Geld & Recht alle pijlers

Alles overhoop, nog met verlof maar baan kwijt..

01-09-2011 15:05 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik schrijf maar zie het even niet meer zitten..

Op dit moment zit ik nog in mijn zwangerschapsverlof maar heb vorige week te horen gekregen dat mijn werkgever het bedrijf verhuist.

Gezien de reistijd die er voor mij zou ontstaan is het m.i. niet mogelijk om mee te verhuizen. Mijn werkgever geeft dit zelf ook aan maar ja wat nu? Ik heb net de kinderopvang geregeld en hoef pas over 4 weken zelf weer te werken. Dit houd in 2 dagen werken en dan???

Nu heb ik aan een oud collega die hier redelijk verstand van heeft gevraagd mijn mogelijkheden te bekijken maar nu geeft zij aan dat een reistijd van 5 uur onaangenaam maar niet onacceptabel is?Ik kan toch niet met kind ruim 4 uur reizen per dag?

Wat zijn nu mijn opties?Mijn werkgever heeft nog niks voorgesteld en geeft aan dat ik er even over moet nadenken..maar ik weet niet precies wat ik nu kan doen behalve afwachten. En de tijd begint natuurlijk wel te dringen!

Sorry als het wat warrig over komt, ik kan het alleen even niet anders verwoorden!
Ja inderdaad borstvoeding!

En niet 2 dagen werken per week maar 4. Wat ik bedoel is dat ik 2 dagen dan op de oude locatie kan werken maar daarna zou het weg zijn.. Haha ik lees mijn eigen stukje even terug maar is inderdaad warrig. Sorry. We werken met een team van 5 mensen dus het is inderdaad een klein bedrijf en zo verhuist.
Hoe kom je nu op 14 uur dan? 8 uur werken + 4 uur reizen = 12 uur. Lijkt mij ook onmogelijk, dan moet je opvang hebben van 07.00-19.00, ofzo, afhankelijk van je werkuren.
oh getver, dat is dan wel een hele nare situatie.
quote:ossiepossie schreef op 01 september 2011 @ 15:37:

Hoe kom je nu op 14 uur dan? 8 uur werken + 4 uur reizen = 12 uur. Lijkt mij ook onmogelijk, dan moet je opvang hebben van 07.00-19.00, ofzo, afhankelijk van je werkuren.

Niet meteen de trein in kunnen stappen + minimaal een half uur

Pauze + half uur

Kind wegbrengen naar kdv en weer ophalen + uur
quote:helene31 schreef op 01 september 2011 @ 15:29:

[...]

Ook als partner het kind ophaalt, lijkt het me een pittige zaak. Zeker als je nog borstvoeding geeft, er moet gekolft worden, misschien wel elke 3 uur.

9 uur beginnen betekent 5 uur, half 6 je bed uit om kind eerst te voeden. Dan zelf aankleden, kind wegbrengen (tenzij partner dit ook doet), en naar het station.

9 uur beginnen dus, half 6 klaar. Naar station en huis. Met een beetje pech ben je pas 8 uur binnen (trein vertrekt niet altijd meteen).

Ga er maar aanstaan!Ik vind het ook belachelijk hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar je moet wat. Dan zijn er diverse opties, waarvan ik dus alleen even wil zeggen dat die opvang daar regelen misschien niet nodig/handig is.
Is er genoeg werk te vinden in jouw werkveld, TO?

Heb je nog ouders/schoonouders die eventueel bij kunnen springen?
Och stom, 12 inderdaad ben er even helemaal af.

De kinderopvang gaat om 07.00 open en gaat om half 7 dicht. Dat red ik nooit en gezien het bij mijn oude werklocatie is (andere kant op) zou ik dan echt iets nieuws moeten regelen. Dan heb je sowieso de wachttijd al tegen natuurlijk.

Ik vind het ook gewoon te ver, wil ook nog wat van mijn kindje meemaken natuurlijk.
Het feit dat je partner op een uur reizen de andere kant op woont maakt het denk ik heel lastig om hier nog een geschikte oplossing voor te vinden zonder verhuizen of een andere baan dan.
quote:mamapino schreef op 01 september 2011 @ 15:43:

Och stom, 12 inderdaad ben er even helemaal af.

De kinderopvang gaat om 07.00 open en gaat om half 7 dicht. Dat red ik nooit en gezien het bij mijn oude werklocatie is (andere kant op) zou ik dan echt iets nieuws moeten regelen. Dan heb je sowieso de wachttijd al tegen natuurlijk.

Ik vind het ook gewoon te ver, wil ook nog wat van mijn kindje meemaken natuurlijk.Je hebt wel gelijk met je 14 uur hoor, lees mijn berichtje maar. Daar zou ik minimaal op rekenen.
quote:borderwalk schreef op 01 september 2011 @ 15:43:

Het feit dat je partner op een uur reizen de andere kant op woont maakt het denk ik heel lastig om hier nog een geschikte oplossing voor te vinden zonder verhuizen of een andere baan dan.Misschien is dit wel het moment om dichter bij je partner te gaan wonen?
Mijn moeder gaat al 1 dag minder werken en past dan op..Schoonouders wonen niet in de buurt..In mijn werkveld is momenteel weinig werk (crisis). Het ene moment denk je alles voor elkaar te hebben en het volgende moment is alles onzeker en dat geeft wel echt een kater.
haha ja als ik nu op zoek moet naar een andere baan zou dat wel meer in de buurt van mijn partner zijn. Ik heb alleen net vorig jaar deze woning gekocht dus erg goed komt dit niet uit maar dat is weer een ander probleem dan
quote:mamapino schreef op 01 september 2011 @ 15:51:

haha ja als ik nu op zoek moet naar een andere baan zou dat wel meer in de buurt van mijn partner zijn. Ik heb alleen net vorig jaar deze woning gekocht dus erg goed komt dit niet uit maar dat is weer een ander probleem danWoning verhuren tot je hem kunt verkopen een optie? Dan kun je bij je partner een nieuwe baan gaan zoeken.
@helene31 moet even uitzoeken of dit mag van de hypotheekverstrekker inderdaad. Ik ben gewoon echt zo in de war ben nog bezig met het nieuwe moeder zijn en moet ook zeggen dat het eerst niet zo goed doordrong tot me tot ik de uitnodiging van de opvang kreeg.
Ik zou goed met je baas gaan praten. Als het echt niet lukt om nog bij dat bedrijf te blijven werken (en dat lijkt er wel een beetje op, met zulke reistijden) zou je ook kunnen vragen of hij je een outplacement traject kan bieden. Dan kun je op kosten van je baas door bv een re-integratiebureau laten helpen om een andere baan te vinden.

Hoe zit het trouwens met thuiswerken?
even denken....

je schreef eerder dat je wel voor twee dagen op een vestiging dichterbij kon werken toch?

Hoe zit het met ouderschapsverlof? Krijg je dat (deels) doorbetaald misschien? Dan kun je misschien twee dagen ergens anders werken en twee dagen verof opnemen. Geeft toch weer voor een paar maanden lucht terwijl je solliciteert of probeert te verhuizen.

Thuiswerken inderdaad.

Twee dagen dichterbij werken en een andere baan voor twee dagen erbij nemen in de buurt?

misschien allemaal niet haalbaar, maar ik roep maar wat opties.
Ik weet niet of het mosterd is, heb nog niet alles gelezen.

Maar ik kreeg jaren terug reistijdcompensatie, kreeg de helft van de reistijd die ik meer kwijt was gecompenseerd. Dat was toen voor een jaar. In die tijd kon ik bijvoorbeeld naar wat anders opzoek. Kreeg ook de extra reiskosten vergoedt.

Maar ja nu andere tijden?
Thuiswerken is na overleg geen optie, in ieder geval niet voor lange duur. Werkgever geeft aan dat dit niet ten goede komt van de communicatie!
Hoe lang zou je reistijd zijn met de auto? Waarom heb je geen rijbewijs, of beter, is het realistisch dat je dat alsog kan halen?
Als de wiedeweerga je rijbewijs gaan halen zo ben je wel heel aanhankelijk

en waar is de vader in dit verhaal ?
quote:germanwings schreef op 01 september 2011 @ 17:50:

Als de wiedeweerga je rijbewijs gaan halen zo ben je wel heel aanhankelijk

en waar is de vader in dit verhaal ?Een uurtje verderop
quote:47084 schreef op 01 september 2011 @ 15:25:

En je hoort nú pas van de verhuisplannen? Ik kan me zo voorstellen dat een bedrijfsverplaatsing wat meer tijd vergt, en dat geen enkele werknemer in staat zal zijn op zo een korte termijn te anticiperen. Ik zou me juridisch laten bijstaan, want daar zitten haken en ogen aan...

Dit is niet van de 1 op andere dag besloten, hier moet eerder sprake van zijn geweest toen je nog werkte. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat tijdens je zwangerschapsverlof er niemand is geweest die hier met jou over gesproken heeft. Bedoel, tijdens je verlof zul je vast wel contact hebben gehad met je collega's of werkgever.

Kan het niet zo zijn dat je gedacht hebt dat het een storm in een glas water was en je daarom niet eerder actie hebt ondernomen?

Een bedrijfsverhuizing vergt vaak een voorbereiding van een half jaar tot een jaar....
maar de vader ja. Wat kan hij in dit verhaal voor je betekenen?

Jullie wonen dan wel niet samen, maar jullie hebben begrijp ik wel een relatie en het is hoedanook ook zijn kind.
Vier dagen per week zo lang reizen als je alleen woont met een jong kind lijkt mij echt onmogelijk. Je redt het sowieso al niet met de openingstijden van je creche, die dus ook nog op een verkeerde locatie zit (niet bij je huis toch? en niet bij de nieuwe werkplek). Helemaal als dat kind straks twee is en gewoon om 7 uur/half 8 naar bed moet (na een warme maaltijd). Borstvoeding kun je gelukkig nog overal geven, in de trein beter dan in de auto!

Zelf verhuizen zou de makkelijkste oplossing zijn, maar dat kan natuurlijk ook niet binnen een maand. Bovendien woon je dan nog verder van je partner vandaag.

Als je werkgever echt niet eerder met die plannen is gekomen, moet hij de dubbele crechekosten vergoeden, vind ik (twee maanden opzegtermijn van de nutteloze plek immers, en je hebt andere opvang bij de nieuwe werkplek nodig).

Maar los daarvan, wie verwacht er nu van een werknemer dat die vier a 5 uur per dag met een baby gaat reizen? (Gastouder zou trouwens een goede oplossing zijn voor je). Je kunt toch niet verwachten dat iemand door zo'n snelle verhuizing pas om 8 uur 's avonds kan eten met een kind en dan om half 6 er weer uit moet? Dan krijgt dat kind toch ook te weinig slaap. Nu kan het op zich nog wel, de baby slaapt overdag lekker veel. Belachelijke tijden krijg je zo. Heeft die werkgever zelf kinderen? Ik vind het echt een onmogelijke vraag aan jou, binnen vier weken nieuwe opvang regelen en dan ook nog zo'n lange reistijd. Ik zou heel snel een nieuwe baan zoeken want verhuizen lukt niet zomaar als je een koopwoning hebt. Maar niet zomaar ontslag nemen! Informeer goed of je recht op WW hebt bij deze veranderingen.

Ik denk dat een rechter echt wel ontslagvergoeding toekent als je reistijd ineens 2,5 uur is geworden. Maar goed, daar moet je juridische info over inwinnen. Lastig dat het allemaal zo snel moet. Als er niet meteen opvang in de buurt van je nieuwe werkplek beschikbaar is, is het dus sowieso niet mogelijk om daar te werken. Je kind kan ook niet bij je partner wonen ivm de borstvoeding.

En anders is ouderschapsverlof een mooie tijdelijke oplossing, bijvoorbeeld een dag en drie dagen iets korter werken. Maar dan moet je werkgever ook meewerken.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe dit probleem zich zomaar zo snel heeft kunnen voordoen. Het is te gek voor woorden vind ik.
Heel belangrijk: jij hebt geen probleem! Je werkgever heeft een probleem en moet hiervoor met een oplossing komen!!! Ik weet dat dat makkelijk gezegd klinkt en dat dat nu niet zo voor je voelt, maar het is echt zo dus onthoud het en probeer te genieten van je verlof en kindje (spreek uit ervaring)

Wat jij moet doen:

- check je contract! Is het voor onbepaalde tijd?

- bepaal wat voor jou acceptabel en wenselijk is (dit hoef je nog niet te delen met werkgever maar zorg dat je t zelf op een rijtje hebt)

- stel niet zelf oplossingen voor, zij zijn degenen die dat moeten doen

- accepteer nooit direct een oplossing, neem de tijd na te denken en te overleggen

Verder:

- je werkgever mag best verhuizen maar kan je niet verplichten mee te gaan, wettelijk toegestande wijzigende reistijd is volgens mij 1 uur enkele reis)

-werkgever kan je bijvoorbeeld aanbieden dat je dat uur eigen reidtijd hebt en overige in de 'baas zn tijd' reist. (nou lijkt me dat bij 4 uur reistijd wat onzinnig)

-werkgever kan je een andere functie op andere lokatie aanbieden (als dat er is)

-werkgever kan je (deels) thuis laten werken (als dat mogelijk is en voor jou acceptabel)

-werkgever kan je ontslaan (maar dan lijkt me toch dat daar enig geld tegenover staat)

Maar: stel niets van dit zelf voor: hun probleem, zij bedenken het zelf maar! Neem nooit zelf ontslag, wees meewerkend in het vinden van een oplossing maar niet TE.

Vergeet niet: tis op zich netjes dat je werkgever het nu al verteld heeft, maar wettelijk mogen ze je contract of functie niet wijzigen tijdens bevallingsverlof of de 6 weken erna!

Succes, geniet van je kindje en hou voor ogen dat geen baan zo leuk is als zij dus dat 4 uur extra reizen per dag belachelijk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven