Geld & Recht alle pijlers

wat gebeurd er met huis als partner overlijdt

05-09-2011 18:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
we hebben een vrij duur koophuis op mans salaris gekocht. Wat gebeurd er eigenlijk met het huis als hij bijv een ongeluk krijgt? Van mijn salaris kan ik de hypotheek niet betalen. Zijn er regelingen zodat ik hier dan niet weg hoef of kan ik me daar tegen verzekeren?
Niemand advies voor mij?
quote:germanwings schreef op 05 september 2011 @ 19:08:

[...]

Van ww en huurhuis nu ineens naar koophuis binnen 3 maand? Apart.

Wat een wantrouwen hier met dat geloep.

Wie zegt dat ze dat huis niet al voor het ontslag van haar man (3 mnd geleden) hebben gekocht en dat ze zich nu ineens afvraagt wat er zou gebeuren als hij er ineens niet meer is?
Chocolover, wij hebben voor beiden een risico-overlijdensverzekering gedaan, loopt 30 jaar en daarna zien we wel verder.
Salamander, het verbaasd me dat jullie hypotheekverstrekker dit niet met jullie heeft besproken!

Wat jullie nodig hebben is een overlijdens risico verzekering.
quote:chocolover schreef op 05 september 2011 @ 19:13:

Zou ik zo brutaal mogen zijn om hier mijn eigen vraag te stellen?

Mijn man en ik (getrouwd in gemeenschap van goederen) hebben afgelopen december een appartement gekocht op mijn mans salaris.

Ik zat destijds in de ziektewet en de hypotheekverstrekker wilde een medische keuring welke ik niet heb gedaan ivm tijd (per 1 jan verscherpte regels, koop is 15 dec gebeurd, meer tijd was er dus niet).

Mijn man heeft een risico overlijdesnverzekering afgesloten bij de hypotheek.

De hypotheekadviseur heeft ons aangeraden om voor mij ook een risico overlijdens verzekering af te sluiten en ik wil dit ook want je weet maar nooit.

Maar nu vrag ik me af, kan ik beter een risico overlijdens of een levensverzekering afsluiten? De levensverzekering is voor altijd, de risico overlijdens alleen voor de loop van de hypotheek.

Gewoon even een vraagje nu ik dit topic zie. Ik denk er al een tijdje over na en binnenkort gaan we dingen regelen Bedankt voor het advies alvast!Misschien kun je beter een levensverzekering afsluiten? Als je nu eerst een overlijdensrisicoverzekering sluit voor de looptijd van de hypotheek, dan ben je een stuk ouder als die verzekering afloopt. En levensverzekeringen zijn toch vaak duurder als je die op oudere leeftijd afsluit?
Het lijkt mij zo zonde om 30 jaar te betalen voor iets dat daarna afloopt. Nu kun je dit soort dingen wel omzetten als we een ander huis kopen maar dan lijkt een levensverzekering mij logischer. Of is dat heel stom gedacht?
Dat is dus normaal Yette maar omdat ik 'uit de koop ben gegooid' heb ik die niet. Vandaar mijn gedachtes hierover. Ik kan net zo goed een levensverzekering afsluiten.
quote:yette schreef op 05 september 2011 @ 19:31:

Wat een wantrouwen hier met dat geloep. Wie zegt dat ze dat huis niet al voor het ontslag van haar man (3 mnd geleden) hebben gekocht en dat ze zich nu ineens afvraagt wat er zou gebeuren als hij er ineens niet meer is?

Tja, bij posts waar ik een rare smaak van in mijn mond krijg loep ik wel eens ....

En neen, toen haar man in de WW kwam woonde ze in een (duur) huurhuis in de vrije sector, dus had ze geen recht op huurtoeslag.
Jackie; mijn vriend heeft een overlijdensrisicoverzekering via zijn werkgever. Bij mijn werkgever kan ik vrijblijven ook zo'n verzekering afsluiten. Maar voor ons heeft dat geen nut; het geldt bij deze verzekeraar nl. alleen als je een samenlevingscontract hebt of getrouwd bent.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook 'n leek ben in dat soort zaken hoor.
@chocolover, een overlijdensrisicoverzekering is een levensverzekering op basis van overlijden maar waarschijnlijk bedoel jij wat anders ?

Als je het alleen het risico van jou overlijden wilt verzekeren(en dus geen extra vermogen opbouwen wat over een bepaald aantal jaar uitkeerd). Kan je gewoon een losse risicoverzekering sluiten. Deze kan je sluiten voor zolang jij wilt (meestal ligt de maximale eindleeftijd rond de 75 jaar). Wanneer je deze nu voor bijv 30 jaar afsluit blijft de premie gelijk voor de gehele looptijd. Kom jij in die 30 jaar te overlijden dan keert de verzekering het verzekerde bedrag uit, leef jij nog na die 30 jaar dan stopt de verzekering gewoon.

De premie voor alleen overlijdensrisicodekking ligt aanzienlijk lager dan bij een gemengde verzekering(waar je ook een vermogen in opbouwt). Waarschijnlijk is er bij de hypotheek al een gemengde verzekering of een bankspaarrekening geopend en is extra vermogen opbouw dus niet noodzakelijk.

@rower, heb je het niet gewoon over een nabestaandepensioen?

@salamander, bel je hypotheekadviseur even, ik kan me niet voorstellen dat er niets geregeld is als jij al in beeld was toen de hypotheek is afgesloten.
Ik heb een overlijdensrisico verzekering en als ik kom te overlijden erven mijn ouders (momenteel de eerste erfgenamen) mijn huis. Dan komt de verzekering vrij met de waarde van de helft van mij aankoop bedrag. (kromme zin maar hoop dat het duidelijk is, heb zojuist genoten van 2 heerlijke wijntjes en merk dat de logica niet helemaal je van het is haha).
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
@rower

Als je samen een huis hebt gekocht, dan is het erg onverstandig om geen samenlevingscontract te sluiten. Mocht 1 van de 2 overlijden, dan gaat het deel van het huis dat in eigendom was van de overledene automatisch naar diens wettige erfgenamen. En dat ben jij dus niet, als er niets geregeld is. Dat betekent dan dus dat je sowieso je huis uit moet!
Als je het andere topic van TO leest, vind ik het hele verhaal maar raar. Net zoals het lijkt iig uit de shit, en nu een duur koophuis? En NIEMAND zou hen hebben gewezen op een verzekering voor bij overlijden?

Ik geloof er allemaal niks van.
Aanvulling op post Nummerzoveel: dat probleem wordt ook door een testament opgelost.
Even nog een vraag; als je kinderen hebt (minderjarig) erven zij dan het geld? En als moeder van die kinderen; valt dat geld dan onder jouw beheer?
Poep, wie heeft jou gescheten?
@Suze2hier

Maar, volgens mij is het fiscaal heel ongunstig om te erven als er geen formele relatie is vastgelegd. Toch?
@Louise1

Kinderen hebben altijd recht op hun kindsdeel en afhankelijk van de omstandigheden kan het meer zijn. Als er een 'officiele' partner is, dan zal die in de meeste gevallen ook erven. Als vruchtgebruik is vastgelegd, of als er sprake is van gehuwden zonder testament, dan heeft de achterblijvende partner in principe recht op het gebruik van alle bezittingen totdat deze overlijdt. De kinderen hebben dan dus wel aanspraak op een erfenis, maar zij kunnen daar niet aankomen.

Als de minderjarige kinderen enig erfgenaam zijn, dan is de erfenis automatisch voor hen. Degene die overleden is, kan echter het beheer over die erfenis bij een ander hebben neergelegd, bijv totdat de kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Is dat niet het geval, dan is het idd veelal de ouder van de kinderen die het beheer zal voeren totdat de kinderen meerderjarig zijn.
@Louise1

PS Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen me te herinneren dat een beheerder van een erfenis voor minderjarige kinderen daarvoor onder toezicht van een rechtbank wordt gesteld.
quote:nummerzoveel schreef op 09 september 2011 @ 18:17:

@Louise1

Kinderen hebben altijd recht op hun kindsdeel en afhankelijk van de omstandigheden kan het meer zijn. Als er een 'officiele' partner is, dan zal die in de meeste gevallen ook erven. Als vruchtgebruik is vastgelegd, of als er sprake is van gehuwden zonder testament, dan heeft de achterblijvende partner in principe recht op het gebruik van alle bezittingen totdat deze overlijdt. De kinderen hebben dan dus wel aanspraak op een erfenis, maar zij kunnen daar niet aankomen.

Als de minderjarige kinderen enig erfgenaam zijn, dan is de erfenis automatisch voor hen. Degene die overleden is, kan echter het beheer over die erfenis bij een ander hebben neergelegd, bijv totdat de kinderen een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Is dat niet het geval, dan is het idd veelal de ouder van de kinderen die het beheer zal voeren totdat de kinderen meerderjarig zijn.

Let op: alleen in een 'normaal' geval heb je recht op een kindsdeel. Wanneer je door testament onterfd bent of door testament toebedeeld bent met een kleine portie kan dat lager zijn dan een kindsdeel.

Dan levert soms het inroepen van de legitieme portie nog wat op: dat is dan een half kindsdeel.

(even op zn jipenjannekes)
Wanneer je getrouwd bent erft alleen de langstlevende al zijn er 10 kinderen in het spel. Deze wet is niet zo lang geleden veranderd omdat ouders nogal eens in de problemen kwamen met hebberige kinderen.
quote:truusperenat schreef op 09 september 2011 @ 19:26:

Wanneer je getrouwd bent erft alleen de langstlevende al zijn er 10 kinderen in het spel. Deze wet is niet zo lang geleden veranderd omdat ouders nogal eens in de problemen kwamen met hebberige kinderen.Truus, dit is onjuiste informatie. De regels voor wie wat erft zijn gewoon hetzelfde gebleven, alleen blijft het vruchtgebruik blijft bij de langstlevende partner. De kinderen erven dan wel gewoon het eigendom van de erfenis. Dit is zo sinds 2009.
2003 misschien?
Dank voor de correctie, 2day, ik verwarde idd de term 'kindsdeel' met 'legitieme portie'. En de correctie van Gember op Truus is ook juist.
Bedankt voor de info. Wordt tijd dat vriend en ik wat gaan regelen wat dat betreft.
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven