Bloemen snijden

22-08-2011 14:12 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een vraag die bij me opkwam: ze zeggen dat je bloemen schuin moet afsnijden. Maar waarom eigenlijk?

(Ik bedoel dus een boeket dat je in een vaas plaatst.)
Ik denk dat ze dan een zo groot mogelijk oppervlak hebben om water/voedingsstoffen op te nemen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
des te groter het snij-oppervlak, des te meer water kan de bloem opnemen, zeker voor rozen heel belangrijk.
Wie kan er meteen wat basistips geven over hoe je bloemen in een vaas zet? De do's en don'ts? Als je bijvoorbeeld wat bloemen hebt gekocht en wat groen...
Ozo.
ik knip ze altijd schuin af met een schaar
Ik dacht juist dat het nieuwe inzicht was dat je alleen rozen nog schuin moet afsnijden en de rest vooral niet.
Werkt zo'n bloemensnijder goed, iemand er ervaring mee.
hou het volgende maar aan:

des te houtiger de steel, des te warmer het water en des te schuiner je moet afsnijden.

zachte stelen hebben minder moeite het water omhoog te transporteren, denk: tulp. koud water en recht afsnijden.houtige stelen zijn over het algemeen heesters, denk: viburnum, hortensia. heet water (70C!) en schuine snede van minimaal 2cm.zonnenbloemen zitten daar zo'n beetje tussenin; warm water (40C) en goed schuin.
Zo'n bloemensnijder werkt alleen goed als hij goed scherp is. Afknippen met een schaar schijnt de vaten juist dicht te drukken. Toch een mesje dus. Even wat handigheid in krijgen.

En voor zover ik weet gewoon alles afsnijden hoor, verlengt echt het vaasleven.

Groeten van een (oud)bloemist
quote:reizende schreef op 22 augustus 2011 @ 15:33:

Werkt zo'n bloemensnijder goed, iemand er ervaring mee.

werkt prima als het mesje maar goed scherp is.

een gewoon scherp schilmes voldoet dus net zo goed.

niet met een snoei- of gewone schaar, tenzij echt goed scherp.

anders druk je de stelen juist dicht.
quote:hallekie schreef op 22 augustus 2011 @ 14:21:

Wie kan er meteen wat basistips geven over hoe je bloemen in een vaas zet? De do's en don'ts? Als je bijvoorbeeld wat bloemen hebt gekocht en wat groen...

alles stuk voor stuk aansnijden en direct in de vass zetten zoals jou dat het beste lijkt. niet eerst alles aansnijden en dan pas in de vaas, de wond is na een minuut ongeveer dicht.

laten aansnijden in de winkel heeft dan ook geen zin.

heb je een boeket gekocht, elastiek laten zitten (zo blijft het boeket in model), alles schuin aansnijden en direct in de vaas.

eventueel kun je dan elastiek er af halen, mocht je dat willen.

als het boeket leuk verpakt is, kun je dat laten zitten (vind ik zelf vaak mooier, niet zo'n plastic folie, dan he).

zorg er wel voor dat het water minimaal 3cm. onder het papier of de elastiek zit.

anders krijg je schimmel in het bindpunt.
Als je bloemen schuin onder water moet afsnijden, gebruik je dan een duikset of is alleen een snorkel voldoende?
@danivo, bedoel je papier er soms om laten zitten? Goh, nooit aan gedacht!. En als je zelf een vaas gaat vullen, is er dan nog een volgorde waaraan je je moet houden? Laat je de middelste stengels langer? Wat is de verhouding van groen/bloem?

Alvast bedankt!
Ozo.
quote:GiB schreef op 22 augustus 2011 @ 15:49:

Als je bloemen schuin onder water moet afsnijden, gebruik je dan een duikset of is alleen een snorkel voldoende?waar lees je dat, joh?
quote:hallekie schreef op 22 augustus 2011 @ 16:03:

@danivo, bedoel je papier er soms om laten zitten? Goh, nooit aan gedacht!. En als je zelf een vaas gaat vullen, is er dan nog een volgorde waaraan je je moet houden? Laat je de middelste stengels langer? Wat is de verhouding van groen/bloem?

Alvast bedankt!

als het mooi papier is dan, he.

er is geen volgorde, alle stelen even lang als je een rond gebonden boeket wilt, verhouding groen/bloem; wat jij wil.

maar eerlijk gezegd; als je dit soort vragen stelt, kun je gewoon beter een boeket laten samenstellen.
om zo'n boeket zou ik het papier laten zitten, dit is met zorg uitgekozen om te passen bij het boeket en er iets aan toe te voegen.

dit hoesje zou ik er direct afhalen, goedkope eenheidsworst.

Zoveel reacties, dank jullie wel.

En inderdaad: schuin afsnijden geeft een groter oppervlak. Had ik zelf kunnen bedenken, maar ik bedacht het niet. (Ik voel me ineens erg blond.)
Misschien staat het al ergens (niet gezien), maar ik haal altijd de blaadjes eraf die anders onder water zouden staan zodat deze niet gaan rotten.
Het gaat nu alleen over schuin afsnijden.

Ook belangrijk is een goede schone vaas. De vaas nadat er bloemen in hebben gestaan een paar uur met warn/lauw water met wat bleek erin laten weken. Daarna goed omspoelen.

Als je dit niet/nooit doet gaan er bacterien in de randen van de vaas leven waardoor je verse bloemen minder lang staan.

Het maakt niet uit of je een mes of een schaar gebruikt, als deze maar scherp is en niet bot.

Ververs het bloemenwater na 3 dagen, eruit en schoon water erin. Dan staan de bloemen beduidend langer. Je hoeft dan niet eens chrysal te gebruiken. Hou het boeket uit de zon.

Koop geen bloemen de buiten staan als het kouder is dan 2 graden boven nul. Kan je ze ook meteen weggooien.

Als het kouder is dan 2 graden, laat ze dan exstra goed inpakken van top tot teen. En ga niet nog 2 uur winkelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven