Stoppen pil, ervaringen?

21-05-2018 21:17 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi girls!

Na eeuwenlang mee te lezen, uiteindelijk zelf besloten om een topic te starten en dieper in te gaan op dit onderwerp.

Na 7 jaar de pil te hebben genomen, sta ik op het punt om er zelf volledig mee te kappen.

Ik ondervindt hiervan zelf heel wat negatieve bijwerkingen, ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of dit door de pil komt al dan niet, maar wil het wel zeker een kans geven en kijken hoe dit verloopt.

Ik voel me al een tijdje niet zo goed in mijn vel, vooral erg afgevlakt, bv: met periodes kan ik plots anders kijken naar mijn vriend, ga ik uit het niets twijfelen. Terwijl we een super fijne, liefdevolle relatie hebben. Of kan ik erg sjaggy zijn naar mensen die dicht bij mij staan.
Ik merk ook dat ik een erg kort lontje heb, alles wordt me snel teveel.
Ik ben (bijna altijd) moe, tot niets in staat zijn.
Verminderde concentratie,
Ik kan me erg neerslachtig voelen/down.


Hebben jullie gelijkaardige bijwerkingen gehad?
En wat was het effect van het “ontpillen” op jullie psychisch/fysisch welzijn?

Ik hoor het graag van jullie!

Liefs, K
Alle reacties Link kopieren
Strawberry013 schreef:
21-05-2018 21:17
Hoi girls!

Na eeuwenlang mee te lezen, uiteindelijk zelf besloten om een topic te starten en dieper in te gaan op dit onderwerp.

Na 7 jaar de pil te hebben genomen, sta ik op het punt om er zelf volledig mee te kappen.

Ik ondervindt hiervan zelf heel wat negatieve bijwerkingen, ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of dit door de pil komt al dan niet, maar wil het wel zeker een kans geven en kijken hoe dit verloopt.

Ik voel me al een tijdje niet zo goed in mijn vel, vooral erg afgevlakt, bv: met periodes kan ik plots anders kijken naar mijn vriend, ga ik uit het niets twijfelen. Terwijl we een super fijne, liefdevolle relatie hebben. Of kan ik erg sjaggy zijn naar mensen die dicht bij mij staan.
Ik merk ook dat ik een erg kort lontje heb, alles wordt me snel teveel.
Ik ben (bijna altijd) moe, tot niets in staat zijn.
Verminderde concentratie,
Ik kan me erg neerslachtig voelen/down.


Hebben jullie gelijkaardige bijwerkingen gehad?
En wat was het effect van het “ontpillen” op jullie psychisch/fysisch welzijn?

Ik hoor het graag van jullie!

Liefs, K
Hier zijn al verschillende topics over geweest op het VIVA-forum.
Zoek maar eens.

Ook veel artikelen hierover. Google even op 'pilmoe'.
Hiero, bijna 1000 reacties:
gezondheid/stoppen-met-de-pil-ervaringe ... ges/267137

Vorige maand (april) is er nog in geschreven.


Slotje dan maar?
Alle reacties Link kopieren
Abigail__ schreef:
21-05-2018 21:21
Hiero, bijna 1000 reacties:
gezondheid/stoppen-met-de-pil-ervaringe ... ges/267137

Vorige maand (april) is er nog in geschreven.
Dankje!
Zal het zeker even checken!
Seven year itch?
Alle reacties Link kopieren
Amant schreef:
21-05-2018 21:25
Seven year itch?
Neen, dat denk ik niet :) zijn ook nog maar 5 jaar samen, tenzij die vervroeg komt.. :p

Zijn ook niet echt twijfels hoor, moeilijk om uit te leggen. Maar eerder meer een “gevoelloos” gevoel. Gewoon op automatische piloot leven. Dit heb ik echter niet alleen op men vriend hoor, maar zowat naar alle mensen toe.

Ook geen zin hebben om iets te ondernemen enzo.
we wonen al 3 jaar samen, hij is namelijk ook de persoon die het dichtst bij mij staat.

Naja, gewoon in het algemeen niet lekker in mijn vel zitten vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Strawberry013 schreef:
21-05-2018 21:29
Neen, dat denk ik niet :) zijn ook nog maar 5 jaar samen, tenzij die vervroeg komt.. :p

Zijn ook niet echt twijfels hoor, moeilijk om uit te leggen. Maar eerder meer een “gevoelloos” gevoel. Gewoon op automatische piloot leven. Dit heb ik echter niet alleen op men vriend, maar zowat naar alle mensen toe.

Ook geen zin hebben om iets te ondernemen enzo.
we wonen al 3 jaar samen, hij is namelijk ook de persoon die het dichtst bij mij staat.

Naja, gewoon in het algemeen niet lekker in mijn vel zitten vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Ontpillen geloof ik niet zo. Wel heeft de ene lichaam meer tijd nodig dan een ander.
Ik was gelijk ongesteld eerste maand. Ook gewoon 3 dgn net zoals voorheen, met pil dus.
Ik voelde wel verschil tussen pil en zonder. Ik voelde me minder 'opgesloten' minder chaggerijnig. Ik heb een kinderwens maar ik weet niet of ik zo aan de pil weer ga. Ik zal het moeten overwegen met de andere middelen.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Klinkt meer als burnout symptomen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ontpillen is niet echt een ding
als je stopt met hormonale anticonceptie moet je eigen lichaam de hormoonhuishouding weer op orde brengen. Dat kan soms even duren. Bij mij duurde het lang voor mijn cyclus regelmatig werd. Maar ik merkte wel meteen dat de bijwerkingen van de pil weg waren.
Ik voelde na het stoppen met de pil me minder teneergeslagen, minder wazig. Ik had ook vaak een onbestemd gevoel, ik denk dat je dat bedoelt met het twijfelen. Alsof je een beetje onthecht bent van jezelf. Ook dat ging bij mij weg. En ik werd minder prikkelbaar. Heb nu ook het gevoel meer in contact te zijn met mijn lichaam.
Heb er overigens wel ernstige pms voor teruggekregen, maar geef nog steeds de voorkeur aan twee weken pms dan me voortdurend vreemd voelen. Mijn menstruatie werd niet heviger of langer. Wel wat meer kramp. De eisprong is ook geen pretje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soortgelijke ervaring.
Een jaar geleden ben ik gestopt met de prikpil en over gegaan op de gewone pil. Voornaamste reden was dat ik overgevoelig raakte van de injectie van de prikpil. Verder werkte hij prima.
Vanaf de eerste strip van de pil is bij mij de hel begonnen.
Paniekaanvallen, heel veel piekeren, (relatie) twijfels, angstklachten en nog veel meer klachten.
Ik heb de pil 9 maanden geslikt om het een goede kans te geven. Ik was natuurlijk hormonaal ook wel even uit balans.
Nu ben ik ruim 3 maanden gestopt en is er hormonaal gezien weinig veranderd. Ik menstrueer nu zovaak en zoveel (om de week zo ongeveer) en die hormonale disbalans zorgt voor mij voor de meeste klachten.
De pil op zich is/was het probleem niet, het waren vooral de hormonen die alle kanten op schieten.
De scherpste kantjes zijn van mijn klachten af. Het gaat nu wel iets beter, het voelt wat stabieler. Maar bij elke menstruatie ben ik weer gevloerd en dat is dus zeer regelmatig omdat ik zovaak menstrueer.
Ik ben nu aan het uitzoeken welke anticonceptie ik weer neem. Ik ben jong en heb nog zeker geen kinderwens dus ik wil graag wel weer beginnen aan anti conceptie.
Ook werken aan jezelf kan veel resultaat hebben. Dat was bij mij meer succes dan stoppen met de pil.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens niet eens of je hier wat aan hebt. Maar je mag me altijd een privé bericht sturen!
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
21-05-2018 22:59
ontpillen is niet echt een ding
als je stopt met hormonale anticonceptie moet je eigen lichaam de hormoonhuishouding weer op orde brengen. Dat kan soms even duren. Bij mij duurde het lang voor mijn cyclus regelmatig werd. Maar ik merkte wel meteen dat de bijwerkingen van de pil weg waren.
Ik voelde na het stoppen met de pil me minder teneergeslagen, minder wazig. Ik had ook vaak een onbestemd gevoel, ik denk dat je dat bedoelt met het twijfelen. Alsof je een beetje onthecht bent van jezelf. Ook dat ging bij mij weg. En ik werd minder prikkelbaar. Heb nu ook het gevoel meer in contact te zijn met mijn lichaam.
Heb er overigens wel ernstige pms voor teruggekregen, maar geef nog steeds de voorkeur aan twee weken pms dan me voortdurend vreemd voelen. Mijn menstruatie werd niet heviger of langer. Wel wat meer kramp. De eisprong is ook geen pretje.
Inderdaad, dat is wat ik bedoel!

Ik voel me gewoon vreemd, afvlakkend. Pieker mezelf ook kapot als het ware. Ik voel me helemaal niet slecht als ik bij hem ben, integrendeel. Maar euh, het voelt gewoon niet zoals “anders”. Ook nog een periode last gehad van angstklachten (heb ik nog vaak hoor). Ik ben erg benieuwd hoe het zonder AC gaat, neemt het niet al mijn problemen weg, ben ik er althans vrij van overtuigd dat het de scherpe kanten van af neemt.
Better give it a try :)

Thanks voor je bericht! X
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-05-2018 22:56
Klinkt meer als burnout symptomen.
Ik heb niet zo’n last van stress op dit moment, dus dat denk ik niet..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat als ik niet aan de prikpil ben. Dus aan mij heb je dan weinig. Maar misschien als het blijft kijken naar een andere pil?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
21-05-2018 22:56
Klinkt meer als burnout symptomen.
Lange na nog niet.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Toen ik stopte met de pil was het alsof de zon in mijn hoofd weer ging schijnen.
Sindsdien heb ik een koperspiraal, bevalt heel goed!
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
22-05-2018 10:04
Ik heb dat als ik niet aan de prikpil ben. Dus aan mij heb je dan weinig. Maar misschien als het blijft kijken naar een andere pil?
Is al 4 jaar zo.. waarvan ik 7 de pil neem. Dus link het echt aan mekaar. Ikheb geen moeilijke jeugd gehad/kinderjaren, goede thuiskomst,.. dus geen idee waarom ik me zo beroerd zou voelen.. en dit bijna non stop. Volgens mij heeft het niet veel nut als ik uitkijk nr andere pil, gevoelig aan hormonen vrees ik :/
Alle reacties Link kopieren
Chart schreef:
22-05-2018 11:12
Toen ik stopte met de pil was het alsof de zon in mijn hoofd weer ging schijnen.
Sindsdien heb ik een koperspiraal, bevalt heel goed!
Voelde je je ook vaak lusteloos/neerslachtig?

Ik ben ook aan het kijken om koperspiraal te laten plaatsen. Hoe beviel het plaatsen bij je?
Alle reacties Link kopieren
Lichaamsgeur

Eerder onderzoek van Roberts had aangetoond dat pilgebruik de voorkeur bij vrouwen voor mannelijke lichaamsgeur veranderde.

Vrouwen die een normale menstruatiecyclus doorlopen zonder pilgebruik hebben tijdens de vruchtbare periode een grote voorkeur voor de lichaamsgeur van genetisch sterk verschillende mannen, terwijl ze tijdens de onvruchtbare periode de voorkeur geven aan de lichaamsgeur van genetisch meer gelijke mannen.
https://www.nu.nl/vrouw/2639569/pil-van ... keuze.html


Was je aan de pil toen je jouw huidige partner koos?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
22-05-2018 11:45
https://www.nu.nl/vrouw/2639569/pil-van ... keuze.html


Was je aan de pil toen je jouw huidige partner koos?
Ja, ik was aan de pil.

Ik weet niet of ik die onderzoeken zo moet geloven..

Ben wel wat bang want wij hebben zopas een huis gekocht :p
Alle reacties Link kopieren
Strawberry013 schreef:
22-05-2018 11:37
Voelde je je ook vaak lusteloos/neerslachtig?

Ik ben ook aan het kijken om koperspiraal te laten plaatsen. Hoe beviel het plaatsen bij je?
Ik slikte de pil al zooo lang dat ik niet wist dat ik er last van had...
Totdat ik stopte dus!

Koperspiraal plaatsen is een klein beetje pijnlijk, maar niet onoverkomelijk
Wie naar het verleden kijkt, staat met zijn rug naar de toekomst...
Alle reacties Link kopieren
Chart schreef:
22-05-2018 12:55
Ik slikte de pil al zooo lang dat ik niet wist dat ik er last van had...
Totdat ik stopte dus!

Koperspiraal plaatsen is een klein beetje pijnlijk, maar niet onoverkomelijk
Hier een beetje hetzelfde verhaal.. :)

En betrouwbaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik had continu een soort donderwolk om m’n hoofd. Die wegtrok zodra ik met de pil stopte. Na geboorte eerste en tweede kind verschillende hormonale anticonceptie geprobeerd, maar allen hetzelfde effect. Koperspiraal durf ik niet omdat ik twee vrouwen ken die daar doorheen toch zwanger raakten. We gebruiken nu condooms. Als we de beslissing hebben genomen over wel/geen derde dan wil m’n man sich erna laten steriliseren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven