Annuleringskosten...

29-08-2011 13:29 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ''per ongeluk'' 2 keer dezelfde reis geboekt bij twee verschillende reisorganisaties. Achteraf stom, maar ik was helemaal overtuigd van het feit dat ik 7/14 dagen zicht(bedenk) termijn had en dus van één reis af kon zien.

Niet dus... ik zal wel onder een steen hebben gelegen maar ik wist dit dus echt niet.

Goed, nu heb ik 2 dezelfde reizen en moet ik er 1 annuleren. Annuleringskosten komen bij beide neer op ongeveer 230 euro.

Nu kan ik die gewoon betalen. Maar zijn er andere opties? Ik had al bedacht dat misschien andere in de plaats konden gaan. Of dat we misschien schoonouders mee kunnen vragen.

Maar kunnen we de reis ook wijzigen naar bijvoorbeeld een half jaar of jaar later? Want dan gaan we gewoon een jaar later nog een keer. Beter dan 230 euro weggooien.
Aan het wijzigen van tickets (datum en/of naam) zijn vaak ook hoge kosten verbonden...
De reisorganisatie bellen en vragen om coulance?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wijzigen naar een half jaar of jaar later gaat in elk geval niet.

Wij hebben een boeking staan voor 2e helft oktober wat nu ook niet uitkomt ivm werk van mijn man.

Wijzigen kan alleen naar een datum voor 31 oktober, omdat dan de nieuwe winter-dienstregeling ingaat; maar dan heeft dochter geen vakantie; dus hier ook geen andere optie dan annuleren en de kosten voor lief nemen.

Om coulance vragen lijkt me een lastige; zeker omdat je bij 2 verschillende organisaties hebt geboekt. Ik ga er vanuit (fictief voorbeeld) dat je naar Tenerife gaat en 1 reis hebt geboekt bij Arke en de andere bij Neckermann.

Beide maatschappijen hebben maar 1 boeking van jou; dus zij zien geen dubbele boeking; voor hen dus ook geen enkele reden om jou kosteloos te laten annuleren.
quote:himalaya schreef op 29 augustus 2011 @ 13:57:

De reisorganisatie bellen en vragen om coulance?

Goed idee, en je hebt dan 2x kans.

Om wat voor reis gaat het. (heeft nog vakantieplannen)
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
2x kans?! Nou vergeet dat maar rustig; alleen als er een negatief reisadvies of iets dergelijks aan de hand is, kun je er zo vanaf.

In alle andere gevallen krijg je een annuleringsnota, die je weer kunt indienen bij je annuleringsverzekering. De reisorganisatie zelf doet dan ook niks voor je.
quote:Pauline65 schreef op 29 augustus 2011 @ 14:06:

2x kans?! Nou vergeet dat maar rustig; alleen als er een negatief reisadvies of iets dergelijks aan de hand is, kun je er zo vanaf.

In alle andere gevallen krijg je een annuleringsnota, die je weer kunt indienen bij je annuleringsverzekering. De reisorganisatie zelf doet dan ook niks voor je.Ik geloof nog in de goedheid van de mensen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Pauline65 schreef op 29 augustus 2011 @ 14:06:

In alle andere gevallen krijg je een annuleringsnota, die je weer kunt indienen bij je annuleringsverzekering. De reisorganisatie zelf doet dan ook niks voor je.En je annuleringsverzekering keert uiteraard ook niets uit als het een gevalletje 'oeps, 2x geboekt' is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nee, precies.

We hebben de afgelopen 8 jaar een aantal keer met annulering te maken gehad, 3 keer was het een 'gevalletje annuleringsverzekering' en afgelopen maart zouden we naar Egypte, toen daar die opstand was.

Wij zouden 5 maart vertrekken en er was een negatief reisadvies voor vertrekken t/m 4 maart. Ik had niet zoveel zin om daar in die situatie heen te gaan en wilde dus sowieso niet gaan. Alle begrip, "nee ik zou nu ook niet gaan", maar kosteloos annuleren: vergeet het maar. Uiteindelijk werd het negatief reisadvies verlengt naar een latere datum en toen kregen we zonder problemen ons geld terug.
@eindeloos: ach die mensen bij de reisorganisatie voeren ook alleen het beleid uit
Maar wie weet is er wel iemand hier op het forum die geïnterresseerd is in die reis. Ik helaas niet, want heb net mijn vakantie erop zitten.

Zat er trouwens nog veel prijsverschil tussen beide reisorganisaties?
Ik weet niet hoeveel het kost om een reis om te zetten op andere namen; als dat niet al te duur is, zou het inderdaad een overweging zijn om hem over te doen op iemand anders.

Maar goed, die ander heeft er dan verder geen voordeel van, dus marktplaats oid zal niet echt een optie zijn.
TO nogmaals, waar gaat de reis naartoe?
quote:Pauline65 schreef op 29 augustus 2011 @ 14:37:

@eindeloos: ach die mensen bij de reisorganisatie voeren ook alleen het beleid uit

Ik weet het Pauline, maar ik zou echt de hand over mijn hart strijken.

Ik vind het zo'n begrijpelijke fout.

Maar goed, ik zou ook geen bekeuring uit kunnen schrijven, of bij een deurwaarderskantoor kunnen werken.

Ben nogal een watje
Het gaat om 8 dagen Royal Wings, Lara. Wie heeft interesse? Ik ben ook al aan het bedenken of het misschien leuk is voor vrienden. Maar dan zou wel betekenen dat we met twee verschillende organisaties gaan.
Ik heb trouwens antwoord van de reisorganisatie. Omboeken op een andere naam is mogelijk en gratis.

Wijzigen naar een andere periode is ook mogelijk maar kan duurder uitkomen afhankelijk van de gekozen periode natuurlijk.

Nog 2 opties om eens over na te denken dus.
quote:Aruuba schreef op 29 augustus 2011 @ 15:28:

Wijzigen naar een andere periode is ook mogelijk maar kan duurder uitkomen afhankelijk van de gekozen periode natuurlijk.

Dat is in elk geval netjes. Onze boeking loopt bij Oad en wij konden alleen wijzigen naar een datum voor 31 oktober omdat dan het winterprogramma ingaat.

Wij gaan naar Portugal en wilden eventueel wijzigen naar april / mei volgend jaar, maar dat mocht dus niet.
quote:Pauline65 schreef op 29 augustus 2011 @ 14:40:

Ik weet niet hoeveel het kost om een reis om te zetten op andere namen; als dat niet al te duur is, zou het inderdaad een overweging zijn om hem over te doen op iemand anders.

Maar goed, die ander heeft er dan verder geen voordeel van, dus marktplaats oid zal niet echt een optie zijn.Ik wil dat voordeel wel creëren. Ik wil gerust 100 euro geven wanneer iemand de reis overneemt. Scheelt mij toch 130 euro.
quote:Pauline65 schreef op 29 augustus 2011 @ 15:32:

[...]

Dat is in elk geval netjes. Onze boeking loopt bij Oad en wij konden alleen wijzigen naar een datum voor 31 oktober omdat dan het winterprogramma ingaat.

Wij gaan naar Portugal en wilden eventueel wijzigen naar april / mei volgend jaar, maar dat mocht dus niet.Als OAD de prijzen nog niet weet, kan ik mij wel in hun opstelling vinden. Als ze de prijzen wel weten, dan zouden ze zich wel flexibeler kunnen opstellen. Jullie hbben ook wel veel pech met vakanties zeg!
Naar aanleiding van dit topic heb ik Oad gebeld en de situatie uitgelegd (ik kreeg namelijk op een reisburo te horen dat dit niet mogelijk zou zijn).

Mevrouw bij Oad was enigszins verbaasd, want volgens haar zou het geen probleem mogen zijn.

Reisburo weer gebeld, verteld dat ik inmiddels gehoord had dat dit blijkbaar wel moet kunnen, daarom Oad heb gebeld en dat ik daar iets heel anders te horen kreeg dan van hen.

Zij gaan nu contact opnemen met Oad en dan hoor ik daar weer van.

En ja, als we wijzigen naar een duurdere periode is het logisch dat we dat verschil bij moeten betalen; maar als we annuleren zijn we ook ¤ 245 kwijt en dan hebben we niks.

Valt wel mee hoor met die pech. We gaan best vaak weg, dus het klinkt erger dan het is!
Top dat je er zo misschien toch uit komt Pauline!

Wij neigen ook naar nog een keer het jaar erop gaan.
Nou niet dus. Het blijkt helemaal niet te kunnen omdat we gaan wijzigen van periode en mevrouw aan de telefoon heeft mij verkeerd geïnformeerd (zegt volgens reisburo dat ze helemaal niet gezegd heeft dat het wel zou kunnen ...!).

Als jij wel kunt wijzigen naar ergens volgend jaar, zou ik dat wel heel vreemd vinden, omdat volgens de info die ik krijg dit nooit kan. Het is dan altijd annuleren en een nieuwe (dezelfde) reis boeken.

Als je bijvoorbeeld wijzigt van november naar maart, dan kan het weer wel omdat dat in dezelfde periode valt (dus wijzigen van mei naar september kan ook); maar wijzigen van oktober naar april dus niet.......
Ik zal je even laten weten wat onze reisorganisatie (corendon) terug schrijft. Volgens hen kon van april naar oktober in ieder geval wel. Maar dat scheelt ook 600 euro in reissom dus is in hun eigen voordeel.

Wij willen graag van april 2012 naar april 2013.

We jammer dat je er toch niet uit komt.... Snap hun logica ook niet helemaal.
April valt in de periode die per 1 november start. Misschien dat het daarom in jullie geval wel kan, omdat die periode nog niet is ingegaan.

Ik vind het ook wazig, maar zij zeggen dat ze omzet verliezen in de lopende periode en dat we daarom alleen kunnen annuleren en niet kunnen wijzigen.
Helaas, een jaar later kan hier dus ook niet. Dan zijn de prijzen nog niet bekend... Dat zou betekenen dat we april en oktober moeten gaan. Hmmzz... nog even over denken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven