Geld & Recht alle pijlers

Auto aanbetaald, verkoper niet bereikbaar

18-08-2011 14:10 26 berichten
Tijdje geleden, nu 3,5 week, zijn man en ik op zoek gegaan naar een auto die ook trailers kan trekken. Een 4 x 4 met behoorlijk wat gewicht.

Uitgekomen op een Jeep Cherokee, internet afgespeurd naar een goed adres en uiteindelijk ook de juiste auto gevonden.

Was allemaal dik in orde, zaak zag er keurig uit. Koopovereenkomst getekend en datum voor het afhalen van de auto besproken. Zelfs EUR 1500.- aanbetaald.

De auto zou vorige week dinsdag, de 9e klaar zijn omdat we dit weekend naar een evenement moesten. Helaas was dit blijkbaar niet haalbaar en na heel veel onbeantwoorde telefoontjes kregen we de verkoper te pakken die ons vertelde dat het hem niet lukte de auto af te krijgen. (moet voor keuring en reparatie van snelheidsmeter) Afgesproken hem dan dinsdag de 16e op te halen. Verkoper weer herhaaldelijk niet bereikbaar, dus uiteindelijk in de auto gestapt om te kijken hoe het ervoor stond. Jeep stond nog op de brug, was nog steeds niet gekeurd en ja, er moest gewacht worden op een onderdeel voor de snelheidsmeter die hij maandag had besteld. (deze was al kapot bij de proefrit en had dus 3 weken geleden al gefikst kunnen zijn)

We zouden gisteren gebeld worden, auto zou dan gekeurd moeten zijn en... je raadt het al.... verkoper is zowel gisteren als vandaag niet bereikbaar, reageert niet op voicemail of sms en belt niet terug.

Ik ben er helemaal klaar mee en wil de koop ontbinden. Helaas heb ik al EUR 1500.- betaald en als ik verkoper niet te pakken krijg, krijg ik die dus niet terug. Denk ik. Want ik heb per internetbankieren betaald en is dus niet te storneren volgens de bank.

Ook heb ik een koopovereenkomst getekend. Ik wil deze laten ontbinden op grond van, ja... wat eigenlijk? Dat ik er geen vertrouwen meer in heb?

Wat zouden jullie doen? Ik wil echt niet tot Sint Juttemis wachten en had zou nu liever mijn budget in een andere auto steken.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig in Apeldoorn gekocht?

Ik zit ook in de shit vanwege een aangekochte auto waarmee geknoeid blijkt te zijn. Speurwerk op autoforums leert mij dat betreffende garage (en vele garages in Apeldoorn) onbetrouwbaar zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oh, wij hebben het Juridisch Loket gebeld. Wij willen de koopovereenkomst om andere redenen annuleren maar misschien kan het Juridisch Loket je advies geven.
Als hij verder niet meer reageert en jullie de auto niet kunnen op halen.. Naar de politie gaan?
Neuh, in Ede.
Goh ... onbetrouwbare autobedrijven in twee gemeentes??
quote:GiB schreef op 18 augustus 2011 @ 14:17:

Goh ... onbetrouwbare autobedrijven in twee gemeentes??

Waarschijnlijk nog meer gemeentes maar Apeldoon schijnt berucht te zijn.

Staat die opleverdatum ergens schriftelijk genoteerd?
Helaas hoor je dit soort verhalen heel vaak. Op diverse fora wordt hierover geschreven. Daarom ook nooit aanbetalen.

Schrijf de verkoper een aangetekende brief waarin je hem nog eenmaal in de gelegenheid stelt op een bepaalde datum te leveren volgens de afspraak die gemaakt is. Kan hij dit niet dan ontbindt jij de overeenkomst en eis je geldt terug.

Alvorens deze brief te schrijven zal ik wel even je rechtsbijstandsverzekering of anders het juridisch loket raadplegen.
Ook als je via Internet hebt betaald moet je dat kunnen terugtrekken hoor. Bij sommige banken kun je dat zelf storneren via internet, maar anders moet de bank dat voor je kunnen doen.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 18 augustus 2011 @ 14:23:

Ook als je via Internet hebt betaald moet je dat kunnen terugtrekken hoor. Bij sommige banken kun je dat zelf storneren via internet, maar anders moet de bank dat voor je kunnen doen.Heb de Rabo gebeld, maar het enige wat ze kunnen doen is zijn bank vragen hem het geld terug te storten.

Ook als je via Internet hebt betaald moet je dat kunnen terugtrekken hoor. Bij sommige banken kun je dat zelf storneren via internet, maar anders moet de bank dat voor je kunnen doen.

Dat zou mooi zijn, dat iemand 1500 euro aan mij betaald, ik bijvoorbeeld de auto heb laten overschrijven zodat het hun bezit is, en dan zouden ze het geld nog terug kunnen laten boeken..

Je kunt het geld alleen storneren bij een automatische incasso.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit kan natuurlijk echt niet. Jij hebt zelf accoord gegeven voor de betaling. Zal een rare boel worden, dan kun je altijd als je iets gekocht en wel ontvangen hebt alsnog de betaling retourneren. en dus heb je het product gratis.

Alleen automatische incasso's kun je (o.a. via internetbankieren) terugboeken.
Apeldoorn staat er inderdaad om bekend dat daar veel onbetrouwbare garages zitten. Garages in omliggende gemeentes mijden zelfs Apeldoornse garages en halen onderdelen elders. Koop NOOIT een auto in Apeldoorn, natuurlijk kan er een goed tussen zitten maar 9 van de 10 zijn echt louche.
quote:Nastik schreef op 18 augustus 2011 @ 14:27:

[...]

Heb de Rabo gebeld, maar het enige wat ze kunnen doen is zijn bank vragen hem het geld terug te storten.Ja, jullie hebben uiteraard allemaal gelijk, ik heb niet goed gekeken op de site van de Rabo.
Huts!
Misschien eens langs de politie gaan om te zien of ze iets over de verkoper hebben? Googlen op zijn naam,of email adres? Op marktplaats kijken of de auto daar op staat en of hij een goede naam heeft?
*verkeerd gelezen*
Juridisch zit het als volgt in elkaar (even graven in mijn studie waar ik al lang niets meer mee doe), indien de leverancier in gebreke blijft heb je het recht de koopovereenkomst te ontbinden.

De leverancier moet wel vooraf in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen.

Wat ik je zou adviseren is schriftelijk aan te geven bij de verkoper, dat hij binnen een termijn van 1 week alsnog volgens afspraak de auto zal afleveren en nog wat extra bedingen voor de frustratie die je de afgelopen dagen hebt ondervonden doordat hij zijn afspraken niet is nagekomen.

Zet duidelijk in de brief/mail, dat je indien je de auto niet conform afspraak op de geeiste datum ontvangt je op die dag je aanbetaling contant komt ophalen.

Mocht hij op die betreffende dag niet aanwezig zijn, niet bereikbaar en er geen auto voor je klaarstaat, doe dan aangifte van oplichting.

Succes
Je kunt ook bij de RDW nakijken op kenteken of de auto inmiddels APK is gekeurd.
En verstuur je brief aangetekend!...
quote:misspoes1 schreef op 18 augustus 2011 @ 14:37:

Apeldoorn staat er inderdaad om bekend dat daar veel onbetrouwbare garages zitten. Garages in omliggende gemeentes mijden zelfs Apeldoornse garages en halen onderdelen elders. Koop NOOIT een auto in Apeldoorn, natuurlijk kan er een goed tussen zitten maar 9 van de 10 zijn echt louche.Natuurlijk zullen er onbetrouwbare garages bij zijn maar ook in apeldoorn zijn voldoende normale en betrouwbare (merk)dealers. en ook in apeldoorn geldt natuurlijk:"if its too good to be true it probably is".
Goh, jaren terug ook een auto gekocht in Ede. Was een broer van buren ( tevens vrienden) van ons, hij was net een garage bedrijfje begonnen. Leek ons wel betrouwbaar...je licht mensen die je regelmatig ziet, vrienden van je familie zijn, toch niet op?

Na een jaar met de keuring bleek het ding vanonder compleet verrot, we hebben een andere moeten kopen. Achternaam van meneer begon met T.
quote:borderwalk schreef op 18 augustus 2011 @ 17:26:

[...]

Natuurlijk zullen er onbetrouwbare garages bij zijn maar ook in apeldoorn zijn voldoende normale en betrouwbare (merk)dealers. en ook in apeldoorn geldt natuurlijk:"if its too good to be true it probably is".Ik heb het niet over de dealers, ik heb het over de reguliere garagebedrijven. misschien was het wat kort door de bocht om de merkdealers niet uit te sluiten. Alsnog, als ik een nieuwe auto nodig heb, mijd ik Apeldoorn...
Is die garage toevallig lid van de BOVAG ?
quote:misspoes1 schreef op 19 augustus 2011 @ 09:51:

[...]

Ik heb het niet over de dealers, ik heb het over de reguliere garagebedrijven. misschien was het wat kort door de bocht om de merkdealers niet uit te sluiten. Alsnog, als ik een nieuwe auto nodig heb, mijd ik Apeldoorn...

Dat bedoelde ik ook.

TO; al wat meer te weten gekomen?
Hiephoi! Ik rijd inmiddels alweer 2 dagen in mijn Cherokee rond. Blijkbaar heeft de verkoper zich wel wat aangetrokken van al mijn Voicemailberichten en sms'jes. Ik kreeg op vrijdag een sms dat de auto zaterdag gekeurd en gepoetst klaar zou staan.

Gekeurd was ie.

En ik ben der blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven