vast contract urenverlies terwijl tijdelijk contract collega
woensdag 24 augustus 2011 om 00:50
Ik werk in een bedrijf voor 32 uur. Dezelfde maand dat ik daar een vast contract kreeg is een collega aangenomen voor een jaar voor 38 uur. In de loop van het jaar hebben we allebei wat uren moeten inleveren omdat het niet goed gaat met het bedrijf. Het gaat nog steeds heel slecht. Nu wordt van die collega zijn contract verlengd en van mij wordt gevraagd aantal uren in te leveren. Ik wil met dat laatste niet akkoord gaan. We doen hetzelfde werk tegen hetzelfde loon. Collega is dus NIET in vaste dienst. Baas weet dat het bedrijf uren moet korten. Mij lijkt dat hij die dan moet korten bij collega als eerste en niet bij mij.
woensdag 24 augustus 2011 om 07:36
woensdag 24 augustus 2011 om 08:24
woensdag 24 augustus 2011 om 08:33
Bij ons gaan vaste krachten altijd voor oproepers, gewoon omdat een vaste kracht altijd volledig betaald moet worden, ook al werkt die minder uren.
Het gegeven bij jou, dat er mider werk zou zijn, gaat niet op, omdat een oproeper wel kan blijven werken.
Dus kunnen ze geen uren minderen bij jou
Heb je een OR op je werk? Want je staat heel erg sterk in deze kwestie.
Het gegeven bij jou, dat er mider werk zou zijn, gaat niet op, omdat een oproeper wel kan blijven werken.
Dus kunnen ze geen uren minderen bij jou
Heb je een OR op je werk? Want je staat heel erg sterk in deze kwestie.

woensdag 24 augustus 2011 om 16:50
woensdag 24 augustus 2011 om 22:11
woensdag 24 augustus 2011 om 22:34
Klopt inderdaad. Werkgever moet gedwongen ontslagen (of uren) altijd voorkomen door eerst tijdelijke contacten niet te verlengen en te stoppen met freelancers. Pas als dit niet genoeg is mag deze gaan sleutelen aan tijdelijke contracten. Uitzondering is als je perse twee personeelsleden nodig hebt voor het werk. Bijvoorbeeld glaszetters. Als je eentje in vaste dienst hebt en eentje tijdelijk en je moet bezuinigen dan kan je er niet eentje helemaal uitgooien en de ander houden als je om glas in een raam te zetten twee paar handen nodig hebt (omdat het feitelijk onmogelijk is dat iemand alleen die glasplaat dus in de spanning zet) Dat is zover ik weet de enige uitzondering.