Samenwonen

28-08-2011 23:15 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn bijna 2,5 jaar samen. Hij is 23, ik 19. Ik begin nu met mijn universitaire studie van 4 jaar. Mijn vriend is op zoek naar werk en wil fulltime gaan werken.

Ik vroeg me af of het raar is wanneer je samen gaat wonen met iemand die werkt, terwijl jijzelf nog studeert. Ik kan me namelijk voorstellen dat de werkende persoon samenwonen dan geen goed idee vindt, qua financiën.

Heeft iemand zo'n situatie meegemaakt? Of gaan veel mensen pas samenwonen als zij hun studie hebben afgerond en een redelijk goed inkomen hebben?

Alvast bedankt!
Nee hoor, je kan prima samenwonen als je studeert. Wij hebben dezelfde situatie gehad. We huurden een huis voor 1000 incl. alles. Hij verdiende 2/3e van het geld en ik 1/3e, dus daarom hebben we de huur ook gewogen betaalt. Ik betaalde 350 en hij 650. Dat vonden we allebei helemaal goed.
Ik zou op mijn 19de niet gaan samenwonen. Maar dat is een andere discussie
quote:Suze2hier schreef op 28 augustus 2011 @ 23:20:

Ik zou op mijn 19de niet gaan samenwonen. Maar dat is een andere discussie Nee, ik was ook niet van plan dit jaar te gaan samenwonen. Maar misschien over 2 of 3 jaar.
Wat is raar? Dat bepaal je zelf.
Met een koopwoning kan je trouwens hetzelfde doen, maar dan staat het huis op naam van je vriend, maar als je op kamers gaat betaal je ook huur voor die kamer, dus dat zou ik persoonlijk geen probleem vinden. Zodra je een baan hebt laat je je dan gewoon bij schrijven.

Ik zou je trouwens ook eigenlijk willen aanraden om op je 19e eerst een paar jaar op jezelf te gaan wonen. Al snap ik ook wel dat als je al meer dan 2 jaar een relatie heb dat je ook al toe kan zijn aan samenwonen!!
quote:Suze2hier schreef op 28 augustus 2011 @ 23:20:

Ik zou op mijn 19de niet gaan samenwonen. Maar dat is een andere discussie Hoeft niet altijd negatief uit te pakken hoor! Ik woonde samen op mijn 17e en we zijn nu 13 jaar samen. Dus het kan wel.
Samenwonen gaat prima hoor, en inderdaad naar inkomen de lasten verdelen.

Zou zelf niet samen gaan wonen als ik jou was. Op kamers met andere studenten is zoveel leuker en spannender.
quote:ailien schreef op 28 augustus 2011 @ 23:22:

Met een koopwoning kan je trouwens hetzelfde doen, maar dan staat het huis op naam van je vriend, maar als je op kamers gaat betaal je ook huur voor die kamer, dus dat zou ik persoonlijk geen probleem vinden. Zodra je een baan hebt laat je je dan gewoon bij schrijven.

Ik zou je trouwens ook eigenlijk willen aanraden om op je 19e eerst een paar jaar op jezelf te gaan wonen. Al snap ik ook wel dat als je al meer dan 2 jaar een relatie heb dat je ook al toe kan zijn aan samenwonen!!Oke! Ja, een koopwoning. Dat vroeg ik me ook al af, of dat een mogelijkheid is. Maar waarom raad je aan om eerst een paar jaar op jezelf te gaan wonen?
Hallo!

Ik was 18 toen ik ging samenwonen en mijn vriend 24. Hij werkte fulltime en ik ging ook aan mijn studie beginnen, net als jij. Nu twee jaar later gaat alles nog prima;)

Als je er beide achter staat en duidelijke afspraken maakt, zal het vast goedkomen!
quote:MinnieMouse3 schreef op 28 augustus 2011 @ 23:24:

[...]

Oke! Ja, een koopwoning. Dat vroeg ik me ook al af, of dat een mogelijkheid is. Maar waarom raad je aan om eerst een paar jaar op jezelf te gaan wonen? Omdat het een mooie ervaring kan zijn om lekker zelfstandig te wonen en eerst je eigen boontjes te leren doppen. Of in een studentenhuis te zitten, omdat je dan midden in het studentenleven zit en ik het persoonlijk als enorm waardevol heb ervaren! Maar iedereen is daar anders in natuurlijk, ligt er helemaal aan wat voor type jij bent. Ik had het zelf nooit willen missen. Samenwonen kan je nog tot sint juttemus.
quote:MinnieMouse3 schreef op 28 augustus 2011 @ 23:24:

[...]

Oke! Ja, een koopwoning. Dat vroeg ik me ook al af, of dat een mogelijkheid is. Maar waarom raad je aan om eerst een paar jaar op jezelf te gaan wonen? Omdat je er ontzettend veel van leert om alleen te wonen. Ik woon nu een half jaar op mezelf (en ik heb een vriend) en je weet uiteindelijk precies hoe alles werkt en om voor jezelf te zorgen. Sowieso ben je nog 19, geniet van het leven en doe wat studenten horen te doen. Dat heb ik nooit gedaan en ik heb er zoveel spijt van....
En al koopt je vriend dan nu al het huis alleen en ga jij op een kamer wonen. Dan kun je alsnog héél vaak bij je vriend slapen en daar zijn, maar je hebt ook nog je eigen kamertje waar je leuk met vrienden kan wonen, drankjes drinken, samen eens eten, en daar je eigen plekje van kan maken. Lekker kan studeren als je tentamentijd hebt etc. Ik denk echt dat dit een heel waardevolle les kan zijn en vooral ook gewoon enorm leuk!
quote:ailien schreef op 28 augustus 2011 @ 23:37:

En al koopt je vriend dan nu al het huis alleen en ga jij op een kamer wonen. Dan kun je alsnog héél vaak bij je vriend slapen en daar zijn, maar je hebt ook nog je eigen kamertje waar je leuk met vrienden kan wonen, drankjes drinken, samen eens eten, en daar je eigen plekje van kan maken. Lekker kan studeren als je tentamentijd hebt etc. Ik denk echt dat dit een heel waardevolle les kan zijn en vooral ook gewoon enorm leuk!

Kan ik me zeker iets bij voorstellen. Maar op kamers gaan is er meestal voor bedoeld om dichterbij de mbo-, hbo-instelling of universiteit te zitten. Als ik er voor kies om op kamers te gaan, ben ik behoorlijk ver van huis af, wat betekent dat ik niet heel vaak bij mijn vriend kan slapen.

Natuurlijk moet het niet zo zijn dat je partner je ervan weerhoudt om bijv. op kamers te gaan, maar op kamers gaan zorgt toch vaak voor twee verschillende levens. Die keuze is lastig, vind ik. Twee levens hebben, of thuis en dichterbij blijven.
Ja, dat begrijp ik wel. Wil je vriend persé een huis kopen in een bepaalde omgeving? Of is hij wel flexibel?
Ik vind trouwens helemaal niet dat op kamers ''bedoeld is'' om dichtbij de onderwijsinstelling te zitten! Zelf wilde ik gewoon zo snel mogelijk op mezelf zijn! Lekker mezelf in dat leven storten een nieuwe stad leren kennen, eens andere mensen om me heen, mezelf ontwikkelen, etc. Dat was voor mij veel belangrijker dan dichtbij wonen, al is dat wel handig natuurlijk!
quote:ailien schreef op 29 augustus 2011 @ 00:01:

Ik vind trouwens helemaal niet dat op kamers ''bedoeld is'' om dichtbij de onderwijsinstelling te zitten! Zelf wilde ik gewoon zo snel mogelijk op mezelf zijn! Lekker mezelf in dat leven storten een nieuwe stad leren kennen, eens andere mensen om me heen, mezelf ontwikkelen, etc. Dat was voor mij veel belangrijker dan dichtbij wonen, al is dat wel handig natuurlijk!

Nee, uiteraard! Het is niet altijd bedoeld om dichterbij je opleiding te zitten;) Maar goed, in mijn geval zit ik dus wel wat verder van huis af als ik dat zou gaan doen.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gesproken over 'samenwonen' met mijn vriend. Volgens mij denkt hij daar nog niet echt over na, vanwege recent overlijden van zijn vader. Dus ik weet niet hoe flexibel hij daarin staat. Maar ik was toch wel benieuwd.

Bedankt voor de reacties in ieder geval!
@Minniemouse, ik snap je vraag volgens mij niet. Wat wil je weten? Of je werkende partner het lastig vindt? Wat vindt je vriend dan?

verder helemaal eens met Ailien, ga op kamers!
quote:hekje schreef op 29 augustus 2011 @ 00:07:

@Minniemouse, ik snap je vraag volgens mij niet. Wat wil je weten? Of je werkende partner het lastig vindt? Wat vindt je vriend dan?

verder helemaal eens met Ailien, ga op kamers!

Ik bedoel dat ik me kan voorstellen dat degene die werkt (en dus een hoger inkomen heeft dan de student) het niet heel leuk vindt om meer huur te betalen dan degene die nog studeert. Natuurlijk kan dat niet anders, omdat je als student vaak niet veel verdient, maar toch. Misschien vinden sommigen die al werken dat geen optimale situatie.

Oh, en ik weet niet hoe mijn vriend erover denkt. We hebben dit nog nooit besproken.
Nee joh, dat hoeft echt geen probleem te zijn! Mijn vriend vond het juist prettig. Die had voor zichzelf een bedrag van 600 gerekend voor een zelfstandig huur appartement. Nu mijn 350 euro daar bij kwam konden we samen een véél riantere plek veroorloven dan hij alleen. Hij vond het dus alleen maar prettig en super logisch dat we betaalden naar inkomen en situatie.

Als student ben je natuurlijk niet uit je neus aan het eten. Je investeert ook in jouw (en jullie) toekomst. Je bent óók hard aan het werk, al betaalt het zich niet direct uit! Zo moet je het echt zien hoor!
Waarom vraag je je dit af nu dan?
Ja, dat is waar. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken!:D En hij kan daar ook zijn voordeel uit halen op die manier.
Oh, en ik heb weleens samengewoond met iemand met weinig geld (hij was tijdje werkloos) en ik vond het lastig (gesprekken over "geld en wie betaalt wat en waar doen we boodschappen en waarom kan je niet mee op vakantie") maar het was uiteindelijk geen groot probleem.
quote:hekje schreef op 29 augustus 2011 @ 00:18:

Waarom vraag je je dit af nu dan?Omdat ik mij gewoon afvroeg hoe dat eraan toegaat, samenwonen, in zo'n situatie. Pure interesse, voor later.
Tja nu wordt er door meerdere gezegd dat je eerst beter maar een tijdje zelf op kamers kan gaan voordat je gaat samen wonen, maar voor mij lag dat toch echt anders.

Ik studeerde nog toen ik bij mijn vriend ging wonen, hij werkte al een paar jaar fulltime, ik had een weekend baan. Ik was toen 22, hij bijna 24.

Hij betaalde de huur, ik de boodschappen, samen deden we de andere dingen (uitjes etc)

Ik heb tijdens mijn studie wel een tijd op kamers gewoond in het buitenland. Wat een hel. Zo'n studentenhuis is echt helemaal niks voor mij, ik was zo blij dat ik weer weg kon.

Dus ik zou zeggen, doe wat voor jou goed voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven