De maaltijden!

08-08-2011 19:19 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met mijn man en mijn 2 bloedjes van bijna 2,5 en ruim 3,5 eten we bijna alle maaltijden samen aan tafel. Het kan zo drie kwartier duren voordat de boterhammen op zijn of het toetje op tafel kan. Ze eten niet door!

Situatieschets van vanavond: dochter van 2,5 begint meteen te eten, eet daarna een heeeeeeeeeeele tijd niets en tegen de tijd dat de maaltijd afgeruimd wordt, toont ze weer interesse. Zoon van 3,5 eet eerst een hele tijd niets, halverwege de maaltijd begint hij te eten. Na ieder hapje neemt hij een pauze, die pauzes worden steeds langer. Na ruim een half uur houden we het voor gezien, hun bordjes nog niet leeg. Tijdens het toetje zit mijn zoon eerst een hele tijd te knoeien voordat hij begint te eten. Uiteindelijk wordt hij geholpen en eet hij alles op. Dochter eet wel goed door, ook met hulp.

Mijn vraag: kan ik hier iets aan doen, zijn er tips & trucs om de maaltijd wat sneller te laten verlopen? Of is dit een 'fase waar we als gezin doorheen moeten'?
Dat probeer ik wel, maar dat willen ze niet. Dan wordt de vork weer omgekeerd op het bord en doen ze het zelf. In hun eigen tempo.
quote:Jorina schreef op 08 augustus 2011 @ 19:59:

[...]

Dat duurt meestal een half uur tot drie kwartier, daarna begint hij te klooien en weet hij dat ik het weg haal.Enne, wat versta jij onder 'klooien'?
quote:pixymama schreef op 08 augustus 2011 @ 20:01:

[...]

Enne, wat versta jij onder 'klooien'?Bord optillen zodat het eten er af rolt, eten op de grond gooien, met zijn handen in zijn bord roeren om alles fijn te knijpen...
Aha, dat is inderdaad klooien .
Heel herkenbaar. Mijn oudste eet niet zo heel veel en is meestal snel klaar. Mijn jongste is een hele goede, maar zeer langzame eter. Als het haar te langzaam gaat dan begint ze met haar handen te eten.Vanavond hadden we spinazie. Wat een ramp. Mijn jongste ziet heel veel aan tafel en is heel snel afgeleid. Ze is nu 2,5. Het eten gaat steeds netter, maar soms is het een ravage.

Ik vind het soms ook tergend langzaam gaan, maar dat komt meer omdat mijn oudste al heel lang klaar is en dan begint te mieren dat het zo lang duurt.
Ik vind 3 kwartier ook veel te lang. Heb ik geen geduld voor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 08 augustus 2011 @ 20:19:

Ik vind 3 kwartier ook veel te lang. Heb ik geen geduld voor.Gelukkig, ik ben niet de enige! Hoe los jij dat op, dan???
Ik word soms ook wek eens moedeloos hoor. Hier een zoon van 2,4 en doet over 1 boterham tussen de middag rustig drie kwartier. Gaaaaaaaaaaaaaaaap. En maar mieren en klieren.

We helpen hem nog met avondeten, dus dat zit er zo in. Het is een moeilijke eter, geen idee waarvan hij groeit.

Anyway, ooit, ooit, ooit, op een dag is mijn leven weer van mij......
Thanks, moet wel eerlijk toegeven dat mijn kindje een makkelijke eter is. En ik heb ook thuis vroeger met koud eten gezeten... :-).

Oh wat ik ook heb gedaan, eerst een kleine schep groenten (of voor het eten een bakje "snoepgroente" geven zoals bijv. een bakje kouwe kidneybonen. Dan heeft 'ie dat al op. Dan de aardappeltjes en het lekkerste, het vlees als laatste bewaren.

De placemats heb ik overigens voor 80 cent bij de Xenos gehaald.
Oh en boterham in de ochtend en tussen de middag krijgt hij gewoon op de grond tussen het speelgoed. Wij eten alleen s'avonds aan tafel.
*
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:pixymama schreef op 08 augustus 2011 @ 20:20:

[...]

Gelukkig, ik ben niet de enige! Hoe los jij dat op, dan???Ik help haar een handje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven