Geld & Recht alle pijlers

Bijhouden inkomsten-uitgaven

09-08-2011 21:23 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn slordig/ makkelijk wat betreft uitgeven van geld en hebben maar een minimaal inzicht in wat we nu precies waar aan uitgeven. We hebben een gezamelijke rekening maar daarop staan we vaak rood, dit vullen we dan weer aan vanuit onze eigen rekeningen en spaargeld.

Verder functioneert de rekening niet zoals eigenlijk bedoeld is aangezien mijn man niet eens kan pinnen met zijn pas (omdat hij de pincode vergeten is) en de boodschappen dus

van zijn eigen rekening betaalt.

Kortom, het is een rommeltje en ik zou graag een beetje orde op zaken willen stellen en beter inzicht willen krijgen in wat er binnen komt en wat er uitgaat. Dat het allemaal wat transparanter wordt zeg maar.

Nu wil ik dus alles bij gaan houden op de

computer. In het verleden heb ik een programma hiervoor gebruikt dat ook bankgegevens importeerde. Echter, dit was vrij onoverzichtelijk en heb ik uiteindelijk afgeschaft.

Ik zat al tussen de apps te kijken en er bestaan meerdere programma's.

Hoe houden jullie alles bij? Gewoon een eigen excell file opbouwen en deze invullen Of maken ook gebruik van budgetpeogramma's op de

computer?

Ik ben heel benieuwd en hoop op wat inspiratie om actie te ondernemen (à la de huishoudelijke topics?)
een eigen excel bestandje bouwen lijkt mij het handigste zo kan je jouw vaste lasten en inkomsten en variabele lasten en inkomsten per maand en op datum goed splitsen en makkelijk wijzigen etc. en als je er formules etc in kan zetten zodat alles automatisch opgeteld wordt etc. dan heb je mijn inziens een heel handig overzichtelijk overzicht

ik vind het wel leuk om zo n overzicht te maken dus als je hulp nodig heb...
Ik heb hier een simpel excel bestandje waar ik op bij houd wat er in en uit gaat.

En aan het eind totaal bedrag zie ik dus wat ik nog kan uitgeven.
Ik heb een excel-bestandje. Daarin zet ik inkomsten onder elkaar. Daar trek in dan de vaste lasten vanaf. De rest is boodschappengeld. Appeltje eitje
Gaan jullie dan een keer in de maand zitten om alles in te voeren? En toen jullie het bestand maakt en, had je toen snel alle uitgaven in beeld?

Lastig lijkt me dat mijn man vaak boodschappen doet en hij dus mee moet werken door ook de kosten bij moet houden.

Ik ben inmiddels bezig met Excell file (ehhh hoe zat dat ook alweer met die formules haha)
Tips voor vaste lasten?

Ik heb hypotheek, kinderopvang, abonnementen, kabel

Gemeentelijke belastingen Daar moet ik dus van gaan opzoeken hoeveel dat is(echt erg, geef het makkelijk uit maar heb dus echt geen inzicht in hoeveel dat dan is)
vergeet niet bepaalde dingen, volgens mij gemeentelijke belastingen wat je in 1 keer of in termijnen kan betalen, door 12 te delen als je een maandoverzicht maakt.

maak een budget voor boodschappen, en probeer daar onder te blijven en pas het aan als je budget te hoog of te laag is ingeschat. net als in mijn geval ov chipkaart opladen, ik weet van te voren ook niet precies hoeveel ik op ga maken aan reiskosten, maar ik begroot wel iets en pas het later aan, zo weet ik waar mijn geld allemaal naar toe gaat..en waar ik op kan bezuinigen etc.

je kan een balans per maand maken, zodat je een overzicht heb van je maanduitgaven, straks komen de feestmaanden er weer aan etc. wat mogelijk weer hogere utgaven heeft helaas...

oja, ik rond wel af op hele bedragen, ene keer omhoog, andere keer naar beneden..
anoniem_129407 wijzigde dit bericht op 09-08-2011 22:06
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Grappig, ik zit net met hetzelfde te worstelen.

Mijn vaste lasten:

huur

g/w/l

verzekering (wa en inboedel)

autoverzekering

ziektekostenverzekering

dierenverzekering

internet

telefoon

schulden aflossing

collegegeld

Bij overige uitgaven heb ik

eten

verzorgingsartikelen

kleding

stappen

benzine

trein

studiematerialen

kosten dieren

Bij inkomsten heb ik:

salaris

salaris tweede baan

toeslagen

reiskostenvergoeding

Ben ook een eigen overzicht in excel aan het maken en het ziet er al heel behoorlijk uit. Ik heb 4 columns, inkomsten, vaste lasten, overige uitgaven en schulden. Alles in laat ik optellen en alles uit laat ik optellen. Dan trek ik alles uit van alles in af en zie ik of er nog geld over is. Eigenlijk best overzichtelijk.

Ik ben nu van plan om alles wat ik uitgeef aan het einde van de dag direct in excel te zetten, ik zit toch iedere dag wel even achter de pc. Ik denk dat ik alleen al van het bijhouden ook zal besparen.
Ik heb zelf een excellbestand gemaakt met daarin enkele plus/min kolommen:

+ inkomsten (uitgesplitst in: salaris, kinderbijslag, Voorlopige teruggave, etc.)

- vaste lasten (die elke maand terugkomen: hypotheek/huur, verzekeringen, gas-water, abonnementen, etc.)

- variabele uitgaven (extra's, cash, cadeau's, kleding, onverwachte uitgaven; hier is in totaal wel een 'ongeveer'-bedrag voor uitgetrokken)

- bedrag voor reserveringen naar aparte reserveringsrekening (jaarlijkse uitgaven: vakantie, bijbetalen water/licht, jaarlijkse verzekering, eigen bijdrage zorgverzekering, goede doelen etc.)

- vast bedrag sparen naar aparte spaarrekening

- huishoudgeld naar aparte rekening waar we beiden de pas van hebben

+ over/tekort (kan je automatisch laten uitrekenen; lijkt aan het begin van de maand heel veel; wordt steeds minder...)

Per maand een nieuwe sheet maken en alles bijhouden. Ik pin het meeste; dat is dan allemaal terug te vinden. Als je de cash ook wil kunnen herleiden, dan moet je ook al die bonnen bewaren.

Ik ben thuis de 'financieel boekhouder' en houd alles zo in ieder geval eens per twee weken bij, of vaker. Ik hou er niet zo van om alles online te zetten, ook al is het beveiligd achter een wachtwoord. Heb het liever thuis op de harde schijf.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Leuk Pinks jij ook! Heb wel wat aan jouw lijstje

Mijn insteek is om allereerst de lelijke rekening in orde te krijgen zodat we kunnen bepalen hoeveel extra we in moeten leggen en hopelijk daarmee uit kunnen komen Mijn man betaalt namelijk veel en veel meer buiten de rekening en dit geeft een soort "ongelijkheid" Het zou fijn zijn als we alle kosten van de gezamelijke rekening kunnen opbrengen
Als hij een nieuw pasje aanvraagt krijgt hij toch vanzelf ook een nieuwe pincode?

Ik worstel met het stomme probleem 'waar begint de maand?' Ik krijg namelijk meestal mn salaris rond de 22ste - 28ste. (twee werkgevers) Maar mn huur gaat er de eerste af, en veel vaste lasten zo tussen de 26ste en de 4e.

Ik zit te wikken hoe ik dit opschrijf. Voor mijn gevoel komt salaris eerst en gaan er daarna meteen veel dingen af, maar als ik per maand noteer is het eigenlijk zo dat ik eerst een hele reeks uitgaven heb en dan einde van de maand pas de inkomsten.

Hoe om zie jij dat?
Gamuza, deel je dan de kinderbijslag door 3 en zet je dit dan als maandbedrag in je sheet?

Wij financieren nu onze roodstand met deze toeslag (net als kindertoeslag) Zeg maar als welkome meevaller
Als ik jou was zou ik beginnen met om de tafel zitten met je man en beslissen en bespreken wat van welke rekening wordt betaald. En als er dan problemen met pasjes oid zijn die problemen oplossen, en dan je er aan houden van welke rekening wat af gaat.

Wil hij wel meewerken?

(tjonge, ik ben blij dat ik alleen mn eigen financiele gebeuren op overzicht probeer te krijgen, en dat ik er niet ook nog een man tussendoor heb lopen die dingen doet met rekeningen )
Ja dat is zo maar zijn laksigheid kent geen grenzen. Ik neem me nu voor, morgen even de bank te bellen voor nieuwe pas ( na hem

eerst toch zelf in beweging proberen te krijgen)

Ik was van plan gewoon de 1e van de maand te rekenen. Ik krijg m'n salaris rond 25e, man rond 20e Zijn bijdrage komt rond 28e op rekening, hypotheek rond 1e van maan afgeschreven. Mijn bijdrage volgt willekeurig want heb ik nog niet automatisch geregeld (ga ik ook direct regelen)
Nou Pinks inderdaad, ik zou mezelf gelukkig prijzen met alleen mijn eigen sores Zijn financiële toestand is voor mij ook onduidelijk. Niet door duisterheid maar meer vanwege manier van rekenen Hij berekent zijn salaris met meerekenen van vakantiegeld en 13e maand. Ik reken gewoon met m'n netto salaris (waar bv ziektekosten al vanaf zijn) en zie vakantiegeld en 13e maand als "extra"

Net als belastingteruggave wat wij zien als extra

(schaam schaam) en ik dus als meevaller

Van gedeelte van zijn salaris worden met korting aandelen van bedrijf gekocht Dat is zeg maar een spaarpotje (klinkt een beetje "fout-dubieus")

Maar wat ik bijna vergeet te zeggen, het is wel een leuke man verder hoor (maar nogal een autistisch rekenwonder)
maakt het nog uit wat begin van de maand is? wanneer je per maand een balans maakt dan maakt het mijn inziens niet uit. die datum is handig om te weten wanneer er veel uitgaat etc.

je maakt toch een maandbalans met daarvoor de datums, verder kan je er ook bij inkomsten het saldo al dan niet positief wat je "meeneemt" van de maand ervoor...en eventueel het rood staan etc.
- één waar vaste lasten van betaald worden (grotendeels automatisch)

- één spaarrekening

- één boodschappen/pin-rekening

Eerst een overzicht maken van de vaste lasten in excel; jaarlijkse posten : 12, dan bereken je het maandelijkse bedrag aan vaste lasten.

Salaris naar deze rekening laten gaan en wat er over is deels naar boodschappenrekening, deels naar spaarrekening (je kan hiervoor een periodieke overboeking instellen!).

[edit: "over" is dus: salaris - vaste lasten, dit is dus altijd hetzelfde bedrag, vandaar dat je periodieke overboeking kan instellen]

Van die rekening geen pinpas.

Naar de boodschappenrekening gaat het bedrag dat nodig is voor boodschappen, benzine etc.

Ook van de spaar geen pinpassen.

Als je ook nog privé rekeningen hebt, kan je het weer anders inrichten natuurlijk. Salaris daarop storten en vanuit hier periodieke overboeken.

Je kan alles bij gaan houden of alleen bijhouden wat er op je boodschappen/pin-rekening gebeurt. De andere rekening heb je als het goed is redelijk zicht op door je overzicht van vaste lasten.
Ja keeponsmiling, ik neem de eerste omdat toch psychologisch overzichtelijk is ofzo
Nicky, hebben jullie dan ook nog eigen rekeningen of alles gezamelijk?

(ondertussen ben ik helemaal niet meer bezig met Excell en heb ik lekker de wijn open)

Wij hebben ook gescheiden rekeningen En alles wat daar nog op staat (eigen rekening dan) maak ik op Echter vaak dus ook kosten die van gezamelijke rekening betaald zouden moeten worden Maar ik koop nog wel eens wat voor mezelf (besteed ook geld aan telefoon bv en autoverzekering wordt dan nog betaald door

man omdat ik die van hem over heb genomen)

Nou ja nogmaals, we rommelen maar wat aan
Nicky ik denk dat zoals jij het hebt, voor ons een goed idee zou zijn Dat dat het meeste overzicht zal geven Aan boodschappen en "leven" geven wij een volstrekt onduidelijk bedrag uit

( en vaste lasten zijn ook niet duidelijk natuurlijk maar die moeten gewoon een keer uitgezocht worden :-))
Een overzicht van vaste lasten moet je sowieso gaan maken.

Je kan beginnen met al je bankafschriften van het laatste jaar door te nemen, kom je vanzelf alles tegen. En niet schrikken later als je toch iets bent vergeten: gewoon erbij zetten in excell en het maandbedrag aanpassen.
quote:VieVaaVee schreef op 09 augustus 2011 @ 22:20:

Gamuza, deel je dan de kinderbijslag door 3 en zet je dit dan als maandbedrag in je sheet?

Wij financieren nu onze roodstand met deze toeslag (net als kindertoeslag) Zeg maar als welkome meevaller

Die komt als extraatje en wordt doorgesluisd naar weer een andere sparrekening (soort studiespaarrekening voor later). Ik kan uiteraard in geval van nood die rekening aanspreken.

Kinderopvangtoeslag was wel een standaard inkomstenbron.

Ik ga trouwens uit van kalendermaanden. Alles wat binnenkomt en uitgegeven wordt in die maand, hoort ook bij die maand. Alleen mijn salaris hoort bij de maand erop. Bijvoorbeeld mijn salaris van eind augustus komt op de sheet van september. Wat je niet hebt, kan je ook niet uitgeven.
@pinks

De maand begint op de dag dat mijn salaris overgemaakt wordt. Op die dag worden alle vaste lasten overgeschreven naar een andere rekening waar ze in de loop van de maand worden afgeschreven.
Ik laat juist op de 1e van de maand vaste lasten overmaken. Omdat mijn salaris in de laatste week van de maand ervoor op de rekening staat, heb ik ook saldo daarvoor.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan:

http://www.yunoo.nl/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven