Werk & Studie alle pijlers

Mijn eerste 'Help!' topic

31-08-2011 18:59 19 berichten
Nou daar issie dan: Help!

Ik heb morgen een intakegesprek bij een groot telecombedrijf. Het gaat om een functie in de winkel. Helaas heb ik de ballen verstand van telefoons (en dat eerlijk toegegeven aan de telefoon) en weet ik niet echt hoe ik mij nou kan voorbereiden op dit gesprek. Aan de telefoon heb ik al vragen gehad als "Wat doe je als een klant de winkel binnenstapt" etc. Ze vonden dat ik daar allemaal wel goed op reageerde. Hun enige twijfel was dat ik een gebrek heb aan ervaring in de commerciële wereld, maar door mijn enthousiasme willen ze me toch een kans geven (ze vonden in ieder geval dat ik mezelf wel goed verkoop via de telefoon haha)

Het is een baan voor de donderdagavonden en in het weekend, dus het zou de perfecte baan zijn om wat bij te verdienen naast mijn studie. Tevens ben ik een beetje onzeker over mijn communicatieve vaardigheden. Dus, iemand.. tips? Zou ik me kunnen voorbereiden door me in te lezen over de telefoonwereld of heeft dat geen zin?

Beetje nutteloos topic misschien, maar goed
Alle reacties Link kopieren
Als je hebt aangegeven dat je er niet zoveel verstand van hebt komt het wel goed. Ik neem aan dat ze je daarop wel gaan inwerken. Dus niet teveel zorgen over maken en gewoon je best doen.
Ik zou vanavond nog even de sites van de diverse belwinkels bekijken, zodat je in ieder geval weet wat voor abonnementen, en telefoons e.d. er worden aangeboden. Op die manier laat je ook zien dat je je er voor wil inzetten.
Ik zou me ook niet zo druk maken. Ze weten toch dat je niet goed bent met telefoons? Alles is te leren,óók hoe je mensen een verkeerd en veel te duur abonnement aansmeert.

En als het een bijbaan is, wat maak je je druk? Je ambieert toch niet een vaste baan als lulijzerverkoper? (gezien het feit dat je studeert)
En lees anders de pijlers Thuis en Digi eens door, daar staan genoeg onderwerpen mbt. tot telefonie en telecombedrijven. Bedenk dan dat ook de gemmidelde Viva forummer bij jou in de winkel komt.

Trouwens over Telecom gesproken, ik zie hier nu ook een 'Goeie Deal' in het reclame vakje op het scherm.

Laat ik in ieder geval hopen dat het voor jou morgen ook een Goeie Deal wordt.

Nee dat is waar wifra, maar het is voor mij wel een kans om wat zelfverzekerder te worden over mijn communicatieve vaardigheden, en dát is wel belangrijk in wat ik ambieer (wil kinderpsychologe worden uiteindelijk). Ik zie het dan ook als extra ervaring (en weer op een compleet ander gebied dan mijn andere bijbanen). En ik wil graag mijn lening wat omlaag schroeven, dus het zou wel lekker zijn als ik word aangenomen.

Ik denk ook dat ik nog wel een soort van training krijg over wat voor telefoons er momenteel zijn, wat voor aanbiedingen en wat het allemaal inhoudt, maar toch. Ik heb zelf niet eens een hippe telefoon . Maar ben wel klantvriendelijk, dat scheelt
Zelf heb ik ooit voor de functie van tandartsassistente gesolliciteerd, zónder opleiding hiervoor (was ook niet nodig toen). Had er ook geen verstand, dus ik had me voorbereid door in een encyclopedie vanalles over het melk- en volwassengebit te leren.

Hier werd totaal niets over gevraagd! Bovendien was ik zó bezig met stompzinnige feitjes, dat ik totaal niet meer mezelf was.

Dus ik zou zeggen: verdiep je niet in de materie. Ze zijn hiervan op de hoogte, als ze die ervaring of het verstand écht nodig vonden, dan hadden ze je niet uitgenodigd.

Ik denk zelfs dat wanneer je 'kunt lullen als de beste', je nergens verstand van hoeft te hebben. Empathie met de klant, luisterend oor, oprecht zijn... en dan is de helft al gewonnen.

Succes morgen hoor! :-)
Dankjewel Kevin Gelukkig is het gewoon in de winkel van het desbetreffende telecombedrijf, dus geen brute aansmeersels (kan ik ook niet). Als ik daar werk wil ik wel eerlijk advies geven, en als ze in dat gesprek morgen al zeggen dat ik erom heen moet lullen dan hoeft het voor mij eerlijk gezegd ook niet.
Je hebt er goed over nagedacht.

Je bent gemotiveerd.

Je bent slim genoeg.

Ze hebben iemand nodig.

Ze nodigen je uit ondanks ze weten dat je weinig van telefoons weet.

Kortom komt echt wel goed!

Ons wel even laten weten morgen natuurlijk ;)
hey,

Zo te horen heb je het allemaal al heel goed voor elkaar. Je hebt er al goed over nagedacht en je kwam goed over! Niet te zenuwachtig... EN het is een bijbaantje, remember that! =)

En nog een tip; als je je gespreksvaardigheden/communicatievaardigheden wil vergroten, dan is een bijbaan bij de kindertelefoon heel erg handig! Staat goed op je CV als kinder- en jeugdpsycholoog.. En ze zoeken altijd mensen! (is wel vrijwilligerswerk =P). Misschien niet wat je hier wilde horen, maar ik wilde het toch even noemen, haha. Sorry!
'We accept the love we think we deserve.' Stephen Chbosky
Je kunt het!!!

Ik zou gewoon vooral laten zien dat je graag wilt leren, en het feit dat je een WO studie doet zegt iets over dat je informatie goed kunt verwerken. Zou het over die boog gooien.
Enthousiasme vind ik sowieso een belangrijke eigenschap.

Dat straat iets uit naar de klant.

Dat heb je al zei je, dus dat is binnen.

Denk dat je in de korte tijd die je hebt,

je je er niet diep in kan verdiepen.

(maar ze weten al dat je geen expert bent)

Zou me in de basis inlezen en

je kan als het ter sprake komt,

morgen aangeven je verder erin te willen verdiepen.

Succes morgen.

.
Een goede verkoper kan alles verkopen. Belangrijk is dus dat je (klant)vriendelijk, vrolijk, aardig en charmant overkomt en laat merken dat je goed bent in luisteren naar de wensen van de klant. En een voorbeeld kan noemen van een keer in het verleden waarin je in korte tijd iets nieuws hebt geleerd.
Goed benadrukken dat je graag en snel leert en er dus op vertrouwt dat je dat telefoongebeuren wel snel oppikt.
Ik begrijp dat je alleen abonnementen hoeft te verkopen van 1 provider? Neem aan dat je dan in een T-Mobile, KPN, Vodafone winkel werkt? Dat is al een voordeel qua abonnementvormen.

Wat ervaringen van mij:

Ik heb ongeveer een jaar geleden een telecomwinkel opgezet en wij verkopen abonnementen van alle providers. We zijn dus onafhankelijk. Ik had alle verschillen tussen alle abonnementen ongeveer in m'n hoofd zitten totdat de providers vorige maand besloten om de boel weer eens lekker op de schop te nemen. Gaat weer een hele tijd duren voor het er weer in zit .

Wat betreft de toestellen merk ik dat klanten het heel prettig vinden om persoonlijke ervaringen van de verkoper te horen. 'Ik heb 'm zelf ook.' werkt bij ons gek genoeg heel goed. Waarschijnlijk zul jij vrij neutraal moeten zijn tegenover merken en types. Ik kan tegen een klant zeggen dat ie beter geen Nokia smarthphone kan nemen en beter naar HTC kan kijken. Jouw baas zal dat niet zo waarderen denk ik. Iedere verkoop is er namelijk 1 in de franchise/keten formule. Bij ons niet.

Bij klanten die niet precies weten wat ze willen kan je de volgende vragen stellen:

Wat wilt u met uw telefoon kunnen doen?

Wilt u graag internetten? Zoja, hoevaak?

Touchscreen? (Let op vrouwelijke klanten met hele lange nagels, veel touchscreens werken hier niet op.)

Is een goede camera belangrijk?

Wil de klant een smartphone? Attendeer ze er dan op dat het heel verstandig is om een internetbundel erbij te nemen omdat ze anders voor hoge kosten kunnen komen te staan. Willen ze dat niet en zeggen ze dat ze thuis WiFi hebben? Wijzig de APN settings in de telefoon (internetinstellingen) zodat je zeker weet dat het toestel buiten geen automatische verbinding maakt.

Klant gaat op vakantie in het buitenland en vraagt hoe het zit met het internet? Als de klant internet wil behouden: Internet in het buitenland bundel voorstellen, anders roaming uitzetten en voor alle zekerheid de APN wijzigen (fictieve dingen invullen).

Klant wil beltegoed? Stel voor om het beltegoed zelf op het toestel van de klant op te waarderen. Vooral oudere mensen stellen dit heel erg op prijs.

Zo dat waren een aantal ervaringen en tips, misschien heb je er iets aan. De rest leer je vanzelf allemaal.
Ik heb vroeger als bijbaantje bij de T-mobile gewerkt op de Klantenservice. Ik ging er heen met een toestel dat alleen kon smsen/bellen en opeens moest ik gaan uitleggen hoe je wijzigingen moest doorvoeren in een Iphone. Ik heb dan geen ervaring in verkoop, maar qua toestellen leer je het wel snel onder de knie krijgen. Vooral als je de gelegenheid hebt om tijdens rustige momenten met toestellen te luisteren.

Verder goed luisteren als een -ervaren- collega met een klant bezig is, vaak pik je dingen op en kun je laten evt in je eigen verkooppraatje gebruiken. Denk dat je ook gewoon eerlijk moet zijn als je dingen niet weet, dat je dat even bij je collega gaat navragen etc..
Bedankt allemaal voor de tips! XionZ, ik denk dat wat jij zegt wel een hele goede is. Ze vragen me denk ik wel wat ik een klant allemaal zou vragen etc. dus dat komt goed van pas!

Ik zou dan inderdaad gaan werken bij één provider, dus dat scheelt al. Mijn vriend heeft gelukkig nu de Samsung Galaxy II dus daar kan ik mooi mee oefenen haha (heb zelf een veel oudere versie). Hij weet er ook wel wat vanaf, dus kan hem vast ook wel wat vragen.

Ik leer in ieder geval wel snel, maar mijn probleem is dat ik zelf vaak niet zoveel vertrouwen heb in mezelf (maar gelukkig straal ik dat niet echt uit). Maar dat komt vast wel. Heb om 11 uur een intakegesprek, dus het is even afwachten.

RoyalExp, dankje voor de tip, denk dat het inderdaad belangrijk is het een beetje af te kijken en in ieder geval eerlijk te zijn in wat ik wel en niet snap.

De rest ook bedankt uiteraard!
Nou het gesprek ging goed! Er waren 35 mensen op gesprek geweest en ik zat daar samen met nog iemand. Het was een intakegesprek, maar na afloop zei ze dat we beiden doorgingen naar het gesprek met de eigenaar van de winkel maandag. Dus yay! Heb wel wat aan jullie tips gehad in ieder geval en zal nog wel even laten weten of ik het ben geworden of niet

Er is plek voor 2 uiteindelijk, dus maar een kleine kans omdat ik geen commerciële achtergrond heb. Ben tot nu toe op inzet en enthousiasme doorgegaan gok ik zo haha.
Heel goed tot zover! :-)

Je schrijft "Ben tot nu toe op inzet en enthousiasme doorgegaan gok ik zo haha."

Alle banen die ik in al die jaren wilde én gehad heb, heb ik verkregen op mijn openheid, echtheid en enthousiasme. Oók de banen waarbij anderen beter waren qua opleiding.

De banen waarbij ik niet uitgekozen werd, waren ook de banen die ik niet echt heel graag wilde. Dus dat zal ik dan uitgestraald hebben, waardoor ik die drie kernpunten niet kon tonen.

Dus blijf zoals je bent (je inzet, enthousiasme, etc.) en je hebt die baan! :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven