Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Max misschien werkt het juist wel positief om een wat zwaardere halve marathon te kiezen. Nu weetje dat het geen enkele zin heeft om met een tijdsdruk te lopen en die tijdsdruk is hetgeen vaak de oorzaak is van de man met de hamer door toch net iets te snel te gaan. Nu kun je gewoon ontspannen starten en ik zou werkelijk niet kunnen bedenken waarom jij dan niet gewoon lekker die 21,1 km zou kunnen lopen. Je hebt al veel langere duurlopen gedaan. Misschien moet je gewoon helemaal niet op je klokje krijgen.

En dan volgend jaar gewoon een vlakke halve marathon kiezen voor een tijd van binnen een twee uur. En als jij dan van te voren een keer een 15 of 10EM op dat tempo gaat lopen gaat dat ook helemaal goed komen.

Vanmorgen weer heel gemakkelijk gelopen ondanks de lange tempo blokken. Als de tempoblokken maar lang genoeg zijn om in een ritme te komen gaat ze veel gemakkelijker dan die korte tempoblokjes. Opvallend was dat mijn hartslag ook gelijk terugviel naar duurloop 1 tempo tussen de blokken in.

Mijn echt niet meer snoepen en wat minder ontbijkoek beleid heeft er icm met de andere trainingsaanpak de afgelopen weken ook voor gezorgt dat ik ruim anderhalve kilo ben afgevallen. Hopelijk kan ik volgende week zaterdag mijn voordeel daaruit halen bij de wedstrijd.
@ baukje: zo, zo denk ik er ook over. Gewoon genieten en meedoen. Het is dan precies 2 jaar geleden dat ik begón met lopen. Het is ook de dag dat S. te horen kreeg dat zijn moeder zou sterven. Ik herinner me nog dat we samen erheen reden (precies 6 maanden later op 11 maart was ze inderdaad er niet meer). Het is dus een beetje gekke dag ook nog. Dus gewoon een loop als oefening, en dan in de UK, mijn geliefde land. Het wordt vast leuk.

Jij lichter. Ik niet. ondanks het keurige eten van de afgelopen tijd, het vele fietsen en bewegen. Vreemd is dat. Omvang is zéker minder, dat kan ik goed merken. Goed dat je vanmorgen zo lekker liep. Maar jij bent echt een enorme snelle Jelle. Knap hoor. Ik keek vanmorgen weer met verbazing naar die snelle lopers op het WK op de sprint. Zag trouwens dat de ene man echt slank was, terwijl de andere net een bodybuilder was. Ik vraag me dan wel eens af hoe het nou écht zit met gewicht en snelheid enzo.....
Hallo, ik lees al een tijdje mee (en heb ook het vorige topic vrijwel helemaal doorgelezen), maar tot nu toe nooit gereageerd. Ik ben in 2009/2010 begonnen met hardlopen op de loopband in de sportschool waar ik al fitnesste. Eind 2010 heb ik daar voor het eerst 10 km gelopen. Eind januari 2011 ging ik voor het eerst één keer per week buiten lopen, op zaterdagochtend en de andere 2 of 3 keer per week hield ik het nog bij de loopband. Nu loop ik sinds mei alleen nog maar buiten, de laatste tijd zo'n drie keer per week. Twee keer per week direct na het werk, ongeveer een uur en op zaterdagochtend dan wat langer in een rustig tempo (15-18 km). En als ik zeg rustig tempo, dan bedoel ik ook heel rustig, vaak nog net geen 10 km per uur. Ik lijk echt geen aanleg te hebben voor hardlopen, maar vind het wel heerlijk, ook om zo buiten te zijn. Een tijd geleden probeerde ik bij de twee loopjes door de week elke 10e, 12e of 15e minuut te versnellen om zo het tempo wat omhoog te krikken. Maar dat kostte me veel moeite en ik merkte dat ik door dat pushen van mezelf bijna het plezier in het lopen ging verliezen. Daar ben ik dus even mee opgehouden, ik loop nu bijna zonder op mijn "klokje" te kijken.

Sinds afgelopen zaterdag heb ik last van mijn rechterheup en ik hoop dat iemand van jullie de klachten herkent. Het is niet direct pijn, maar meer het gevoel dat er een zenuw bekneld zit. Ik krijg het idee dat ik zomaar door mijn been kan zakken. Maandag en woensdag ben ik nog gaan lopen, maar ik merkte wel dat het woensdag erger was dan de dagen ervoor. Gewoon overdag heb ik er geen last van en tijdens het hardlopen ook niet voortdurend, maar soms steekt het de kop op. Nu heb ik mezelf vandaag toch maar rust gegund en misschien dat ik maandag voor een wat kortere afstand ga om te kijken hoe het dan is. Als het met wat rust niet overgaat, ga ik natuurlijk alsnog naar de huisarts. Ben alleen benieuwd waar het vandaan komt?
Sprinters zijn vaak gespierde types. Die moeten het toch van de kracht explosie hebben. Hier op de baan trainen ze ook vaak het sprinten met een 'slee' met gewichten er op achter zich aan. Daarbij doen ze heel veel krachtraining. Maar bij de olympische spelen viel me die ene fransman we op (geen idee hoe hij heet). Hij was gewoon iel tussen die andere sprinters maar was evengoed supersnel op de sprintafstand.

Maar op de langere afstanden is extra gewicht puur balast die je extra mee moet sjouwen. En dan maakt het natuurlijk wel uit of je een bergmarathon wil lopen of een vlakke op het asfalt.

Maar ik vind het gewoon eng om naar die dunne bovenbeetjes van die snelle afrikanen te kijken. Ik vraag me dan altijd af waar hun beenspieren zitten.

Echte spierontwikkeling is voor de langere afstanden schijnbaar niet echt nodig. Dat is ook de reden dan met verwacht dat ooit de vrouwen op de ultra afstanden sneller worden dan de mannen. In het algemeen zijn ze lichter en leniger en als de afstand maar lang genoeg is zou dat voordeel opwegen tegen de grotere longinhoud en het lagere vetpercentage van de mannen.
Huba gezellig dat je nu naast het meelezen ook mee schrijft. Aanleiding is natuurlijk minder leuk. Geen idee wat het zou kunnen zijn. Inderdaad een paar dagen rust nemen en dan maandag een kort rustig stukje proberen. Gaat het goed je dan toch beperken tot een kort stukje en woensdag weer iets langer. Blijven de klachten dan zou ik ipv naar de huisarts naar de fysiotherapeut gaan. Die kan je waarschijnlijk veel gerichter helpen.
Baukje, bedankt voor je reactie. Zonder die klacht was ik misschien alleen maar blijven lezen. Ik heb bewondering voor de prestaties waarover ik hier lees. Zelf ben ik dus een beginnend loper. Ik heb op een zaterdagochtend wel een keer een halve marathon gelopen, maar dat was min of meer per ongeluk en alleen omdat het zo lekker ging. Aan een wedstrijd zal ik nooit deelnemen, ik krijg onderweg bijna altijd aandrang (heb ook een chronische darmaandoening) en moet dan direct de bosjes invluchten, want kan het niet ophouden. Dat gaat zeker problemen opleveren wanneer er veel mensen en/of hekken langs de weg staan! Maar goed, ik lees dus wel heel graag over de ervaringen van anderen.
Huba dan zijn trail runs misschien wel wat voor je. Lekker off road en meestal wel een plekje om weg te duiken voor een sanitaire stop, voor zover je überhaupt al iemand in het oog hebt. Maar ik kan me voorstellen dat het wel een enrome drempel is om bij een stratenloop van start te gaan.

En zomaar een halve marathon weg kunnen lopen is al een hele prestatie hoor. Er zijn vele lopers die echt al jaren lopen en dat of wel lichamelijk of wel mentaal niet aan kunnen.

En snelheid is al helemaal relatief. Ik doe mijn uiterstebest om mijn pr's steeds met een paar sec te verbeteren. Ben reuze trots als dat lukt, maar zit nu al tikkend naar de wk 400m dames te kijken. En realiseer me dat ik daarmaa in vergelijking niet hardloop maar slechts aanstalten maak om vooruit te komen.

Oudste dochter is overigens vandaag in het olympisch stadium in amsterdam voor een 1000m bij de c spelen. Tweede zoon is morgen aan de beurt dus ik was blij dat dochter vandaag met clubgenoot mee kon. Ik ga zo nog met de 3 jongsten naar een stratenloopje.Gaan ze ook 1km doen. We hadden ze al voor een andere wedstrijd morgen ingeschreven maar zoon is pas laat aan de beurt dus dat gaan we niet redden. Maar gelukkig heb je de wedstrijdjes nu gewoon voor het uitkiezen.
Snelheid is zeker relatief, maar net als op andere gebieden ben ik erop uit mezelf te verbeteren, grenzen te verleggen. Het is wel jammer als dat dan niet goed blijkt te lukken (niet naar mijn eigen maatstaven tenminste). Nu gaat het inderdaad de ene keer beter dan de andere keer. Voorlopig probeer ik even gewoon in een lekker ritme te lopen. Na een half uur gaat het meestal vanzelf al beter dan in het begin. Alsof ik elke keer weer startproblemen heb en pas na een tijd goed op gang kom. En trail runs, die ga ik zeker eens opzoeken op internet.

Veel plezier en succes met de kinderen vanmiddag!
Die startproblemen zijn vaak te wijten aan een niet onvoldoende warming up. En daar hoef je je niet eens zo heel veel bij voor te stellen maar als je gewoon een minuut of 10 eerst zou in dribbelen (bijv op 8-9km per uur) vervolgens was losmaak oefenigen en dan pas echt beginnen. Krijg je niet ineens die enorme stijging van de hartslag waardoor die gedurende de gehele verdere training lager blijft.

Verder is het leuke aan hardlopen inderdaad het verleggen van je eigen grensen. Voor de een is dat enkel de afstand, voor de ander is het het tempo of zelfs een combinatie van beidde.

Als je echt gericht je snelheid wil verhogen kom je er niet helemaal onderuit om inderdaad met je klokje aan de slag te gaan. Maar als afwisseling van de andere trainingen is dat ook echt leuk op den duur. Alleen al de ervaring dat je zo leert doseren. Alleen je moet het verhogen van tempo's in hele kleine stapjes doen. Als jij nu gemiddeld zo'n 10km/hr loopt (6min/km). Zou je bijvoorbeels regelmatig een training doen waarbij je een 3 a 4 keer een 1000m op 5min45-5min50 met steeds een paar minuten dribbel/wandel pauze ertussen En na verloop van de tijd het aantal keren opvoeren naar 5 a 6. Of je doet een paar series van nog kortere afstanden bv 200 of 400m en die nog iets sneller (het moet alleen geen sprinten gaan worden).
@ huba: het lijkt me dat je veel aanleg hebt voor hardlopen als je in 2009 begonnen bent en nu op deze snelheden en deze afstanden loopt. en dat mag je gerust zeggen hoor alleen die blessure, dat lijkt me niet echt goed. ermee doorlopen betekent misschien wel een voortijdig einde dus ik zou wel rustig aan doen en er eventueel naar laten kijken.

@ baukje: hahaha wat een snelheden he die er gelopen worden!
mooi! Er is weer eens ouderwets lekker veel bij te lezen

@ Huba.. leuk dat je mee komt schrijven! jij hebt als ik het zo lees best wel aanleg voor hardlopen!

Vervelend van die heup! Je hebt zo te lezen dus krachtsverlies? Dan zou het inderdaad een zenuw kunnen zijn. Wat je kunt doen is je been/heup/rug rustig wat rekken en zonder weerstand goed los kunnen bewegen. Meestal krijg je dan weer wat ruimte.. Een tijdje terug heb ik zelf ook een keer een beknelde zenuw gehad. Het deed echt gemeen zeer en ik viel zelfs flauw van de pijn. Bij mij bleek het uit mijn rug en bekken te komen. Ik ben toen gekraakt en daarna heb ik er geen last meer van gehad.

Als je er last van blijft houden, zou ik ook naar de fysio ipv naar de huisarts (het liefst een die ook manueel therapeut is, en dan een waarvan je hebt gehoord dat ie goed was, want er zitten ook prutsers tussen) Het is me een aantal keer opgevallen dat huisartsen veel minder verstand hebben van dit soort klachten als goede fysio's en dat ze dol zijn op 'rust' voorschrijven.. Terwijl dat eigenlijk zelden de beste oplossing is. (zoals je wellicht hebt gelezen ben ik fysio in opleiding en heb ik een studie in de 'beweging' afgerond)

Mn moeder was begonnen met hardlopen en kreeg last van haar knie. Door omstandigheden kreeg ik haar na 3 maanden pas zo ver dat ze naar de fysio ging, maar ze ging naar de huisarts. Die beste man presteerde heb om haar te vertellen dat ze rust moest houden.. Dat had ze toen al 3 maanden gedaan!! (mn moeder is een beetje van de generatie dat de dokter, de meester en de dominee gelijk hebben, denk ik soms ;) )

@ Max.. soms is het juist heerlijk om te weten dat tijd niks uit maakt! En des te makkelijk verbeter je volgende keer je pr.. Vergeet er niet van te genieten he!!

@ Baukje en Lauwe.. ik was niet bekend met de regel van het verschil in max hartslag tussen lopen en fietsen is 15 slagen maar bij mij klopt het wel aardig denk ik.. (heb wel weer een andere max op de spinningfiets dan als op de mountainbike en nog weer anders als op de racefiets, maargoed je gebruikt je spieren dan ook weer anders) Met lopen kom ik wel aan de 200 als ik erg mn best doe en met fietsen weet ik mn max niet maar die is in ieder geval boven de 180 (ik denk 186) dus het zou bij mij aardig kloppen..

@ Lauwe.. die hartslag die zo hoog is heb ik ook last van.. Heb mn ochtendpols maar weer eens gemeten maar die bleek met 48 bpm behoorlijk laag (zoals in de winter, terwijl hij in de lente al niet meer zo laag was)

Mocht ik naar de dokter gaan, dan begin ik daar zeker ook over. Ik kan met hardlopen mn hartslag amper onder de 150 houden! Terwijl ik eerder heel veel rustig met lage hartslag liep. Als ik dan even wandel zakt hij wel weer heel snel. Geen idee hoe het kan maar als ik meer weet hoor je van me..

@ Baukje.. ik (nouja, mn vriend) heeft wat advies nodig van jou als ervaren marathonloopster.. Hij is van plan om in het voorjaar een marathon te gaan lopen.. Weet jij nog een leuke/mooie? Daarna wil hij kijken hoe het gaat en als het lekker gaat doortrainen voor de Powerman van Zofingen (10 lopen, 150 fietsen en 30 lopen)

Ik ga een poging doen hem daar wat in te sturen. Mijn vriend is namelijk iemand die altijd op gevoel loopt, en nooit met zn hoofd.. Ik denk dat ik de spreuk 'train with your head and race with your heart' groot in ons huis ga hangen

Hij mag dan ook graag behoorlijke tempoduur trainingen doen, terwijl hij redelijk blessuregevoelig is. Hij heeft wel redelijk wat talent.

Hij is bewegingswetenschapper dus zou beter moeten weten maar nu is aan mij dus de schone taak er in te hameren dat hij onderscheid moet maken tussen duurtrainingen en tempotrainingen omdat het anders wel eens te zwaar kon worden..

En ik? Ik krijg ook zin om toch mooie wedstrijden te plannen.. Ondanks dat ik me niet fit voel. Dat is toch een goed teken denk ik!

Helaas ben ik de laatste tijd juist wat aangekomen ipv afgevallen! Maar we eten gezond en als straks het trainingsritme weer opgepakt kan worden, zal dat snel beter gaan..

Zo! Wat een verhaal weer!
Ik ben vandaag niet echt van de computer te slaan, maar dat komt omdat ik tegelijk het wk atletiek aan het volgen ben. Zo klinkt het toch nog heel sportief en verantwoord he. Wel leuk want de kinderen zitten met zijn vijven op de bank. En diegene (de tweede oudste) die er niet zit is op dit moment op weg naar amsterdam voor zijn eigen 800m op de c-spelen. Mijn man is meegegaan dus ik heb een dagje vrijaf.

Gisterenmiddag/avond al de hele tijd bij een wegwestrijd voor de kinderen gehangen. En om nu weer uren in de auto te zitten om twee minuten mijn zoon te zien lopen daar zag ik een beetje tegen op.

Fiekes hier dus dezelfde ervaring met de huisarts. Sterker nog mij is 5 1/2 jaar geleden precies hetzelfde overkomen als je moeder. Ik was exact 3 maanden aan het lopen (verkeerde schoenen, veel te snel opbouwd en al een maand de pijn tijdens het lopen verbeten) toen ik op een ochtend de trap niet meer normaal afkon. Dus naar de huisarts. En ja die schreef me 3 maanden rust voor. Nu kon je destijds nog niet zonder verwijsbrief naar de fysio. Dus ik braaf 3 maanden niet gelopen. En ja natuurlijk is de pijn dan over. Maar met de belastbaarheid is intussen niets geberud dus als je dan weer begint zul je het toch anders aan moeten gaan pakken. Dan is het achteraf gezien heel jammer dat je daar al die maanden niet voor bebruikt hebt.

Welke voorjaars marathon is voor een andere moeilijk te adviseren. Moet hij vooral mooie en uitdagend zijn of vooral heel snel. Gaat je voorkeur uit na de voordelen van een kleine marathon (groepjes voriming en steun aan elkaar-maar ook het risico geen aansluiting te kunnen vinden en het dus echt in je eentje te moeten doen met diemand die je maar enigsinds uit de wind kan houden) of juist een grote waar je op handen gedragen wordt door het publiek, altijd uit de wind kunt lopen maar je wel 42km lang zigzaggend over het asfalt moeten begeven zonder ook maar enkel postitief contact met medelopers en om de 5km een ware hindernis van duizenden bekertjes en ineens acuut stilstaande lopers moet zien te overleven.

Rotterdam is wezenlijk een snelle marathon , maar mijn ding is het niet dat massale gebeuren. Midwinter marathon is natuurlijk al heel vroeg (begin febr.). Mooie marathon, de eerste 26km (door de asselronde die er dan nog bij zit) gezellig druk. Maar mentaal krijg je dan toch wel een tikje als je bij 26km ineens afscheid moet nemen van je gevonden hardloopmaatjes en dan ineens alleen verder moet.

Verder geen ervaring met voorjaars marathons. Of kan begin juni ook nog. Dan is de brabantse wal marathon echt geweldig. Maar die is dus grotendeels onverhard met de nodige hoogteverschillen soms echt door het losse zand. Of te wel,niet eentje om nu even een geweldige tijd neer te zetten.

Ben zelf ook nog aan het zoeken. Omdat ik mijn ultra plannen die ik voor het voorjaar had waarschijnlijk toch inwissel voor een marathon. Ik zit zelf te denken aan Antwerpen. Op grond van de dit jaar gelopen tijden mag ik daar gratis meedoen. Utrecht ook overigens maar daar heb ik dan weer minder postieve verhalen over gehoord. Hoewel het natuurlijk een persoonlijke beleving blijft.

En inderdaad als je weer zin krijgt om wedstrijden in te plannen is dat een goed teken.

Vannmorgen al mijn eigen rondje gedaan. Er stond maar 70min op het programma dus ik ben maar op de fiets naar het bos gegaan omdat het anders maar een klein rondje bos zou worden. En in 70min kun je toch aardig wat paadjes aandoen.

Pfft goed 27min voor de 10km. En het ziet er dan zo gemakkelijk uit als je ze ziet draven over die baan. Maar ik vrees dat ik ze nog geen 200m bij kan houden.

Ik zit nu naar het discus werpen te kijken. Maar dan zijn toch niet allemaal spieren hoor die ik bij de omvangrijke dames zie.
Vanmorgen wat later naar de training gegaan, zodat ik toch nog tegelijk met de rest aankwam en kon thee drinken op het eind.

Het gaat echt heel moeizaam,steeds moeizamer lijkt het wel. Ik heb heel erg spijt dat ik heb gezegt dat ik het werk 1 dag ga proberen. Misschien mijn baas straks even bellen..

Maar inderdaad met de spinning les kreeg ik mijn hartslag maar amper naar de 180, en zo gauw als ik iets rustiger trap zakt mijn hartslag alweer. En nu blijft hij zo hoog. Dus als ik morgen zwaar werk moet doen, zit ik de hele dag rond de 170 en geen wonder dat ik dan aan het eind van de dag zo moe ben...

Hebben jullie nog het filmpje gezien van die extreme triatathlon in noorwegen. Echt mooie beelden! Stond op runnersweb denk ik, want ik kreeg het via facebook.

Fiekes, ik hoop dat het toch weer beter gaat, als je weer leuke wedstrijden wil gaan lopen dan valt het misschien wel mee.

Huba, ook voorzichtig aan met je heup! Misschien toch een beetje overbelasting, want je gaat toch wel heel goed.

Baukje, Moet dan toch wel lachen als je vindt dat 70 min. erg weinig is.. maar voor jou is het dan voor jou ook wel!
Oh nee he, valse start voor Bolt. Hij ziet er dan altijd wel super relaxed uit maar blijkt dus toch ook een gewoon mens te zijn die de druk niet altijd kan handelen.
lauwe wat vervelend dat je toch in die neerwaardse spiraal blijft zitten. Wat niet kan dat kan niet he. Dan moet je dat gewoon op je werk melden. Vervelend dat je allemaal zo lang op de onderzoeken moet wachten.
ik heb je stukje even voorgelezen aan mn vriend. Hij wil een leuke, goedverzorgde en gezellige wedstrijd.. Liever een snel dan een mooi parcours, liever kans op alleen lopen dan op zigzaggend door de massa.

Hij weet nog niet hoe snel hij wil lopen, maar hij wil wel 'echt snel'.. Zijn er een soort regels van 'als je een halve marathon in dit loopt, dan loop je een marathon ongeveer in dit'?

Verder lees ik vooral veel over marathon schema's met zo'n 5x per week trainen. Dat wil hij ook niet want hij wil het toch doen met het oog op de lange duathlon. Hij wil dus ook in ieder geval fietsen, maar eigenlijk ook schaatsen (voor de wintertri's) en zwemmen (voor triathlons maar ook voor ontspanning) Wel mag de rest lijden onder de duathlonplannen..

ik ga nog even verder met tips en truck lezen! Jullie nog tips voor leuke informatieve sites? Het hele marathongebeuren is nieuw voor mij..
Fiekes de richtlijn is 2xde halve marathon tijd plus 10min wat optimaal haalbaar zou zijn. Maar dan wel na een gerichte marathon training en waarschijnlijk voor een eerste marathon geen reëele doelstelling. Op hardloopwijzer en runinfo kun je wel vergelijkingen vinden over diverse afstanden.

Als je puur voor de tijd gaat dan lijkt zigzaggend door de massa een nadeel maar uiteindelijk levert het massale wel meer voordeel dan nadeel voor wat je tijd betreft. En het mentale voordeel is ook dat je van begin tot het eind mensen aan het inhalen bent die te snel gestart zijn.

Zelf loop ik het liefste in een groepje in een kleinere wedstrijd. Maar soms blijf je tussen twee groepjes inhangen en dan is met name de eindfase toch wel erg zwaar.

Omdat je vriend waarschijnlijk al veel duurvermogen heeft van het fietsen en het op die manier ook blijft trainen zal het minder dan 5 keer per week trainen geen probleem zijn. De loopbelasting opbouwen kun je ook met minder trainingen per week. Ik heb ook weleen schema's gezien op grond van meerdere sporten.
Ow die Bolt!!

@ Baukje.. gaat die regel voor jou op? Dan zou mn vriend zo tussen de 2.30 en 2.40 uit moeten komen.. Maargoed, een halve is natuurlijk wel wat anders dan een hele.. Ben benieuwd hoe het gaat! Het is in ieder geval mooi om te zien dat hij de smaak helemaal te pakken heeft.. Hij vond het best wel lastig om eerst best wel veel te trainen als student maar nu 40 a 45 uur per week te werken. Daarom wil hij graag een paar mooie grote doelen hebben als motivatie. Ik word in ieder geval aangestoken door het enthousiasme. Hij heeft me de laatste uren geen Fiekes meer genoemd maar coach (nouja, Fieke, een aantal van jullie weet mn echte naam denk ik ook wel)

@ Lauwe.. bedoel je de norseman? Gave wedstrijd lijkt me dat
Fiekes nee voor mij gaat de regel niet op. Terwijl ik in mijn omgeving zie dat ik het op de marathon met mijn halve mararthon tijd niet slecht doe. Maar je beste tijd op de halve marathon komt vaak ook pas na de nodige halve marathon ervaring tot stand en dan lukt het vaak nog niet die de volgende keer weer te evenaren. Zo gaat het natuurlijk ook met de marathon tijd. Daarbij heb ik de 'handicap' in het algemeen voor de zwaardere marathons te kiezen. Mijn snelste tijd op de halve marathon dit jaar gelopen is een lage 1hr34, mijn beste tijd op de hele marathon is 3hr25. Maar ik heb die tijd later wel weer weten te evenaren op een onverharde marathon die 42,5km was. Maar mijn doelstelling van een marathon binnen de 3hr20 is dus wel reeel. Alleen moet ik daar dan niet weer die zeeuwse kust marathon voor op gaan zoeken zoals ik nu weer doe. Maar die marathon is zo'n beleving. Die moet iedereen die weleens marathons loopt gewoon meemaken. (dus zet maar bij je vriend in de agenda eerste zaterdag van oktober 2012). Van mij mag het deze edite gaan stormen. Ik wil na een redelijk gemakkelijke editie ook wel een keer een echte zware editie meemaken zoals twee jaar terug.
@ Baukje.. gister hebben we wat filmpjes van de zeeuwse kust marathon gezien. Zag er gaaf uit! (helemaal die 2009 editie ;) ) Wie weet!

Gister heb ik een klein beetje ruzie gehad met vriend. Hij wil nu steeds 'goed' trainen en wilde gister alleen fietsen ipv samen met mij. Opzich prima, maar met fietsen ben ik, in zijn wiel, helemaal geen rem voor hem..

Maargoed, hij ging fietsen en ik ook, maar minder lang. Ondertussen kreeg ik een mailtje dat we een huis kunnen bezichtigen dus ik was helemaal blij en besloot hem tegemoet te fietsen. Nu is Groningen vrij kaal en uitgestrekt, en midden op een kaal stuk begon het ineens te onweren. Ik flink gas geven om ergens een paar kilometer verder te kunnen schuilen. Al schuilende bel ik hem, en blijkt dat hij 2 minuten van me vandaan stond te schuilen. Maar hij wilde niet 2 minuten op mij wachten omdat hij zo koud was. Met nog een hele donkere lucht (met rode vlekken op buienradar) op komst moest ik dus alleen naar huis fietsen, terwijl ik in zijn wiel veel makkelijker hard kan.

Thuis bleek dat hij zo enorm koud was dat hij amper kon bewegen maar hij heeft vervolgens niet de snelste weg naar huis genomen maar nog wat omgefietst omdat hij anders niet aan de 70 km kwam.

Van de ene kant mooi dat hij weer helemaal gemotiveerd is, maar van de andere kant jammer dat hij niet meer met mij wil trainen... Des te meer hoop ik dat ik me snel beter voel, want een beetje zielig thuis blijven zitten als hij 'weer' aan het trainen is, heb ik weinig trek in!

Vanavond kunnen we dus wel een huisje bezichtigen! Hoop dat het wat wordt! Dat zou een hoop gedoe schelen..

Hebben jullie nooit onenigheid over wie wanneer traint en wie dan kookt of de was doet?
@ fiekes: o jee dit klinkt helemaal niet goed. en ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat hij je niet met rotweer op sleeptouw wil nemen. pffff een beetje man/vriend wacht toch even of komt je ophalen? humhum. ik zal me er niet mee bemoeien

@ lauwe; hoe gaat het met je?

@ baukje: hoe is het afgelopen met de kids?
Fiekes beetje rare actie van je vriend. zou het niet opgekropte frustratie zijn van enerzijds de "problemen" die zich voor gedaan hebben en anderzijds het wennen aan het niewe leven met een fulltime baan? En ja als je echt onderkoeld bent reageer je misschien ook wel raar. Alleen dan klinkt het weer heel dwangmatig om dan perse die 70km vol te willen fietsen.

Ik hoop voor je dat het wat wordt vanavond.

Hier geen onenigheid van wie wanneer traint. Maar met jullie tweeen zou dat toch ook geen probleem hoeven zijn? Hier wel een probleem dat ik bijna nooit de auto heb voor wedstrijden. Maar gelukkig kan ik meestal wel op andere personen terugvallen. Tja en koken en de was, dat is schijnbaar mijn pakkie aan. Op zich geen probleem hoor als ieder zijn taken heeft. Maar als ik een keer een dag weg ben hen het thuisfront heeft ondanks dat het alleen etenstijd is nog geen enkele actie ondernomen voor een maaltijd wil dat weleens verkeerd vallen bij mij. En in het ergste geval ga ik demonstratief iets enkel voor mezelf maken.

Wel hebben we de laatste tijd regelmatig onenigheid over het sporten van de kinderen. Ik vind dat mijn man ze te vaak en op de verkeerde manier pushed. Zoekt hij leuke loopjes uit voor zichzelf en pushed de kinderen om mee te doen. Hebben ze op dinsdagavond een wedstrijd gehad, wil hij ze overhalen op zaterdag er weer een te doen. Onder het mom van het is toch maar....km. En ik vind dat de kinderen dan beter gewoon kunnen gaan trainen endoelgericht naar wedstrijden toewerken. Sowieso niet een dag van te voren met zoiets aankomen.

En nog een voorbeeld. Binnenkort zijn de clubkampioenschappen. Nu kunnen de kinderen uit best veel afstanden kiezen. Tweede oudste wilde nog even over de afstand nadenken. Begin mijn man dat hij voor de langste afstand moet kiezen omdat hij daar een betere tijd heeft staan. En ik heb zoiets van vooral doen wat je leuk vind.

Oh max ja de kinderen. Dochter heeft zaterdag heel slecht gelopen. Ze was zelfs helemaal laatste geworden.Nu moet er iemand laatste worden en er vanuit gaande dat de beste van nederland vertegenwoordigd waren is dat helemaal geen schande. Maar ze had wel 23sec boven haar pr gelopen. En dat is op 1000m best wel veel. Maar gelukkig zit ze er zelf niet mee. Tweede oudste zoon had gisteren wel heel goed gelopen. Weer 1 sec van zijn pr af op de 800m. Hij is 15de geworden. Maar wetende dat daar toch de beste van nederland verschenen is toch heel mooi.

En bij de stratenloop van de 3 jongsten op zich prima tijden gelopen maar niet goed genoeg voor het podium.

Nog even wat betreft de zeeuwse kust marathon, dat moet je echt beleven. Het parcours is natuurlijk verschrikkelijk mooi en heel uitdagend zeker als het weer ook nog parten gaat spelen. Maar het publiek daar; echt daar kunnen die duizenden mensen in rotterdam langs de kant niet tegenop. Zoveel echt persoonlijke aanmoedigingen. En als je over de stromvloedkeringen loopt al die mensen die met toeters en bellen uit de auto hangen. En bij neeltje jans en iedere strand op en afgang echt een erehaag van mensen. Het is echt een zeeuws feestje wat leeft bij de zeeuwse bevolking. Geen chagerijnige mensen dus onderweg omdat de doorgang is geblokkeerd. En die zeeuwen (want ja het zijn toch ook vooral heel veel zeeuwen die meedoen) zijn in het algemeen heel aardig loopgezelschap. Altijd even een woordje uitwisselen bij inhalen of ingehaald worden. Moeilijk uit te leggen. Maar in rotterdam voelde ik me moederziel alleen in de massa. En als ik even dacht contact te hebben en een woordje wilde uiwisselen kreeg ik alleen hele boze blikken terug. Heb me dus op een gegeven moment ook maar helemaal in mezelf gekeerd. En had maar een doel voor ogen. Zo snel mogelijk wegwezen uit die massa.
Baukje, een warming-up doe ik al wel. Ik wandel eerst stevig, zo'n 4 tot 6 minuten en dribbel daarna ongeveer 10-12 minuten, waarbij ik op het laatst een paar versnellingen doe. Losmaakoefeningen heb ik nog nooit gedaan.

Fiekes ook jij bedankt voor je tips. Ik doe vaak wel een aantal rekoefeningen na het lopen, maar eigenlijk nooit die waarbij je zijwaarts buigt. Zeker het proberen waard.

Ik heb nu net 40 minuten gelopen en het ging boven verwachting goed. Er zeurde wel iets in mijn heup, maar ik had niet meer dat heftige "doorzak"-gevoel van vorige week. Ik denk dat ik deze week maar relatieve rust neem: wel een aantal keer lopen, maar minder lang en rustig aan. Gister heb ik in de sportschool o.a. wat oefeningen gedaan op het adductor-apparaat en het abductor-apparaat met een heel licht gewicht (5-10 kg) en dan 3 of 4 setjes met veel herhalingen (15-20). Anders oefen ik liever met losse gewichten dan met machines, maar voor deze oefeningen weet ik geen goed alternatief. Deze week ga ik nog een paar keer naar de sportschool, misschien helpt dat ook. En ik loop de hele week op Asics en laat de Saucony (die ik later gekocht heb en nog niet zo lang gebruik) even staan.

Goh, Max en Fiekes, ik heb echt niet het idee dat het lopen me goed afgaat, maar misschien heb ik te hoge verwachtingen en wil te snel te veel. Zoals bv. eind dit jaar gemakkelijk 11 km per uur kunnen lopen, haha.
Heba dat klinkt al weer heel hoopgevend. En inderdaad niets mis met je warming up. Maar inderdad nu ook maar even niets forceren. Ook alleen maar leuk dat je jezelf doelen stelt. Dat is tenslotte de manier om vooruit te komen. Alleen je moet het wel de tijd gunnen en de stappen niet te groot willen nemen.

Moet vandaag de hele dag werken en dan snel wat eten in elkaar flansen zodat ik nog op tijd kan eten zodat het tijd krijgt om te zakken. Heb vandaag een heel pittige interval training op het proramma staan. Ben benieuwd hoe het gaat want het moet nu allemaal net wat langer en net wat sneller dan ik gewend ben.
Mijn vriend is eigenlijk wel een schat hoor.. Maar bijvoorbeeld zorgzaam ofzo is ie niet. Ik heb hem een keer verweten dat hij weinig zorgzaam is en eigenlijk nooit bezorgd om mij, en de eerste beste keer dat ik hem smste dat ik met wel hele rare types in de trein zat, belde hij de spoorwegpolitie om me te redden. Dus dat doe ik maar niet meer ;)

En ik ga er vanuit dat het egoistische ook wel minder zal worden. Toen ik in de winter heel veel en gericht trainde, kreeg ik vaak te horen dat hij me ongezellig vond dus daar zal hij nu wel begrip voor hebben.

Onenigheid over het huishouden hebben we nooit eigenlijk. Ik hou van koken dus dat doe ik meestal. Mn vriend doet ook best wel wat maar hij lijkt zich niet te beseffen dat de was niet vanzelf schoon in zn kast ligt.

@ Heba, mooi dat het al beter gaat. Met krachttraining bij een mogelijke zenuwbeknelling moet je wel oppassen. Van KT 'zwelt' de spier en bekneld hij eerder wat. Relatieve rust is altijd goed in zo'n geval.

@ Baukje.. die zeeuwse kust marathon klinkt wel super! Die 'gezelligheid' tijdens een wedstrijd vind ik altijd fantastisch. Zo liep ik bij mijn laatste lange wedstrijd samen met een man (belg) die een beetje tegen me aan kletste. Zo gezellig met dat vlaamse accent

Dat van het pushen lijkt me wel lastig.. Vooral omdat plezier ook een grote rol speelt.

Ik was van plan vanmiddag te gaan lopen maar ik word net gebeld dat een collega ziek is dus ik ga vanmiddag werken. Kijken of ik vanavond nog wat zin en energie over heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven