Lange baby!
donderdag 11 augustus 2011 om 13:04
Mijn baby is 3.5 maand en 67 cm, ik vind het erg lang!
Wie heeft dat ook? (gehad?) Kan het zijn dat de groei nog even "stopt" ivm de lengte die de baby nu al heeft?
Nu is het nog niet erg lastig maar later lijkt het me wel vervelend, dat zei het consultatiebureau ook. Je moet het kind dan echt gaan beschermen zodat mensen het kind niet gaan overschatten.
Graag hoor ik ervaringen
Wie heeft dat ook? (gehad?) Kan het zijn dat de groei nog even "stopt" ivm de lengte die de baby nu al heeft?
Nu is het nog niet erg lastig maar later lijkt het me wel vervelend, dat zei het consultatiebureau ook. Je moet het kind dan echt gaan beschermen zodat mensen het kind niet gaan overschatten.
Graag hoor ik ervaringen
donderdag 11 augustus 2011 om 13:12
Mijn middelste was ook zo groot. Bij geboorte 4520gr en 54 cm. Na 3,5 maand 7990 gr en 67 cm. (heb het net nagkeken in het groeiboekje)
Het is idd lastig met bepaalde dingen. Zo kreeg ik de vraag toen hij met net 1 jaar op de driewieler zat, waarom ik hem duwde. Hij was immers zelf groot genoeg om te fietsen?!
Het is idd lastig met bepaalde dingen. Zo kreeg ik de vraag toen hij met net 1 jaar op de driewieler zat, waarom ik hem duwde. Hij was immers zelf groot genoeg om te fietsen?!
donderdag 11 augustus 2011 om 13:13
heb even gekeken, mijn zoontje was vergelijkbaar, bij bijna vier maanden was hij 68 cm. Grote baby, grote dreumes, gewoon echt een beer van een kerel. Mensen schatten het kind ouder in dan dat het werkelijk is, en verwachten dus meer van het kind. Valt in de praktijk nog wel mee hoor, althans, hij is nu 1 1/2 en ik merk er niet veel van. Maar ik heb er wel eens aan gedacht, wat jij beschrijft.
Mijn dochter was bij haar geboorte lang (55 cm) en is ook heel snel doorgegroeid.
hierdoor is ze haar hele leven al langer dan leeftijdsgenootjes.
Ik had gehoopt dat het een keer minder hard zou gaan (kan altijd nog natuurlijk) mar is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd.
Zij is nu 7, en wordt regelmatig 9-10 geschat.
Inmiddels gedraagt zij zich ook dusdanig, al heb ik echt geprobeerd om tegen te houden dat mensen haar ouder behandelen, maar dat is niet helemaal gelukt..
Ik blijf het lastig vinden, en vooral sneu omdat zij regelmatig aanvaringen heeft waarin mensen meer van haar verwachten dan dat ze kan.
Verder is ze er zelf niet ongelukig onder, ze vindt het zelfs erg stoer..
Maar of het bij je zoontje precies zo gaat is natuurlijk nog niet te zeggen!
hierdoor is ze haar hele leven al langer dan leeftijdsgenootjes.
Ik had gehoopt dat het een keer minder hard zou gaan (kan altijd nog natuurlijk) mar is tot op de dag van vandaag nog niet gebeurd.
Zij is nu 7, en wordt regelmatig 9-10 geschat.
Inmiddels gedraagt zij zich ook dusdanig, al heb ik echt geprobeerd om tegen te houden dat mensen haar ouder behandelen, maar dat is niet helemaal gelukt..
Ik blijf het lastig vinden, en vooral sneu omdat zij regelmatig aanvaringen heeft waarin mensen meer van haar verwachten dan dat ze kan.
Verder is ze er zelf niet ongelukig onder, ze vindt het zelfs erg stoer..
Maar of het bij je zoontje precies zo gaat is natuurlijk nog niet te zeggen!
donderdag 11 augustus 2011 om 13:14
Ik heb het even nagekeken, mijn dochter was 66 cm met 12 weken. Iets korter dus. Inmiddels is ze 21 maanden en 92 cm. Lang ja, maar niet idioot lang. Ze zit nog op de curve. Haar leeftijdsgenootjes zijn wel wat korter, maar meestal maar een paar centimeter. Dat valt op die leeftijd eigenlijk niet zo op - nouja, vind ik dan.
donderdag 11 augustus 2011 om 13:19
Lang zijn lijkt me niet zo'n groot probleem als er geen andere problemen erbij komen (reuma, scoreose, ed). Bij mij kinderen zitten hele lange kinderen in de klas, twee zusjes en een jongen. Naarmate ze ouder worden, valt het minder op. Toen die jongen 4 was, leek hij 8, maar zijn gedrag was als een kleuter, en hij raamde weleens de kleinere kinderen. Nu is hij 9 en valt niet meer op tussen zijn klasgenootjes, al is hij de langste.
donderdag 11 augustus 2011 om 13:27
Hier heeft het cb tijdens een bezoekje weleens aangegeven dat het misschien tijd was om naar een kinderarts te gaan, want hij groeide zo hard. Ze begon serieus over medicatie om de groei af te remmen.. Dit heb ik niet gedaan. Met drie jaar was hij 105cm en 17,5 kilo. Groot en zwaar voor zijn leeftijd. Maar in mijn familie zijn er grote mensen (opa 2mnog iets, moeder 1m78 en mijn man 1.86) dus ja, ik verwacht geen heel klein menneke. Nu is hij 5 en nog groot.
donderdag 11 augustus 2011 om 13:47
Dochter was altijd lang volgens het cb en dat valt volgens mij hartstikke mee (ongeveer 1,28 m en bijna 6,5 jaar), maar valt niet op in haar klas waar ze gemiddeld een jaar ouder zijn.
Zoon was volgens het cb altijd klein en te zwaar en die vind ik juist lang voor z'n leeftijd (ongeveer 1,10 m en nog net geen 4 jaar). Veel kindjes om hem heen zijn (een stuk) kleiner in elk geval, ook veel kindjes die al een aantal maanden op school zitten.
Dochter was wel lang bij de geboorte een ruime 54cm, zoon juist helemaal niet krap aan 48cm.
Zoon was volgens het cb altijd klein en te zwaar en die vind ik juist lang voor z'n leeftijd (ongeveer 1,10 m en nog net geen 4 jaar). Veel kindjes om hem heen zijn (een stuk) kleiner in elk geval, ook veel kindjes die al een aantal maanden op school zitten.
Dochter was wel lang bij de geboorte een ruime 54cm, zoon juist helemaal niet krap aan 48cm.
donderdag 11 augustus 2011 om 13:55
donderdag 11 augustus 2011 om 14:00
Nou ja, beschermen....
Ik kan alleen maar vanuit de ervaring van mijn ouders spreken, want ik was ook een vrij lang kind.
Inderdaad dachten sommige mensen, toen ik drie was, dat ik al behoorlijk wat meer moest kunnen dan mijn leeftijdsgenoten.
Op mijn vierde werd ik wel voor ouder dan vijf á zes jaar aangezien, dan kreeg ik soms opmerkingen als: `Waarom heb je je zwemdiploma nog niet´ of:`Je hoort toch niet meer met die (vierjarige) kinderen te spelen?´ ´Ben je daar niet te oud voor?´
Maar wat zou het? Je leert heus wel voor jezelf op te komen als kind hoor.
Ik kan alleen maar vanuit de ervaring van mijn ouders spreken, want ik was ook een vrij lang kind.
Inderdaad dachten sommige mensen, toen ik drie was, dat ik al behoorlijk wat meer moest kunnen dan mijn leeftijdsgenoten.
Op mijn vierde werd ik wel voor ouder dan vijf á zes jaar aangezien, dan kreeg ik soms opmerkingen als: `Waarom heb je je zwemdiploma nog niet´ of:`Je hoort toch niet meer met die (vierjarige) kinderen te spelen?´ ´Ben je daar niet te oud voor?´
Maar wat zou het? Je leert heus wel voor jezelf op te komen als kind hoor.
donderdag 11 augustus 2011 om 14:06
quote:Mevrouwtje schreef op 11 augustus 2011 @ 13:55:
Antwoord op de eerste reactie is al wat gegeven.
Je zal het kind moeten beschermen omdat het overschat kan worden, dat het kind ouder wordt geschat waardoor verwacht wordt dat hij/zij dingen kan die niet bij de leeftijd/ontwikkeling passen, daardoor kan je kind dan onzeker worden.Daar hebben ze opzich wel een punt. Mijn zoontje is ook erg groot en iedereen verwacht hem veel ouder dan hij is. Toen hij nog in de brabbel/eerste woordjesfase zat vond iedereen hem zo traag met praten. Gewoon omdat ze verwacht hadden dat hij veel ouder was. Hij is nu bijna 4 en heeft een lengte van een 5,5 jarige volgens het CB. Ze waarschuwde mij er ook voor. Ik verwacht dat de groei nog wel ergens blijft steken want we hebben in beide families hele normale lengtes. Niemand is erg lang o.i.d.
Antwoord op de eerste reactie is al wat gegeven.
Je zal het kind moeten beschermen omdat het overschat kan worden, dat het kind ouder wordt geschat waardoor verwacht wordt dat hij/zij dingen kan die niet bij de leeftijd/ontwikkeling passen, daardoor kan je kind dan onzeker worden.Daar hebben ze opzich wel een punt. Mijn zoontje is ook erg groot en iedereen verwacht hem veel ouder dan hij is. Toen hij nog in de brabbel/eerste woordjesfase zat vond iedereen hem zo traag met praten. Gewoon omdat ze verwacht hadden dat hij veel ouder was. Hij is nu bijna 4 en heeft een lengte van een 5,5 jarige volgens het CB. Ze waarschuwde mij er ook voor. Ik verwacht dat de groei nog wel ergens blijft steken want we hebben in beide families hele normale lengtes. Niemand is erg lang o.i.d.
donderdag 11 augustus 2011 om 14:16
donderdag 11 augustus 2011 om 14:26
Mijn broer was met zijn geboorte al 56 cm dus ik denk dat die na 3,5 maand de 67cm ook al wel gehaald heeft. Heb van mijn ouders nooit gehoord dat het problemen heeft gegeven. Hij heeft nu overigens een normale lengte voor een man (zeker niet klein, maar ook niet extreem lang).
Mijn nichtje van 5 zit ook heel erg aan de bovengrens van de curve en lijkt idd een stukje ouder dan ze is. Maar ik heb van mijn zus eigenlijk niet gehoord dat dit in praktijk problemen geeft. Op school zit ze immers in de klas met leeftijdsgenootjes (wordt september 5 en gaat naar 2e klas kleuterschool, dus ze is een vroege leerling en dat zal het verschil misschien straks ook iets kleiner maken). En de meester of juf weet natuurlijk prima hoe oud ze is.
In je naaste omgeving weten mensen het vaak ook wel, dus dan resteren alleen ´vreemden´ die er een opmerking over kunnen maken. Maar heb dat bij mijn nichtje nooit gehoord. Mocht het wel gebeuren, dan zeg er er indien nodig wat van. Ik zou het probleem niet nu al groter maken dan het is.
Mijn nichtje van 5 zit ook heel erg aan de bovengrens van de curve en lijkt idd een stukje ouder dan ze is. Maar ik heb van mijn zus eigenlijk niet gehoord dat dit in praktijk problemen geeft. Op school zit ze immers in de klas met leeftijdsgenootjes (wordt september 5 en gaat naar 2e klas kleuterschool, dus ze is een vroege leerling en dat zal het verschil misschien straks ook iets kleiner maken). En de meester of juf weet natuurlijk prima hoe oud ze is.
In je naaste omgeving weten mensen het vaak ook wel, dus dan resteren alleen ´vreemden´ die er een opmerking over kunnen maken. Maar heb dat bij mijn nichtje nooit gehoord. Mocht het wel gebeuren, dan zeg er er indien nodig wat van. Ik zou het probleem niet nu al groter maken dan het is.
zondag 14 augustus 2011 om 09:41
Mijn zoon was ook 67 cm bij 11,5 week. Hij is nu net 5 en is nu 1m28.
Hij wordt vaak ouder geschat, maar deze vakantie bijvoorbeeld hadden wij er meer last van omdat wij dan als ouders werden gezien die hun zoon van 7 of 8 nog voor 5 willen laten doorgaan, omdat dat nog gratis is...haha. Maar een probleem blijft wel dat hij onderschat wordt in wat hij doet. Hij is in zijn ontwikkeling best wel ver, maar dat wordt dan altijd als normaal gezien, bijvoorbeeld woordjes lezen, tellen en rekenen.
Hij gaat nu naar groep 2 en steekt een kop boven de rest uit, maar zelf heeft hij er niet zoveel last van.
Hij wordt vaak ouder geschat, maar deze vakantie bijvoorbeeld hadden wij er meer last van omdat wij dan als ouders werden gezien die hun zoon van 7 of 8 nog voor 5 willen laten doorgaan, omdat dat nog gratis is...haha. Maar een probleem blijft wel dat hij onderschat wordt in wat hij doet. Hij is in zijn ontwikkeling best wel ver, maar dat wordt dan altijd als normaal gezien, bijvoorbeeld woordjes lezen, tellen en rekenen.
Hij gaat nu naar groep 2 en steekt een kop boven de rest uit, maar zelf heeft hij er niet zoveel last van.