Te dom voor de trein

12-09-2011 20:26 28 berichten
Bij deze een bekentenis: ik ben te dom geworden voor de trein! Ik snap de NS niet meer. Ik kon redelijk overweg met zaken die voor de gemiddelde automobifiel niet zo voor de hand liggen, zoals spoorwijzigingen, overstappen en kaartjesautomaten. Maar nu haak ik af.

Wat is er aan de hand? Ik reis zo nu en dan per trein en bedacht me dat het wel handig is om zo'n voordeelurenkaart aan te schaffen. Daarmee word ik 'lid' van de treinenclub en krijg ik buiten de spits wat korting. Tenminste, dat dacht ik.

De kortingskaart bestaat namelijk niet meer. In plaats daarvan heeft de NS een soort van kortingsmenu's samengesteld. Je kunt kiezen voor: vrij reizen in het weekend, vrij reizen in daluren, alleen korting in de daluren, altijd voordeel (maar dat is dan weer duur..) en gratis je kinderen meenemen (het lijkt de auto wel..). Oh ja, dan is er ook nog de optie 'altijd vrij', volgens mij heette dat ooit een jaarkaart.

De tarieven en voorwaarden lopen nogal uiteen. In ieder geval is de definitie van spitsuren veranderd. Ooit mocht je met een kortingskaart na 9 uur s'ochtends met korting reizen. Inmiddels kent de NS tussen 4 en half 7 ook een avondspits waarbinnen korting niet meer geldig is. Dat maakt het allemaal wat ingewikkeld. Wat gebeurt er als je om half 4 instapt en om 6 uur weer uitstapt? Krijg je dan halve korting? En mag je gratis meereizende kind dan nog wel zitten, of moet-ie in het bagagerek? En wat als de trein vertraging heeft waardoor je ineens een spitsreiziger wordt? Krijg je dan een boete of juist een kop koffie voor het ongemak?

Bij mij op de zaak laat ik me af en toe adviseren over mobiele telefonie, door een bedrijfje dat weinig anders dan het belgedrag van andere bedrijven analyseren, om vervolgens advies uit te brengen over de beste provider en de meest voordelige belbundels. Misschien dat er ook zo'n bedrijfje kan komen dat consumenten adviseert in het kortingswoud dat de NS creëert.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je veel beter de auto of je fiets pakken!
Eens. Het lijkt er vooral om te gaan hoe NS die treinen vol krijgt in plaats van hoe ze de klant bedient. Typisch gevalletje jaren '70 marketing, als je het mij vraagt. Ik hoorde trouwens dat ook de Tienertoer weer terugkomt...
En dan voor de lol eens testen wat er gebeurt als je OV-chipkaart opeens de geest geeft (want ja, dat doen ze, heb ik vanmorgen gemerkt ).
quote:spaarvarken schreef op 12 september 2011 @ 20:30:

Ik hoorde trouwens dat ook de Tienertoer weer terugkomt...Oh, dat is leuk. Maar hoewel ik wel eens complimenten krijg over mijn jeugdige uiterlijk denk ik dat ik hier niet meer voor in aanmerking kom. Dat maakt het weer iets simpeler.
NS... heb je zo een kaart rijden er geen treinen... doe mij de auto maar...
alsjeblieft:

abonnementenwijzert

En het is Echt Heel Makkelijk, dus het zou jou ook moeten lukken
quote:ondernemer schreef op 12 september 2011 @ 20:26:

Bij deze een bekentenis: ik ben te dom geworden voor de trein!Wat gebeurt er als je om half 4 instapt en om 6 uur weer uitstapt? Krijg je dan halve korting?

Goed om te weten: de inchecktijd bepaalt de korting. Checkt u in tijdens de daluren, maar checkt u uit tijdens de spitsuren? Dan profiteert u gewoon van het daluren voordeel.

En mag je gratis meereizende kind dan nog wel zitten, of moet-ie in het bagagerek?

Uw (klein)kind (4 t/m 11 jaar) reist altijd onbeperkt met u mee (Vanaf 4 jaar, dus gewoon een eigen stoel. 11-jarige past namelijk niet meer in het bagagerek.)

En wat als de trein vertraging heeft waardoor je ineens een spitsreiziger wordt? Zie 1.

Krijg je dan een boete of juist een kop koffie voor het ongemak? antwoord b.

Bij mij op de zaak laat ik me af en toe adviseren over mobiele telefonie, door een bedrijfje dat weinig anders dan het belgedrag van andere bedrijven analyseren, om vervolgens advies uit te brengen over de beste provider en de meest voordelige belbundels. Misschien dat er ook zo'n bedrijfje kan komen dat consumenten adviseert in het kortingswoud dat de NS creëert. Hoeft niet, je kunt ook even de site bekijken.
Haha, die abonnementenwijzer loopt steeds vast als je info invoert die blijkbaar niet precies in het straatje past....

"Er is iets fout gegaan...."
Wat vul je voor raars in dan?

( Ik werk overiigens niet bij NS, al begint het er nu wel een beetje op te lijken )
quote:Friezin71 schreef op 12 september 2011 @ 20:52:

Wat vul je voor raars in dan?

Dat ik met de trein over de afsluitdijk wil

( Ik werk overiigens niet bij NS, al begint het er nu wel een beetje op te lijken )

Na nog een paar pogingen is het gelukt. Ik houd meestal niet zo van het ns bashen, omdat het vaak nogal makkelijk geklaag is. Maar ik vind dit best wel verwarrend, om wegwijs te worden uit deze abonnementen. Niet zo zeer wat ze allemaal inhouden, maar wat het voordeligst is voor mij. Ik reis niet op vaste tijden ofzo, maar neem toch met enige regelmaat bepaalde trajecten. Dus het wordt een beetje calculerend inschatten hoeveel ik ga reizen...

Ik heb alleen nog een voordeeluren abo, waar ik aan vast zit, dus ik ga geen nieuw abo erbij nemen. Wel jammer dat ze ineens de voordeeluren wijzigen zonder dat aan te geven!
quote:spaarvarken schreef op 12 september 2011 @ 20:30:

Eens. Het lijkt er vooral om te gaan hoe NS die treinen vol krijgt in plaats van hoe ze de klant bedient. Typisch gevalletje jaren '70 marketing, als je het mij vraagt. Ik hoorde trouwens dat ook de Tienertoer weer terugkomt...

Ja das ook weer zo'n drama. Die is namelijk alleen geldig in treinen van de NS. Hoezo met de trein het land rond? Als jij in het gebied woont van een andere vervoerder, moet je eerst een kaartje kopen, voor de volle prijs, totdat je in NS-gebied bent.

Leuk zo'n sigaar uit eigen doos. Ze kunnen het beter Randstad-toer noemen. En dat je die kaartjes apart moet kopen vertellen ze bij NS niet, daar kom je pas achter als je ermee gaat reizen.
Ik lees trouwens net dat voor de mensen die nog een voordeelurenabonnement hebben de middagspits ook nog steeds een korting heeft. Dus mijn geklaag in mijn bericht hiervoor was onterecht. Wederom dus onterecht gezeur (van mij deze keer) over de NS.
quote:wifra98 schreef op 12 september 2011 @ 20:59:

[...]

Ja das ook weer zo'n drama. Die is namelijk alleen geldig in treinen van de NS. Hoezo met de trein het land rond? Als jij in het gebied woont van een andere vervoerder, moet je eerst een kaartje kopen, voor de volle prijs, totdat je in NS-gebied bent.

Leuk zo'n sigaar uit eigen doos. Ze kunnen het beter Randstad-toer noemen. En dat je die kaartjes apart moet kopen vertellen ze bij NS niet, daar kom je pas achter als je ermee gaat reizen.ohoooh.... Welke trajecten zijn dat? (Zoals je ziet ben ik totaal niet op de hoogte)
Als je bijvoorbeeld vanuit zutphen (syntus) naar amsterdam wilt N.S. Tot Arnhem moet je dan een apart kaartje kopen. Heeft in de Gelderlander gestaan, twee tienermeisjes hadden bloedens gespaard en moesten hun zakgeld gaan uitgeven aan treinkaartjes. Toen heeft vaderlief ze gebracht met de auto.

En nergens is hen verteld dat dat zo moest. niet op site N.S., niet bij klantenservice, nergens dus. zij werden erop geattendeerd door een conducteur van syntus.
De tienertoer komt toch alleen terug icm de CJP?

Ik reis alleen met de trein als ik ergens een leuke aanbieding tegenkom (lees; ah, kruitvat, blokker).
quote:gember999 schreef op 12 september 2011 @ 21:00:

Ik lees trouwens net dat voor de mensen die nog een voordeelurenabonnement hebben de middagspits ook nog steeds een korting heeft. Dus mijn geklaag in mijn bericht hiervoor was onterecht. Wederom dus onterecht gezeur (van mij deze keer) over de NS.klopt...ik heb al jaren een voordeelurenkaart, nu omgezet in OV-chip-voordeelurenkaart...
Ja maar als hij afloopt moet je wel zo; n nieuw abonnement nemen, en die zijn een stuk duurder dan het oude voordelenurenabonnement
Let op: een incheckapparaat kan maar 1 abonnement lezen. In mijn geval: ik heb een kortingskaart waarmee je de hele dag na 9 uur korting krijgt. Als ik nu ook het product 20% korting in de spits aanschaf leest hij die in de middagspits. Dan krijg ik dus maar 20% ipv 40% korting. Vorige week ontdekt. Verder geen klachten, de abonnementenwijzer is heel handig.
quote:_yellowlove_ schreef op 12 september 2011 @ 21:14:

Ja maar als hij afloopt moet je wel zo; n nieuw abonnement nemen, en die zijn een stuk duurder dan het oude voordelenurenabonnement Volgens de NS is dat niet zo. Ik heb mijn voordeelurenkaart begin september verlengd en heb nog steeds de hele dag 40% korting vanaf 9u.
@TO: ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben! :-)
Ik vind het ook zwaar klote. Heb geen auto en wil af en toe toch wat familie en vrienden aan de andere kant van het land opzoeken. Dit wordt me nu wel erg lastig gemaakt. Ik ben namelijk geen 9 tot 5 werker en heb ook geen vaste tijden dat ik ergens moet zijn. Lekker handig dus! De NS is helemaal ingericht op de ouderwetse 9 tot 5 werker, en daarnaast de bejaarden die altijd wel kunnen reizen, maar er zijn ook mensen met een druk werkend leven, maar dan wel flexibel, daar wordt echt absoluut niet aan gedacht...
Als de OV-chipkaart overal is ingevoerd valt de meereiskorting trouwens ook weg, vind ik ook best schraal.
Ja, echt alles wordt duurder en je krijgt er niks extra voor terug. Ze blijven doen alsof het allemaal zo geweldig is, die OV-chip en nieuwe abo's, maar het is alleen maar minder geworden... en drukker en in de noordelijke provincies moet je voor arriva treinen dan weer apart betalen, het is echt vet vaag allemaal! Grrmmbl...
quote:ailien schreef op 12 september 2011 @ 21:33:

Ik vind het ook zwaar klote. Heb geen auto en wil af en toe toch wat familie en vrienden aan de andere kant van het land opzoeken. Dit wordt me nu wel erg lastig gemaakt. Ik ben namelijk geen 9 tot 5 werker en heb ook geen vaste tijden dat ik ergens moet zijn. Lekker handig dus! De NS is helemaal ingericht op de ouderwetse 9 tot 5 werker, en daarnaast de bejaarden die altijd wel kunnen reizen, maar er zijn ook mensen met een druk werkend leven, maar dan wel flexibel, daar wordt echt absoluut niet aan gedacht...Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp. Je krijgt met een voordeelurenkaart meer korting buiten de spits. Dat is behoooorlijk in het nadeel van de 9 tot 5-werker. En dus heel erg in jouw voordeel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven