Middelmatigheid nobeler dan "the sky is the limit"?

30-01-2008 20:05 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet dit onderwerp even hier bij relaties, omdat ik er door twee topics hier bij relaties op kwam.

Waarom wordt het streven naar méér dan middelmatigheid toch altijd zo verketterd hier? En met hier bedoel ik het forum, maar ook Nederland in zijn algemeenheid.

Dit naar aanleiding van het topic van Koios, wiens kop er al weer afmoet omdat ze om 6 uur met de piepers aan tafel niet als hoogste ideaal heeft. En ook een beetje naar aanleiding van het topic van Helmy over downdaten.

Zeg eens eerlijk: wordt middelmatigheid zo verheerlijkt omdat de meeste mensen diep in hun hart weten dat ze zelf nooit meer dan middelmatigheid zullen bereiken?
Am Yisrael Chai!
Ja.
Nou, te veel pieken en vreemdheden vind ik ook niet zo leuk meer. Ik vind het verheerlijken van tegen de stroom in gaan ook altijd overdreven, maar ok, het verheerlijken van middelmatigheid ook. It works both ways. Maar zonder een beetje excentriek zijn zou ik me ook doodvervelen, denk ik. En met iemand die ook niet een beetje excentriek is, ook.
Hmm, ik denk dat het eerder zo is dat mensen waarvan hun leven als 'middelmatig' wordt bestempelt, dat zelf vaak niet zo ervaren. En daar dus tegen in opstand komen.
Nee omdat middelmatigheid HET BESTE is, daarom
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Digitalis,

Ik had het niet over tegen de stroom ingaan, maar over uitblinken. En of dat nu materieel, intellectueel, op sportief gebied of voor mijn part met je uiterlijk is, dat maakt me niet zoveel uit. Ik word gewoon zo moe van dat "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" en al die negatieve waardeoordelen die er aan in mijn ogen positieve punten gehangen worden.
Am Yisrael Chai!
Ja tuurlijk, die uitdrukking is echt zum kotsen. Uitblinken vind ik een goede zaak, met je kop boven het maaiveld uitkomen, mooi toch? In de VS schiet men een beetje door vind ik (van die meisjes die aan alle beatycontests meedoen terwijl ze er niet uitzien), maar je eigenwaarde moet toch ergens worden gekweekt?

Middelmatigheid is wel het makkelijkst, denk ik. Meeste gelijkgestemden, meeste mensen zijn het met je eens, enz. Als je jezelf niet zo prettig voelt bij afwijken (en dat kan ook door ergens steengoed in te zijn natuurlijk), dan wens je misschien middelmatigheid. Ikzelf heb dat meerdere malen gewenst, maar ja, als je niet middelmatig bent, word je dat ook niet. Of ik heb een extreem slap karakter, dat kan ook gewoon hoor.
Gelukkig wordt je niet persé van prestaties of uitblinken, en als dat je hoogste doel in het leven is vraag ik me af of je dingen die ertoe doen wel op waarde\] weet te schatten. Ambitie is prima, maar niet ten koste van alles.
Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met de mate waarin mensen zich in anderen kunnen verplaatsen. Veel mensen kunnen ècht niet snappen dat niet iedereen denkt zoals zij. Ze hebben hun eigen set van ideeen over de wereld verheven tot het hoogste goed.

Daar komt ook nog een andere gedachte bij: een vraag kan altijd maar één goed antwoord hebben, de rest van de antwoorden is dus fout. Als er iemand is die andere ideeen heeft, moet er dus ook iemand zijn die het 'fout' heeft, en dat wil jij natuurlijk niet zijn. En dus is het de ander. En fouten dienen gecorrigeerd te worden.
En uitblinken is prima, afwijken ook, maar mensen die daar prat op gaan zijn meestal niet de prettigste mensen om mee om te gaan.
quote:Eowynn_ schreef op 30 januari 2008 @ 20:18:

Gelukkig wordt je niet persé van prestaties of uitblinken, en als dat je hoogste doel in het leven is vraag ik me af of je dingen die ertoe doen wel op waarde\] weet te schatten. Ambitie is prima, maar niet ten koste van alles.

Mooi voorbeeld van wat ik bedoel, Eowynn.

Het valt mij op dat er overwegend negatieve oordelen gehangen worden aan uitblinken. Je wordt er niet gelukkig van ( says who? me dunkt dat Paul McCartney heel erg gelukkig is geworden van het schrijven van muziek, om maar een simpel voorbeeld te noemen), als je uitblinkt kun je de belangrijke zaken des levens (welke zijn dat?) niet op waarde schatten (wederom: says who?) .

Verzuurd, zo komt dat over. En ontevreden met wat je zelf hebt, kennelijk.
Am Yisrael Chai!
Denk ook dat het een kwestie is van een ander niets gunnen, FV. Jaloezie dus. En mensen die het kennelijk echt vinden, dat 'doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg'. En dat kennelijk ook aan een ander willen opleggen.
quote:Onderdezon schreef op 30 januari 2008 @ 20:20:

Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met de mate waarin mensen zich in anderen kunnen verplaatsen. Veel mensen kunnen ècht niet snappen dat niet iedereen denkt zoals zij. Ze hebben hun eigen set van ideeen over de wereld verheven tot het hoogste goed.

Daar komt ook nog een andere gedachte bij: een vraag kan altijd maar één goed antwoord hebben, de rest van de antwoorden is dus fout. Als er iemand is die andere ideeen heeft, moet er dus ook iemand zijn die het 'fout' heeft, en dat wil jij natuurlijk niet zijn. En dus is het de ander. En fouten dienen gecorrigeerd te worden.Ik denk dat je hier precies de spijker op de kop getikt hebt.
Oh. Ik had nog niet gelezen dat je ook absoluut niet prettig bent om mee om te gaan als je uitblinkt. Ik zal maar geen namen gaan noemen van mensen die objectief gezien op allerlei vlakken uitblinken en ook nog eens als zeer aimabele en ruimhartige mensen omschreven worden.
Am Yisrael Chai!
Ik weet het niet.

Ik ga altijd uit van de idee dat je het verdient om het maximale uit je leven te halen, en dat je alles wat je kan doen ook moet doen om je eigen geluk te sturen (niemand anders kan dat tenslotte).

Maar zoals jij het stelt, klinkt het mij negatief in de oren. Ik ben heel gelukkig, maar leid een leven dat in jouw ogen vast en zeker als middelmatig kan worden beschouwd. Voor mij geen champagne, kaviaar, spanning en sensatie elke dag. Ik werk niet in een glamourfunctie maar heb een doodgewone kantoorbaan, ga naar een doodgewoon rijtjeshuis, kook gewone pot, was af, praat (ja ik heb wel niveau maar kan ook het over koetjes en kalfjes hebben), kijk eens een film, bel een hele gewone maar superfijne vriendin, heb normale niet-kinky en liefdevolle sex met mijn vriend en niemand anders erbij en ga daarna lekker slapen in mijn Auping. Tsja. Youp van het Hek zou er wel raad mee weten maar ik ben doodgewoon gelukkig...

Eerlijk gezegd voel ik me door jouw woordkeuze als middelmatig 'grijze muis' weggezet. Middelmatig, het zal nooit echt wat meer worden met die Tia Dalma. Matig, kan beter, moet minder praten in de klas...

Ik weet voor mezelf beter, en ik weet ook wel te plaatsen ergens wat jij bedoelt, maar kan de opstand ertegen prima begrijpen.
quote:Digitalis schreef op 30 januari 2008 @ 20:26:

Denk ook dat het een kwestie is van een ander niets gunnen, FV. Jaloezie dus. En mensen die het kennelijk echt vinden, dat 'doe maar gewoon, dan ben je al gek genoeg'. En dat kennelijk ook aan een ander willen opleggen.Ja, dat denk ik ook. Zo ontevreden met je eigen leven dat je het niet kan uitstaan dat een ander wel iets heeft, kan of is wat jij niet hebt, kunt of bent. Afgunst dus idd.
Am Yisrael Chai!
quote:Mevrouw75 schreef op 30 januari 2008 @ 20:27:

[...]

Ik denk dat je hier precies de spijker op de kop getikt hebt.Ja, ik vind het ook een goede posting, onderdezon!
Am Yisrael Chai!
quote:Tia Dalma schreef op 30 januari 2008 @ 20:27:

Ik weet het niet.

Ik ga altijd uit van de idee dat je het verdient om het maximale uit je leven te halen, en dat je alles wat je kan doen ook moet doen om je eigen geluk te sturen (niemand anders kan dat tenslotte).

Maar zoals jij het stelt, klinkt het mij negatief in de oren. Ik ben heel gelukkig, maar leid een leven dat in jouw ogen vast en zeker als middelmatig kan worden beschouwd. Voor mij geen champagne, kaviaar, spanning en sensatie elke dag. Ik werk niet in een glamourfunctie maar heb een doodgewone kantoorbaan, ga naar een doodgewoon rijtjeshuis, kook gewone pot, was af, praat (ja ik heb wel niveau maar kan ook het over koetjes en kalfjes hebben), kijk eens een film, bel een hele gewone maar superfijne vriendin, heb normale niet-kinky en liefdevolle sex met mijn vriend en niemand anders erbij en ga daarna lekker slapen in mijn Auping. Tsja. Youp van het Hek zou er wel raad mee weten maar ik ben doodgewoon gelukkig...

Eerlijk gezegd voel ik me door jouw woordkeuze als middelmatig 'grijze muis' weggezet. Middelmatig, het zal nooit echt wat meer worden met die Tia Dalma. Matig, kan beter, moet minder praten in de klas...

Ik weet voor mezelf beter, en ik weet ook wel te plaatsen ergens wat jij bedoelt, maar kan de opstand ertegen prima begrijpen.Grappig, want ik heb op een verwijzing naar het topic van Koios na geen enkel concreet voorbeeld van middelmatigheid genoemd. En ik heb niet eens 1,2,3 een concreet voorbeeld paraat, zo ver was ik nog niet. Het viel me gewoon op dat Koios direct van allerlei negatieve karaktereigenschappen beticht werd omdat ze aangaf dat ze graag uit eten ging ipv om 6 uur met de piepers aan tafel. Dat verbaast me, dat uit eten gaan, wat ik echt niet als "bovengemiddeld" beschouw al zulke weerstand oproept dat iemand die dat wil DUS wel een naar persoon zou moeten zijn.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 30 januari 2008 @ 20:29:

[...]

Ja, ik vind het ook een goede posting, onderdezon!

Mevrouw75 en FV: Thank you, thank you very much!

Blink ik ook ergens in uit .
Zo zei Eowynn het geloof ik niet precies, ze zei dat mensen die weten dat ze uitblinken/afwijken en die daar prat op in gaan, vaak nare mensen zijn. Ik vind dat als je zelf liever een bepaalde levensstijl hebt en daar volkomen gelukkig mee bent, je dat dan ook zo houdt en niet met normen komt voor de rest van de samenleving. En het lijkt me dat je dan ook pas echt gelukkig bent met je situatie, want wat kan jou het schelen wat andere mensen doen als jij al geluk hebt?
[quote]Onderdezon schreef op 30 januari 2008 @ 20:20:

Hieronder bevinden zich behoorlijk wat uitblinkers... (het zijn namelijk net echte mensen)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:Tia Dalma schreef op 30 januari 2008 @ 20:27:

Ik weet voor mezelf beter, en ik weet ook wel te plaatsen ergens wat jij bedoelt, maar kan de opstand ertegen prima begrijpen.

Leg eens uit dan?

Het is toch prima als jij gelukkig bent met jouw leven, maar een ander kan toch iets totaal anders ambieren? (das een raar woord zonder trema).

Volgens mij gaat het Fashion Victim erom waarom je zo negatief neergezet wordt als je, zoals Helmy of Koios, dit dus niet wil.
Gaat het niet om balans? Ik vind het heerlijk om na een "uitblinkende" dag naar mijn "vinexwoning" te gaan. Ik streef er naar om alle aspecten van mijzelf uit te kunnen oefenen, dus middelmatigheid kan wat mij betreft goed samengaan met het tegenovergestelde daar van... Maar goed, wat is een uitblinkende dag en wat middelmatig, toch?!
quote:fashionvictim schreef op 30 januari 2008 @ 20:33:

[...]

Grappig, want ik heb op een verwijzing naar het topic van Koios na geen enkel concreet voorbeeld van middelmatigheid genoemd. En ik heb niet eens 1,2,3 een concreet voorbeeld paraat, zo ver was ik nog niet. Het viel me gewoon op dat Koios direct van allerlei negatieve karaktereigenschappen beticht werd omdat ze aangaf dat ze graag uit eten ging ipv om 6 uur met de piepers aan tafel. Dat verbaast me, dat uit eten gaan, wat ik echt niet als "bovengemiddeld" beschouw al zulke weerstand oproept dat iemand die dat wil DUS wel een naar persoon zou moeten zijn.FV ik vroeg me af of je iets meer duidelijkheid zou willen verschaffen, want voor mij is het niet helemaal duidelijk wat je precies bedoelt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het hoeft allemaal ook weer niet zo overdreven als in de VS, maar we, als volk, mogen wat mij betreft idd best wat trotser zijn. In de zin van dat als je bijvoorbeeld trots bent dat je je bul gehaald hebt, je niet gek wordt aangekeken, mensen je niet gelijk neerhalen om zichzelf beter te voelen en gewoon blij voor je kunnen zijn. Het is zo Nederlands om dan gelijk maar bijvoorbeeld te zeggen dat WO toch niet zoveel voorstelt. Ik vind het juist altijd fijn voor mensen als zij iets bereikt hebben en daar blij en trots mee zijn.

En dit voorbeeld geldt voor allerlei situaties, niet alleen opleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven