Geld & Recht alle pijlers

Garantie of niet?

29-08-2011 23:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden ging mijn laptop van 7 maanden oud kapot, ik ben er mee terug gegaan naar de winkel en moest eerst de helpdesk bellen om toestemming te vragen voor de reparatie, die kreeg ik. Na twee weken kreeg ik een brief, het mankement valt niet onder de garantie, ik had de keuze: of 84 euro betalen voor de reparatie, of 69 euro onderzoekskosten, in het laatste geval zou ik mijn laptop binnen 30 dagen terug hebben.

Ik ben gaan bellen met de leverancier en met de importeur want ik ben het hier niet mee eens. De aan/uitknop doet het niet meer, dat is alles en het lijkt mij dat die ook onder de garantie valt, niet dus.

Ik heb toestemming gegeven voor reparatie maar ik heb wel het vervangen onderdeel teruggevraagd. Heb ik juist gehandeld?
Hangt er vanaf hoe die knop kapot is gegaan, hebben ze gezegd dat het door het gebruik komt? Of gaan ze dat nog onderzoeken? Dan valt het niet onder de garantie. Maar bij normaal gebruik mag zoiets niet binnen 7 maanden al stuk zijn, in dat geval zou ik niet willen betalen voor reparatie.
kijk eens op google wat er over jouw type laptop bekend is. Misschien ben je niet de enige, en kan je daar wat tips vinden.
quote:figuera schreef op 29 augustus 2011 @ 23:39:

Hangt er vanaf hoe die knop kapot is gegaan, hebben ze gezegd dat het door het gebruik komt? Of gaan ze dat nog onderzoeken? Dan valt het niet onder de garantie. Maar bij normaal gebruik mag zoiets niet binnen 7 maanden al stuk zijn, in dat geval zou ik niet willen betalen voor reparatie.Ze gooien het op onzorgvuldig gebruik, maar ik ben het er niet mee eens.
quote:wifra98 schreef op 29 augustus 2011 @ 23:41:

kijk eens op google wat er over jouw type laptop bekend is. Misschien ben je niet de enige, en kan je daar wat tips vinden.Dat is een goede tip, ga ik zeker doen, bedankt!
Raar, de winkel is toch de verkoper en die moet zorgen voor een deugdelijk product. Ik denk dat een laptop tenminste 3 jaar mee moet gaan, anders heeft hij toch wel verborgen gebreken gehad.
Van een laptop mag je verwachten dat hij een functionerende aan/uitknop heeft. Hoe kan je zn knop nou verkeerd gebruiken, hij doet het of hij doet het niet? Ik zou nogmaals (schriftelijk) de winkel in de gelegenheid stellen om een herstelreparatie uit te voeren zonder kosten of de laptop te laten vervangen door een nieuwe, omdat dit onder de garantie valt.

Blijven zij bij deze kosten, dan zou ik daarna je rechtsbijstand inschakelen. Je kunt hierna eventueel de koop ontbinden.

Edit: op internet zie ik trouwens staan dat bij schade binnen de 1e 6 maanden door verkeerd gebruik de verkoper moet aantonen dat jij het apparaat verkeerd hebt gebruikt. Maar van deze regel kan ik geen bron terugvinden.
quote:ik62 schreef op 29 augustus 2011 @ 23:47:

[...]

Ze gooien het op onzorgvuldig gebruik, maar ik ben het er niet mee eens.

Heb hetzelfde gehad met een draadloos modem. zit een aan/uit knop op, dus als ik niet online was, zette ik hem uit. Logisch toch?

Zeggen ze bij de klantenservice: 'Jaaaaaaaaa, dan moet u hem niet uitzetten, want daar gaat het knopje kapot van , tis wel een bekend probleem. kostenloos kunnen omruilen gelukkig, maar moest wel álles opnieuw installeren
Volgens mij is het zo dat als je garantie hebt, zij moeten aantonen dat jij iets verkeerds gedaan hebt, en niet andersom.

Dus onzorgvuldig gebruik is allemaal leuk enzo, maar wat dan precies?

Ik zal het nog eens opzoeken, maar je hebt zeg maar een jaar garantie (gok ik zo) op je laptop en daarin moeten zij aantonen dat jij iets gedaan hebt, en anders het maken.

Daarna is het nog wel de bedoeling dat een laptop zoveel jaar meegaat (uit mijn hoofd 3 of 4 jaar) en as er dan iets kapot gaat moet jij gaan aantonen dat het aan hun ligt en niet aan jou.

Ergens bij radar of consumentenbond staat het.
Raar dat je de helpdesk moest bellen. Jij hebt een overeenkomst met de winkel, en de winkel moet t voor jou oplossen. Zij moeten uitzoeken of het onder garantie valt, en voor jou bemiddelen als de leverancier vindt dat het niet zo is. Jij hebt niets met de leverancier te maken, alleen met de winkel.
Harder op je strepen gaan staan dat je er niet mee akkoord gaat en dat zij maar moeten aantonen wat jij dan verkeerd gebruikt hebt aan de aan/uit knop ...En dat jij het vind vallen onder garantie. En als dat volgens hen niet zo is , dan wil je graag zien waar dat dan staat.

De aan/uit knop is toch om aan/uit te zetten als dat niet kan bij een laptop hoe moet t dan > Kortom de vragen aan hun stellen en laten zij t maar beantwoorden ipv andersom.
Dank voor jullie reacties, ik kan hier zeker mee verder!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven