Zelf appelstroop maken

15-09-2011 18:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er wel eens zelf appelstroop gemaakt? Lukt dat goed?
Ik zag hiervoor laatst wel een recept in een tijdschrift, maar heb het nog niet geprobeerd. Dit recept ging uit van alleen appels, er werd geen suiker of wat dan ook toegevoegd (wat ik wel zou verwachten). Het leek in elk geval heel simpel, maar zoals gezegd: nog niet zelf geprobeerd te maken.
Heb het wel eens geprobeerd nav een recept uit ik dacht de Seasons, maar het was geen succes. Het dikte niet in......
nee sorry, laatst wel liters druivensiroop gemaakt , das een makkie als je eenmaal het sap hebt, en we kunnen de hele winter druivenlimonade drinken, van eigen oogst :-)
Geen ervaring met appels, wel met pruimen verwerken tot een dergelijke dikke massa. De truc daarbij is het nemen van een hele grote ovenschaal met een lage rand. Die met de vruchtenmassa een paar uur de oven in op een graad of 100-150 en regelmatig omroeren. Heel langzaamaan dikt het dan in. Mijn pruimenrecept kan ook in een pan op het vuur indikken, maar dan brandt het relatief snel aan, en kan je weer opnieuw beginnen.

Ik ben wel benieuwd naar het recept voor appelstroop!

P.s. de essentie zit hem echt in een schaal met een lage rand. Ik heb ook wel eens een gewone pan in de oven gezet, en daarbij dikte het amper in - er was blijkbaar te weinig luchtcirculatie en daardoor verdampte het vocht niet goed.
Is het niet een keer in een uitzending geweest van Herman den Blijker. Iets met koken in een klooster ofzo?
quote:bubbelwijn schreef op 15 september 2011 @ 20:32:

Is het niet een keer in een uitzending geweest van Herman den Blijker. Iets met koken in een klooster ofzo?Heb ik gezien! Volgens mij hing hij valappels op in een soort doek, en werd dat weer uitgewrongen. Van dat sap werd dan weer stroop gekookt. Geloof ik. *het is al even geleden*
Google levert wel hits op. Maar... vrijwel iedereen zegt dat het heel weinig oplevert (bv van 12 kg fruit 400 g stroop) en bij een aantal mensen mislukte het ook. Het werd, na afkoelen, keihard!

Recepten geven allemaal zo'n beetje dit aan: appels niet schillen, klokhuizen ook laten zitten. Sap eruit halen met sapcentrifuge of in een klein laagje water tot moes koken. Doek in vergiet leggen en de boel een nacht of zelfs een hele dag hierin laten uitlekken en vervolgens koken. Het is goed als het als een draadje aan de lepel blijft hangen.

Als je een heel grote hoeveelheid hebt, zal het je aardig wat gas/electriciteit kosten. Misschien is het dan beter (en leuker) om het boven een houtvuurtje in te koken.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven