Hoe word je aardig?

16-08-2011 08:37 275 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een gesprek met een vriendin. Ze merkte op dat ze zichzelf vaak zo scherp en hard vindt en ze zou graag wat aardiger willen zijn.

Ik herkende dat eigenlijk wel. Waar de een moet leren assertiever te zijn, zijn sommigen dat van zichzelf natuurlijk al meer. Of soms heel erg.

Ik sla mezelf soms ook wel voor mijn hoofd als ik weer te snel een opmerking terug heb gemaakt, niet goed geluisterd heb, te fel heb gereageerd en daarmee tegen de haren van mijn gesprekspartner in heb gestreken.

Maar... hoe kun je jezelf ander gedrag aanleren, zonder gelijk op cursus of in therapie te gaan. Hoe verander je het dat je achteraf weet wat je had (niet) moeten zeggen en doen, in een bewustwording vooraf?

Ik vond dat best moeilijk om hier een reactie op te geven.

Wie denkt er met me mee?
quote:_lupine_ schreef op 16 augustus 2011 @ 13:37:

[...]Als mijn vriendin een nieuw jurkje heeft gekocht die haar helemaal niet staat, zal ik dat ook zeggen. Maar: als een volslagen onbekende of vage kennis datzelfde jurkje niet staat, hoort ze van mij niks. Ook de cassiere wordt geen slachtoffer van mijn slechte bui.

Maar het is toch ook niet perse aardig om je mond te houden of de schijn op te houden?

Je kunt toch ook op een aardige, respectvolle manier vertellen dat jij dat jurkje niet zo mooi bij haar vindt staan (het IS niet zo, jij VINDT dat zo).

Dan ben je volgens mij nog steeds aardig, en nog eerlijk ook!
Ik vind trouwens dat dit topic een leuke wendig heeft gekregen... 'wat is aardig...' :-)

Ik denk wel dat aardig een subjectief begrip is. Maar toch vraag ik me af hoe je je eigen gedrag zo kunt sturen dat je een verandering teweeg brengt bij jezelf. In het geval van mijn vriendin dus dat ze wat minder geirriteerd en fel is.

Dus tot 10 tellen... tja, maar dan moet je jezelf dus ook opleggen dat je dat doet.

En hoe zou je dat nog zelf verder kunnen bijsturen?
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 14:14:

En hoe zou je dat nog zelf verder kunnen bijsturen?http://www.leerwiki.nl/Hoe_word_je_aardig_gevonden

Tips en trucs zat op het world wide web.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Ik vind trouwens dat dit topic een leuke wendig heeft gekregen... 'wat is aardig...' :-)

Ik denk wel dat aardig een subjectief begrip is. Maar toch vraag ik me af hoe je je eigen gedrag zo kunt sturen dat je een verandering teweeg brengt bij jezelf. In het geval van mijn vriendin dus dat ze wat minder geirriteerd en fel is.

Dus tot 10 tellen... tja, maar dan moet je jezelf dus ook opleggen dat je dat doet.

Lastig hoor, ik vind dit zelf heel erg moeilijk IRL.

Wellicht een assertiviteitscursus (aangezien ze nu eerder agressief dan assertief is) of een cursus conflicthantering (met de nadruk op je boodschap goed verpakken)?

Door je te beseffen dat we allemaal maar mensen zijn en allemaal ook maar wat doen. De meesten met de beste intenties, wat nog niet wilt zeggen dat die het goed doen enz.

We strompelen allemaal maar over deze aarde zonder gebruiksaanwijzing voor het leven. Door dat in te zien, word je al snel een stuk milder naar je medemens.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 14:18:

[...]http://www.leerwiki.nl/Hoe_word_je_aardig_gevonden

Tips en trucs zat op het world wide web.

Dank je wel Bianca. Klopt, er is zat te vinden. Maar ik was meer geinteresseerd in sparren / ervaringen uitwisselen, maar ook naar de manier om dergelijke tips tot uiting te brengen.

Ik weet zelf bijv. veel van die communicatie-/psychologieregeltjes uit mijn opleiding en werk, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd de kracht/helderheid van geest / discipline heb om me er ook aan te houden :-)

Was wel leuk om te lezen trouwens, die link :-)

Overigens gaat het me er hier niet om om aardig gevonden te worden... tja, door mezelf dan. Dus echt hoe je je eigen uitbarstingen en gedrag kunt bijsturen... voor jezelf. (tis lastiger uit te leggen wat ik bedoel, dan ik dacht... :-S )
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 14:26:

[...]

Dank je wel Bianca. Klopt, er is zat te vinden. Maar ik was meer geinteresseerd in sparren / ervaringen uitwisselen, maar ook naar de manier om dergelijke tips tot uiting te brengen.

Ik weet zelf bijv. veel van die communicatie-/psychologieregeltjes uit mijn opleiding en werk, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd de kracht/helderheid van geest / discipline heb om me er ook aan te houden :-)

Was wel leuk om te lezen trouwens, die link :-)

Overigens gaat het me er hier niet om om aardig gevonden te worden... tja, door mezelf dan. Dus echt hoe je je eigen uitbarstingen en gedrag kunt bijsturen... voor jezelf. (tis lastiger uit te leggen wat ik bedoel, dan ik dacht... :-S )

Je gedrag bijsturen is erg lastig als je fel en extravert bent, want dan is het vaak al je mond uit voor je het zelf door hebt.

Ik weet dat Concerta hierbij goed kan helpen, want dat zet adrenaline om in dopamine en dat remt de felheid en het er uit flappen enorm als het aanslaat, maar ja dan moet je dus ADHD hebben en ik neem aan dat ze (en jij) dat niet heeft en gewoon fel is.

Wellicht gelooft ze (of jij) in homeopatische rustgevende middeltjes om zichzelf wat te kalmeren?
De kern wat mij betreft zit hem toch in 'wie goed doet, wie goed ontmoet'.

Ik word altijd een beetje kregel van mensen die ongevraagd en ongenuanceerd hun mening verkondigen. Soms vertel ik iets en dan zo uit het niets: hoppa, een mening (vaak een oordeel) en dan vraag ik me echt af of diegene beseft dat zijn/haar mening niet gevraagd wordt en waarom hij/zij denkt dat haar mening interessant is. Soms vertellen mensen gewoon iets, zonder dat er om een mening gevraagd wordt. En daar kan dan toch ook gewoon naar geluisterd worden? Andersom vinden die mensen het toch ook prettig als ze gewoon iets vertellen kunnen.

Ook ongevraagd kritiek leveren snap ik nooit zo goed. Ik kan, zij het opbouwend is, best tegen kritiek, maar zie het nut niet in van ongefundeerde kritiek. Dat is namelijk meestal vals en niet bedoeld dat jij er iets mee kunt. Als je om kritiek vraagt, kun je dingen horen die je niet leuk vindt, maar kritiek die ongevraagd geventileerd wordt, heeft maar 1 doel, de kritiekgever zich beter laten voelen.

En inderdaad het positieve benadrukken ipv het negatieve. Ik kan me nog zo voor de geest halen hoe mijn schoonvader in onze ogen, onze bruiloft heeft neergehaald. Hij had het, hoorden we later van anderen, leuk gehad. Maar het enige wat wij hoorden is dat mijn haar plat zat van mijn hoed, dat mijn tante moeite had met de trap, dat de wijn niet lekker was, etc.
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 14:10:

[...]

Maar het is toch ook niet perse aardig om je mond te houden of de schijn op te houden?

Je kunt toch ook op een aardige, respectvolle manier vertellen dat jij dat jurkje niet zo mooi bij haar vindt staan (het IS niet zo, jij VINDT dat zo).

Dan ben je volgens mij nog steeds aardig, en nog eerlijk ook!Maar wat wil je dan met jouw opmerking? Waarom moet jij vertellen dat jij haar jurkje niet mooi vindt staan? Wat voegt dat voor jouw vriendin toe? Je zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat jij het vindt. Wat is hier respectvol aan? En eerlijk? Wat is je doel van je opmerking? Ik vind zo'n opmerking dus onaardig.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 14:52:

[...]Maar wat wil je dan met jouw opmerking? Waarom moet jij vertellen dat jij haar jurkje niet mooi vindt staan? Wat voegt dat voor jouw vriendin toe? Je zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat jij het vindt. Wat is hier respectvol aan? En eerlijk? Wat is je doel van je opmerking? Ik vind zo'n opmerking dus onaardig.

Ik zou niet iemand aanspreken op het feit dat hij/zij er niet uit ziet. Ook geen bekende. Want dat is mijn mening (vaak heb ik daar niet eens een mening over), en een ander moet lekker zelf weten wat hij/zij doet.

Maar mijn opmerking was een reactie op een eerder geplaatste post van Lupine. Als een vriendin een jurkje showt en vraagt wat ik ervan vind, wil ik niet liegen. Tis een vriendin. Daar ben ik eerlijk tegen. Maar ik hoef niet snoeihard te zeggen dat ze voor lul loopt. Ik kan ook zeggen dat ik het haar niet zo mooi vind staan, of dat ik dat andere jurkje mooier vind staan.. Dat is eerlijk, maar wel respectvol, vind ik. En bovendien mijn mening. Geen vaststaand feit. Als zij dat jurkje mooi vindt staan, moet ze dat lekker dragen.

[...]

Maar wat wil je dan met jouw opmerking? Waarom moet jij vertellen dat jij haar jurkje niet mooi vindt staan? Wat voegt dat voor jouw vriendin toe? Je zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat jij het vindt. Wat is hier respectvol aan? En eerlijk? Wat is je doel van je opmerking? Ik vind zo'n opmerking dus onaardig.Ik zou dit zelf alleen doen als ze er om vraagt of als ik zeker weet dat ze het wil horen. Met als doel haar te behoeden voor een kledingstuk wat haar niet mooier maakt. Als ze dit dan niet waardeert zou ik het daarna niet meer doen.

[...]

Maar wat wil je dan met jouw opmerking? Waarom moet jij vertellen dat jij haar jurkje niet mooi vindt staan? Wat voegt dat voor jouw vriendin toe? Je zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat jij het vindt. Wat is hier respectvol aan? En eerlijk? Wat is je doel van je opmerking? Ik vind zo'n opmerking dus onaardig.Nou, het lijkt me degelijk heel aardig als je vriendin straal voor gek loopt. Dat zwijgend toezien, vind ik pas echt onaardig.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 14:57:

[...]

Nou, het lijkt me degelijk heel aardig als je vriendin straal voor gek loopt. Dat zwijgend toezien, vind ik pas echt onaardig.Eens.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 14:57:

[...]

Nou, het lijkt me degelijk heel aardig als je vriendin straal voor gek loopt. Dat zwijgend toezien, vind ik pas echt onaardig.

Maar ze zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat ZIJ vindt dat het jurkje niet staat. Dus wat wil ze dan? Waarom is haar ongevraagde (!) mening dan zo belangrijk als kennelijk anderen wel vinden dat de jurk leuk is? Mensen hechten veel te vaak een te groot belang aan hun eigen mening.

Ze loopt niet voor gek en al zou ze dat wel doen, dan is het nog haar keus. Als ze gevraagd had wat ze van het jurkje vindt, dan kun je voorzichtig zeggen dat je bv de kleur mooi vind, maar de belijning niet haar figuur doet uitkomen.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 14:48:

De kern wat mij betreft zit hem toch in 'wie goed doet, wie goed ontmoet'.

Ik word altijd een beetje kregel van mensen die ongevraagd en ongenuanceerd hun mening verkondigen. Soms vertel ik iets en dan zo uit het niets: hoppa, een mening (vaak een oordeel) en dan vraag ik me echt af of diegene beseft dat zijn/haar mening niet gevraagd wordt en waarom hij/zij denkt dat haar mening interessant is. Soms vertellen mensen gewoon iets, zonder dat er om een mening gevraagd wordt. En daar kan dan toch ook gewoon naar geluisterd worden? Andersom vinden die mensen het toch ook prettig als ze gewoon iets vertellen kunnen.

Ook ongevraagd kritiek leveren snap ik nooit zo goed. Ik kan, zij het opbouwend is, best tegen kritiek, maar zie het nut niet in van ongefundeerde kritiek. Dat is namelijk meestal vals en niet bedoeld dat jij er iets mee kunt. Als je om kritiek vraagt, kun je dingen horen die je niet leuk vindt, maar kritiek die ongevraagd geventileerd wordt, heeft maar 1 doel, de kritiekgever zich beter laten voelen.

Helemaal mee eens!

En nou snap ik je reactie op mijn eerdere opmerking gelijk ook, want vanuit bovenstaand standpunt bekeken, ben ik het er helemaal mee eens (was alleen niet mijn uitgangspunt...).

Als je soms een gesprek opvangt en je dan hoort hoe mensen zich onderling negatief uitlaten over kleding, gedrag of keuzes van anderen, schik ik daar weleens van.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 15:02:

[...]Maar ze zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat ZIJ vindt dat het jurkje niet staat. Dus wat wil ze dan? Waarom is haar ongevraagde (!) mening dan zo belangrijk als kennelijk anderen wel vinden dat de jurk leuk is? Mensen hechten veel te vaak een te groot belang aan hun eigen mening.

Ze loopt niet voor gek en al zou ze dat wel doen, dan is het nog haar keus. Als ze gevraagd had wat ze van het jurkje vindt, dan kun je voorzichtig zeggen dat je bv de kleur mooi vind, maar de belijning niet haar figuur doet uitkomen.

Bagheera: het ging mij om de situatie waarin die vriendin wel op mijn mening zit te wachten (heeft gevraagd wat ik ervan vind).

Gewoon ergens binnenlopen en zeggen 'meid, wat zie jij er vreselijk uit in die jurk!' zou ik NOOITNOOITNOOIT doen.

Enne... ik zal nooit zeggen dat iets iemand niet staat. Hooguit dat ik dat vind. Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen een feit en een mening. Of iets iemand staat is toch een kwestie van smaak/mening.

(zie mijn post van 14:56 uur)
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 15:02:

[...]

Maar ze zegt dat het niet zo is dat het jurkje haar niet staat, maar dat ZIJ vindt dat het jurkje niet staat. Dus wat wil ze dan? Waarom is haar ongevraagde (!) mening dan zo belangrijk als kennelijk anderen wel vinden dat de jurk leuk is? Mensen hechten veel te vaak een te groot belang aan hun eigen mening.

In een goede hechte vriendschap is het lopen op eieren niet nodig, is mijn ervaring en dat is maar goed ook, anders kun je je op geen enkele mening meer baseren.

Het is overigens ook zo dat z.g. positieve meningen over een jurkje ook niet altijd van mensen afkomstig zijn die ter goeder trouw zijn en je expres voor gek laten lopen. Dat zijn die vrouwen die overal enthousiast op reageren, maar ondertussen er een hele andere gedachtegang op na houden.
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 15:04:

[...]

Helemaal mee eens!

En nou snap ik je reactie op mijn eerdere opmerking gelijk ook, want vanuit bovenstaand standpunt bekeken, ben ik het er helemaal mee eens (was alleen niet mijn uitgangspunt...).

Als je soms een gesprek opvangt en je dan hoort hoe mensen zich onderling negatief uitlaten over kleding, gedrag of keuzes van anderen, schik ik daar weleens van.

Ik had jouw posting nog niet gezien ik was bovenstaand verhaal aan het typen toen ik een lang telefoongesprek kreeg, anders had ik direct even ingehaakt op het jurkjesverhaal.

Ik heb bv een vriendin die zich heel extravagant kleedt. Ik persoonlijk vind het soms karikaturaal, maar ik zal dit nooit tegen haar zeggen, want het past nl. wel bij haar persoonlijkheid en ipv te zeggen dat ik de rok wel erg kort vind voor haar omvang en leeftijd, geef ik haar een compliment over de prachtige schoenen. Zij vindt die kleding mooi en wie ben ik om dan te zeggen dat het ik vind dat het haar niet flatteert? Zij voelt zich er prettig in en straalt zelfvertrouwen uit, heerlijk toch? Mijn -negatieve- mening is dan toch niet belangrijk? En als ik er dan iets van zeg, dan benadruk ik het positieve.
quote:Amygdala schreef op 16 augustus 2011 @ 15:05:

[...]

Bagheera: het ging mij om de situatie waarin die vriendin wel op mijn mening zit te wachten (heeft gevraagd wat ik ervan vindt).

Gewoon ergens binnenlopen en zeggen 'meid, wat zie jij er vreselijk uit in die jurk!' zou ik NOOITNOOITNOOIT doen.

Ik zou het zeggen omdat ik niet zwijgend wil toezien dat mijn vriendin er niet uitziet. Zij wilt ook dat ik haar erop attendeer als iets haar niet staat. De meeste vriendinnen vinden het belangrijk om er goed uit te zien, dus als iemand een keer de plank misslaat, zeggen wij dat tegen elkaar. Ook al vragen we niet letterlijk: wat vind je van deze jurk?

Andere vriendinnen die het minder belangrijk vinden er goed uit te zien of niet echt met kleding bezig zijn behandel ik anders. Tegen hun zou ik niet ongevraagd mijn mening geven.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 15:11:

[...]

. Dat zijn die vrouwen die overal enthousiast op reageren, maar ondertussen er een hele andere gedachtegang op na houden.Dat denk jij wellicht, maar misschien houden die vrouwen er geen andere gedachtengang op na. Sommige mensen hebben namelijk geen dubbele agenda. Ik vind dit een heel achterdochtige post. Sta je ook zo in het leven? Dit is echt een serieuze vraag. Ik ken mensen die altijd het negatieve zien en daardoor ook minder aardig behandeld worden. Die stormen een winkel in met een kledingstuk met een vlekje en eisen een oplossing want die doos van de winkel zal het wel expres aan hen verkocht hebben. Die worden vaak slechter geholpen dan de mensen die gewoon vriendelijk aan de kassa staan en zeggen dat ze het vervelend vinden dat ze een stuk uit het rek hebben gepakt en thuis hebben gezien dat er een vlekje op zit.
Ik ben het wel Cateautje eens, veel mensen zijn schijnaardig terwijl ze eigenlijk heel andere gedachten hebben.
quote:Cateautje schreef op 16 augustus 2011 @ 15:11:

[...]

Het is overigens ook zo dat z.g. positieve meningen over een jurkje ook niet altijd van mensen afkomstig zijn die ter goeder trouw zijn en je expres voor gek laten lopen. Dat zijn die vrouwen die overal enthousiast op reageren, maar ondertussen er een hele andere gedachtegang op na houden.

Ik heb een vriendin die zich enorm jeugdig en hoerig kleedt. Vindt zij mooi. Haar man ook.

Als zij een nieuwe hotpants heeft dan ga ik niet zeggen dat dat niet - meer - kan. Dat is haar smaak. Daar voelt zij zich - mag ik dan toch hopen - sexy in en mooi.

Prima, toch? Waarom zou ik nou zeggen dat ze er beter uitziet in iets waarvan ik vind dat dat beter bij haar leeftijd past? Wat voegt dat nou toch toe?

Andersom vindt zij mij er misschien wel heel meutig uitzien. Prima, maar voegt voor mij nou echt niets toe als ze dat zou zeggen. Sterker, zit ik geen seconde op te wachten. Dat zij dát draagt en ik dít is toch niet voor niets?

Als we samen gaan winkelen trek ik het " ergste " wat ik kan vinden uit een rek omdat zij dat waarschijnlijk wel heel mooi vind. Is niet om haar expres voor gek te laten lopen, maar omdat ik het prima vind dat zij er heel anders over denkt dan ik.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Bagheera schreef op 16 augustus 2011 @ 15:15:

[...]

Dat denk jij wellicht, maar misschien houden die vrouwen er geen andere gedachtengang op na. Sommige mensen hebben namelijk geen dubbele agenda. Ik vind dit een heel achterdochtige post. Sta je ook zo in het leven? Dit is echt een serieuze vraag. Ik ken mensen die altijd het negatieve zien en daardoor ook minder aardig behandeld worden. Die stormen een winkel in met een kledingstuk met een vlekje en eisen een oplossing want die doos van de winkel zal het wel expres aan hen verkocht hebben. Die worden vaak slechter geholpen dan de mensen die gewoon vriendelijk aan de kassa staan en zeggen dat ze het vervelend vinden dat ze een stuk uit het rek hebben gepakt en thuis hebben gezien dat er een vlekje op zit. Je kan er niet verder naast zitten, maar dat geeft niet, vul maar in. Wat ik net neertypte kwam voort uit ervaring , niet uit vooroordeel of achterdocht. Die vrouwen bestaan, helaas.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 augustus 2011 @ 15:18:

[...]

Ik heb een vriendin die zich enorm jeugdig en hoerig kleedt. Vindt zij mooi. Haar man ook.

Als zij een nieuwe hotpants heeft dan ga ik niet zeggen dat dat niet - meer - kan. Dat is haar smaak. Daar voelt zij zich - mag ik dan toch hopen - sexy in en mooi.

Prima, toch? Waarom zou ik nou zeggen dat ze er beter uitziet in iets waarvan ik vind dat dat beter bij haar leeftijd past? Wat voegt dat nou toch toe?

Als we samen gaan winkelen trek ik het " ergste " wat ik kan vinden uit een rek omdat zij dat waarschijnlijk wel heel mooi vind. Is niet om haar expres voor gek te laten lopen, maar omdat ik het prima vind dat zij er heel anders over denkt dan ik.Weet ze dit ook?
quote:_minny schreef op 16 augustus 2011 @ 15:17:

Ik ben het wel Cateautje eens, veel mensen zijn schijnaardig terwijl ze eigenlijk heel andere gedachten hebben.Klopt. Die mensen zijn er, waren er en zullen er altijd zijn. Daar kun je toch niks aan doen. Als je hierdoor cynisch wordt, heb je alleen jezelf mee. De mensheid zal er niet door veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven