Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Huba ik ben inderdaad op mijn 42ste begonnen met hardlopen. Maar schijnbaar zijn dat de fanatiekste want van een aantal van mijn concurentes weet ik dat ze ook pas zo rond hun 40ste begonnen zijn.

Zeker voor een wedstrijd is een beetje miezer of lichte regen inderdaad vaak ideaal. Hoewel ik nooit sta te juichen als het voor de start al regent. Ik wel gewoon droog in het startvak staan en daarna zien we wel. Maar ik heb altijd wel wegwerp poncho's bij voor als het wel al echt regent voor de start. Die bind ik dan net voor het startschot aan het hek. En de een kan warmte beter handelen dan de ander maar uiteindelijk pakt extreme warmte voor iedereen negatief uit. Je verliest ook zoveel vocht, dat is met de beste wil van de wereld aan te vullen. Zeker niet als je afhankelijk bent van de drankposten.

Beetje raar dat die heup op en af gaat. Hoop dat die extra rusttijd weer positief uitpakt. Typisch max dat die valpartij van weken terug nu ineens lijkt op te spelen. Jij hebt in ieder geval betere weersomstandigheden vandaag. Succes. En de pups gaan allemaal goed neem ik aan. Wanneer komt moeders weer terug? Direct na jullie vakantie. Moet heerljk zijn je loopmaatje strakjes weer terug te hebben.

Heb gisterenavond het schema voor deze week weer gekregen. Er moet gewoon weer hard gewerkt worden hoor. Maar ja dat wist ik,het is tenslotte nog maar 4 weken tot de zeeuwse kustmarathon. Wel mooi dat ik de winnaares van ik geloof verleden jaar gisteren heb kunnen kloppen. Kwam ze zo op ongeveer 18km voorbij. Ga zo meteen nog een minuut of 50 uitlopen en dan maandag een rustdag.Dus dinsdag pas weer het echte werk. Heeft het lijf weer ruim te tijd te bekomen. Al heb ik zo voor het gevoel helemaal niet het idee dat het nodig is. Maar als ik strakjes aan het lopen ben piep ik misschien wel anders.
even een korte reactie van mij want ik ga zo mijn zwager helpen klussen.

@ Baukje, mooie wedstrijd als ik het zo lees! Een beetje zware omstandigheden (hitte, wind, kou, regen) maken wedstrijden achteraf altijd iets bijzonderder vind ik. Dan onthou je ze beter ;)

@ Max.. zet m op daar he! Hoop dat je rug niet teveel roet in het eten gooit. Enneh.. je weet wat ze zeggen over een slechte generale he... Blijf opgewekt tot aan de start! Anders sta je voor het startschot al met 1-0 achter..

@ Huba.. het is juist goed om te beginnen met korte stukjes versnellen! Later kan het altijd nog langer..

Vrijdag heb ik 120 km gefietst en heb ik mn rug verbrand in mn o zo leuke zomerse fietsshirt :s

Gister wilde ik hardlopen maar ik kon iets eerder weg op mn werk en toen kon ik nog helpen met oogsten. Poeh, al die strobalen! Dat was weer genoeg training voor een dag! Zo warm en zoveel zweten! Ik voelde me vanochtend of ik een kater had van het vochtverlies!
Fiekes ik heb van gisteren ook een aardig kleurtje gekregen. Ik had mijn schouders en nek gelukkig goed ingesmeerd. Alleen mijn hempje was van achteren lager dan ik gekomen was met insmeren dus daar zit wel een aardig rood randje.

Nog leuke foto's tegengekomen op internet van de loop van gisteren. Nou ja leuk, het is meer dat ze een goede afspiegeling waren van hoe ik me op dat moment voelde. En dat het een uitermate zomerse dag was bleek ook wel uit de omstanders.

En behalve strandweer was het natuurlijk ook optimaal weer om te hooien.

Vanmorgen ruim 9km uitgelopen. Ging heel lekker. Niets geen zware benen en mijn hartslag bleef uitzonderlijk laag. Nu liep ik maar een goede 11km/hr maar dat is toch mijn gewone D1 tempo.
ha meiden., heel kort want we stappen zo in de auto voor de boot. testrunnetje ging op zich niet zo heel slecht. net boven de 27 minuten. nou met die gewicht, niet in conditie en niet voluit viel het me nog mee eigenlijk. rug gaat goed tijdens lopen,. niet tijdens wandelen en zitten is helemaal niks. was ik nou maar niet gekukeld in juni ongelooflijk dat je dat zo lang kunt compenseren.\

anyway ik ga er vandoor. tot later meiden!

overigens hóóp ik op http://www.runpower.nl wel te kunnen posten als ik internet heb
Heel prima gelopen max. Dat geeft wel weer moed he. Hoop dat je een leuke vakantie hebt.

Zelf vandaag rustdag dus niet zo veel te melden op loopgebied. Behalve dat zoon gisteren op de 1000m weer een pr gelopen heeft in amsterdam. Heeft 5 sec van zijn tijd afgelopen.
Een natte en zeer winderige training achter de rug. Er stonden 1000tjes in wisselende tempo's op het programma. Maar het valt niet mee om vlakke 1000tjes te lopen als je de wind aan de ene kant van de baan keihard tegen en vervolgens een heel stuk mee hebt. Maar het ging verder prima en had niet het idee de wedstrijd van zaterdag nog in de benen te hebben. Alleen nu achteraf voel ik de bovenbenen toch wel iets.
wat goed van jouw zoon en de PR. en jij rent dus ook vrolijk verder. ik heb hier gisteren mijn eerste rondje gedaan. erg mooi maar heel heuvelachtig. op runpower.nl staat een profiel van de run. dat belooft wat voor de halve. haha oenie ben ik om dat hier te gaan doen. maar mooi is het!
Baukje, toch weer een goeie prestatie en dat met die hitte. Gelukkig dat je er goed tegen kunt, denk niet dat het voor mij had gewerkt die temperatuur en dan ook geen sponsen, daar moet ik het dan wel van hebben.

Max, ziet er toch ook mooi uit, de omgeving daar. Maar het zal dan wel zwaar worden. Niet te veel aan denken en ook genieten van je vakantie!

Fiekes, eerst fietsen en dan nog die stobalen! Hele sportieve dag dan, had je wel gedacht aan lange mouwen anders zit je ook nog een paar dagen onder de rode striemen!! (Spreek helaas uit ervaring)

Zondagochtend rustig een rondje gelopen, was het weer erg lekker, maar was toch vooral blij dat ik niet naar tilburg hoefde te gaan lopen, want het was wel redelijk een slachtveld schijnbaar. Van onze club had iedereen het wel redelijk uitgelopen, maar wel wat langzamer dan normaal.

Net nog een rondje gelopen en de eerste paar kms gingen moeizaam. Maar de laatste gingen toch wel weer een beetje sneller. Door het bos is het toch wel een beetje een blubzooi. En ik had eerst een route gevolgd, die paaltjes was ik daarna al weer kwijt natuurlijk, daarna nog een stuk gedaan van de wandelroute van de afgelopen zomer. Dus alles bij elkaar toch 7 km.
Ik begreep dat er bij de TTM een man net voor de finish was overleden aan een hartstilstand. Maar dat kan natuurlijk geheel los staan van temperatuur en hardlopen met zoveel mensen bij elkaar is de kans dat er ietst gebeurd helaas toch redelijk aanwezig. Wat betreft de temperatuur vond ik hetzelf zondag reuze meevallen. Zaterdag was het toch echt veel en veel warmer. Maar ja die zeeuwen zijn in het algemeen ook niet zo flauw. Daarbij deden bij deze halve marathon hoofdzakelijk marathon lopers mee die deze halve liepen als voorbereiding op de kust marathon. Terwijl bij de TTM natuurlijk altijd ook veel niet goed ervaren lopers meedoen. Hier op de club hebben ze ook prima gelopen daar. Een van de trainers is zelfs tweede op het NK 10km geworden! En dan te weten dat die man pas na zijn 50ste begonnen is met hardlopen. Je ziet maar weer het is nooit te laat.

Ga zo lopen als mijn dochter op de baan training heeft. Ik moet wel wat langer lopen dan haar training maar we hebben afgesproken dat ze dan bij de tribune blijft wachten. Er heeft na haar toch nog een groep les. Misschien mag ze van de trainster ook wel met de volgende groep even meetrainen. Kan het natuurlijk vragen.

Had je loopje op runpower gezien max. Ja je hebt je wel wat op je nek gehaald. Maar ben wel een beetje jaloers op je hoor.

O ja en de bovenbeentjes voelde vanmorgen weer heel normaal. Ik had door de rotwind de intervallen ook veel te snel gelopen. Stom is dat , je zou zeggen dan loop je ze te langzaam. Maar op een of ander manier heb ik altijd de neiging om over te compenseren.
gister voor het eerst sinds tijden weer op de baan getraind en ook een goed gesprek gehad met de trainer. Heel fijn en ook een opluchting want ik zag er wel wat tegen op.

Verder ook goed nieuws want we hebben een nieuw huisje! Ben er heel blij mee want zonder te veel in (herkenbare) details te treden voelde ik me de afgelopen 2 weken niet veilig in mn eigen huis en bleek dat vandaag ook niet geheel onterecht te zijn. De meeste van jullie weten mijn echte naam wel maar opzich hoeft niet iedereen die ik in het echt ken, te weten dat ik hier schrijf.

Altijd vervelend als er iemand dood gaat tijdens een wedstrijd. Natuurlijk het ergst voor de nabestaanden maar ook voor dat de sport zo toch een beetje in een negatief daglicht komt te staan. Zo gaan er regelmatig mensen door bij het kitesurfen (doen vriend en zijn broer) maar dat is 7 van de 10 keer door zelfoverschatting en domme acties. En daar duikt de pers dan graag op.

Een vriendin van mij had het trouwens ook heel goed gedaan op het NK 10km

@ Baukje.. dat overcompenseren komt me bekend voor. Gister toevallig nog een hele discussie over gehad met trainer.

@ Lauwe.. het lijkt wel herfst met die blubber he! Mijn schoenen zijn gister ook zo vies geworden! Ik had geen lange mouwen aan in de stro... Had t wel vaker gedaan en mn benen heb ik wel bedekt maar mn armen viel nog reuze mee.

Vandaag hebben we het op de opleiding over verantwoord tillen gehad.. dat kun je met strobalen haast niet doen!
Wat fijn fiekes weer een veilig eigen plekje. Dat is toch wel heel belangrijk om tot rust te kunnen komen in je toch al drukke leven.

Jongste dochter kan/mag inmiddels alleen van school naar huis fietsen en dat geeft mij ineens weer meer trainingsruimte in de middag. Op zich nooit geen problemen gehad met het 's avonds trainen. Maar op dinsdagavond train ik op een goed verlichte baan (geen enkel probleem dus) en op donderdag normaal gesproken met de groep. Maar door het geheel afwijkende programma heeft het eigenlijk geen zin om voor dat kwartiertje inlopen en oefeningen naar de club te gaan en dan vervolgens in een gebied te lopen waar ik strakjes in het donker misschien helemaal niet graag in mijn uppie loop. Nu heb ik hier een goed verlicht fietspad. Maar dat is toch wel erg saai zo langs de weg. Maar als ik op donderdag dus net als op woensdag in de middag kan lopen kan ik de hele winter nog lekker het bos in.

Vanmiddag dus gelijk maar gebruik van gemaakt. En jongste dochter is nu helemaal blij dat ik haar vanavond nog heb kunnen voorlezen en strakjes nog naar bed kan brengen.
Baukje, aan de ene kant heb je wel gelijk dat er beter getrainde mensen aan de kust halve marathon meedoen, maar volgens mij was de luchtvochtigheid zondag hier en in tilburg erg hoog. Het had s'nachts en s'morgens echt met bakken geregend en meteen toen het om 11 uur droog werd begon de zon meteen erg fel te schijnen. Binnen was het zoiezo niet om te hebben.

Hier moet de jongste tegenwoordig van half 9 tot kwart voor 3 naar school. Op de dagen dat ik vrij ben tot half 1, dus dat geeft hier ook veel speling. Maar ik vind haar te jong om alleen naar school te fietsen. (terwijl ik zelf ook heel vroeg zelf naar school moest fietsen en in de buitenwijk woonde)

Fiekes, fijn dat je toch weer een nieuw huisje hebt gekregen. Kun je er al snel in? Ja in het bos is het behoorlijk blub, maar toch ook wel weer lekker om te lopen, morgen toch weer naar het bos voor een rondje.
Lauwe naast de temp. speelt luchtvochtigheid inderdaad wel een hele grote rol. Maar de algemene tendens zeker bij de wat grotere evenementen is dat men tegenwoordig toch wel heel gemakkelijk begint te piepen.

Ik heb me altijd voorgenomen dat ik de jongste niet beschermder zou opvoeden dan de andere kinderen. En dochter begon er dus ook zelf over dat ze nu in groep 4 zat en dus alleen van/naar school mocht. Nu ga ik meestal toch wel mee al is het alleen al voor het afspreken en zo. En de eerste keren is toch altijd wel spannend. (voor mij dan he want dochter zat er niet mee).
Hey allemaal!

Ik loop nu al een jaartje, probeer zo'n 3 x per week te gaan en ren dan meestal 40 min (zonder break).

Ik loop altijd op een nuchtere maag, neem geen water mee en eet daarna dus..

Als ik vrij ben het liefst 's ochtends en als ik werk, onmiddellijk als ik thuis kom, gelijk omkleden en gaan met die banaan!

Wat mij nu opvalt is dat mijn eetlust nogal toeneemt, niet alleen na het lopen maar in het algemeen..

Hebben jullie dit ook?
Over het eten al dan niet op lege maag heb ik laatst een artikel gelezen in runners. Misschien kun je het terugzoeken.Maar ik geloof dat de strekking van het verhaal was dat als je op nuchtere maag ging lopen je de rest van de dag minder honger had dan wanneer je op gevulde maag liep.

Zelf loop ik nooit op lege maag. Lopen op lege maag is op zich geen probleem (voor iemand die tenminste kan funcitoneren op lege maag- ik wordt pas aanspreekbaar na koffie en de nodige maagvulling). Maar echt trainen op lege maag dus zonder brandstof is na mijn ervaring voor mij althans niet echt mogelijk.

Wat beterft de toegenomen eetlust is het denk ik vanzelfsprekend dat als je meer energie verbruikt je lichaam ook om meer energie vraagt. Bij mij is het ook zo hoe meer ik hardloop/fiets/zwem hoe meer ik eet. Mijn gewicht blijft dus in princiepe gewoon stabiel.

Toevallig de laatste maand ineens na jaren wel ineens ruim 2 kilo afgevallen na jarenlang op 50kilo te zijn blijven hangen. Maak momenteel minder km's dan ik in het jaar daarvoorafgaand gewend was. Maar heb dus wel sinds een maand een andere trainer en train op een andere manier. Ik ga er overigens van uit dat dit gewoon een tijdelijk effect is en dat mijn lichaam weer op zoek gaat naar een nieuw evenwicht.
@ Plastic fantastic.. wat je schrijft herken ik deels. Na een fietstraining ben ik een bodemloze put en kan ik blijven eten.. Als ik 's ochtends zwem doe ik dat op nuchtere maag en blijf ik ook de hele dag wat meer honger hebben. Van hardlopen krijg ik niet zoveel honger eigenlijk.

Wat eet je direct na je looptraining? Misschien eet je niet iets 'goeds' om gelijk de tekorten goed aan te vullen.. En drink je gedurende de dag genoeg? Je lichaam heeft moeite met het verschil tussen dorst en honger dus soms voel je je hongerig terwijl je eigenlijk dorst hebt..
ha meiden

fiekes wat fijn van het huis. wanneer kunnen jullie erin?

hier is het erg mooi. maar die heuvels....ben erg benieuwd naar zondag. hoe het is. vannacht niet lekker geslapen helaas.

op http://www.runpower.nl wat fotos en hoogteprofielen van runs en fiets. nog geen kaartje want ik doe alles mobiel.

vandaag komt de marathonkit. ben benieuwd...
Ik kreeg zojuist mijn borstnummer binnen voor de zeeuwse kustmarathon. Ik had echt zoiets van he nu al. Maar ja is over 3 weken al. Anders werk ik er bewuster naar toe omdat je dan steeds een week verder in het schema zit. Nu natuurlijk ook maar omdat het schema steeds maar een paar dagen verder gaat ben ik er op een of andere manier niet zo mee bezig geweest.

Van het weekend alvast uit gaan zoeken waar en hoe laat mijn man me van drinken moet voorzien. Kan hij zijn route ook voorbereiden. We starten namelijk in Burgh-haamstede en finishe in Zoutelande. Mijn man ze met bij de start af en haalt me weer op bij de finish. Maar het is wel de bedoeling dat hij me onderweg op in ieder geval 3 punten van drinken en gels voorziet. Maar dat moet ik dus eerst even allemaal goed uitrekenen.

En over hoogteprofiel gesproken , ik wist het natuurlijk al maar het is toch weer schrikken als je het hoogte profiel van de kustmarathon zietn, met name de laatste 12 km en dat in ons vlakke landje. Maar ja die duinen he. En dan denk ik nog maar niet aan al die trappen die we onderweg tegenkomen.
@ baukje: vandaag kwa

m hier op de valreep de marathonkit binnen. met nummer en tshirt. net op tijd. haha hoogte in nederland is echt betrekkelijk.... keek je toevallig op mijn site? zou wel iets voor jou zijn hier
Ja geweldig max ik lees trouw op je stie en zit te kwijlen bij het hoogteprofiel (en de moie foto's) Ben benieuwd straks naar het hoogte profiel van de halve marathon.

Maar geloof me als je er al km's strand op hebt zitten en je moet bij 30km nog aan 10km op en af de duinen beginnen dan hakken zelf de hollands duinentjes er aardig in.

In ieder geval veel succes en vooral veel plezier zondag.
quote:Fiekes schreef op 09 september 2011 @ 08:42:

@ Plastic fantastic.. wat je schrijft herken ik deels. Na een fietstraining ben ik een bodemloze put en kan ik blijven eten.. Als ik 's ochtends zwem doe ik dat op nuchtere maag en blijf ik ook de hele dag wat meer honger hebben. Van hardlopen krijg ik niet zoveel honger eigenlijk.

Wat eet je direct na je looptraining? Misschien eet je niet iets 'goeds' om gelijk de tekorten goed aan te vullen.. En drink je gedurende de dag genoeg? Je lichaam heeft moeite met het verschil tussen dorst en honger dus soms voel je je hongerig terwijl je eigenlijk dorst hebt..Hey Fiekes, ik probeer altijd zeker minstens 1 liter water te drinken naast mijn koffie en thee..

Als ik 's ochtends loop dan eet ik daarna een bak Griekse yoghurt met aardbeien, banaan en (gezonde!) krokante muesli samen met een kop koffie..

Als ik 's avonds loop dan eet ik mijn avondeten wat varieert van pasta tot rijst tot pizza of vlees met een salade...
Plasticfantastic, ik moet zeggen dat ik ook meer honger heb als ik 3x per week loop, maar ik eet wel altijd voordat ik ga hardlopen. Meestal breng ik eerst dochter naar school en ga daarna lopen dan zijn mijn boterhammen wel weer gezakt.

Max, foto's zien er weer heel goed uit, en de hoogte verschillen zien er ook serieus uit. Maar vooral veel plezier daar en doe er gewoon even een halve tussendoor alsof je op vakantie gewoon even een rondje gaat rennen!! Dan komt het vast wel goed!!

Vanmorgen er weer 7 km uitgeperst en omdat het nog steeds niet zo heel soepel ging dacht ik ineens, misschien moet ik nog wat interval erin gooien. Toevallig eindigde de route zowat op de trimbaan, dus daar van oefening naar oefening even flink tempo gemaakt. Telkens even goed mijn hartslag laten zakken en dan weer even aanzetten. Misschien dat het nu wat beter gaat.
Lauwe misschien is dat inderdaad wel een goed idee om weer terug in conditie te komen. Alleen de achterliggende problemen zijn daarmee natuurlijk niet opgelost.

Ik laat nog even mijn boterhammetjes zakken voordat ik voor mijn duurloopje op pad ga. Voorheen was dat altijd in een lekker rustig tempo maar tegenwoordig moet ik mijn lange duurlopen ook op een hoger tempo lopen. Alleen 3 keer een blokje van 5min rustig tussendoor. Heb nog geen route bedacht dus het wordt vandaag weer een keer kris kras door het bos en omdat ik toch een paar uurtjes weg ben kan ik het naastgelegen bosgebied ook nog wel meenemen.

fiekes van zemmen krijg ik altijd verschrikkelijk honger.Echt met zo'n knagend gevoel. Ben een tijdje voor een zwemloop aan het trainen geweest (die er uitieindelijk nooit van gekomen is). Ging ik s ochends na een goed ontbijt zwemmen en vanuit het zwembad een uurtje hardlopen. Maar die maag , die maag dat was echt niet om te doen. Op een gegeven moment ben ik gewoon maar iets gaan eten tijdens het omkleden. Liep ik beter met een boterham vers in de maag dan met een lege maag na het zwemmen.
Zo ik zit weer uit te dampen, 2uurtje en 24km verder. Het viel in het bos niet altijd mee om tempo te maken zonder daarbij op mijn snufferd terecht te komen. Het was er gewoon nog een nat zooitje. Maar wel heerlijk gelopen. Toevallig in het blokje van 5min D1 kwam ik mijn clubgenoten tegen dus dat blokje met hun opgelopen. Een van mijn clubgenoten was net terug van de mont venoux (met zijn fiets). Hij heeft voor de laatste bocht een boodschap voor me achter gelaten. Hij zou nog foto's sturen. Want ja het is nog maar de vraag of dat er eind oktober nog staat.Helemaal fout natuurlijk om zomaar op de weg te kliederen maar in dit geval vind ik het toch wel erg leuk.
Ben nieuw hier...

Ik ben geen vaste loper... maar doe het soms periodes... als ik bijvoorbeeld af moet vallen, of conditie moet opbouwen voor het seizoen.

Als ik begin met zo'n periode start ik eerst met 4x per week een heel kort rondje... 3/4 km. Gewoon heel rustig 9á10km/uur.

Dit bouw ik op en na 3 weken zit ik dan ong op een rondje van 12km.. hier houd ik het bij... ga dan enkel nog op snelheid progressie maken...

Voordat ik begin met lopen kijk ik eerst altijd een motivatie filmpje van bijv. rocky... en zet keihard me mp3 aan. En dan blik op oneindig en kop leeg... heerlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven