Geld & Recht alle pijlers

wat gebeurd er met huis als partner overlijdt

05-09-2011 18:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben een vrij duur koophuis op mans salaris gekocht. Wat gebeurd er eigenlijk met het huis als hij bijv een ongeluk krijgt? Van mijn salaris kan ik de hypotheek niet betalen. Zijn er regelingen zodat ik hier dan niet weg hoef of kan ik me daar tegen verzekeren?
Hebben jullie geen levensverzekering afgesloten bij de koop? Zo niet, heel snel doen!
Wat Avedon zegt.
Wat Avedon zegt dus.

Of er i.c.m.die hypotheek een overlijdensverzekering op zijn naam (bijv. 50%) is afgesloten.
Als jullie niets hebben geregeld en jij kan het niet betalen zal je er inderdaad uit moeten. Maar ik snap niet dat je dit niet uitzoekt en regelt op het moment dat je zo'n huis koopt! Daar sluit je toch gelijk de nodige verzekeringen voor af?
O, en een testament, natuurlijk. Of zijn jullie getrouwd?
Als er helemaal niks is geregeld omdat jij bijvoorbeeld later in beeld bent gekomen, kun jij er sowieso niet blijven wonen, alles gaat dan naar de erfgenamen (ouders bijvoorbeeld) Die moeten dan de woning verkopen om de schuld af te betalen.

Dus: Eerst eens achterhalen wat er allemaal geregeld is.
De meeste banken dwingen bij afgifte hypotheek meestal ook nog een financiele zekerheid af voor dat soort gevallen. Levensverzekering verpanden bijvoorbeeld.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En als jullie het huis wel 'samen' hebben gekocht, als jij dus al in beeld was ten tijde van de aankoop, vind ik het zeer opmerkelijk dat je niets weet van regelingen omtrent overlijden etc.
Wat Avedon zegt: levensverzekering en testament.
Altijd zo bijzonder dit...enorme verantwoordelijkheden, je hebt het over je man. Jullie zijn getrouwd? Wonen samen iniedergeval, duur koophuis, maar geen idee hebben van de getroffen regelingen in geval van overlijden....

Hoe naief kun je zijn?? Zorg eens wat beter voor jezelf!

Staat het huis ook volledig op zijn naam, of ook op jouw naam?
@TheEmpress

Als zij getrouwd zijn, dat is zij de wettige erfgenaam als er geen kinderen in het spel zijn en er verder niets geregeld is.
quote:nummerzoveel schreef op 05 september 2011 @ 18:46:

@TheEmpress

Als zij getrouwd zijn, dat is zij de wettige erfgenaam als er geen kinderen in het spel zijn en er verder niets geregeld is.Het is niet helemaal duidelijk of zij getrouwd zijn.
Nou, ze spreekt over 'man' en formeel ben je alleen iemands man als je getrouwd bent.
Ligt er ook aan hoe het bij de werkgever van je man is geregeld. Als mijn vriend onverhoopt komt te overlijden, krijg ik doorbetaling van zijn salaris van zijn werkgever (nou ja, de verzekering dan). Andersom niet, want bij mijn werkgever geldt het alleen als je getrouwd bent.
Ze heeft het ook over partner, en hypotheek op man`s salaris...kun je op 2 manieren intepreteren. Maar ik vermoed inderdaad ook dat ze getrouwd zijn.

Maakt verder niet uit, ik vind het bizar dat je als echtgenote/partner niet exact op de hoogte bent van dit soort zaken en het hier op een forum komt vragen.
Ik heb TO even geloept en krijg dan toch een heel ander beeld van de situatie .....
Heeft ie inmiddels werk dan, Salamander?
quote:Joyce48 schreef op 05 september 2011 @ 18:59:

Ik heb TO even geloept en krijg dan toch een heel ander beeld van de situatie .....Van ww en huurhuis nu ineens naar koophuis binnen 3 maand? Apart.
Oh hemeltje, Salamander heeft toch geen moordneigingen om zo te kunnen voorkomen dat ze haar huis wordt uitgezet?

OT: idd, levensverzekering. Als bij ons man overlijdt, dan komt er geld vrij om ruim de helft van de hypotheek af te kunnen lossen en ik nog maar de helft zelf hoef te dokken.
Haha, zo hebben wij inderdaad een tijdje lopen grappen hoe we elkaar van kant konden maken zodat de hypotheek afgelost zou worden. (verder vinden we mekaar heel lief hoor *grijns*)
Zou ik zo brutaal mogen zijn om hier mijn eigen vraag te stellen?

Mijn man en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) hebben afgelopen december een appartement gekocht op mijn mans salaris.

Ik zat destijds in de ziektewet en de hypotheekverstrekker wilde een medische keuring welke ik niet heb gedaan ivm tijd (per 1 jan verscherpte regels, koop is 15 dec gebeurd, meer tijd was er dus niet).

Mijn man heeft een risico overlijdesnverzekering afgesloten bij de hypotheek.

De hypotheekadviseur heeft ons aangeraden om voor mij ook een risico overlijdens verzekering af te sluiten en ik wil dit ook want je weet maar nooit.

Maar nu vrag ik me af, kan ik beter een risico overlijdens of een levensverzekering afsluiten? De levensverzekering is voor altijd, de risico overlijdens alleen voor de loop van de hypotheek.

Gewoon even een vraagje nu ik dit topic zie. Ik denk er al een tijdje over na en binnenkort gaan we dingen regelen Bedankt voor het advies alvast!
Hoe bestaat het dat je niet weet dat zoiets bij aankoop van een huis geregeld moet worden. Maar goed, gezien je vorige topic hoeft het ook niet al te erg verbazen dat de zaken nauwelijks voor elkaar zijn.

Naast een overlijdensrisicoverzekering zouden jullie ook een goede ongevallenverzekering moeten afsluiten, waarin is opgenomen dat bij arbeidsongeschiktheid de verzekering een bedrag uitkeert waarmee jullie de hypotheek kunnen afbetalen.

Vertel me alsjeblieft dat jullie geen idiote plannen zitten te maken om dat huis zonder werk alsnog te houden.
@rower: Bij het overlijden van jouw vriend krijg je waarschijnlijk niet de doorbetaling van zijn salaris maar een uitkering van het pensioen, dit heet het nabestaandenpensioen en de hoogte van de maandelijkse uitkering is maar een fractie van zijn huidige salaris. Als het goed is krijgt jouw vriend ieder jaar een overzicht van zijn pensioenfonds waar op staat hoeveel jij jaarlijks krijgt bij zijn overlijden.

Dit moet je maar eens nakijken anders ben ik bang dat je bij zijn eventuele overlijden nog voor een vervelende situatie komt te staan als je rekent op de doorbetaling van zijn salaris.

A@Salamander101: je moet een levensverzekering afsluiten zodat deze bij overlijden een deel van de hypotheek betaalt. heb je deze niet dan zul je het huis moeten verkopen omdat je anderds de hypotheek niet meer kan betalen.
quote:germanwings schreef op 05 september 2011 @ 19:08:

[...]

Van ww en huurhuis nu ineens naar koophuis binnen 3 maand? Apart.Het was toch een koophuis wat ze gehuurd hebben met optie op koop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven