Gezondheid alle pijlers

De pil

31-08-2011 20:19 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al ongeveer een jaar aan de pil omdat ik last had van onregelmatige menstruatie en veel buik pijn en het leek mij handig als ik een vriend had.

Nu ben ik van plan om te stoppen met de pil omdat ik hem gewoon niet meer nodig heb nu.

Als ik ooit weer een vriend krijg wil ik natuurlijk wel weer aan de pil.

Is het gezond dat je stopt en over een tijd weer begint?

Iemand is heel erg tegen de pil in mijn familie en vertelt mij vaak dat ik goed moet weten waar ik mee bezig ben. Ze denkt dat je er later geen kinderen van kunt krijgen of dat je ziektes kan krijgen van de pil. Ik denk totaal niet dat dat zo is maar toch zet mij dat aan het twijfelen.
Je kunt rustig periodes stoppen met de pil. Echter dan moeten dat wel langer aaneengesloten periodes zijn. Niet twee weken stoppen, dan weer even slikken etc.

En je kunt absoluut nog kinderen krijgen na het slikken van de pil. Wel is het zo dat als je de pil heel lang hebt geslikt (jaren) dat je lichaam even weer moet 'ontpillen' en de hormonen uit je lijf moeten gaan.
Dat was vroeger zo. Tegenwoordig kun je zelf een tijdje doorslikken zonder problemen. En wie weet hoe snel je weer iemand vind. Kun je maar beter gewoon aan de pil zijn. Ookal gebruik je condooms. Dan ben je nog zekerder dat het goed gaat.
Ik maak denk mijn strip af en dan stop ik. En als ik weer een vriend krijg of nog steeds erge buikpijn heb, dan begin ik er wel weer mee.
Waarom wil je eigenlijk stoppen. De pil is niet meer schadelijk voor je lijf (zoals vroeger) en de kans dat je onregelmatige menstruatie weer terugkomt is best heel groot. Bubbles heeft wel een punt.
Omdat mijn familielid mij er best bang over heeft gemaakt. Noja zei moet het eigenlijk ook niet beslissen voor mij.
Geheel onschadelijk is de pil ook weer niet. Er wordt gezegd dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, maar dat is niet hetzelfde als onschadelijk. Je kunt gewoon stoppen. Het is bijvoorbeeld fijn om inzicht in de cyclus te krijgen, dat vond ik tenminste. Dat je weet of je chagrijnige bui met je naderende ongesteldheid te maken heeft, of dat je misschien je eisprong merkt/voelt. Ik vond het in elk geval een prettig idee dat mijn lichaam het "deed" en ik mijn lichaam goed kon aanvoelen. (En dat ik rond mijn eisprong iedere bouwvakker wel had kunnen bespringen, vond ik ook wel grappig).
En wil je het zeker weten ga je langsje huisarts met je vraag of het schadelijk is. Wat kan je familielid dan nog zeggen...
quote:Chadidja schreef op 31 augustus 2011 @ 21:00:

Geheel onschadelijk is de pil ook weer niet. Er wordt gezegd dat de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, maar dat is niet hetzelfde als onschadelijk. Je kunt gewoon stoppen. Het is bijvoorbeeld fijn om inzicht in de cyclus te krijgen, dat vond ik tenminste. Dat je weet of je chagrijnige bui met je naderende ongesteldheid te maken heeft, of dat je misschien je eisprong merkt/voelt. Ik vond het in elk geval een prettig idee dat mijn lichaam het "deed" en ik mijn lichaam goed kon aanvoelen. (En dat ik rond mijn eisprong iedere bouwvakker wel had kunnen bespringen, vond ik ook wel grappig).Dat er nadelen zijn wil niet zeggen dat het schadelijk is. Schadelijk klinkt mij in de oren alsof het iets onherstelbaar kapot maakt in je lichaam ofzo.
Alle medicijnen hebben bijwerkingen. De een wat meer dan de ander. Het blijft bij de pil zo dat je bijvoorbeeld moet uitkijken als trombose in je familie zit (of als je het zelf al eens hebt gehad). En zo zijn er meer dingetjes. Bij de gemiddelde persoon zal er niks aan de hand zijn, maar dat wil niet zeggen dat het helemaal geen schadelijke effecten kan hebben.

Waarom niet gewoon met deze vraag naar je huisarts? Toen ik nog aan de pil was liet ik standaard iedere drie maanden mijn bloeddruk opmeten. Dat adviseerde mijn huisarts toen. Voor adviezen over wel/niet stoppen met de pil is je huisarts de aangewezen persoon.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven