Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Wha Fiekes, je vriend neemt tenminste geen halve maatregels. Och ja en zorgzaam; ben jij wel het type dat zijn überhaupt zou laten 'verzorgen'. Mijn man maakt zich ook nooit druk als ik alleen ga fietsen of rennen. Ook niet 's avonds laat. En als het dan veel later geworden is dan gepland en ik kan niet bellen moet je ook niet denken dat mijn man zich zorgen gaat maken. Want als ik dat uiteindelijk het huis binnen stap dan is het soms van 'ik dacht dat je allang thuis was'.

Fiekes en nog leuker is het als je dan bij een andere wedstrijd dezelfde persoon/personen weer tegenkomt. Had ik dus dit jaar met de halve in best. Daar met een groepje uit eindhoven meegelopen en de laatste km's met de twee snelte mannen uit het groepje er vandoor gegaan. Achteraf natuurlijk een praatje.

En toen twee weken later bij de marathon in apeldoorn kwam in het begin van de wedstrijd een van die laatste overgebleven mannen me voorbij. Hij herkende me gelijk dus hij had gelijk zoiets van pik maar weer aan dan houd ik je wel weer uit de wind. Maar hij bleek voor een toch wel te scherpe tijd te gaan dus ik heb hem gedag gezwaaid. Tot ongeveer het 40km punt. Daar was hij aan het wandelen en toen hij mij voorbij zag komen heb ik nog gepoogd hem op sleeptouw te nemen. En even vond hij ook wel de motivatie maar als zakte hij toch weer in. Bij de finish nog op hem gewacht. Zo grappig je kent dan desbetreffende persoon helemaal niet maar omdat je even wat woorden afgewisseld hebt en vervolgens samen stilzijgend heb afgezien schept dat echt een band.

Ga me zo omkleden voor de baantraining. Het op tijde eten is in ieder geval gelukt. Want helemaal met lege maag trainen vind ik ook niet plezierig.
Het ging vanavond echt als vanzelf terwijl de tempo's toch echt pittig waren. Laat dit een goede voorbode zijn voor a.s zaterdag. Morgen een kort duurloopje met een tempoblokje van 20min erin. Kan ik mooi gaan lopen terwijl mijn dochtertje training heeft. Loop ik ook weer een keer in een ander gebied.

Kreeg zojuist een mailtje dat jongste dochter tot 1 van de 12 meisjes behoort die is geselecteerd voor de brabantste kampioenschappen meerkamp. Alleen die is a.s zaterdag al. En mijn man moet werken en heeft de auto mee. (en ik zelf ben met clubgenoot naar mijn wedstrijd). dus ik vrees dat ze het moet doen met de eer dat ze is geselecteerd. Kan morgen nog kijken of ik iets met een andere ouder kan regelen. Maar of dat voor 7 jarige dochter wel zo leuk is?. Bovendien had ze eigenlijk al afgesproken dat ze van vrijdag op zaterdag bij vriendinnetje ging logeren. Grr. de wedstrijdproblemen beginnen zich al weer aan te dienen. 4de heeft zondag in amsterdam de D spelen.
haha Baukje, zo zou mijn vriend precies kunnen reageren! Ik ben zelf ook nooit bang ofzo in het donker, dus ik vind het prima dat mijn vriend zich geen zorgen om me maakt. Als ik wel bang zou zijn, zou ik er denk ik geen genoegen mee nemen!

Ik heb hem nu wel zo ver dat als hij gaat trainen (of ik) een briefje neer legt met vertrektijd. Dan heb je een beetje een richtlijn wanneer de ander terug is.. Met fietsen kun je wel een paar uur weg zijn en als ik dan geen idee heb waar die uit hangt (hij is wel eens gevallen terwijl hij geen telefoon mee had) is dat toch wel handig. Maargoed, mn zwager woont hier vlak bij dus regelmatig gaat hij daar nog even langs (bezweet en al) en zie ik hem alsnog een uur later.

Maar als je geen kinderen ofzo hebt, hoeft de planning ook iets minder strikt.

Die training van jou klinkt goed! En je dochter trouwens ook.. wat een talentjes daar in huize Baukje! Hoe gaan ze daar onderling mee om? De ene heeft vast wat meer talent dan de ander..

Ik heb gister een kwartier gelopen zonder pijn in mn heup of knie. Toen ik de trappen nam omdat de brug open stond, voelde ik het in de verte wel een beetje.

Vandaag weer even een stukkie proberen!
Hier vandaag een verplichte rustdag ivm de wedstrijd van zaterdag. Morgen namelijk wedstrijd voorbereiding en anders zou ik inclusief de wedstrijd 5 dagen achtereen lopen. En dat is een beetje te veel van het goede.

Bij de oudste twee is er wel wat "strijd" onderling op hardloopgebied. Ze schelen precies een jaar en de tweede zit de oudste aardig op de hielen. Hij zit in de gemakkelijke positie dat hij altijd achter zijn broer kan plakken (hij is tenslotte jonger dus verwacht niet sneller te zijn). Maar kan soms in de slotfase voor verrassingen zorgen. Met de crossen heeft tweede zoon de oudste zoon al een paar keer geklopt. En ik heb een keer gedacht er een grapje over te maken maar dat viel totaal verkeerd.

Maar nu zitten ze een jaar in een verschillende catagorie dus lopen meestal apart. Volgend jaar zijn ze allebei B junior en moeten ze dus weer daadwerkelijk de strijd met elkaar aan gaan.

Ik merk wel dat de ontwikkeling bij kinderen echt met horten en stoten gaat. Soms ontwikkelen ze zich in een korte tijd heel snel en dan staan ze soms weer een hele tijd stil (terwijl de leeftijdsgenoten weer een sprong maken).
net 50 minuutjes gerend en dat ging best goed!

Het lukte me vandaag ook weer om met een wat lagere hartslag te lopen (hoewel ik wel steeds de neiging had om harder te gaan, maar dat zie ik nu als een goed teken)

Kwam onderweg nog iemand tegen die ik van de week schoenen had verkocht en die riep 'de schoenen zijn super maar zo hard als jou ga ik nog lang niet!' (terwijl ik helemaal niet hard ging) heerlijk voor je humeur zulke dingen!

Mn heup en knie voelde ik niet vandaag maar mn schenen waren wel wat stijf. Maargoed, ik heb nu ook 2 dagen achter elkaar gelopen en dat heb ik lang niet meer gedaan..
Baukje en Fiekes, toch wel fijn dat jullie mannen er niet zo'n punt van maken. Hier is dat altijd een groot issue! Mag eigenlijk niet alleen in het bos lopen, maar de laatste tijd lap ik dat voorzichtig aan mijn laars. Ook heb ik gisteren nog een stukje in het donker gelopen en wonder boven wonder geen comentaar gekregen.

Heb gisteren wel 5,5 km gelopen, ging iets beter dan zondag, maar mijn rusthartslag was 80 toen ik weg ging. Niet heel laag maar toch alweer een stuk minder. Hoop dat het zo langzaam aan wat beter gaat.

Dinsdag de ct scan gehad en dat was een raar gevoel. Die contrast vloeistof dan he, die je krijgt ingespoten. Dat plas je weer uit. Misschien heeft die nu alle bacterien in mijn blaas wel gedood. Dat zou nog wat zijn.
als iemand aanstaande zondag de TTM in Tilburg 10 km wil lopen, ik heb nog een startbewijs, kan ik zo opsturen
Ga je zelf zondag niet lopen max? Hoe komt het, of heb je het startbewijs van iemand anders? Ik heb geen interesse, ik ga op zaterdag al 21km over de zeeuwse stranden draven.

Fiekes je wordt dus al herkent onderweg!

Ja akeling he lauwe die contrast vloeistof. Ik weetniet of jij hetzeflde had hoor maar ik heb het ooit met jodium gehad. En dat voel je dan echt door je lijf stromen als een warmtegolf die zich verplaatst.

Wat betreft hartslag is mijn rusthartslag op zich best laag maar als je mijn rust pols neemt asl ik de duur uit stap om te gaan rennen zit ik ook zo al 30 slagen hoger hoor. (aankleden, schoenen aantrekken en even naar de wc schijnt best wel inspannend te zijn)

Ik heb nog even na de tijd van vorige jaar gekeken van dezelfde halve marathon als die ik zaterdag ga lopen. Die moet in ieder geval toch wel te verbeteren zijn ondanks dat het een zwaar parcours is. (denk ik nu he, vanuit mijn luie stoel)
@ baukje: ik wil geen 10 km doen een week voor de HM, ik doe een 5 km als testrunnetje en dan vind ik het wel mooi geweest. We vertrekken ook zondag naar de UK dus is het allemaal een beetje krap. De 5 km is van de Vlietloop in Voorschoten dus die is dichtbij. Gaan we daarna lekker eten en de auto laden en klaar Denk dat het niet handig is om de 10 km voluit te gaan maar die 5 wil ik wel proberen even te experimenteren met schoenen en belt enzo. succes zaterdag ben benieuwd!

@ Lauwe: wanneer krijg je uitslag?
Een week voor een halve zou ik ook niet gemakkelijk voor een 10km gaan. (alhoewel toppers vaak een 10km voluit een week voor de marathon doen-maar ik ben dan ook geen topper.)

5km ben je in ieder geval snel genoeg van hersteld. Succes in ieder geval en ook alvast voor de halve. Maar mogelijk houd je ons nog op de hoogt vanuit de UK.

Clubgenoot zojuist nog even gemaild of we morgen toch niet vroeger weg moeten rijden want met het mooie weer voor morgen zou het weleens druk kunnen worden op de weg richting zeeland. En als ik ergens een hekel aan heb is het aan haasten voor een wedstrijd. De laatste wedstrijd die ikin zeeland heb gelopen heb ik me al om moeten kleden in de auto en ben ik rennend vanuit de auto, hardlopend mijn nummer opgehaald en gelijk door naar de start en ik kreeg er nog niet de tijd meer om mijn nummer op te spelden. Dat soort taferelen zoek je niet op.
@ baukje: nee en zeeland is echt balen als het druk is! hoe laat beginnen jullie? ik ga in ieder geval flink duimen, het wordt vast super!
12 uur, is de temperartuur al lekker op peil. Beetje onhandige tijd wat eten betreft. Het parcours is in ieder geval geweldig mooi. Ik vind hem een stuk zwaarder maar ook mooier en veel gezelliger dan de halve van Egmond.

Ga nu nog een half dagje werken, dan lekker weekend.
wat een lekker zonnetje! Op mijn laatste vakantiedag ga ik voor een lekkere lange fietstocht. Want ik denk wel dat het handig is om een rustdagje te houden qua hardlopen.
@ fiekes: lekker fietsen! ik wil ook nog fietsen vandaag als die stomme verhuizers nou eens komen met de spullen uit de opslag... ben al vanaf 7 uur wakker (en bezig dus dat scheelt weer). vond het nog knap donker vanmorgen, de dagen worden al echt korter merk ik!
Heerlijk fietsweer. Ik beperk het fietsen echter toch maar tot het van hot naar her fietsen om wat energie te sparen voor morgen. Heb zojuist wedstrijd voorbereiding gedaan. Dat was nu wel lekker zo in het zonnetje maar ik vrees dat ik daar morgen toch net even wat anders tegen aan kijk.

Je merkt inderdaad echt dat de dagen weer korter worden. Bah zie er wel tegenop tegen die donkere periode weer. 's avonds nog een rondje bos gaat niet lang meer lukken.
Ging me na het douchen afdrogen was ik ineens de nagel van mijn grote teen kwijt (diegene die bij de ultra in juni blauw was geworden en los lag). Hij was weer netjes in het nagelbed vastgehecht dus ik dacht dat hij het nog wel zou gaan redden. Maar niet dus. Alleen zitten er nu allemaal harde stukjes in het nagelbed. Vrees dus dat ik er een misvormde nagel voor terug ga krijgen.
@ baukje: gatsie. voelt het wel goed? geen last van? veel plezier morgen!! hoop dat het niet te warm wordt. zal je altijd zien... na al dat natte weer ineens te warm als het niet moet. maar.. geniet ervan!!
Nee het doet absoluut geen pijn. Eigenlijk is het nagelbed min of meer gevoelloos. En ik kan morgen maar maximaal 7 blauwe dan wel losse teennagels krijgen want meer heb ik er momenteel niet.

Ga zo mijn bedje in , ben ik morgen goed uitgerust.

Jij ook succes morgen max (of is die loop zondag pas)
Het is hier in ieder geval windstil (zal aan de kust wel anders zijn) en het ziet er nog niet direct uit dat het echt een tropische dag gaat worden. Dus wie weet heb ik over een goed 4 uur wel bijna de ideaal hardloop omstandigheden. Ben benieuwd wat de dag gaat brengen. Voel wel meer druk dan normaal gesproken bij een wedstrijd. Maar dat probeer ik maar een postive wending te geven.

Zo mijn tas nog checken en sportdrank aan maken. En nog wat tomaatjes wegwerken.
Nu komt het zonnetje toch al aardig door enlijkt het ineens wel een warme dag te worden. De voorspellingen voor vrouwenpolder zijn 24 graden. Toch maar iets drinken meenemen voor onderweg dus.
@ baukje: veel succes! voordeel is wel inderdaad dat er weinig wind lijkt te staan. zet 'm op! ik heb morgen mijn testrunnetje maar gisteren ging mijn loopje echt voor geen meter. raar is dat toch. ik denk overigens wel dat ik ontzettend uit vorm ben geraakt (ongemerkt) omdat ik niet meer met de hond wandel. ongemerkt ga ik dat dus echt merken. voel me alsof ik 10 kilo extra meesjouw. heel vervelend. heb dus wel besloten om vanaf nu weer een periode serieuzer te trainen en beter te eten en te slapen. want voor 'normaal' lopen geeft het allemaal niet, maar als ik nou stiekum toch vooruit wil komen, zal ik er echt iets aan moeten doen. en zo gaat dat dus niet.

ik ga voor je duimen ben benieuwd naar het verslag!
Baukje, succes! Ook ik duim voor je. Heb zelf vanmorgen rond 9 uur zo'n 40 minuten gelopen, maar vond het toen al behoorlijk warm. Af en toe een verfrissend briesje vind ik dan toch wel heel lekker.

Nu heb ik deze week telkens wat minder lang gelopen, maar wel sneller. Woensdag en vandaag kwam ik uit op 5.34 min/km. Wel weer een paar keer een sanitaire stop moeten maken en dus een paar minuten adempauze. Of ik het ook volhoud, wanneer ik aan één stuk door loop, dat is dus nog maar de vraag! Mijn hartslag loopt wel behoorlijk op, vandaag tot 185, maar ik heb me laten vertellen dat je daar als beginner nog niet veel acht op hoeft te slaan. Natuurlijk is het wel een goede indicator om te zien of je lichaam aan het lopen went. Wanneer ik b.v. op zaterdag normaal gesproken wat langer en rustiger loop, blijft mijn hartslag lang (zeker het eerste uur) rond de 160. Dat houd ik voor mezelf dan wel een beetje bij, hoe lang mijn hartslag wat lager blijft en wanneer deze gaat stijgen.
Was behoorlijk afzien vandaag. Het werd ook geen 25 graden maar 30 graden en geen zuchtje wind. Nu ben ik niet zo'n fan van wind en al helemaal geen tegenwind maar vandaag was ik met elke vorm van wind blij geweest uit welke richting dan ook.

Behalve de temperatuur was het strand zwaar. De wandelaars waren een uur eerder vertrokken en daar moest je dus maar tussendoor zien te laveren. Maar za hadden natuurlijk wel het beste strookje srand in beslag genomen. Dus je moest met minder genoegen nemen. Maar vier drankposten met enkel water, geen sportdrank geen sponzen. En dat was met deze temperaturen geen overbodige luxe geweest.

Toch was de loop weer even schitterend als vorig jaar, was de sfeer prima. Vond ik aan het strand een loopmaatje waar ik me de hele wedstrijd aan heb opgetrokken zonder een woord uit te wisselen maar dat hebben we bij de finish goed gemaakt. Eerst had ik hem alleen in het zicht, vervolgens kwam ik steeds dichterbij en kon ik op het strand aanhaken. Zo bij de 12km moest ik hem laten gaan. Hij rende de drankpost voorbij en dat leek mij geen verstandig besluit. Had hem echter nog steeds in de picture en kon wederom op hem inlopen. Om hem de laatste km's toch nog voorbij te gaan. Toen was ik voor hem een inspiratie bron om niet verder in te kakken bleek achteraf.

Heb de laatste km's nog wel veel mensen in kunnen halen. Ondanks dat mijn versnelling niet spectaculair was. Maar ondanks de veel hogere temperaturen toch 2 mnuten sneller dan vorig jaar. En derde overall. Viel dubbel in de prijzen. 3de bij de dames en tweede in mijn catagorie.

Ben op zich dik tevreden. Had me alleen vandaag graag getest op snelheid. En heb me vandaag vooral getest op verstandig lopen bij eigenlijk te hoge temperaturen. Dat ik temperaturen van 30 graden wel kan handelen dat wist ik eigenlijk wel. Ook al kwam ik heel vermoeid over de finish. Na 10 min. ben ik al een aantal km's gaan uitlopen en dat ging prima. Wel grappig want ik had mijn nummer nog op en mensen riepen allemaal dat ik de verkeerde kant op liep.

Huba ook al is de sanitaire stop geen bewuste keuze, je maakt er op deze manier een prima interval training van. En als jij in interval een bepaald tempo kunt lopen, kun je dat na voldoende training ook aaneengesloten lopen.

En inderdaad als beginnend loper moet je je niet blindstaren op je hartslag. Het kan een heel goed hulpmiddel zijn. Maar je kunt niet verwachten de eerste jaren netjes binnen de zones een beetje tempo te kunnen maken.

Wat hartslag betreft zat ik vandaag heel hoog. Tijdens wedstrijden wil ik helemaal niet weten wat mijn hartslag doet. Maar om achteraf terug te kijken had ik hem toch omgedaan. Op het strand viel mijn oog er echter op toen ik mijn km tijd checkte. En toen schrok ik echt. Maar ja ik denk dat je bij deze temperaturen als je inderdaad een beetje tempo probeert te maken zo 10 slagen bij kunt tellen.
@ baukje: blij dat je weer heelhuids binnen bent. en het is dus prima gegaan zo te lezen. knap hoor! ik vind het echt onwijs wat je allemaal presteert. maar wat ik doe is voor mij ook al heel wat, dus ik moet ook niet mopperen. wat er morgen voor mij uitkomt, moet ik nog maar zien. heb erge last van dat rug gebeuren (na de valpartij is dat ineens drie weken geleden gaan opspelen)..... tijdens lopen lijkt dat nog steeds wel mee te vallen dus ik moet maar zien. massage apparaat gaat in ieder geval mee naar de UK

ik schiet verder niet op met inpakken. we waren vanmiddag bij de pups.... foto's gemaakt en die allemaal uitgezocht en al op de site geplaatst.... nú kan ik nog even verder maar ik wil uiterlijk om 11 uur in bed liggen (en gelijk slapen eigenlijk)

slaap lekker baukje, dat zal vast lukken na die prestatie!!
Baukje, wat een knappe prestatie weer van je. Bij die temperatuur en dan op een zwaar parcours, ik kan er alleen maar bewondering voor hebben. Ik heb wel het idee dat jij een ijzeren wilskracht hebt en het woord opgeven niet kent.

Bij 30 graden of meer heb ik het gevoel dat ik niet voldoende zuurstof binnenkrijg. Ik heb nog niet veel van die dagen meegemaakt (het is de eerste zomer dat ik buiten loop en heel veel superwarme dagen waren er in die tijd niet), maar ik loop toch echt nog liever in de regen.

Vandaag heb ik een rustdag, morgenmiddag na het werk ga ik dan weer lopen. Met mijn heup leek het maandag beter te gaan, woensdag had ik wat meer last en gisterochtend voelde ik er eigenlijk nauwelijks iets van. Het is dus een beetje op en af. Nu heb ik tussen gisterochtend en morgenmiddag weer 2,5 dag rust, eens kijken of het dan nog verder verbetert.

Ik ben trouwens 43. Van Baukje heb ik gelezen dat ze ook wat later is begonnen met hardlopen. Maar de overige medeforummers hier, zijn jullie al van jongsaf aan aan het lopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven