Werk & Studie alle pijlers

reiskosten

01-09-2011 10:04 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi,

ik vraag me eens iets af..

Hoeveel reiskosten hebben jullie per maand en hoeveel krijgen jullie er van vergoed? Is het normaal om zelf nog bij te moeten leggen?

Ik werk hier nu een half jaar en heb nu pas door dat ik nog best wat zelf moet betalen (misschien stom dat ik het niet eerder zag hoor, en wellicht is het ook gewoon heel normaal dat je niet alles vergoed krijgt..?). Ik zal het heus wel navragen op het werk, maar als iedereen hier nu zegt dat het heel normaal is om nog (veel) bij te moeten leggen.... Dan weet ik dat in ieder geval

Eerste gedeelte van mijn reis (12 km) fiets ik (als het goed weer is) en daarna pak ik de trein (25 km ongeveer).

Ik heb een ov-chip en werk 3 dagen. Voor de trein betaal ik 7,50 euro per dag. Is 22,50 per week. Maal 4 weken is 90 euro. (per maand dus nog iets meer dan 4 weken..)

Dat is alleen voor de trein dus. Het fietsen kost in principe niks, alhoewel ik er wel een dure fiets voor gekocht heb. En maakt het voor het werk uit of ik fiets of de bus pak? KUnnen zij zeggen: je krijgt voor die 12 km niks want je gaat op de fiets? Ik ben niet verplicht te fietsen toch neem ik aan? Als ik altijd met de bus zou gaan dan kost me dat 4,50 per dag = 13,50 per week = 54 euro per 4 weken.

In totaal krijg ik maar 70 euro reiskostenvergoeding.

Is dat terecht of niet? Ik vraag het me oprecht af. Collega's, die veel minder reiskosten maken, zeggen dat het normaal is dat je niet alles vergoed krijgt. Ok, maar sowieso 20 euro per maand voor de trein bijleggen en dan ook nog alle kosten die ik eventueel met de bus maakt.. Is dat niet veel?
Ik werk meer dan 10 km van mijn huis af maar krijg toch geen reiskostenvergoeding.
quote:himalaya schreef op 01 september 2011 @ 11:14:

[...]

Dat is wel een erg kortzichtige gedachte.Maar het klopt wel wat ik zeg. Als ik geen reiskosten meer zou krijgen, zou ik gaan verhuizen op fietsafstand van mijn werk.
Ik werk 60 km van mijn huis. Treinkaart is 270 euro per maand.

Heb tot nu toe hier 4 werkgevers gehad, van de eerste 2 kreeg ik 140 euro vergoed, dat is het maximum wat ze deden.

3de kreeg ik alles vergoed omdat ik met openbaar vervoer reis. Huidige werkgever krijg ik helemaal niks van!

Inderdaad afhankelijk van secundaire voorwaarden..

Vind het wel jammer dat ik nu niks krijg, maar aan de andere kant krijg ik bij deze werkgever weer een eindejaarsuitkering.

Zo heeft elke werkgever wel iets!
Dichterbij huis werk zoeken?

Moet dat er wel zijn, he.
quote:Substanza_ schreef op 01 september 2011 @ 11:22:

Dichterbij huis werk zoeken?

Moet dat er wel zijn, he.Dichterbij je werk gaan wonen.
quote:sito1970 schreef op 01 september 2011 @ 11:19:

[...]

Maar het klopt wel wat ik zeg. Als ik geen reiskosten meer zou krijgen, zou ik gaan verhuizen op fietsafstand van mijn werk.Lieverd, jouw mening is geen universele waarheid. Jíj zou verhuizen, andere mensen maken andere afwegingen. Ze hebben bijvoorbeeld een partner die ook werkt, kinderen die naar school gaan, een huis dat ze niet kunnen verkopen of simpelweg een prettig leven in de stad waar ze wonen. Ieder mens maakt zijn eigen afwegingen. Wat je zegt klopt dus voor jou, maar niet per se voor de rest van de wereld.
Ik krijg 130 euro, reis met de auto 560 km per week voor werk.

Ik heb een collega die 10 km van het werk af woont en die krijgt hetzelfde bedrag.

Achja, heb me erbij neergelegd. Werk is wel leuk verder :-)
Ik ontvang zo'n 370,- aan reiskostenvergoeding.

Per dag reis ik zo'n 108 km, en werk fulltime ( 40 uur in de week).

Tanken doe ik voor zo'n 300 euro per maand, dus ik hou 70 euro 'over'. Wel moet ik er rekening mee houden dat de verzekering, wegenbelasting en afschrijving hier deels van betaald worden. Uiteindelijk hou ik dus niet echt wat over, maar het werk is leuk en geld bij de benzine leggen hoeft dus niet!
quote:Blyt schreef op 01 september 2011 @ 11:24:

[...]

Lieverd, jouw mening is geen universele waarheid. Jíj zou verhuizen, andere mensen maken andere afwegingen. Ze hebben bijvoorbeeld een partner die ook werkt, kinderen die naar school gaan, een huis dat ze niet kunnen verkopen of simpelweg een prettig leven in de stad waar ze wonen. Ieder mens maakt zijn eigen afwegingen. Wat je zegt klopt dus voor jou, maar niet per se voor de rest van de wereld.Sorry, zover had ik nog niet nagedacht. Komt omdat ik geen kinderen heb, geen partner heb die werkt. Voor mij zou de keuze makkelijker zijn.
quote:sito1970 schreef op 01 september 2011 @ 11:19:

[...]

Maar het klopt wel wat ik zeg. Als ik geen reiskosten meer zou krijgen, zou ik gaan verhuizen op fietsafstand van mijn werk.hm ik zou niet zomaar gaan verhuizen dichter bij mijn werk.. Zou ik denk ik eerder ander werk zoeken. Ik woon leuk waar ik nu woon. Heb geen zin om in de grote stad te gaan wonen (waar ik werk), verder weg van familie en vrienden. Nee, dat heb ik er niet voor over.
Ik had hier een heel verhaal neer gezet over de regeling die wij op het werk hebben, maar het komt er eigenlijk op neer, dat we 0.19 per km krijgen. de rest is eigenlijk overbodige info.
Nee, 20 euro per maand bijleggen is niet veel.

Er is geen algemeen recht op reiskostenvergoeding, tenzij dat in je CAO zo is afgesproken.

Ik heb bij vorige banen wel 300 euro per maand uit eigen zak betaald aan reiskosten, tegenwoordig krijg ik een treinabonnement van mijn werkgever.
Bij ons is het zo dat je op de fiets meer vergoeding krijgt dan met de auto. Openbaar vervoer wordt volledig vergoed. Je bent dus het duurst uit als je met de auto gaat. Het komt er op neer dat als je fietst je verdient, met ov ben je gelijk en met auto betaal je bij. Ik ga met de auto, en ik moet flink bijbetalen. Maar ja, ik kon ook kiezen om met ov te gaan.

Ik vind 20 euro op zich niet veel om bij te leggen.
quote:sito1970 schreef op 01 september 2011 @ 11:23:

[...]

Dichterbij je werk gaan wonen.

En dat moet ook maar kunnen, stel je voor dat alle mensen die nu pendelen naar amsterdam morgen besluiten op fietsafstand te willen gaan wonen omdat hun reiskostenvergoeding geschrapt wordt. Waar moeten die 200.000 mensen volgens jou gaan wonen?

http://www.os.amsterdam.n ... nomische_verkenningen_mra
Ik woon in Amsterdam en werk 1 dag per week in Rotterdam aan een hogeschool. Ik krijg per maand 11 Euro aan reiskosten vergoed. Waardeloos.
Het wisselt nou eenmaal per bedrijf/sector. Op zich mogen we blij zijn dat het in Nederland redelijk normaal is om een vergoeding hiervoor te krijgen.

In het buitenland is dat lang niet zo normaal, maar ja daar heb je weer andere landen. Er zijn ook landen waar werkgevers de ziektenkostenpremie betalen van werknemers of waarbij je tussen de middag een warme lunch krijgt.

Ik vind het niet raar dat je zelf ook iets bij moet leggen, maar baal er op het moment best wel van dat ik alles zelf moet betalen..

Maar is weinig aan te doen. Vriend werkt in onze woonplaats, dus verhuizen is niet handig dan moet hij reizen. Ander werk zoeken, zou ik best willen solliciteer ook veel maar is echt moeilijk op dit moment. Dus dan maar wat meer reistijd en reiskosten, ik heb tenminste een leuk baan nu.
Je kunt het ook zo zien: trek de reiskosten van je salaris af, wat over blijft is jouw loon.
ja dat is logisch substanza, maar daar schiet ik weinig mee op Salaris is ook niet om over naar huis te schrijven. Ik ben ermee akkoord gegaan dat weet ik, wel geprobeerd meer te verdienen maar dit is nu eenmaal mijn loon.

Nou ja, het is niet anders. Ik zal eens navragen op het werk hoeveel ik nu per km krijg, hoe zij dat berekenen.

En ja, iets anders zoeken dichterbij huis. Klinkt aantrekkelijk hoor, kijk ook wel eens rond, maar zo makkelijk is dat niet. En als ik ga verhuizen dichter bij mijn werk, zoals ik al zei heeft dat ook zijn nadelen, plus dat man dan langer moet reizen, dus daar schieten we ook niks mee op.
Ik krijg nu nog alles (106 euro ongeveer) vergoed. Het zou wegens bezuinigingen wel eens minder kunnen worden maar voorlopig willen ze daar gelukkig nog niet aan. Mocht dat wel zo zijn dan krijg ik maar 40 euro per maand vergoed en moet ik de rest zelf betalen. Daar zou ik ook wel flink van balen maar goed, dat is nog niet aan de orde.
quote:Tijger32 schreef op 01 september 2011 @ 11:12:

Helaas als je met de trein reist en 3 dagen per week werkt, zijn losse kaartjes het goedkoopst. Pas vanaf 4 dagen per week is een abonnement goedkoper.

Bestaan de vijfretourenkaarten niet meer? Daarbij kon je vijf kaartjes tegelijk kopen voor een gereduceerd bedrag, dat was (in de tijd dat ik nog treinkaartjes kocht althans) altijd de goedkoppste optie.

Nu krijg ik een OV-jaarkaart via mijn werkgever, dus ik krijg mijn volledige reiskosten met bus en trein vergoed (en je hoort mij dus ook niet klagen ).
quote:tulpje21 schreef op 01 september 2011 @ 11:17:

[...]

Ik kan er nu even niet bij, CAO staat op website en die ligt er nu uit zie ik. Maar er stond niet meer dan dat werknemer recht heeft op reiskostenvergoeding. Zag verder nergens een bedrag genoemd.als je op google CAO + bedrijfstak intikt komt je CAO vanzelf bovendrijven
iedereen heeft het ineens over 20 euro bijleggen, maar dat is dus alleen als ik elke dag fiets en dus alleen de treinkosten tel. Als het straks winter wordt heb je best kans dat ik veel vaker de bus pak en dat kost me dus 4,50 euro per dag, uit eigen zak.
dat is de keuze die je hebt.

Je kunt ook fietsen naar een bushalte halverwege, dan kost het je minder.

Je kunt met de auto gaan.

Je kunt proberen te carpoolen.

Je kunt ook gewoon blijven fietsen.

edit:

of je neemt een brommer of elektrische fiets

of je vraagt om een extra werkdag en neemt een abonnement
Ja, maar heb je dus ook gezien dat er mensen zijn die veel meer betalen? Ook uit eigen zak?

Je vraag was of het veel was. Nou, dat hangt er maar vanaf met wie je je vergelijkt. En dan moet je zelf verzinnen of dit het je waard is, met alle voors en tegens van je baan.
ja ik ben overtuigd dat het misschien redelijk normaal is om dit zelf te moeten betalen maar schrok er toch behoorlijk van (dus niet van die 20 euro maar wel van de buskosten erbij). Andere collega zei ook: ja dat is logisch toch dat je zelf bij moet betalen. Maar ja, zij moet misschien een tientje bijbetalen (en woont overigens ook op zo'n afstand dat ze makkelijk kan fietsen, wat ze niet doet. Wat ik wel zou doen, dus zou dan dat geld ook nog in eigen zak kunnen steken) en ik dus zo'n 75 euro als ik altijd met de bus ga (nu niet aan de orde maar in de winter misschien wel).

Ik ga sowieso eens navragen hoeveel cent per km ze bij ons rekenen of hoe ze uberhaupt aan die 70 euro komen bij mij. Dan is dat in ieder geval duidelijk. Want hoor bij jullie vaak ook over 18 of 19 cent, daar zou ik dus genoeg aan hebben, maar ik kom tekort, dus blijkbaar betalen ze bij ons nog minder dan die 18 cent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven