Myanmar/ Birma

12-08-2011 09:02 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan met de kerst 3 weken naar Azië, we vliegen dit keer op Bangkok. Nu hebben wij gekeken naar Birma en dat lijkt ons een geweldig mooi land, heeft iemand ervaringen? Wat moet ik echt niet missen en waar kan ik het beste de binnenlandse vluchten boeken? We willen graag 2 weken rondreizen en daarna nog 6 dagen naar het strand om te relaxen. Is het strand in Birma een aanrader of toch relaxen in Thailand? Alle tips zijn welkom!
Ik ben heel erg benieuwd! Dat visum kan ik wel regelen in Brussel dat is het probleem nog niet zo. Mijn vriend zei gisteren nog we gaan toch niet met die vliegtuigen die spontaan uit de lucht vallen he! Weet jij of de toestellen nog redelijk zijn qua stoelen en een wc aan boord? En heb jij daar nog een gids gehuurd of echt alles zelfstandig gedaan?
quote:SjakieAfhakie schreef op 12 augustus 2011 @ 10:52:

ik ben er geweest, prachtig. Ik kon trouwens gewoon een visum aan de grens krijgen, geen probleem.Wanneer ben je er geweest en heb je een groepsreis gedaan of zelfstandig gedaan?
@himalaya: ik doelde inderdaad op de lokale "boemel" maatschappij. Als ik het me goed herinner zijn er 2, en eentje staat (stond) echt heel slecht bekend.
Vliegtuigen zijn van binnen gewoon ok. Stoelen oud maar ok en wc ook aanwezig. Alleen of ze spontaan uit de lucht vallen weet ik niet haha, maar dat geld voor alle binnenlandse vluchten in elk land in Azie hoor. In zowel Thailand als bijv Indo is het vaak hetzelfde (op AirAsia na inderdaad) je kunt gewoon niet de veiligheidsnormen die hier gelden kopieren. Dat geldt voor heel Azie. Ik zou het echter gewoon doen. Maar ja, wie ben ik hahaha.

Wij hebben alles zelfstandig gedaan. Gids is wel handig hoor maar vond het zelf niet nodig.
quote:himalaya schreef op 12 augustus 2011 @ 10:02:

[...]

Airasia is een prima maatschappij, vliegt door heel Azië. Misschien dat de lokale boemelvliegtuigmaatschappij wél onbetrouwbaar is, maar met Airasia is het prima vliegen.Je kan geloof ik met AirAsia, een Thaise luchtvaartmaatschappij en een Birmeese luchtvaartmaatschappij het land invliegen. Je moet het land eigenlijk wel invliegen, je kan wel over land Birma in, maar dan mag je maar kort blijven (14 dagen visum). Binnen het land kan je keizen voor busjes (vaak door mensen zelf geregeld, dus daar steun je de locals nog het meest mee), trein (junta) en vliegen met de Birmeese vliegtuigmaatschappij (er vliegt geen andere maatschappij tussen de steden in Birma), ook junta dus. De keuzes zijn niet altijd makkelijk hoor. Ik houd bijvoorbeeld erg van treinreizen, en dat is daar dus nogal not done.

Lastig keuzes maken hoor, ik zit daar ook mee te worstelen Sharry.quote:himalaya schreef op 12 augustus 2011 @ 10:10:

Yep, er zijn zat bedrijven die het voor je kunnen regelen. Google maar even op visum Myanmar. Dan krijg je bijvoorbeeld dit:

Ik heb gezocht naar ervaringen hierover en er waren mensen die zelfs hun vakantie hebben moet afzeggen en tickets hebben moeten omboeken, omdat ze alsmaar niets hoorden en geen visum kregen. Dus ik gok dat zelf niet en regel het in BKK. Ik ga daar dan ook zelf naar de ambassade, niet via een bureautje waar je je paspoort in moet leveren (zou ik nooit gokken hoor, bij geen enkel visum).

quote:SjakieAfhakie schreef op 12 augustus 2011 @ 10:52:

ik ben er geweest, prachtig. Ik kon trouwens gewoon een visum aan de grens krijgen, geen probleem.Bedoel je hiermee dat je over land Birma in bent gegaan en 14 dagen mocht blijven? Ik weet dat veel toeristen in Thailand even een visa-run gaan doen in Birma en daarna dus weer voor 30 dagen Thailand in mogen. Maar ik geloof dat je dan maar voor 14 dagen in Birma mag zijn, klopt dat?
De plek waar mensen vanuit Thailand een visum run doen over land is meer in het noorden van Birma. Dan kunnen ze inderdaad maar 14 dagen blijven en niet het hele land doorreizen.

Oh er is maar 1 binnenlandse vlucht mij haha waarschijnlijk kan ik daarom geen info vinden op mijn blog. Nou dan heb ik dus met die gasten gevlogen denk ik. geen hele erge herinneringen aan dus zal wel ok zijn geweest.
O ja echt doen! Ik vond het een fantastische ervaring.

Airsasia vliegt (goedkoop en veilig)

Bangkok Air vliegt (ontzettend duur en veilig)

Dodgy Birmese Airline (vliegt, onveilig, slechte verhalen over gehoord).

Denk dat het ontspanned strand gedeelte beter in Thailand kan plaats vinden. Na 3 weken heb je echt wel een "feel" voor het land. En nee het is niet allemaal rozegeur en maneschijn. Kan me voorstellen dat het dan wel lekker is om een paar dagen te "ont-birma'en) in Thailand
Hebben jullie het idee dat twee weken ook al de mogelijkheid biedt om veel te zien, of toch beter drie weken?
quote:sharry schreef op 12 augustus 2011 @ 09:44:

Ik heb de vliegtickets vanuit Bangkok inderdaad gezien.

Ik wil geen georganiseerde reis maar gewoon alles zelfstandig doen en boeken. Volgens mij is Elninjoo ook in Birma geweest!

Klopt. Heb 'n 3-weekse rondreis gedaan met Summum.

Was erg de moeite waard. Erg mooie plaatsen gezien en de bevolking is hartstikke vriendelijk. Negeer de schooiertjes bij de toeristische sites, die worden alleen maar hardnekkiger als ze idd pennen en money krijgen.

Ze willen overigens juist graag over hun politieke situatie praten als je alleen met ze bent.

Ga vooral niet met 'n openbare bus! Wij hadden ergens de keus tussen 'n binnenlandse vlucht of de bus en het merendeel had voor de vlucht gekozen. De paar die geld wilden besparen zaten heel erg krap in 'n overvolle bus en deden 'n hele nacht over 'n afstand waar wij binnen 2 uur waren. De wegen zijn er erg slecht.
Wij hadden bijna 3 weken nodig voor het volledige rondje en er zat geen strand in onze reis. Overigens zou ik, in jullie geval, eerder naar Thailand terug gaan voor het strand. Bij de reizen die Djoser de jaren daarna naar Birma verkocht zat er wel 'n strandlocatie in, maar ik denk dat Thailand gezelliger is.
Het is er wel lekker goedkoop allemaal! In 3 weken Birma heb ik evenveel uitgegeven als in de 4 dagen Singapore daarna
quote:elninjoo schreef op 12 augustus 2011 @ 14:21:

[...]

Ga vooral niet met 'n openbare bus! Wij hadden ergens de keus tussen 'n binnenlandse vlucht of de bus en het merendeel had voor de vlucht gekozen. De paar die geld wilden besparen zaten heel erg krap in 'n overvolle bus en deden 'n hele nacht over 'n afstand waar wij binnen 2 uur waren. De wegen zijn er erg slecht.

Ik vind dat dan juist wel weer een avontuur, haha! En ik reis nogal budget én met vliegen steun je de junta. Dus ik vind het OV nog wel het overwegen waard (moet natuurlijk wel even zien hoe "erg" de bussen en wegen zijn). Maar drie weken had je dus wel nodig begrijp ik..

Is Birma goedkoper dan Thailand of Indonesië bijvoorbeeld?
Als je weinig geld heb dan zou ik misschien de bus of trein pakken. Aangezien wij maar 2 weken hebben (en dat is wel te doen) lees dat je door het ov te pakken inderdaad wel 3 weken nodig hebt hahaha. Wanneer wil je gaan Supersoulfighter
quote:elninjoo schreef op 12 augustus 2011 @ 14:26:

Het is er wel lekker goedkoop allemaal! In 3 weken Birma heb ik evenveel uitgegeven als in de 4 dagen Singapore daarna Singapore is behoorlijk duur! En ik vind er niks Aziatisch aan ondanks dat het wel een mooie stad is.
quote:Supersoulfighter schreef op 12 augustus 2011 @ 14:34:

[...]

Ik vind dat dan juist wel weer een avontuur, haha! En ik reis nogal budget én met vliegen steun je de junta. Dus ik vind het OV nog wel het overwegen waard (moet natuurlijk wel even zien hoe "erg" de bussen en wegen zijn). Maar drie weken had je dus wel nodig begrijp ik..

Is Birma goedkoper dan Thailand of Indonesië bijvoorbeeld?

Je steunt met alles de junta, ook met je overnachtingen en met je restaurantbezoek en toeristische sites bezoek. Ze moeten allemaal afdragen. Dus kun je ook net zo goed gebruik maken van binnenlandse vluchten en 'n airco toeristenbus.

Op de site van buitenlandse zaken staat bij Birma wel welke binnenlandse maatschappijen veilig zijn, volgens mij alleen de staatsmaatschappij niet. Wij hebben er volgens mij 2 of 3 keer gevlogen. Naar Bagan gingen we met de boot over de rivier, was 'n ochtendje varen. Ook leuk.
[quote]elninjoo schreef op 12 augustus 2011 @ 14:59:

[...]

Je steunt met alles de junta, ook met je overnachtingen en met je restaurantbezoek en toeristische sites bezoek. Ze moeten allemaal afdragen. Dus kun je ook net zo goed gebruik maken van binnenlandse vluchten en 'n airco toeristenbus.

Op de site van buitenlandse zaken staat bij Birma wel welke binnenlandse maatschappijen veilig zijn, volgens mij alleen de staatsmaatschappij niet. Wij hebben er volgens mij 2 of 3 keer gevlogen. Naar Bagan gingen we met de boot over de rivier, was 'n ochtendje varen. Ook leuk.[/quote

Wanneer was je in Birma Elninjoo? en waar gaat je reis dit je of volgend jaar heen?
quote:elninjoo schreef op 12 augustus 2011 @ 14:59:

[...]

Het klopt dat je met veel dingen de junta steunt: sowieso door het land te bezoeken steun je ze natuurlijk. Maar je kan dat wel beperken door te kijken waar je eet en slaapt: je hebt staatshotels en particuliere hostel. Die laatste moeten wel iets afdragen, maar de uitbaters kunnen door hun hostel wel in hun onderhoud voorzien. Dus hoewel je altijd de junta steunt, kan je wel keuzes maken in hoeverre je dat doet. Dat je dan net zo goed gebruik kan maken van binnenlandse vluchten ben ik dus niet met je eens.
In Birma was ik volgens mij iets van 5 jaar geleden. Op dit moment zit ik in Canada. Is hier net licht geworden, dus ik zal 'ns afsluiten en naar m'n volgend plekje gaan rijden. Is geweldig mooi hier!!!!
quote:Supersoulfighter schreef op 12 augustus 2011 @ 15:29:

[...]

Het klopt dat je met veel dingen de junta steunt: sowieso door het land te bezoeken steun je ze natuurlijk. Maar je kan dat wel beperken door te kijken waar je eet en slaapt: je het staatshotels en particuliere hostel. Die laatste moeten wel iets afdragen, maar de uitbaters kunnen door hun hostel wel in hun onderhoud voorzien. Dus hoewel je altijd de junta steunt, kan je wel keuzes maken in hoeverre je dat doet. Dat je dan net zo goed gebruik kan maken van binnenlandse vluchten ben ik dus niet met je eens.

Wij vlogen niet met de staatsmaatschappij en sliepen ook niet in staatshotels. Overigens zijn de Birmezen juist blij met toeristen, want het brengt toch weer wat op.

Ik mailde met 'n Birmese (via virtualtourist) en heb haar in Yangon ook ontmoet. Zij vertelde dat door de boycot vrouwen de prostitutie in werden gedreven en mannen 't leger. Omdat ze juist van handel met 't buitenland afhankelijk waren.
O, ik dacht dat er alleen maar staats vliegtuigmaatschappijen waren, goed om te weten dat dat niet zo is! Ik heb er veel over gelezen en heb ook besloten om juist wél te gaan vanwege o.a. de redenen die jij noemt. De mensen daar hebben er niks aan als wij politiek correct thuis gaan zitten blijven.

Heel veel plezier in Canada!
Veel plezier in Canada! Was je daar vorig jaar ook niet?
Nee,vorig jaar was ik in zuidwest USA.

Zit nu op Vancouver Island en dat is gaaaaf!!!!

De staatsmaatschappij van Birma is de enige die als onveilig wordt aangemerkt op de site van buza. Je kiest dus vanzelf wel voor 'n andere
Ik ga me eens heel goed verdiepen in Birma en alles uitzoeken. de kans is erg groot dat wij eind december in Birma zitten!

Elninjoo heel veel plezier in Canada, ik ben alleen in het oosten van Canada geweest en ik vond het ook geweldig!
Ticket is geboekt. Van 24 tot 12 januari gaan we naar Myanmar.

Heeft iemand nog goede tips? We zoeken nog een Guesthouse in Mandalay en Bagan, iemand tips?
Collega van mij is in december naar Myanmar geweest. Georganiseerde reis met Koning Aap. Was een prachtige reis vertelde ze en ze had ook prachtige foto's. Wel rekening houden met het feit dat je echt nergens kunt pinnen. Je moet genoeg (nieuwe kreukvrije) dollars meenemen. Er waren overigens ook bij de touristische plaatsen redelijk wat touristen die op eigen gelegenheid waren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven