
Preffered Banking status
vrijdag 16 september 2011 om 11:28
Op een dag ontving ik een brief van mijn bank dat gezien mijn huidige gezinsinkomen, spaar- of bellegingssaldo ik een andere status bij de bank heb gekregen. Ik heb sinds die dag DE preffered banking status. Ongevraagd en alleen maar op basis van mijn gezinsinkomen dat maandelijks netto op mijn bank gestort wordt ben ik dus nu een "betere" klant voor DE bank.
Ik heb de brief even gelaten voor wat het was en heb het even afgewacht wat hieruit zou volgen. En de eerste aktie kwam van de week, ineens ontving ik een dik glossy magazine door de brievenbus, ook al ongevraagd.
Vanochtend had ik tijd om eens te bellen met mijn eigen preffered banker. Ik heb aangegeven dat ik wat verbaast ben over mijn statuswijziging, ik eigenlijk niet aan de norm voldoe (incl. kinderopvangtoeslag, voorlopige teruggave en kinderbijslag net aan) en dat ik eigenlijk geen prijs stel op alle mail, telefoontjes of tijdschriften die uit mijn vernieuwde status vloeien. Dat kon aangepast worden, geen probleem hoor. Maar ik kreeg wel het advies om het telefoonnummer dat ik nu gebeld had te noteren omdat dit wel de directe ingang was voor mijn bankvragen. Anders moet ik een betaald 0900 nummer bellen, net als alle andere bankshop klanten. Ik wist niet wat ik hoorde. Dus op basis van mijn inkomen heb ik meer voordelen dan de gewone jan-met-de-pet klant? Terwijl wij hetzelfde tarief betalen voor de bankproducten.
Ik ga er eens over nadenken of ik wel bij een dergelijke bank mijn geld wil laten staan. Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Vinden jullie dit nou niet raar?
Ik heb de brief even gelaten voor wat het was en heb het even afgewacht wat hieruit zou volgen. En de eerste aktie kwam van de week, ineens ontving ik een dik glossy magazine door de brievenbus, ook al ongevraagd.
Vanochtend had ik tijd om eens te bellen met mijn eigen preffered banker. Ik heb aangegeven dat ik wat verbaast ben over mijn statuswijziging, ik eigenlijk niet aan de norm voldoe (incl. kinderopvangtoeslag, voorlopige teruggave en kinderbijslag net aan) en dat ik eigenlijk geen prijs stel op alle mail, telefoontjes of tijdschriften die uit mijn vernieuwde status vloeien. Dat kon aangepast worden, geen probleem hoor. Maar ik kreeg wel het advies om het telefoonnummer dat ik nu gebeld had te noteren omdat dit wel de directe ingang was voor mijn bankvragen. Anders moet ik een betaald 0900 nummer bellen, net als alle andere bankshop klanten. Ik wist niet wat ik hoorde. Dus op basis van mijn inkomen heb ik meer voordelen dan de gewone jan-met-de-pet klant? Terwijl wij hetzelfde tarief betalen voor de bankproducten.
Ik ga er eens over nadenken of ik wel bij een dergelijke bank mijn geld wil laten staan. Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Vinden jullie dit nou niet raar?
Ik doe mijn best

vrijdag 16 september 2011 om 11:32
Tsja, als je het vanuit de bank bekijkt, als jij 3 miljoen spaargeld bij hun op de bank hebt staan dan verdienen ze goed aan je en zllen ze absoluut willen voorkomen dat jij naar een andere bank overstapt. Ik ben wel benieuwd bij welke bank je zit trouwens
Het is een vorm van klantenbinding, maar ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord (maar dat kan aan mij liggen).
Het is een vorm van klantenbinding, maar ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord (maar dat kan aan mij liggen).
vrijdag 16 september 2011 om 11:36
Tja, ik geloof eerlijk gezegd dat elke bank wel een afdeling met PB klanten heeft. Als preferred banker bij de ABN Amro mag je geloof ik zelf in een speciale ruimte op Schiphol.
Aan de ene kant vind ik het niet raar want elke bank heeft dit en ik ben er wel aan gewend, maar aan de andere kant is het ook scheef.
Maargoed, zie jezelf als een grote klant voor een bedrijf; de grote klanten hebben vaak ook meer privileges dan de kleinere klanten. Jij brengt meer geld in het laatje voor hen, zij doen wat voor jou terug.
Aan de ene kant vind ik het niet raar want elke bank heeft dit en ik ben er wel aan gewend, maar aan de andere kant is het ook scheef.
Maargoed, zie jezelf als een grote klant voor een bedrijf; de grote klanten hebben vaak ook meer privileges dan de kleinere klanten. Jij brengt meer geld in het laatje voor hen, zij doen wat voor jou terug.
vrijdag 16 september 2011 om 11:38
ABN Amro heeft dit al vrij lang, en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben. Ik woon niet in Nederland en de service die ik krijg is veel beter dan als je via het normale telefoonnummer / email adres vragen of klachten hebt. Ik vind het wel een normale manier van klantenbinding, met mijn KLM frequent flyer status mag ik ook bij de business class inchecken terwijl ik een economy ticket heb gekocht, ik zie het verschil niet zo?

vrijdag 16 september 2011 om 11:43
quote:missfruztiez schreef op 16 september 2011 @ 11:36:
Tja, ik geloof eerlijk gezegd dat elke bank wel een afdeling met PB klanten heeft. Als preferred banker bij de ABN Amro mag je geloof ik zelf in een speciale ruimte op Schiphol.
Aan de ene kant vind ik het niet raar want elke bank heeft dit en ik ben er wel aan gewend, maar aan de andere kant is het ook scheef.
[...]Hebben ING en Rabobank ook iets dergelijks als Preferred Banking status? Weet wel dat deze banken net als ABN-AMRO Private Banking hebben voor vermogende klanten.
Tja, ik geloof eerlijk gezegd dat elke bank wel een afdeling met PB klanten heeft. Als preferred banker bij de ABN Amro mag je geloof ik zelf in een speciale ruimte op Schiphol.
Aan de ene kant vind ik het niet raar want elke bank heeft dit en ik ben er wel aan gewend, maar aan de andere kant is het ook scheef.
[...]Hebben ING en Rabobank ook iets dergelijks als Preferred Banking status? Weet wel dat deze banken net als ABN-AMRO Private Banking hebben voor vermogende klanten.
vrijdag 16 september 2011 om 11:47
quote:rtie schreef op 16 september 2011 @ 11:43:
[...]
Hebben ING en Rabobank ook iets dergelijks als Preferred Banking status? Weet wel dat deze banken net als ABN-AMRO Private Banking hebben voor vermogende klanten.Ja, die hebben Private Banking inderdaad, verschilt dit veel van Preferred banking? Zit Preferred banking tussen gewoon en Private Banking in? Want dan weet ik er duidelijk weinig van af en heb ik niks gezegd!
[...]
Hebben ING en Rabobank ook iets dergelijks als Preferred Banking status? Weet wel dat deze banken net als ABN-AMRO Private Banking hebben voor vermogende klanten.Ja, die hebben Private Banking inderdaad, verschilt dit veel van Preferred banking? Zit Preferred banking tussen gewoon en Private Banking in? Want dan weet ik er duidelijk weinig van af en heb ik niks gezegd!

vrijdag 16 september 2011 om 11:57
Ik vind het persoonlijk wel onfatsoenlijk dat de klanten die het blijkbaar prima kunnen betalen een gratis of goedkoper telefoonnummer mogen bellen. En de mensen met minder inkomen moeten het met het duurbetaalde 0900 nummer doen.
Dat je voor de rest wat meer aandacht en voordeeltjes krijgt snap ik wel, maar dat van die telefoonnummers vind ik erg onlogisch.
Dat je voor de rest wat meer aandacht en voordeeltjes krijgt snap ik wel, maar dat van die telefoonnummers vind ik erg onlogisch.

vrijdag 16 september 2011 om 12:04
Preferred Banking is Private Banking Light.
Preferred Banking
Als Preferred Banking-klant krijgt u de persoonlijke aandacht die u verdient. Bij een netto gezinsinkomen vanaf ¤ 5.000,- per maand of een vermogen vanaf ¤ 50.000,- hebt u een persoonlijk aanspreekpunt: de preferred banker.
Private Banking
Om voor private banking in aanmerking te komen moet een klant ongeveer één miljoen euro vrij besteedbaar hebben.
Preferred Banking
Als Preferred Banking-klant krijgt u de persoonlijke aandacht die u verdient. Bij een netto gezinsinkomen vanaf ¤ 5.000,- per maand of een vermogen vanaf ¤ 50.000,- hebt u een persoonlijk aanspreekpunt: de preferred banker.
Private Banking
Om voor private banking in aanmerking te komen moet een klant ongeveer één miljoen euro vrij besteedbaar hebben.
vrijdag 16 september 2011 om 12:26
Wij hebben een leuk inkomen, maar helemaal geen gigantische bedragen op de bank en wij hebben ook zo'n eigen bankier toegewezen gekregen. Ik werd er gek van! Die man belde en mailde mij om de haverklap met 'interessante investeringen'. We kregen ook aanbiedingen voor kortingen op wijnpaketten enzo.. We zijn van bank veranderd want de persoonlijke bankier was echt té pusherig.
Een kennis van ons heeft wél gigantische bedragen staan en die krijgt af en toe een bon voor een weekendje weg van de bank en een keertje is ze zelfs op citytrip naar New York mogen gaan. Die status hadden wij duidelijk nog niet bereikt
Een kennis van ons heeft wél gigantische bedragen staan en die krijgt af en toe een bon voor een weekendje weg van de bank en een keertje is ze zelfs op citytrip naar New York mogen gaan. Die status hadden wij duidelijk nog niet bereikt
vrijdag 16 september 2011 om 12:37
Lijkt mij dat je alleen voordelen aan je "preferred banking" status hebt. Begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je probleem is. Je hebt nu een vast aanspreekpunt, bereikbaar op een gratis/ goedkoop nummer.
En dat mensen met minder geld/ inkomen minder service ontvangen van DE Bank (en alle andere banken in NL) is logisch, deze klanten leveren de banken gewoon ook minder op. Jij zorgt voor goedkope financiering van bankactiviteiten (namelijk door jouw spaargeld en rekening-courant stand waar ze weinig tot niets voor hoeven te betalen in tegenstelling tot dure leningen zijn DNB/ andere banken, en je hebt misschien ook nog een hypotheek waar weinig risico aan is verbonden voor de bank). Puur zakelijke instelling dus van DE Bank.
En dat mensen met minder geld/ inkomen minder service ontvangen van DE Bank (en alle andere banken in NL) is logisch, deze klanten leveren de banken gewoon ook minder op. Jij zorgt voor goedkope financiering van bankactiviteiten (namelijk door jouw spaargeld en rekening-courant stand waar ze weinig tot niets voor hoeven te betalen in tegenstelling tot dure leningen zijn DNB/ andere banken, en je hebt misschien ook nog een hypotheek waar weinig risico aan is verbonden voor de bank). Puur zakelijke instelling dus van DE Bank.
vrijdag 16 september 2011 om 12:40
quote:StabiloBoss schreef op 16 september 2011 @ 12:23:
Het is toch logisch, als je meer geld bij de bank op de rekening zet, verdienen ze meer aan je en krijg je meer service.
Bizar is wel, dat je pas geld kan lenen als bedrijf, als je zo veel geld hebt, dat je het niet nodig hebt.Wat bedoel je hiermee? Het gaat toch om kredietwaardigheid van de klant. Lijkt me logisch dat niemand geld gaat lenen aan iemand die het niet terug kan betalen. Andersom gaat ook niemand geld lenen als ze geld zat hebben.
Het is toch logisch, als je meer geld bij de bank op de rekening zet, verdienen ze meer aan je en krijg je meer service.
Bizar is wel, dat je pas geld kan lenen als bedrijf, als je zo veel geld hebt, dat je het niet nodig hebt.Wat bedoel je hiermee? Het gaat toch om kredietwaardigheid van de klant. Lijkt me logisch dat niemand geld gaat lenen aan iemand die het niet terug kan betalen. Andersom gaat ook niemand geld lenen als ze geld zat hebben.
vrijdag 16 september 2011 om 13:04
Ik heb inderdaad de preffered banking status laten verwijderen. Ik vind het flauwekul en nu ik lees dat er op Schiphol zelfs speciale wachtruimtes zijn voor preffered banking klanten dan bevestigd dit mijn keuze. Ik krijg daar het jij bent goed en hij is fout gevoel van. Waarom mag een andere abn klant daar dan niet wachten? Omdat hij misschien minder geld oplevert. Deze klant betaald net zo veel als mij voor de bank dienstverlening en dat vind ik dus wonderlijk.
Maar ik vind het wel interessant om te lezen dat er mensen zijn die mijn gevoel delen maar dat er ook mensen zijn die het zakelijk bekijken en het dan logisch vinden om bepaalde voordelen te krijgen.
Maar ik vind het wel interessant om te lezen dat er mensen zijn die mijn gevoel delen maar dat er ook mensen zijn die het zakelijk bekijken en het dan logisch vinden om bepaalde voordelen te krijgen.
Ik doe mijn best
vrijdag 16 september 2011 om 13:05
Het is gewoon commercieel denken. Ik heb ook PB, en je krijgt zo meteen telefoontjes van een call center dat contact met je opneemt "op verzoek van de heer/mevrouw (naam van jouw aanspreekpunt) om eens kennis te maken en te kijken aan wat voor soort advisering je behoefte hebt". Die advisering bestaat dan uit een gesprek waarin je preferred banker gaat proberen je extra producten te verkopen, zoals pensioenaanvullingen, nieuwe hypotheken, etc. Gewoon een verkoopgesprek dus, maar dan onder het mom van "objectief en vakkundig advies". Objectief zal het zeker niet zijn, vakkundig zal moeten blijken.
Als je alles ferm afhoudt, komt er blijkbaar op een gegeven moment een vinkje achter je naam te staan met "niet lastig vallen". Je hebt dan nog steeds toegang tot een vaste contactpersoon, en dat kan inderdaad wel handig zijn, zeker als het gaat om niet-standaard zaken. Wij hadden bijvoorbeeld een groot bedrag in buitenlandse valuta dat we wilden gebruiken als aanbetaling op een hypotheek. Als je een standaard informatienummer belt, krijgt je als antwoord dat de wisselprovisie 2 procent bedraagt. Dat zou in dit geval meer dan 5000 euro zijn + het koersverschil.Dat is natuurlijk vrij bespottelijk, maar meer had het call center niet in de aanbieding. Onze contactpersoon meldde toen dan je ook gewoon een vreemde-valutarekening bij hen kunt openen en dan provisievrij kunt wisselen. Dat scheelde dus 5000 euro.
Eigenlijk gaat het dus gewoon om het soort advies dat tien of twintig jaar geleden door bankmedewerkers aan iedere klant werd gegeven. Inmiddels zijn al die medewerkers vervangen door callcenters, voor wie elke vraag buiten de standaard top-3 al snel een brug te ver is. De klanten met geld hebben dan nog wel toegang tot advies, de anderen in feite niet meer.
Is het redelijk? Tja, het is commercie consequent doorgevoerd. Je levert meer aan degenen aan wie je meer verwacht te verdienen. Het onderscheid wordt niet gemaakt op sociale gronden, alleen financieel. Dat die twee in deze situatie vaak samenvallen, is secundair. Vergelijk het maar met auto's - heb je een dure lease-auto, dan wordt hij bij je thuis opgehaald, je krijgt een vervangende auto, en je eigen auto krijg je gewassen en gepoetst terug. Heb je een oud bakje, dan mag je blij zijn als de garage over drie weken tijd heeft. Wel zelf brengen graag.
Als je alles ferm afhoudt, komt er blijkbaar op een gegeven moment een vinkje achter je naam te staan met "niet lastig vallen". Je hebt dan nog steeds toegang tot een vaste contactpersoon, en dat kan inderdaad wel handig zijn, zeker als het gaat om niet-standaard zaken. Wij hadden bijvoorbeeld een groot bedrag in buitenlandse valuta dat we wilden gebruiken als aanbetaling op een hypotheek. Als je een standaard informatienummer belt, krijgt je als antwoord dat de wisselprovisie 2 procent bedraagt. Dat zou in dit geval meer dan 5000 euro zijn + het koersverschil.Dat is natuurlijk vrij bespottelijk, maar meer had het call center niet in de aanbieding. Onze contactpersoon meldde toen dan je ook gewoon een vreemde-valutarekening bij hen kunt openen en dan provisievrij kunt wisselen. Dat scheelde dus 5000 euro.
Eigenlijk gaat het dus gewoon om het soort advies dat tien of twintig jaar geleden door bankmedewerkers aan iedere klant werd gegeven. Inmiddels zijn al die medewerkers vervangen door callcenters, voor wie elke vraag buiten de standaard top-3 al snel een brug te ver is. De klanten met geld hebben dan nog wel toegang tot advies, de anderen in feite niet meer.
Is het redelijk? Tja, het is commercie consequent doorgevoerd. Je levert meer aan degenen aan wie je meer verwacht te verdienen. Het onderscheid wordt niet gemaakt op sociale gronden, alleen financieel. Dat die twee in deze situatie vaak samenvallen, is secundair. Vergelijk het maar met auto's - heb je een dure lease-auto, dan wordt hij bij je thuis opgehaald, je krijgt een vervangende auto, en je eigen auto krijg je gewassen en gepoetst terug. Heb je een oud bakje, dan mag je blij zijn als de garage over drie weken tijd heeft. Wel zelf brengen graag.


vrijdag 16 september 2011 om 13:41
quote:StabiloBoss schreef op 16 september 2011 @ 12:23:
Bizar is wel, dat je pas geld kan lenen als bedrijf, als je zo veel geld hebt, dat je het niet nodig hebt.
Zo bizar vind ik dat niet, je hoeft het geld niet zelf te hebben als bedrijf, maar ze willen natuurlijk wel weten of je het terug kunt betalen.
De bank gaat die gok natuurlijk niet nemen anders, zij zijn niet de ondernemer.
Bizar is wel, dat je pas geld kan lenen als bedrijf, als je zo veel geld hebt, dat je het niet nodig hebt.
Zo bizar vind ik dat niet, je hoeft het geld niet zelf te hebben als bedrijf, maar ze willen natuurlijk wel weten of je het terug kunt betalen.
De bank gaat die gok natuurlijk niet nemen anders, zij zijn niet de ondernemer.

vrijdag 16 september 2011 om 13:42