergend lang duren!

Maar ik lees dat dat erbij blijkt te horen. Oké, dan ga ik een nieuw vat geduld aanboren!

(Offe, heeft er toch nog iemand misschien tips?)
quote:Kalliope schreef op 08 augustus 2011 @ 19:36:

Langzaam eten is gezonder dan snel eten.Daarbij is het mi ook nog eens rete-ongezellig om met Speedy Gonzales aan tafel te zitten.
Haha, Kalliope: ik kan het natuurlijk gaan omdraaien en zelf erg bewust langzaam gaan eten. Ben ik ook nog gezonder bezig. Omdenken heet dat geloof ik.
quote:Jorina schreef op 08 augustus 2011 @ 19:38:

[...]

Daarbij is het mi ook nog eens rete-ongezellig om met Speedy Gonzales aan tafel te zitten.Ik ben anders best gezellig, hoor
quote:Jorina schreef op 08 augustus 2011 @ 19:38:

[...]

Daarbij is het mi ook nog eens rete-ongezellig om met Speedy Gonzales aan tafel te zitten.Ja, zo zonde als je het avondeten alleen maar ziet als een middel om zo snel mogelijk wat maagvulling naar binnen te krijgen. Ik eet meestal alleen, en dan vind ik het al ongezellig als ik het doe.
quote:pixymama schreef op 08 augustus 2011 @ 19:39:

Haha, Kalliope: ik kan het natuurlijk gaan omdraaien en zelf erg bewust langzaam gaan eten. Ben ik ook nog gezonder bezig. Omdenken heet dat geloof ik.

Heel goed!

Ik probeer altijd langer aan het eten te zijn dan aan het koken.
Maar hebben jullie dan geen koud eten op je bord liggen?
quote:pixymama schreef op 08 augustus 2011 @ 19:41:

Maar hebben jullie dan geen koud eten op je bord liggen?Ik heb mijnn bord ook bijna altijd eerder leeg dan zoon hoor, maar dan klets ik nog wat tegen hem, en als hij genoeg heeft laat hij dat wel duidelijk merken.
Ik schep 2 keer een kleine portie op ipv 1 keer een grote. Twee keer de helft in plaats van één keer het geheel dus. De andere helft blijft nog even warm in de pan/in de schaal ofzo.
quote:Kalliope schreef op 08 augustus 2011 @ 19:50:

Ik schep 2 keer een kleine portie op ipv 1 keer een grote. Twee keer de helft in plaats van één keer het geheel dus. De andere helft blijft nog even warm in de pan/in de schaal ofzo.Oh ja, dat ook;. Alleen maak ik de cruciale fout 2x een volwaardige portie op te scheppen
Koop een placemat met diverse figuren erop. Leg de erwtjes op een rijtje, vooral mijn man alle erwtjesop een rij heeft gelegd heeft kindje alles al op. Maar er een spelletje van. Of leg stukjes vlees op bijv. pino en zeg "deze is voor pino". Dit werkt voor ons ontzettend goed! Leg vooral geen druk op het "moeten" eten. Leidt je kind af met een verhaaltje. Maar van het eten een sociale gelegenheid. Klap in je handen als hij iets goed doet, bijv. goed prikken. Lach veel en zo vergeet je de tijd. Kinderen eten zoveel ze nodig hebben. Mijn kind is een redelijk makkelijke eter, of komt dat omdat wij er heel veel tijd in gestoken hebben, wie zal 't zeggen? Ons buurkindje, zelfde leeftijd is een zeer moeilijke eter en qua postuur zien ze er hetzelfde uit. Ik heb wel eens horen zeggen dat een kind precies zoveel eet als het nodig heeft, of dat waar is weet ik niet, maar als jij gestressed aan tafel zit, krijgen beide kinderen dadelijk een hekel aan eten en duurt de maaltijd nog langer. Plan in je hoofd een langer tijdstip dan je nu aan tafel zit, dan valt het uiteindelijk mee. Succes!
Dat ga ik dan bij de kinders ook maar doen. Ik vind het zo zielig als ze koud eten hebben, al schijnen ze daar zelf niet mee te zitten.

Ahum, ik bedenk me zojuist dat koud eten een trauma is van mij omdat ik mijn bord nooit leegat (!) en altijd in de keuken in mijn eentje met een bord koud eten zat.

Toch verhelderend, zo'n topic, haha.
Ja, dat kan gelukkig niet als je maar voor één persoon kookt. Dan is het precies afgepast. Als ik bij mijn ouders eet heb ik dat wel ja.
Bedankt voor je tips, Tikal.

Ik dwing ze nooit hun bord leeg te eten, hoor. Als ze genoeg hebben, is het prima.

Ik zit me alleen op te vreten dat het zoooooooooooo laaaaaaaaaaaaang duurt allemaal. En daar moet ik dus maar mee omgaan.
Help je ze tussendoor ook zo nu en dan met een hap? Ik doe dat wel (niet meer bij zoon van 8, maar wel bij dochter van 4) om het proces zo weer wat te versnellen. Hoeft niet steeds, maar wel even een paar keer als het stil gaat liggen.
quote:pixymama schreef op 08 augustus 2011 @ 19:54:

Dat ga ik dan bij de kinders ook maar doen. Ik vind het zo zielig als ze koud eten hebben, al schijnen ze daar zelf niet mee te zitten.

Ahum, ik bedenk me zojuist dat koud eten een trauma is van mij omdat ik mijn bord nooit leegat (!) en altijd in de keuken in mijn eentje met een bord koud eten zat.

Toch verhelderend, zo'n topic, haha.

Dat moest ik vroeger dus ook, net zo lang blijven zitten tot mij bord leeg was. En ik had een Lange Adem...

Ik wil dat zelf niet. Ik wil dat het eten gezellig is, en zoon kan zelf wel beoordelen hoeveel hij eet. Hij weet dat hij niet mag gooien met eten, maar zolang hij nog aan het eten is, blijven we aan tafel zitten. Dat duurt meestal een half uur tot drie kwartier, daarna begint hij te klooien en weet hij dat ik het weg haal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven