Werk & Studie alle pijlers

reiskosten

01-09-2011 10:04 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik vraag me eens iets af..

Hoeveel reiskosten hebben jullie per maand en hoeveel krijgen jullie er van vergoed? Is het normaal om zelf nog bij te moeten leggen?

Ik werk hier nu een half jaar en heb nu pas door dat ik nog best wat zelf moet betalen (misschien stom dat ik het niet eerder zag hoor, en wellicht is het ook gewoon heel normaal dat je niet alles vergoed krijgt..?). Ik zal het heus wel navragen op het werk, maar als iedereen hier nu zegt dat het heel normaal is om nog (veel) bij te moeten leggen.... Dan weet ik dat in ieder geval

Eerste gedeelte van mijn reis (12 km) fiets ik (als het goed weer is) en daarna pak ik de trein (25 km ongeveer).

Ik heb een ov-chip en werk 3 dagen. Voor de trein betaal ik 7,50 euro per dag. Is 22,50 per week. Maal 4 weken is 90 euro. (per maand dus nog iets meer dan 4 weken..)

Dat is alleen voor de trein dus. Het fietsen kost in principe niks, alhoewel ik er wel een dure fiets voor gekocht heb. En maakt het voor het werk uit of ik fiets of de bus pak? KUnnen zij zeggen: je krijgt voor die 12 km niks want je gaat op de fiets? Ik ben niet verplicht te fietsen toch neem ik aan? Als ik altijd met de bus zou gaan dan kost me dat 4,50 per dag = 13,50 per week = 54 euro per 4 weken.

In totaal krijg ik maar 70 euro reiskostenvergoeding.

Is dat terecht of niet? Ik vraag het me oprecht af. Collega's, die veel minder reiskosten maken, zeggen dat het normaal is dat je niet alles vergoed krijgt. Ok, maar sowieso 20 euro per maand voor de trein bijleggen en dan ook nog alle kosten die ik eventueel met de bus maakt.. Is dat niet veel?
volgens mij is er een bepaald maximum dat je werkgever betaald (tenminste hij mag meer betalen maar dan is er weer iets met de belastingdienst...nu ja, iemand anders weet daar het fijne wel van dacht ik).

Ik vind niet dat fietsen gratis is. Ook aan je fiets heb je kosten, onderhoud, op z'n tijd een nieuwe band, misschien een goed regenpak, of kosten aan bewaakte stalling bij het station.

Heeft jouw bedrijf een fietsplan? Als je met de fiets naar je werk komt of ermee naar het station rijdt, kun je voor 750 euro een fiets kopen die je in max. drie jaar tijd bruto terugbetaald.

Maar niet elk bedrijf doet hier aan mee.
Ik krijg ¤ 0,19 per kilometer (dat is max wat een werkgever onbelast mag vergoeden), ik reis per dag 30 km heen en 30 km terug en krijg dus ¤ 11,40 reiskostenvergoeding per dag.

Als je alleen naar de benzine kijkt, kom ik hier makkelijk mee uit, maar mijn auto heeft natuurlijk ook extra kosten, maar dat heb ik nooit uitgerekend

En bij mijn werkgever maakt het dus ook niet uit, hoe je naar het werk komt, fiets, auto, ov of anders. Het is altijd ¤ 0,19 per kilometer volgens de snelste route over de weg.
In veel bedrijven krijg je reiskosten op basis van openbaar vervoer, laagste klasse. Met een bepaald maximum en vanaf een bepaald aantal kilometers (of gemeentegrens).

En ja, veel mensen betalen zelf een deel van hun reiskosten bij.

Wat staat er in je CAO?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
nee bedrijf doet niet mee aan het fietsenplan.

Ik vind ook niet dat fietsen gratis is. De fiets die ik gekocht heb gebruik ik vooral voor het werk, en inderdaad, een regenpak en onderhoud komen er ook bij kijken.

Ik wil het wel aankaarten op het werk maar wil eerst weten of het wel een beetje terecht is om meer vergoeding te vragen.
als ik een super salaris zou hebben zou ik het ook niet zo erg vinden, maar ben daar al niet heel erg tevreden over, en dan gaan deze kosten er ook nog eens af. Niet zo leuk :(
Ja, een fiets slijt.

18 ct per kilometer hoor je vaak.
Ligt er aan in welke sector je werkt volgens mij, ik kreeg in het ziekenhuis maar max. 50 euro.

Terwijl ik wel veel meer opmaakte aan reiskosten. (meer dan het dubbele)

Man werkt bij de bank en die krijgt gewoon zijn reiskosten volledig vergoed, een vast bedrag per maand, 12x wat een 1/12e jaarabbo van het OV kost.
ik denk niet dat je meer reiskostenvergoeding gaat krijgen. Nu betaal je 90 euro voor je treinabbo. en je krijgt 70 euro vergoed. Dat is toch prima? Er zijn mensen die wel meer moeten bijleggen dan 20 euro.
Wij hebben gewoon een vaste vergoeding per kilometer, volgens mij ook 19 cent. of je nou fiets, per auto of kruipend gaat, maakt niks uit.

Ik werk 1 dag in de week als intaker, dan ga ik naar mensen thuis, maar dan krijg ik ook gelijk een hoger bedrag per kilometer
quote:zusenzoo schreef op 01 september 2011 @ 10:15:

Ligt er aan in welke sector je werkt volgens mij, ik kreeg in het ziekenhuis maar max. 50 euro.

Terwijl ik wel veel meer opmaakte aan reiskosten. (meer dan het dubbele)

Man werkt bij de bank en die krijgt gewoon zijn reiskosten volledig vergoed, een vast bedrag per maand, 12x wat een 1/12e jaarabbo van het OV kost.Ik werk in de zorg, zit per maand vaan tussen de 150 en 200 euro aan kilometervergoeding
18 cent per km, tja, daar kom ik niet aan uit.

Hier dus 25 km trein + 12 km bus = 37 km * 0,18 = 6,66 per dag.

Terwijl ik kwijt ben per dag (met bus): 7,50+4,50 = 12 euro
quote:Starshine schreef op 01 september 2011 @ 10:15:

ik denk niet dat je meer reiskostenvergoeding gaat krijgen. Nu betaal je 90 euro voor je treinabbo. en je krijgt 70 euro vergoed. Dat is toch prima? Er zijn mensen die wel meer moeten bijleggen dan 20 euro.Dit is alleen voor de trein. Ik woon 12 km van de trein vandaan. Ik fiets nu omdat ik dat lekker vind, goed voor de gezondheid, maar ik pak, zeker straks in de winter, ook de bus. En ik ben toch ook niet verplicht om de fiets te pakken? Als ik altijd de bus zou pakken, wat op zich echt niet zo gek is lijkt mij, dan moet ik zo'n 75 euro per maand bijleggen.
Dat je "uit" wilt komen is teveel gevraagd. Het is normaal dat men een eigen aandeel heeft in de reiskosten.

Daarnaast wordt er in het bedrijfsleven meestal meer vergoed dan bij de overheid. Daarentegen krijg je bij de overheid vaak verhuiskosten.
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2011 @ 10:17:

18 cent per km, tja, daar kom ik niet aan uit.

Hier dus 25 km trein + 12 km bus = 37 km * 0,18 = 6,66 per dag.

Terwijl ik kwijt ben per dag (met bus): 7,50+4,50 = 12 euro

Daar heeft je baas geen boodschap aan. Als dit zo is afgesproken, houdt het op.

Nogmaals, wat staat er in de CAO over reiskostenvergoeding?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ten overvloede: het maakt inderdaad niet uit hoe jij op je werk komt. Als je collega zo gek krijgt dat je gratis mee mag rijden strijk jij ook die 18 of 19 cent op.

Als jij besluit om in de winter met de bus ipv met de fiets te gaan, maakt dat niks uit voor je reiskostenvergoeding.
Ik werk in een ziekenhuis en in deze sector krijgen we max 50 euro per maand.
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2011 @ 10:19:

[...]

Dit is alleen voor de trein. Ik woon 12 km van de trein vandaan. Ik fiets nu omdat ik dat lekker vind, goed voor de gezondheid, maar ik pak, zeker straks in de winter, ook de bus. En ik ben toch ook niet verplicht om de fiets te pakken? Als ik altijd de bus zou pakken, wat op zich echt niet zo gek is lijkt mij, dan moet ik zo'n 75 euro per maand bijleggen.

dat klopt inderdaad ja.

ik krijg het karige bedrag van 9 euro p mnd, wnat ik woon niet zo ver van mijn werk en zou met de bus helemaal niet uitkomen. Met de fiets ook niet als ik het zou omslaan nara afschrijvingen en onderhoud, maar het zij zo.
Ik rij ongeveer 100 kilometer per dag, en krijg 19 cent per kilometer.
vaak hebben bedrijven reiskostenregelingen waar in staat wat de regelingen zijn. Vaak inderdaad 19 cent per kilometer (ongeacht vervoermiddel). Soms worden ook ov-abonnementen vergoed.

Als je met het OV reist en reist meer dan een een bepaalde afstand, kun je reiskosten ook aftrekken van je inkomstenbelasting. aftrekpost is afhankelijk van afstand, aantal dagen per week dat je reist (als je geen abonnement hebt, reisbewijzen / overzicht ov-chip bewaren), eventuele vergoeding vanuit je werkgever moet je daar weer vanaf trekken.
is een ov abonnement inderdaad niet goedkoper Tulpje?
er staat geen bedrag genoemd in de CAO......
welk abonnement kan je nemen als je 3 dagen per week werkt? Een jaartrajectkaart is dan niet mogelijk helaas.
ik weet niet wat in jouw situatie het best is

hier staan alle nieuwe abbo's van de ns

http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/ni ... onnementen
maar goed, helaas lees ik dat het toch wel normaal is om zo weinig te krijgen. Nooit beseft dat ik het dus gewoon uit eigen zak betaal als ik een keer met de bus ga..

Zou toch wel een reden zijn om werk te zoeken dichter bij huis, maar ja..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven