Gezondheid alle pijlers

Oxazepam

11-09-2011 20:12 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Sinds een paar weken gebruik ik voor angstige momenten en paniekaanvallen af en toe het middel Oxazepam. Dit werkt hier goed op, maar ik merk nu in de 3e week dat ik het sporadisch neem (nog geen 2 pilletjes per week) dat ik vaak erg misselijk ben. Nu staat er in de bijsluiter dat dit een bijwerking is, maar het voelt erg vervelend. Het lijkt er in mijn geval zelfs op dat het middel erger dan de kwaal wordt. Mijn vraag: wie heeft deze ervaring met Oxazepam ook en is er een alternatief met minder bijwerkingen?

Nog ter verdere info: Ik heb volgens mijzelf en de huisarts op dit moment een postnatale depressie en heb dit middel dus tijdelijk. Maar soms denk ik wel eens dat ik me nooit meer mezelf zal voelen en dat ik hier nooit meer uit ga komen...

Vraag me wel eens af of ik niet 'gewoon' een hormoontje mis Vooral 's avonds voel ik me angstig (ben heel bang om opeens dood te gaan en 'voel' ook van alles aan m'n hart) Ik kan ook niet echt meer info op internet vinden en mijn huisarts zegt dat ik Oxazepam echt niet heel lang nodig zal hebben.

Eigenlijk dus meerdere vragen in mijn topic... ik ben benieuwd!
Let's have tea...
Bijna alle rustgevende medicijnen (zoals Oxazepam) hebben bijwerkingen. Maar het kan heel goed zijn dat jouw lichaam wat gevoeliger is voor de bijwerkingen van Oxazepam en dat je daarom beter een ander middel kan nemen. Ga eens met je HA daarover in gesprek. Er zijn namelijk nog een heleboel andere medicijnen die ook rustgevend en angstremmend zijn, maar wellicht met mildere bijwerkingen voor jou?
De pammetjes werkten voor mij ook niet. Wat wel goed werkte was tranxene. Misschien kun je dat in overleg proberen?
Xanax (alprazolam) wordt ook veel voor geschreven bij een angststoornis. Misschien is het ook iets voor jou?
je moet het zeker niet te lang gebuiken!!! ik kreeg het op herhaalrecept, hoefde maar te bellen en hoppa weer 20 pilletjes in the pocket. Heb dit 3kwart jaar gebruikt en ook weer zolang nodig gehad om "af te kicken" ik weet dat er nog een boel andere -pam medicijnen zijn met hetzelfde effect incl kans op verslaving.. (ik gebruikte het overigens als slaappil.)

Heb je verder ook psychologische hulp/therapie?
Ik kreeg ook oxa, maar ik heb er maar n paar genomen.

Ik neem liever valdispert stress moments op de momenten dat ik het nodig heb. Ik vind de werking voor mij goed genoeg.
Ik heb antidepressiva gebruikt na mijn bevallingen ivm pnd. Dat hielp bij mij erg goed tegen de paniekaanvallen. Na alle drie de bevallingen heb ik het zo'n 4 maanden geslikt en ben ik daarna gaan afbouwen wat goed hielp. De laatste keer ben ik preventief begonnen de dag na de bevalling en heb ik voor het eerst een normale kraamtijd gehad.
ik slik het in de avond en heb ook last van misselijkheid. Ben net wel gaan uit eten

Ik zal het eens in de gaten houden, slik er ook diazepam naast.
Ik slik al jaren incidenteel oxazepam. Ook voor paniekklachten en dat werkt bij mij heel goed.

Inmiddels is mijn gebruik afgenomen naar 1 pilletje per maand ofzo. Ben ooit begonnen met pakweg 10 pillen per week.

In het begin heb ik ook last van misselijkheid gehad.

Bij mij werd dat minder na een korte tijd, en wat ook erg hielp was zorgen dat ik het niet nam op een lege maag.

Ik wil je in elk geval veel sterkte wensen, angst/paniekklachten zijn echt heel naar.
Oxazepam dempt de angst tijdelijk, maar doet niets aan je gemoedstoestand (depressie). Een antidepressivum zou in dit geval een veel beter alternatief zijn.
Herkenbaar!!

Kijk eens op kraamtranen.nl

Heb je geen hormoon-disbalans?

Of hyperventileer je ongemerkt? Kun je ook angstig van worden (net zoals hormoontekort).

Oxazepam is tijdelijke oplossing.

Wie weet AD? Maar is misschien niet nodig sla je hormoontekort hebt.

En door'n tekort aan magnesium Ed.kun je ook zenuwachtiger worden e.d..dus check anders een orthomolucair geneeskunde..heeft mij erg geholpen!!!

Succes meid!

Niks erger dan angst!
Bedankt voor de reacties. Het is gewoon heel wisselend bij mij, de ene keer denk ik dat ik alles onder controle heb en gewoon verder kan gaan, en de volgende keer lig ik met hartkloppingen trillend in mijn bed met het gevoel dat het elk moment afgelopen kan zijn! Wat is er toch met me aan dehand denk ik dan. De huisarts heeft elke week contact met mij en heeft me al adressen van psychologen gegeven maar ik zou zo graag willen dat ik het met een tijdelijk middel op kan lossen! Ik ga straks naar de apotheek voor een magnesium/vit. B6 preparaat. Heb ergens gelezen dat dat ook kan helpen bij angst/stress, maar of dat het is?

Daarnaast heb ik een onderzoek lopen bij de cardioloog omdat ik heel erg bang ben dat ik iets aan mijn hart heb wat niemand nu juist in kan schatten omdat ik net bevallen ben en de klachten dus ook daarvan kunnen komen.

De klachten in het rijtje van een PND komen mij ook wel bekend voor, alleen ik ben dolblij met mn kindje (al had ik tijdens de zwangerschap wel angst dat ik niet zoveel van haar kon houden als van mijn eerste) dus dat klopt dan weer niet zo...

Grr...
Let's have tea...
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 11 september 2011 @ 20:39:

Xanax (alprazolam) wordt ook veel voor geschreven bij een angststoornis. Misschien is het ook iets voor jou?

Pas op met Xanax, het is niet echt inwisselbaar met oxazepam. Van de laatste word je inderdaad wat rustiger, maar van de eerste krijg je een dreun met een zandzak. Zo was het bij mij in elk geval. Je krijgt het ook niet zomaar voor 'een angstaanval', er moet echt wel een aanwijsbare, langer durende stoornis bezig zijn waardoor je niet meer behoorlijk kunt functioneren. De eerste week dat ik het gebruikte, liep ik als een zombie door het huis. En man, wat vond ik dàt lekker na wekenlang paniek. Daar werd ik trouwens misselijk van, van die paniek, en niet van de medicijnen.

Met je ha praten is het enige constructieve, TO. Veel sterkte.
@sri. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar mijn moeder wel. Zij had ook heel veel last van angsten. Oxazepam hielp haar niet afdoende.

Vandaar dat ik dat aangaf. Maar inderdaad overleg met de huisarts lijkt de beste optie.
Ik gebruik het al 8 jaar. Ook veel last van misselijkheid.

Van de week moest ik naar de huisarts ( een nieuwe ) en die gaf mij te kennen dat alles waar pam achterstaat vreselijk verslavend is en zij vermoed dan ook dat ik een medicijnverslaving heb. Dit is de laatste maand dat ik het nog mag gebruiken en dan gaan we naar een ander middel kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven