sausje biefstuk

12-08-2011 13:30 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gister zag ik op tv iets lekkers voorbij komen wat ik maar niet kan loslaten Een biefstukje in een plakkerig sausje van ketjap en nog wat andere dingen. Aangezien de andere dingen niet nader gedefinieerd werden wil ik hier even hulp vragen. Hoe kan je een lekker plakkerig ketjapsausje maken en wat gaat er dan in?

Ik kijk sinds een paar maanden masterchef en ben nu helemaal geïnspireerd om lekker te koken. Merk echt dat mn kookpatroon helemaal is veranderd, eet anders dan anders, probeer nieuwe dingen .... maar heb wel soms nog wat hulp nodig
200 gr snelkookrijst

200 gr taugé

2 biefstukjes

4 el ketjap manis

4 el droge sherry / 2/3 eetlepels Oestersaus

1 tl bouillonpoeder

1 tl bruine suiker

peper/zout

allesbinder

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing. Spoel de taugé en laat deze uitlekken. In een steelpan de ketjap, oestersaus, bouillonpoeder en suiker door elkaar roeren met 1 dl water toe. Bak in een koekepan de biefstukjes en gelijktijdig in wok een andere de taugé zo'n 2/3 minuten. Neem de biefstuk uit de pan en voeg het sausmengsel toe. Snel aan de kook brengen en met allesbinder verdikken. Taugé ernaast serveren
deze lijkt me ook lekker

Ingrediënten

1 eetlepel water

3 tenen knoflook

1 middelgrote ui

2 grote lomboks (spaanse peper)

2 blaadjes salam (event. vervangen door laurier)

1 theelepel djinten (potje AH)

2 blaadjes limoenblad (djuruk purut)

2 theelepels suiker

2 eetlepels vloeibare olie (olijf of zonnebloem)

1 theelepel trassie (potje AH)

1 scheutje ketjap manis (zoete sojasaus)

1 ons (of meer) sperzieboontjes (voorgestoomd)

1 theelepel ketoembar

1 bevroren biefstuk van 150 gram

2 theelepels laos

.

Materialen

Bakje voor de marinade. Snijplank en scherp mes. Stoommandje (voor de sperzieboontjes) en pan beetje water. Koekenpan om te (roer)bakken. Met houten lepel.

.

Bereiden

De lomboks (spaanse peper) wassen en in grove stukken van 2 cm snijden (pitjes hoeven er niet uit, mag wel).

De bevroren biefstuk in dunne plakjes snijden (biefstuk snijdt beter als hij nog wat bevroren is).

In bakje mengen met 1 lepel olie, de laos, de djinten, limoenblaadjes, de salamblaadjes (gekneusd), de suiker, de trassie, de (fijngesneden) knoflooktenen, de (gepelde en grofgesneden) ui, de grofgesneden pepers en de ketjap. Er hoeft geen zout bij want trassie en ketjap bevatten voldoende zout.

Tijdens de marinade zal de biefstuk ontdooien, ongeveer 20 minuten.

Ondertussen de sperzieboontjes draadjes en puntjes eraf halen, schoonmaken en in kleine stukjes van 3 of 4 cm voorstomen in stoommandje (6 a 7 minuten).

Met 1 eetlepel olie in de koekenpan heet en roerbakbak in een keer de totale biefstuk met de marinade (2 minuten) en afblussen met lepel water en dan de voorgestoomde sperziebonen erbij (5 minuten mee roerbakken) met de ketoembar erover. Lekker bij (gekookte) rijst.

..
Geen idee, niet gezien maar zoiets?

Ui fruiten in wat olie, knoflook, ketjap, evt. wat sambal om het wat pittiger te maken, wat gembersiroop, bruine suiker, evt. wat bouillon, en dat in laten koken tot een stroperige saus? Evt. wat maizena met water toevoegen als het niet dik genoeg is, maar verwacht dat dat met inkoken wel goed gaat.
Wat een snelheid van reageren! Het klinkt alledrie lekker. Ik heb alleen geen gembersiroop in huis, gelukkig is de super in de buurt. Biefstuk in combi met tauge lijkt mij ook lekker.

Ik vind het wel echt leuk om bij mijzelf te merken dat ik nu veel meer met eten bezig ben. Kan al de dag tevoren gaan bedenken wat ik wil gaan proberen en probeer het ook allemaal een beetje gezond te houden. Het volgen van die programma's is voor mij dus echt een succes
quote:Blackdress schreef op 12 augustus 2011 @ 13:34:

Geen idee, niet gezien maar zoiets?

Ui fruiten in wat olie, knoflook, ketjap, evt. wat sambal om het wat pittiger te maken, wat gembersiroop, bruine suiker, evt. wat bouillon, en dat in laten koken tot een stroperige saus? Evt. wat maizena met water toevoegen als het niet dik genoeg is, maar verwacht dat dat met inkoken wel goed gaat.Waarom specifiek bruine suiker en geen witte?
quote:Elizaar schreef op 12 augustus 2011 @ 13:39:

[...]

Waarom specifiek bruine suiker en geen witte?Van origine wordt Goela Djawa gebruikt. Omdat daar niet zo makkelijk aan te komen is, vervangen we dat door bruine suiker. Komt het meest overeen met Goela Djawa (Javaanse suiker)
Bruine suiker is beter voor de kleur, de smaak en het wordt er stroperiger van.
in welk programma heb je het gezien? er zijn tegenwoordig zo veel kook programma's ... ook zo veel verschillende masterchef edities ...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven