Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
He gadverdarrie Yael... hetzelfde dus als ik, had ook weer een 3a te pakken. Heb ook even een potje zitten janken toen ik het hoorde, vond het ook zo'n domper...

Wanneer moet je voor de colposcopie ? Ik de 25e...

Sterkte !

@Middje28: zeker te hopen voor je, dat de pap2 vanzelf weggaat, meestal gebeurt dat ook wel.
Hey Snoopy,

Ik mag aankomende dinsdag al. Maar dat is toeval omdat er een plekje vrij was. Ik vind het echt raar ineens weer in de molen. Ben je ook zo nerveus voor als je moet gaan? Ik weet echt niet wat ik moet verwachten deze keer..
hey yael

wat naar voor je vervelend!

was dit je eerste controle na je lis?

ze gaan lijkt me gewoon weer kijkejn en aanstippen plus biopt als dat nodig is

en na aanleiding van cinn behandeling

heel veel sterkte
Hey Middje,

Ja ik ben 10 februari behandeld met de lis. En volgens de gyn was alles prachtig genezen. En vandaag deze uitslag de eerste idd. Zo zie je maar hoe ze er soms naast kunnen zitten blijkbaar

Op zich wel fijn dat je zo snel weer "mag" Yael, hoef je minder lang in de zenuwen te zitten.

Moet zelf de 25e, maar dat is eigen keus, kon ook eerder, maar wilde eerst onbezorgd van mijn vakantie genieten.

Ga nu een week eerder beginnen, ivm het tegenvallende weer (als het mooi weer wordt, pak ik af en toe een snippermiddag) dus nu komen de zenuwen bij mij ook wel weer hoor...
Oh lekker dat dat kan... het schijnt vanaf volgende week een stuk mooier te worden het weer!

Ja het is idd wel fijn maar ik snap het gewoon niet. Zes maanden geleden de lis en nu gelijk weer dit..... dacht altijd dat het langzamer ging..
Vind het idd ook wel erg snel...

Ik had de 1e controle pap1, 2e controle pap2, en nu bij de 3e controle dus pas pap3a

Best vreemd idd dat het nu bij jou al pap3a is... Maar goed, wil je ook niet nerveuzer maken dan je al bent, wellicht zijn er meerdere vrouwen die dat hadden ?

En ja, wel fijn dat het kan op mijn werk, begin nu dus maandag weer. Zag dat er komende week wat mooie dagen tussen zitten (eerst maar afwachten...) maar kan dus 's ochtends beslissen of ik 's middags vrij neem.
hey yael

wat klote maar goed je bent er waarschijnlijk op tijd bij

en bij mij was het binnen 5maanden raak van pap1 naar pap3b

je lichaam kan soms rare dingen doen

probeer positief te blijven al is dat soms moeilijk

het zou mij ook niet verbazen als straks ook weer hoger zit

ik ga dus ook geen half jaar wachten vind het wel goed

daarbij heb ik gister s.x gehad en het deed me echt zeer ik heb nu

dus nog steeds pijn als ik loop opsta buk het maakt me behoorlijk onzeker nooit last van gehad maar sinds dit gedoe doet het echt pijn ik kon gister ook even niet naar de wc omdat dat zitten zo pijn deed en kreeg steken

dan denk wat is het nu mijn baarmoeder blaas darmen kan niet heb ik ook al onderzoek voor gehad was allemaal goed maar waarom blijf ik dan pijn houden

sorry voor mijn lange klaag verhaal moest het even kwijt

veel liefs
Lieve Middje,

Maak je niet te druk. En anders zou ik toch nog aandringen of je toch nog een keer langs mag komen! Als jij je druk maakt mag je met jou verleden toch wel wat voorrang krijgen. Probeer van je weekend te genieten.

Liefs
hoi

tja weet het soms ook niet meer maar dit is niet normaal

het lijkt wel of er met naalden in word gestoken dan nog dat

nare gevoel als je loopt enz enz dan voel ik mijn blaas?of baarmoeder?

als ik bij mezelf voel voel ik van binnen een bult en als ik die aanraak doet dat zoooo pijn ik heb het idee dat het daar van af komt

en daarbij lijkt me ook niet njormaal dat je niet zonder pijn s.x kan hebben terwijl dat daar voor zonder problemen en pijn ging

groetjes
Balen Middje, dat je zo'n pijn hebt...

Zou dan idd geen half jaar wachten.

Sterkte !
Hey dames,

Gadver, hoopte na mijn vakantie leuker nieuws te lezen hier!! Yael wat klote voor je zeg. Zo kort na de lis alweer zulk vervelend nieuws. Heb eens ergens gelezen of gehoord dat het maar bij 5% van de vrouwen na behandeling terugkomt. Kleine kans dus, maar extra lullig als je daar dan net bij zit. Maar hier heb je in elk geval twee lotgenoten: Snoopy en ik. Succes en sterkte dinsdag! En een extra Sterkte...

@Middje: Vervelend dat het weer een 2 is bij je! Hoeft niet veel te zeggen, maar PAP1 was fijner geweest natuurlijk. Nu heb je het idee dat het beide kanten in kan gaan. Ik zou als ik jou was ook eerder terug gaan. Een beetje extra controle kan geen kwaad, toch? Ook voor jou een

@Snoopy: Kan me voorstellen dat het spannender begint te worden. Als het dichterbij komt, komt ook die spanning dichterbij. Merk het zelf ook: de 22ste moet ik voor controle en de spanning valt nu nog mee. Maar die twee weken wachten....pfff. Niks aan! Sterkte nog en geniet (ondanks het weer) ook van je vakantie!

@Lentelove: Fijn dat je het zo goed los kunt laten en wat lief dat je aan ons denkt!! Heerlijk, voor jou geen controle dit keer. Hopelijk ben je er over een half jaar helemaal vanaf, tot aan het volgende bevolkingsonderzoek!
hoi liesje

welkom terug

hoe was je vakantie?

het idd beetje vervelend maar goed wie weet heb ik veel geluk hihi

het goede nieuws is dat ik nu geen pijn meer heb voel niks meer als ik loop buik etc misschien is het toch allemaal netiets te hard gegaan tijdens de daad ;)

hoop alleeen niet dat dit elke x gebeurd dat zou erg vervelend zijn

dames allemaal een fijne dag deze dame gaat zo werken

en heb niet zo zin ben toe aan vakntie nu dagdiesnt daarna nog 2 slaapdiesnten en dan VAKANTIE!!!!!!!

groetjes
Dames,

Ik moet even mijn hart luchten. Ik voel me zo stom maar zit nu al vanaf vrijdag steeds tegen huilen aan. Gewoon een complete emotionele rollercoaster. Ik voel me zo stom. Het lijkt of alle spanning eruit komt ofzo of dat ik aan het einde van me latijn effe zit. De uitslag na 6 maanden is gewoon zo rauw op me dak gevallen en ik ben zo boos op me lijf.

Moest het gewoon effe kwijt, maar voel me gewoon zo een labiele trut eventjes.
Vandaag bij de gyn geweest. Er is weer een klein hapje weggenomen. Volgende week de uitslag hiervan.
@Yael: Ik lees nu pas je post van gisteren. Goed dat je hier je hart gelucht hebt! Je hoeft je helemaal niet stom te voelen dat je tegen het huilen aan zit. Het is nu gewoon zo en dat is klote! Dus huil als je dat wilt en word boos als je die emotie voelt. Je lijf laat je ook ff in de steek nu en dat is gewoon geen fijn idee. Ook al weet je dat het op te lossen is, toch mag je best voelen wat die info met je doet. Hoe voel je je nu? Heb je pijn van de biopt of valt het mee? Sterkte in elk geval en een knuffel van me
@Middje: Fijn dat je geen pijn meer hebt! Hopelijk blijft dat zo. Kan toch wel eens hoor, dat "het" ( ) de ene keer wat meer pijn doet dan de andere. Maar als je het niet vertrouwt, toch maar eerder bellen naar je gyn! Ook al is dat moeilijk (opkomen voor jezelf) toch doen hoor! Je bent het waard. Je hebt er niets aan je zorgen te maken terwijl dat misschien niet nodig is. Je gyn zal het ook niet gek vinden als je eerder terug komt, met jouw voorgeschiedenis...
Hey Liesje,

Vandaag heb ik weer een wat betere dag. Me dochtertje van 3 is bij haar vader nu. Het klinkt stom maar me slechtere dagen heb ik wanneer zij er is. Want dan maak ik me zorgen om haar omdat ik weer van doemgedachtes krijg van wat als het wel fout is......

De biopt viel mee. Deze keer zag hij maar 1 plekje dus ook maar 1 hapje. Maar goed ik baalde wel dat er idd wat zit. Hij verwacht niks geks maar ja dat zeggen ze altijd lijkt wel. Volgende week woensdag moet ik terugkomen voor de uitslag. Zie er best tegen op ook omdat me ouders dan net op vakantie zijn naar Turkij :(
Hallo dames,

Ik heb even een vraag, bij mij is afgelopen week pap2 ontdekt, moet over een half jaar terug komen. Maar sinds een jaar doet de seks zeer, het schuurt en voelt niet prettig. Net alsof ik mijn baarmoedermond voel. Ben al bij de huisarts geweest maar die kon niets vreemds ontdekken. (als in een verzakking ofzo vanwege de bevalling)

Denken jullie dat die PAP daar wel wat mee te maken kan hebben? Mijn HA zegt van niet, maar ik heb al eerder mijn twijfels gehad bij de beste man. Ik ga daar ook weg en heb vrijdag een afsspraak bij mn nieuwe HA. Maar ben ook wel even benieuwd naar jullie ervaringen en of meerdere vrouwen last hadden bij gemeenschap..
Hey Yael,

Fijn dat het vandaag weer beter met je gaat! Ik heb zelf geen kinderen, maar snap wel dat dat een extra zorg oplevert in het geval het echt fout zit. Dat is nu niet het geval, dus probeer die gedachte los te laten! Snap wel dat dat lastig is, is een soort van "controle houden" op de situatie: als je alle scenario's in gedachte hebt doorlopen, weet je wat er mogelijk is. Ik herken het in elk geval van mezelf. Hou je taai meid!! Ik ga voor je duimen

@Snoekkie: Vervelend voor je! Pap2 wil nog niet zoveel zeggen, een uitstrijkje is een momentopname en het zou over een half jaar heel goed Pap1 kunnen zijn. Toch is zo'n uitslag vervelend, natuurlijk! Het kan inderdaad dat het daardoor wat gevoeliger is, of misschien is die gevoeligheid wel de oorzaak van de Pap2-score? Ik weet het niet hoor..vervelend is het in elk geval! moet je over een halfjaar terug naar de huisarts? Vervelend dat je hem niet goed vertrouwt, dat lijkt me niet prettig voor je. Zeker met zo'n onderzoek... Sterkte!
Hey yael

ik ga hard voor je duimen hoor!!!!!!!

En logisch dat het wat met je doet

lucht voral hart!!!!!

Snoekkie

je kan je baarmodermond sowieso voelen

ik voel hem ook bij 1ligt ie lager bij ander hoger en idd ook tijdens de sex dit was voorheen niet zo erg

na mijn Lis wel ik voel ook een sioort litteken nu neem aan dat dat het is

denk ook wel dat het te maken heeft welk standje je doet

Vraag het is aan je nieuwe ha

hey liesje

idd fijn alleen grrr heb ik nu weer heel veel afscheiding misschien weer schimmel

en misschien kwam die pijn daar door morgen ff bellen voor kweekje

groetjes
Snap je heel goed Yael, het is dat ik momenteel redelijk in mijn vel zit, en net vakantie heb gehad, maar zou anders ook zo emotioneel zijn, en wellicht komt dat nog.

Ik ga voor je duimen dat de uitslag goed is !

Balen dat net je ouders op vakantie zijn als je de uitslag krijgt...

Heb zelf ook geen kinderen, maar denk wel dat je dan wat emotioneler bent daardoor.

@Middje28: fijn dat je wat minder pijn hebt, je gaat je toch zorgen maken..

@Snoekkie: vervelend voor je... hopelijk ruimt je lichaam het zelf op, en is het over een half jaar pap1.

@Liesje: dank je wel ! Ben gister weer begonnen (een week eerder, weet niet of ik dat al had gezegd haha), en had gistermiddag al lekker vrij genomen, fijn dat ik nu nog wat dagen tegoed heb, doordat ik eerder ben begonnen. Heb afspraak dat ik mijn 4 dagen die ik over heb, nu opneem in 8 middagen als het mooi weer is, dus lekker nog wat tegoed :-)

En volgende week zullen bij mij de spanningen wel komen...

@Allen: even een vraagje (hoop niet dat ik iemand tegen de haren instrijk met mijn vraag, voor sommigen kan dat gevoelig liggen...)

Toen ik hoorde dat ik voor de 2e maal pap3 had, was het eerste wat bij me opkwam: haal alles er maar uit....

Heb ik hier nog niet gezegd.

Ik heb geen kinderwens, nooit gehad, ben 42.

Weet niet hoe mijn gynaecoloog hier tegenover staat, maar ga het dus wel aankaarten volgende week.

Heb zo geen zin in weer die medische molen, elk half jaar in de zenuwen zitten enzo...

Is dit ook weleens bij jullie opgekomen ? (weet niet hoe oud jullie zijn, en of er een kinderwens is...)

Of kennen jullie iemand die dit heeft laten doen nav een fout uitstrijkje voor de 2e (of meerdere) keer ?
Grrr, Liesje, lezen!! Haha, sorry Snoekie, ik zie (door de reactie van Middje pas) dat je al een andere huisarts hebt. Goede keuze van je! Vertrouwen kunnen hebben in je arts is zeker belangrijk. Ik denk inderdaad wat Middje zegt: dat de ene vrouw haar baarmoedermond wel voelt, en de andere niet.

@Middje: Die afscheiding zou inderdaad kunnen duiden op een infectie. Goed dat je gaat bellen, kan nooit kwaad! Wel vervelend voor je hoor, houd ook maar niet op bij jou...

@Snoopy: Je had inderdaad al vermeld dat je zou gaan werken als het weer niet beter werd. Goede oplossing zo toch? Lekker een middag vrij nemen als je er zin in hebt! Pff, ik merk het nu ook hoor, die spanning. Deze week denk ik telkens: "Wat als het nu weer fout is?", terwijl ik er vorige week niet bij stil stond dat dat weleens zou kunnen. De reden dat ik er zo nerveus voor ben is omdat ik bang ben dat mijn baarmoeder verwijderd wordt als dat het weer Pap3a is. Ik weet niet of ik kinderen wil, op dit moment zeg ik "Nee", maar dat zou zomaar kunnen veranderen. Het hebben van een baarmoeder wil niet automatisch zeggen dat je kinderen kan krijgen, maar dan heb je in elk geval nog een kans. En die wil ik toch graag nog behouden. Wat mij betreft niet koste wat kost, als het beter is dat mijn baarmoeder verwijderd wordt, dan zal ik daarvoor kiezen.
Snoopy

weet niet if ze dat zomaar doen ivn overgang verzakking etc

maar goed je kan het altijd vragen

ik heb geen kids en soms vraag ik me af of ik ze wel kan krijgen

en of mijn baarmoeder het wel aan kan misschien stom

maar het voelt alsof dat niet kan

ik snap je helemaal kan het me goex voorstellen dat je zo denkt

wat is het ook een kutkwaal letterlijk en figuurlihk

groetjes
Zeker fijne oplossing zo, en zo behoudt ik nog een beetje het vakantiegevoel

Lastig idd, als je er nog niet uit bent of je wel of niet kinderen wilt. Wat als het dan weer fout is inderdaad ?

En klopt, het hebben van een baarmoeder wil zeker niet automatisch zeggen dat het lukt om ze te krijgen... (vriendin van me zit midden in het UIVF circuit...)

Maar idd, kan me voorstellen dat als het beter is, je het besluit wel kan nemen.

Ik ben dus "al" 42, nooit een kinderwens gehad, en verwacht ook niet dat ik dat nu ineens wel nog ga krijgen de komende jaren.

Ben het dan liever kwijt dan rijk, als het me de komende jaren weer zoveel spanning gaat bezorgen...

Wanneer moet jij ook alweer, was dat niet ook volgende week ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven