Werk & Studie alle pijlers

Even ongegeneerd klagen

08-09-2011 18:43 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even ongeneerd klagen over mijn stage, maar ik wilde er niet een heel topic over maken, dus misschien kan dit een algemeen klaagtopic worden voor werk, stage en studie..

Op het moment loop ik stage in Parijs, sinds twee maanden. Eigenlijk valt het heel erg tegen. Het is in een galerie, maar het is een beetje anders dan anders (ik zal niet te veel in details treden), er is bijvoorbeeld geen galeriehouder, de galerie is eigendom van een bedrijf en mijn stagebegeleider houdt zich met de galerie bezig maar ook met andere projecten. Eigenlijk wordt de hele galerie, althans het gedeelte voor de schermen, gerund door mij en een andere stagiaire. Ik vind het echt een absurde situatie, wij openen en sluiten, en zijn verder de hele dag alleen (of met 2). Mijn baas komt alleen af en toe even snel vragen hoe het gaat. Aan de ene kant misschien te veel verantwoordelijkheid, aan de andere kant is er dus niemand om iets van te leren.

Want, verder heb ik geen taken. Behalve aanwezig zijn en het publiek verwelkomen en iets over de expositie vertellen. DUS ik doe in de praktijk vrijwel niets. Gelukkig heb ik internet. Maar ik word er een beetje moedeloos van om voor de vijfde keer te kijken of er nog wat leuks is geplaatst op het forum of mijn favoriete sites...

Nu ben ik ook nog tijdelijk de enige stagiaire omdat de vorige klaar is en er binnenkort een nieuwe komt, dus extra saai.

In het begin dacht ik nog dat het wel beter werd. En ik probeer het steeds te relativeren door mezelf in te prenten dat ik in Parijs (!) ben, dat ik de taal leer, goed voor mijn CV, enzovoorts. Maar hoe graag ik ook naar Parijs wilde, en ik ervan geniet om op vrije dagen de stad te verkennen, in de eerste instantie ben ik deze stage gaan doen voor de ervaring, om iets te leren. Om straks zekerder aan een baan te beginnen.

Dus ok, lang verhaal helaas nog steeds wat lang, ik probeer niet te klagen en ik geniet er ook van dat ik hier ben, maar na de zoveelste supersaaie dag waarin ik NIKS nieuws heb geleerd heb ik het even nodig om hier mijn gal te spuwen!
Ohh shit en meteen een fout in de titel :( nog een reden om te klagen :'(
kun je dat niet bespreekbaar maken?
Ook een manier om aan goedkope arbeidskrachten te komen. Beetje jammer.
Hoe lang 'moet' je nog?
Ja Blokjekaas dat irriteert me best wel, zonder ons 'draait' de galerie niet meer, dus we zijn inderdaad een makkelijk gevonden goedkope kracht..

Nog twee maanden dus zit op de helft.

En ik heb wel vaker gevraagd of er meer taken zijn die ik zou kunnen doen, maar de constructie van wie welke functie heeft daar is nogal omslachtig doordat het geen 'gewone' galerie is, dus tot nu toe heeft dat op niets uitgedraaid. Ik heb ook een keer geprobeerd om een situatie 'ongemerkt' zo te draaien dat ik iets zou afhandelen ipv mijn baas maar dat werd meteen afgeketst.

Eigenlijk durf ik niet zo goed een echt gesprek aan te gaan, ik voel me licht gehandicapt door de taal die ik nu best goed beheers maar misschien niet goed genoeg in een stressvolle situatie, en ik ben een beetje bang dat er voor mij 10 andere stagiaires staan te wachten. Maar misschien moet ik toch mijn moed bijeenrapen.

Aan de andere kant, ik vroeg me af wat ik zou doen als ik dit van te voren had geweten, en dan had ik de stage waarschijnlijk toch aangenomen.. (Heb eerst twee maanden in Parijs gewoond zonder werk om een stage te zoeken en dit was de enige die ik 'aangeboden' kreeg. Dus als ik het zo om draai vind ik eigenlijk dat ik dan ook niet moet klagen. (maar soms is het even fijn)
Zou het helpen wanneer je iets hebt om je op te focussen?

Bijvoorbeeld dat je een eigen randproject organiseert dat binnen je stage past.

- video avond met films /you-tube films die passen bij de expositie.

- workshops die past bij de expo om het aantrekkelijker en laagdrempelig te maken (voor kinderen)

- een avond met lezingen organiseren

- zelf een documentatie van relevante artikelen maken die past bij de expo (misschien zelfs uitgeven)

- de bezoekers en onnozelheden van de dag omschrijven en tekenen

- overdag je eigen speurtochtroutes door Parijs uitstippelen en die volgen

- met je mede stagiare in het Frans pimpampet spelen, eventueel aanvullen met extra categorien (goed voor de wordenschat)
Haha banaanaap dat zijn supergoede ideeën.

Ik heb inderdaad wel een aantal dingen nu opgepakt, die ik altijd meer wil doen maar eerder niet zo vaak deed, bijvoorbeeld tekenen en lezen.

De activiteiten binnen de stage zijn leuk, maar die constructie hier is nogal strikt (als ik het precies uitleg wordt het nogal een lang verhaal) en hoe ik het kan inschatten is/wordt daar helaas geen ruimte voor (gegeven).

Je laatste vier ideeën vind ik superleuk, dankje! (ps. ik zag net in dat topic over die ordners ook al dat je snel veel ideeën had, ik vind dat echt een talent dat ik bij mezelf wel eens mis! Hoop dat je iets creatiefs doet!)
Inderdaad Banaanaap goede tips! Dat ik daar nou niet opkom...

Maar bij stage denk ik toch al gauw aan een stagebegeleider? Heb je die niet?
Nou mijn stagebegeleider op de universiteit is weeeer een ander verhaal haha, maar die 'is er niet meer' omdat ik per ongeluk eerder ben afgestudeerd dan de bedoeling was en dus mijn diploma al heb terwijl de stage nog niet is afgelopen. (de stage was een toevoeging en niet verplicht, heb ervoor al alle punten behaald en scriptie geschreven)

En mijn stagebegeleider op stage is dus mijn baas die 1 of 2 keer per dag even zijn hoofd om de deur steekt of me mailt of ik nog wat foldertjes kan brengen. Het beste is denk ik om eens een gesprek met haar aan te gaan, maar ik durf niet zo goed en ik zie daarnaast ook niet zoveel ruimte voor verandering (maar ja wie weet).
Ik weet nog dat je een tijd terug een topic opende omdat je op zoek was naar deze stageplaats. (onder een andere nick denk ik). Jammer dat het zo tegenvalt.

Gelukkig is het maar een paar maanden toch? Maar wellicht helpt een gesprek om die laatste tijd op een leuke manier te overbruggen.
Oh ja dat is balen, maar goed van je dat je al je diploma hebt.
Grappig dat je dat nog weet, het was onder dezelfde nick.

Door dit topic voelt het al iets lichter, alleen al om even mijn frustratie op te schrijven. Ik moet nog twee maanden de stage volhouden, maar ik heb ook nog maar twee maanden over om mijn Frans te verbeteren en de stad beter te leren kennen :-)
Gewoon je tijd uitzitten, dit is echt een leerzame ervaring en probeer het nog leerzamer te maken met de tips van banaan!
Wat een leuke tips van Banaanaap!

Jammer TO, dat het tegenvalt. Maar heb je niet iets wat je nog graag zou willen leren zodat je dat in je vrije uren kan doen?
En de stage heb je nodig voor??? Wat is precies je probleem? Volgens mij heb jij helemaal geen probleem. Je bent namelijk al afgestudeerd, je hebt je stage al gehaald?

Je hoeft daar dus niet te zijn, je hoeft je tijd niet uit te zitten.

Ga gewoon als je niet op je gemak ben, of blijf, maak er een leuke tijd van. Impress je baas en zorg dat je zogenaamde stage je baan wordt.
Zie nu pas dat hier wat veren in mn derriere het lopen bemoeilijkte.

Maar als je niet meer "moet", zou ik gewoon weggaan. En in je tochten door Parijs op zoek gaan naar een galerie of instelling waar je wel welkom bent voor een stage.

Je houdt er nu tòch rekening mee dat je inkomen ivm stage nul of nihil is. Waarom zou je de leerervaring dan niet verplaatsen?
@ Banaanaap, ja ik heb er aan gedacht om te stoppen, maar mijn kleine inkomen (420 pm) heb ik echt nodig om nog twee maanden in Parijs kunnen blijven. En je moet hier minimaal drie maanden stage lopen om er geld voor te krijgen, maar nóg drie maanden is financieel ook weer niet haalbaar, of in ieder geval erg krap. Dus als ik nu zou stoppen zou het betekenen dat ik weer terugmoet naar NL. Ik wil liever nog twee maanden in Parijs blijven, en een goede indruk achterlaten bij mijn stageplek, wie weet komen de contacten die ik opdoe nog eens van pas.

Ben natuurlijk wel bezig met zoeken naar werk voor erna. In Parijs, maar ook in Nederland.

@ Marele, ik heb de stage niet echt 'gehaald', hij zal nu namelijk niet op mijn diploma verschijnen. Ik had alle punten ervoor al gehaald. Maar je hebt gelijk en daarom heet mijn topic ook 'even ongegeneerd klagen', ik weet dat ik niet echt een probleem heb maar moest na een vervelende dag even mijn beklag doen.
Waarom heb je na je studie niet gewoon een betaalde baan gezocht in Parijs? Als je zelf voor een ongedefinieerde stage kiest zonder dat daar een duidelijk doel/onderzoek aan vast zit dan zul je het na deze eerste ervaringen op de arbeidsmarkt nog knap lastig krijgen,... Sterkte!
Omdat het niet de bedoeling was dat dit na mijn studie was, de stage zou eigenlijk binnen de studie vallen. Mijn afstuderen is in werking gezet zonder dat ik dit wilde en kan nu niet omgekeerd worden.

Alle stages die ik tijdens mijn studie heb gedaan waren zonder onderzoek of 'duidelijk doel'. Het doel was ervaring opdoen. Lijkt mij heel normaal, althans bij mijn studie.

Verder wilde ik graag ervaring opdoen in het buitenland omdat het galeriewezen in NL niet zoveel voorstelt, en de taal leren.

Ik heb geen werk gezocht omdat er niet zoveel werk is en dit me een goede manier leek om ervaring op te doen, plus ik sprak nauwelijks Frans toen ik hier aankwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven