Corsica topic

13-05-2011 10:55 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
hej

Ik heb al best vaak Corsica voorbij zien komen oa in mooiste eiland topic

Ik ben zelf vorige zomer voor het eerst geweest en helemaal fan! Deze zomer ga ik weer ruim 2 weken begin juli!

Dus deel hier je tips, leuke dorpjes, restaurantjes, campings etc

Ik vond zelf Bonifacio heel mooi
Geen tips, want ik ga zelf deze zomer voor het eerst. We gaan een week bij Calvi en een week in het zuiden, in zo'n houten hutje op campings. Heb er veel zin in en hoop dus ook op tips hier.
Vorig jaar naar Corsica geweest en vond het helemaal geweldig, een week maar was te kort, gestart in Ajaccio, auto gehuurd en toen naar Bonifacio gereden. Vind het een geweldig eiland en volgende keer ga ik richting noorden.

Sassafras, veel plezier, weet zeker dat je het naar je zin zal hebben.
vorig jaar ook geweest. Wat een fantastisch eiland. Vond het noorden stukken mooier dan het zuiden. Wij zijn met eigen auto gegaan.
Wij zijn twee keer drie weken geweest en hopen dit jaar weer te gaan. Zelf houden we van wandelen en Moppekind is nu groot genoeg hiervoor. Heerlijk, prachtig eiland.
Corsica is prachtig, ik hoop er ook ooit nog eens heen te gaan.

Mijn ex kwam van Corsica en heeft me alle mooie plekken laten zien..
Ik ben al een keer of 6 op Corsica geweest en vertrek volgende week weer voor 10 dagen. Vraag maar wat je wilt weten misschien kan je antwoord geven. Of tips.

Het is echt een geweldig eiland, een heel mooi binnenland en een hele mooie kust vooral het westen. De weg van calvi naar Bonifacio (de oude) is echt geweldig. Als je in Porto het binnenland in rijd richting Evisa kom je veel wilde varkens en zwijnen tegen. Ook een ervaring apart. Bij Porto Vechio zijn de mooiste stranden van Corsica. Maar de stranden aan de west kust doen niet veel onder aan de stranden van Porto Vechio. Bonifacio is een stad die moet je gezien hebben wel erg druk in augustus. In het binnen land heb je mooi gorges ze zijn diep en hebben kristal helder water. Ik kan van alles vertellen maar ik zou zeggen vraag als je iets wilt weten.

Groetjes......
wij zijn vorige jaar bij Gorges de restonica geweest was echt geweldig! hebben er ook in gezwommen heerlijk.

We zijn in Calvi geweest, een kleine week en een dagje in Corte, daarna nog 5 dagen in het zuiden bij Bonifacio. Op de terugweg nog een nachtje Ajaccio.

Dit jaar willen we paar dagen bij Porto, beetje de natuur en calanques bij Piana en daarna weer naar het zuiden omdat we de omgeving Bonifacio zo heerljijk vonden, lekker naar het strand in het stadje eten etc..

Wij zijn ook naar Iles Lavezzi geweest was prachtig! We prijzig 30 euro pp voor de boot.

Ik zoek nog leuke tips voor het zuiden, bijv mooie natuur, meren etc en is Porto vecchio de moeite waard? Daar zijn wij vorig jaar niet meer aan toe gekomen..

En restaurants tips zijn altijd welkom, bijv echt corsicaans eten?
Voor degene die met de auto geweest zijn, is dat goed te doen?

Rijdt je het in 1 stuk? En welke boot neem je en vanaf waar?
Ik lees even mee.... ik ben op zoek naar een leuke bestemming, voor 1 week eind aug, begin september. Hoe is dan het weer?

Nog wel 25 graden en de natuur? Droog of blijft Corsica mooi groen. SIcilie is wat dor dan na de hete zomers bijvoorbeeld.
quote:wohman schreef op 14 mei 2011 @ 21:18:

Voor degene die met de auto geweest zijn, is dat goed te doen?

Rijdt je het in 1 stuk? En welke boot neem je en vanaf waar?

ik vind het goed te dooen is vanaf utrecht ong 1300 km naar de havens Livorno of Marseille of een van de andere

Wij zijn vorig jaar vanaf Livorno geweest, we hebben iets van 5 dagen over de heenreis gedaan omdat we nog een dagje in Milaan en Pisa zijn geweest. Je moet wel vroeg bij die boot zijn iets van 7uur in de ochtend als je de 1e boot neemt. Maar je kan ook een nachtboot nemen is relaxter maar duurder. Vanaf Livorno vonden we het vorig jaar erg goedkoop, maar 35 euro voor de heenreis met een auto van minder dan 4 meter en 2 personen. En op de boot is het heerlijk, je kan lekker op het dek zonnen en we zagen dolfijnen! We kwamen trouwens aan in Bastia,

Op de terugweg gingen we van Ajaccio naar Nice dit was duurder 65 euro. We weten niet vanaf waar we dit jaar willen waarschijnlijk Savona in Italia.
@Princess

Bedankt voor je informatie. De boot, moet je die vooraf reserveren? Wij zijn van plan om half augustus richting Corsica te gaan. Misschien is het dan wel heel druk?
Als je in augustus gaat is het verstandig om tijdje van te voren al de tickets te kopen. Bij Corsica ferries, Moby lines of SNCM. Augustus is namelijk de drukste maand en sommige dagen kan de boot dan al vol zitten.
Hey Wohman. Jij ook hier. Wij zijn drie jaar geleden naar Corsica geweest. We hebben in twee weken tijd het eiland rondgereden. Wij vonden Calvi eigenlijk het leukste en Iles Lavezii was ook super. Man wil weer naar Zuid-Frankrijk, maar eigenlijk wil ik wel weer naar Corsica...

We zijn nu al drie avonden aan het internetten om te kijken of er nog een camping in zuid-frankrijk beschikbaar is.

Tip: Camping Paduella in Calvi. Super camping!

Wij hebben in twee keer gereden. Heenweg via Italie (vonden we niet prettig). Terugweg via Nice.
Ook wij zijn aan 't kijken om dit jaar naar Corsica te gaan met eigen vervoer.

Heeft iemand nog leuke adressen om te verblijven voor 2 volwassenen, een kleuter en een baby.

Hoe lang duurt de overtocht met de boot?

Leuk dat er zoveel enthousiaste ervaringen zijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
@abcdefg

Haai! Ik ook hier ja.

Wij zijn 2 jaar geleden naar Zuid-Frankrijk geweest, naar George du Verdon. Google er maar eens op. Super mooi daar!

Wij zaten op een gemeentecamping in Sainte Croix du verdon aan het meer dus. Niet veel voorzieningen, maar wel nette doucheruimtes.

@Gatti

Dat verschilt volgens mij hoelang de overtocht duurt. Op zn snelst 3 uur geloof ik, maar ik zie ook overtochten van 12 uur!

Ligt eraan met welke maatschappij je de overtocht maakt.
vanaf Livorno was het 4 uur varen maar je moet er meer dan een uur van te voren zijn en van de boot afrijden duurt ook nog min half uur. Vanaf frankrijk (wij Nice) ist ong 6 uur varen met gewone ferries.

Je hebt ook een snelboot en nachtboot hoelang dat duurt weet ik niet , wij hadden gewoon de normale dagboot
Wij zijn op de heenweg naar Bastia gegaan met de nachtboot en op de terugweg met de snelboot van Calvi naar Nice. Dat laatste vonden wij ideaal!

@Wohman: Gorges du verdon zijn wij twee jaar geleden geweest. Ook heel erg mooi! Dit jaar combineren we Ardeche en een camping in de buurt van Cap D'agde.
Wij vertrekken vannacht weer richting Corsica pakken de nachtboot vanaf Savona. Normaal varen we via Livorno dat is de kortste oversteek naar Bastia. Livorno-Bastia vaart overdag 4 uur. De snelboot kan ook dan doe je er 2,5 uur ove. Je kunt dan niet op het dek dat vond ik wel jammer.

Greeettttzzzz fijne vakantie allemaal
uppppp

ik ga 1 juli richting Corsica!

eten kan je trouwens heerlijk bij U castille in Bonifacio en je kan daar ook heerlijke pizza afhalen
Restauranttips op heel Corsica gezocht, écht Corsicaanse keuken, svp.

En heel misschien, voor één dagje dan, iets "voor de kleine van 8 jaar" ?

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
@Princess44

Bon voyage !!!
Ik probeer een Lidl-filiaal te vinden op Corsica. Het dichtstbijzijnde is Nice of Cannes, op slechts 230 kilometer (hemelsbreed ?)

Mag ik hieruit opmaken dat er geen Lidl op Corsica te vinden is ?
Ik ben weer terug, en het was heerlijk.

Vlucht ging goed, wind mee, dus we landden zelfs te vroeg op Ajaccio. De huurauto stond netjes klaar, nét groot genoeg voor onze kampeerspullen.

Eerst een camping in de buurt gezocht, dat werd Europe, in Porticcio. http://www.campingeurope.fr/ Veel jongerenkampen hier, maar geen overlast. Wel vechten om de schaarse stopcontacten om de mobieltjes op te laden. Het restaurantje is goed en betaalbaar, maar reserveren is in augustus een aanrader.

We wilden ter plaatse stoelen en een tafeltje kopen. De prijzen in de winkels en de supermarkten waren echter absurd. Bijvoorbeeld 11 euro voor een primitief houten visserskrukje !!! Of "zes euro nog wat" voor een pakje schuursponsjes. Dan maar geen schuursponsjes. Een visserskrukje wilde ik toch al niet.

Bij de campingeigenaar vroegen we om tips over waar we wel stoelen konden kopen. De eigenaar bood ons vervolgens stoeltjes te leen aan, hij vond de prijzen ook absurd. Een paar dagen later reden we langs de Conforama en daar vonden we klapstoeltjes voor 7 euro per stuk, en ze pasten nog prima in de auto. Het Napoleonfeestje in Ajaccio vonden we erg tegenvallen, maar het vuurwerk was wel erg mooi.

Hierna zijn we verder getrokken, naar de Oostkust. Daar landden we op camping Les Eucalyptus bij Linguizzetta, in het naturistengebied. http://www.eucalyptus-camping.com

Hier waren ruime schaduwplekken. De plekken waren ongenummerd, je tent of caravan kreeg een nummer, en je had alle vrijheid om eventueel te verkassen als een andere/mooiere/leukere plek vrij kwam. Slechts een paar meter van het zandstrand en de lauwe zee. Te mooi om waar te zijn, en dus zijn we de resterende twee weken hier gebleven.

Nul voorzieningen op het kleine terrein, maar de voorzieningen van de andere naturistenterreinen waren ook voor ons (evt. tegen betaling) beschikbaar. In het naturistengebied kom je 90% Duitstalige bezoekers tegen. Jammer als je je Frans wilt oefenen.

We hadden veel willen wandelen, maar de hitte was "canicule".

Wel zijn we naar de "Voile de la Mariée" waterval gewandeld en hebben we uitstapjes gemaakt naar de Solenzara-rivier en Bonifacio.

Alle dagen boven de 30 graden, en soms boven de 35. We hebben daarom een dekzeiltje gekocht, en met een paar bamboestokken een afdakje gemaakt voor bij de tent, en een kleinere voor op het strand. Lekker surfplanken en materiaal kunnen huren, dus Snoezeman was ook tevreden.

In de meeste restaurantjes hebben we prima en betaalbaar gegeten. Het leukste vonden we een Corsicaans restaurantje in het bergdorp Linguizzetta, "Chez Marie-Jeanne" waar je alleen uit twee voorgerechten ("soupe Corse" of "jambon de Corse") kon kiezen. Voor de rest was het eten wat de pot schaft, dus "beignets al brocciu" en "sauté de veau" plus een toetje.

Bij "Fior di Macchia" op naturistenterrein Corsica Natura heb ik de zaligste Espadon (zwaardvis ?) ooit gegeten. Groter dan een échte Wienerschnitzel, gegrild en geserveerd met verschillende sausjes en veel groente. Ja, groente !!! Iets wat de Fransen gewoonlijk panisch vermijden.

Snoezekind van bijna 9 jaar zag tijdens onze tussenstop in Corte een knuffel-ezel van 19 euro en had zijn zinnen er op gezet. De hele vakantie wilde hij geen pet, shirt, mes whatever als souvenir. Alleen die ezel, en daar ga ik natuurlijk niet het halve eiland voor terugrijden.

Gelukkig lag het knuffelmormel (vanzelfsprekend nóg duurder) op het vliegveld in een etalage, en heeft hij zijn gewenste souvenir op het laatste moment kunnen krijgen.

Nu weer in het druilerige Nederland. Vandaag is het gelukkig wat droger, maar het liefst ga ik stante pede terug naar het Ile de la Beauté.

waarom zou je naar lidl willen, dan doe je de corsicaanse keuken teniet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven