11 september 2001

08-09-2011 00:09 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben een docuy aan het kijken over 11 september 2001.

waar was jij?

ik ben nieuwsgierig. ik weet nog waar ik was. ik was bij een vriendin met mijn ex. we werden gebeld, een uitzending op CNN, een vliegtuig in een gebouw in new york. we keken en zagen het tweede vliegtuig ook in het andere gebouw vliegen.

ik was in shock, dit betekende oorlog. wat een drama! ik leefde erg mee met de amerikanen, ook erg gehuild, wie doet zoiets??? ik vertelde net aan mijn vriend: die dag veranderde mijn leven. heel heftig misschien, maar voor die dag was ik niet bezig met de wereld. ik was nog jong: 22 jaar. ik had geen idee. toen ik die avond mensen zag dansen omdat dit gebeurd was, was ik in shock. ik kon me er niets bij voorstellen, wie waren deze idioten?? geen zicht had ik op wereldproblematiek, de rol van het westen, de rol van amerika, ik was zo clueless.

dus nogmaals: waar was jij en heeft het jouw wereld veranderd??
quote:zwitsal_nijntje schreef op 08 september 2011 @ 01:09:

het geeft voor mij gewoon een raar gevoel dat ik niks krijg onthouden van de wereld, qua die vlakken, omdat het me weinig interesseert. En dan wil je ook mee praten en dingen weten en je voelt je dan zo raar dat je eerst weer uitgebreid moet googlen wat het ook al weer was.Is het voor jou dan niet interessant om eens wat documentaires of oude journaals te bekijken? Omdat je het als een gemis ervaart. Er zijn ook hele mooie boeken met de belangrijkste gebeurtenissen van een decennium bijvoorbeeld.
oke toch fijn zulke reacties. hmm dan is dat mijn sterke kant ook, toen ik vrienden kreeg op middelbare school, 2004 heb ik veel mee gemaakt. en weet vrijwel elke speciale datum, tijdstip , naam, bijnaam van de persoon.

ondanks dat alles verwatert is geeft dit toch een fijn gevoel mee.
die kijk ik ook vaak samen met mn vriend maar om de een of andere reden blijft dat niet hangen.ja gek genoeg mis ik het wel dat ik weinig weet. reportages, opsporing verzocht programmas onthoud ik, plaatjes van schoolboeken op basisschool ook maar de informatie niet.

weet jij toevallig nog docu's?

net als tijdterug, wie werd er toen ook al weer opgehangen? oorlogsmisdadiger? ik heb het continue gevolgd maar weet het daarna niet meer.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 08 september 2011 @ 01:15:

oke toch fijn zulke reacties. hmm dan is dat mijn sterke kant ook, toen ik vrienden kreeg op middelbare school, 2004 heb ik veel mee gemaakt. en weet vrijwel elke speciale datum, tijdstip , naam, bijnaam van de persoon.

ondanks dat alles verwatert is geeft dit toch een fijn gevoel mee.Ook zoiets, ik kan absoluut geen data onthouden. Als je tegen mij zou zeggen dat "9/11" in 2002 of 3 gebeurd was, had ik het ook voor waarheid aangenomen. (als het nu niet in het nieuws zou zijn natuurlijk)
quote:zwitsal_nijntje schreef op 08 september 2011 @ 01:18:

weet jij toevallig nog docu's?

Kijk eens op deze website. Staan een aantal mooie documentaires op, gesorteerd op onderwerp.

Saddam Hoessein is opgehangen, Osama bin Laden is neergeschoten.
oke batworm. Maar voor mijn gevoel voel ik me een beetje dom dat ik groot nieuws gewoon vergeet. maar dit stelt me gerust, bedankt!

vriend zei dat dit aankomende zondag ook op tv komt op sbs6, ga ik t volgen hopen dat ik het dan wel onthoud. Moet, vind ik want de reportage uitzending3en onthoud ik wel maar misschien ligthet er aan hoe het besproken word
Ik vind je niet dom overkomen hoor. Sommige mensen hebben nu eenmaal een geheugen als een zeef. Ik vind het juist knap dat je er zo wel interesse voor toont. Zat mensen die het allemaal een ver-van-hun-bed-show vinden.
dankje helene, dat eerste wist ik nog en kan ik me filmpjesnog van herinneren, maar beiden oorlogsmisdadigers? meer weet ik niet meer. Ga de link morgen op de computer bekijken. en zondag hier over.kan ik mee praten e weet ik er even wat van

hoe bedoel je ver van een bed zeef? ach ik denk maar zo sommige geschiedenis onthoud ik gewoon moeilijk, en iedereen heeft wel iets waar die minder goed in is
Ik weet nog precies waar ik was. Had late dienst op mijn toenmalige werk en moest 'n paar etages met de trap omhoog. Toen ik de laatste trap op wilde gaan, kwamen mijn collega's net naar beneden gestormd. Ze waren op weg naar een vergaderzaal waar 'n grote tv stond. De sfeer was een beetje lacherig. Sensatie!

"Wat is er?"

"New York! Er is een sportvliegtuigje tegen 't WTC gevlogen!"

Ik liep met de stroom mee. Ook andere afdelingen liepen leeg. We stonden tegen elkaar aan in de vergaderzaal en zagen wat er aan de hand was. Weg lacherige sfeer. Het werd stil, heel stil. 'n Nietsvermoedende collega kwam na 'n uurtje binnen.

"He?! Is dat het WTC? Daar werkt mijn oom!" (die bleek later overleden).

Tot middernacht heb ik tv zitten kijken. Van werken kwam die avond niets. Ik was teamleader op 'n helpdesk en waar de telefoon normaal gesproken non-stop roodgloeiend stond, werd er nu de hele avond maar 2 keer gebeld.

Precies een jaar eerder had ik op het dakterras van het WTC gestaan.

Waar ik was "toen met Pim Fortuyn" weet ik ook nog: in de auto, samen met mijn lief. We kwamen net bij vrienden vandaan. Waren allebei zo geschokt dat we de auto op de vluchtstrook hebben gezet. Ik was het in vrijwel niets met Fortuyn eens, maar heb zitten janken.

Theo van Gogh weet ik ook nog heel goed. 'n Familielid was met hem bevriend. Ik had het nieuws net gehoord en stomtoevallig belde zij mij over iets totaal anders: zij wist het nog niet, ik moest het nieuws vertellen.
Die dagen/weken/maanden daarna waren de meest belangrijke van mijn leven & zetten "mijn" "leven" definitief op rampkoers.

Niet heel letterlijk door de aanslagen; wel door mijn situatie & hoe de omgeving mij zag..

Wat 'n kut periode was dat -achteraf bezien- ik zit nu nogsteeds in de nasleep; ik wil geen nasleep meer.

I'm done, finished, ended, klaar, et cetera..

Mijn hypomanie leek ingezert te zijn door die aanslagen; zei het dat ik niet wist wat, waarom & hoe het kwam wat me overkwam.

Stomme ***pillen.

Ik walg van de periode 89~02
quote:zwitsal_nijntje schreef op 08 september 2011 @ 01:30:

hoe bedoel je ver van een bed zeef? ach ik denk maar zo sommige geschiedenis onthoud ik gewoon moeilijk, en iedereen heeft wel iets waar die minder goed in is

Ik bedoel daarmee dat er mensen zijn die alleen interesse hebben voor dingen die ze van nabij of in hun omgeving meemaken.

Het is toch ook geen ramp? Geschiedenis an sich vond ik ook altijd heel saai, jaartallen en droge feiten onthouden. Pas sinds ik volwassen ben, heb ik wel interesse ervoor. Maar dan in de verhalen erachter. Ik heb een tijdlang boeken verslonden over de tweede wereldoorlog. Ik vond het zo interessant om te lezen. Mijn grootouders kon ik het immers niet meer vragen, die waren al overleden.
ah zo, oke. nee niet perse hoor! ja ik heb er nu dus ook interesse voor.

boeken ben ik niet zo van, maar je hebt dus aardig wat boeken gelezen.

* houd haar mond*

heb weer een rare vraagstelling waar ik geen antwoord op kan bedenken, maar wil niet zoals cynthiaoo worden
@helene31:

Wel eensch gedacht aan pillen, mindere concentratie, of gewoon aan ziekte correlerende geheugenproblemen?

Ik onthoud tegenwoordig niet eens wat ik 5 minuten geleden deed/aan info ontving.

Tot 2000 onthield ik de hoeveelheden van gebruikte ingrediënten van 'n maaltijd van 9 maanden eerder bwvs nog..
quote:rouke2 schreef op 08 september 2011 @ 01:44:

@helene31:

Wel eensch gedacht aan pillen, mindere concentratie, of gewoon aan ziekte correlerende geheugenproblemen?

Ik onthoud tegenwoordig niet eens wat ik 5 minuten geleden deed/aan info ontving.

Tot 2000 onthield ik de hoeveelheden van gebruikte ingrediënten van 'n maaltijd van 9 maanden eerder bwvs nog..Huh? Heb ik iets verkeerds gezegd?
helene31 in "11 september 2001"

nee, sorry; ik ben in 'n boze, en depressieve bui...

Is nu weer sterk afgenomen, ben gelijk 'n stuk gemoedelijker..

Sorry..

laat zowel mijn stress over mijn eigen rotleven als mindere inzichten snel m'n humeur beïnvloeden.

Of beter gesteld: andersom dus..

Zo snel wissel ik dus van stemming & zóóóó slecht is mijn geheugen..
anoniem_121816 wijzigde dit bericht op 12-09-2011 07:32
Reden: leren spellen i.d.i.o.o.t!
% gewijzigd
lieve rouke sterkte, ik zal zo het linkje lezen.
Ik bedoelde niet mensen met een slecht geheugen weg te zetten als ongeinteresseerd.

Ik vond het juist mooi dat Zwitsalnijntje er interesse voor heeft itt mensen die het geen bal kan schelen.
Ik was 12 en kwam net thuis van school toen ik het op de tv zag, wat ik me nog kan herinneren is angst voor een uitbrekende oorlog

mijn geheugen is overigens der mate onderhevig aan gemoedsschommelingen zo af-en-toe dat mijn interpretatie bij het lezen van iets 2 of meerdere malen kan wisselen.

Geeft ook aan hoe goed drugs c.q hulpverleners voor je zijn. (nee, geen taalfout; doelbewust zo'n "vreemde" overgang.)

Laat staan dat ik artikelen/lange reacties nog volledig onthoud.

Ik zanik/k***r niet voor niets tegen m'n "hulp"verleners dat ik aan actieve euthanasie wil; mijn leven has ended in '88..

Dementeren enzeau

@zwitsal_nijntje in "11 september 2001"

thanx voor het begrip.
anoniem_121816 wijzigde dit bericht op 08-09-2011 02:01
Reden: zie aan het aantal wijzigingen hoe leuk/goed ik mijn eigen reacties vind.
% gewijzigd
Rouke, vervelend voor je. Niet naar bedoeld hoor, maar dan zul je toch best vaak botsen met mensen. Zowel hier als in het echte leven.

yep; leuk hè?

zowel geheugen, angst, achterdocht als stemmingswisselingen (van mijn kant), maar ook gemakszucht/egocentrisch gedrag uir de omgeving zijn hier debet aan.

excuses voor off-topic overigens; loop al 'n hele avond boosheid & woede te stapelen. (onmacht, boosheid & vooral: gebrek aan 'n "eigen" "leven".)
anoniem_121816 wijzigde dit bericht op 08-09-2011 02:06
Reden: zeur d'r gerust over (mijn off-topic geneuzel); weet wel wat ik er voor heb moeten doorstaan; niemand doorloopt zoiets glansrijk.
% gewijzigd
Ik zat in de auto om mijn zoon van kinderdagverblijf te halen en hoorde op de radio dat er een vliegtuig in een gebouw was gevlogen. Ik wist niet of het een grap of echt was, op het dagverblijf wist ook niemand het. Toen ik thuis kwam meteen tv aan gezet..en toen werd het duidelijk.

Toen ik van Pim Fortyn hoorde zat ik ook in de auto, dit heeft toen op mij ook een grote indruk achter gelaten.
mijn zoon was de dag ervoor 3 geworden en wij stonden samen bij de shoarmaboer. Vroeg nog aan de shoarma meneer wat voor film het was.... Nee mevrouw dit gebeurt nu..kippenvel.

Ik herinner me ook vrij weinig van vroeger, speelde altjd buiten en keek amper tv. Als ze eens een docu over bepaalde gebeurtenissen uitzenden weet ik vaag waar het over ging, maar jaartallen onthou ik toch nooit....(en voel me echt niet dom )
Ik studeerde nog, aan een kleine hogeschool en vlak voor ik naar de bus wou gaan werd er een tv de kantine in gereden. Even blijven staan en inderdaad dat tweede vliegtuig in het WTC zien vliegen. Het was inderdaad doodstil, iedereen was in shock.

Naar huis gegaan en het mijn moeder verteld en ook de hele avond tot laat naar de tv gekeken. Heeft veel indruk gemaakt.

Golfoorlog was in groep 7, ook uitgebreid over gehad in de klas. Verder kan ik me uit mijn jonge jaren ook nog goed de val van de Berlijnse muur herinneren en de Bijlmerramp.

Bij Fortuyn was ik aan het werk in een vulploeg bij de winkel waar ik werkte en zijn we naar de radio gaan luisteren.
Ik was aan het werk. Werkte toen bij een Amerikaanse organisatie met vestigingen in New York. Heb destijss een protocol op moeten stellen voor Anthrax. Collega's van Amerikaanse vestigingen hebben veel familieleden verloren. Voor de 2 minuten stilte hebben wij vanuit Amerika ook een protocol gekregen. We moesten gedurende die stilte een presentatie laten zien. Daar werd je vanzelf stil van. Ik zal het beeld van die springende mensen op mijn beeldscherm niet snel vergeten. Impact was bij ons enorm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven