Ex komt uit als transgender

08-05-2019 19:31 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van 20. Ik heb bijna twee jaar lang een relatie gehad met N. (22 ook vrouw). Uiteindelijk hebben we het in april 2018 uitgemaakt omdat het niet zo gezellig werd. Ze had last van depressie en woede aanvallen en dat had effect tussen ons. Ze sloot zich op het einde helemaal af, hing steeds van blij naar suicidal. Ze had al 10 jaar therapie en verschillende medicaties geprobeert. Na de breakup hadden we geen contact meer.

Maart dit jaar kreeg ik te horen dat ze als transgender is uitgekomen en al sinds dec 2018 hormoontherapie volgt.. Ik was zo in shock, ik heb uren lopen huilen. Waarom had ze mij helemaal niets vertelt? Is dit een overhaaste beslissing? Ja ze was altijd wel niet blij met haar vrouwelijke lichaam en alles vrouwelijk, maar verder leek ze er goed mee te leven. Dat ze zo snel al aan de hormonen zit shockt me.. ik had alle fotos van haar gelijk verdwijderd :( ik dacht eerst dat ik haar liever dood had dan dat ze zo zou veranderen, wat natuurlijk erg kinderachtig is en ik zat erg in mijn emoties. Ik vond haar geweldig zoals ze was en ben zo bang dat ze spijt zal krijgen. Ik hem (ik ga nu hem zeggen) vertelt dat ik er altijd voor hem zal zijn maar wel me zorgen maak om de snelheid van dit traject.

We hebben nog niet veel gepraat want hij zegt dat het niet lukt en het moeilijk vind om het met mij te bespreken. Ondertussen is hij qua stem en uiterlijk al best veel veranderd. Ik kan dit eigenlijk niet bevatten. Ik ben zo in de war. Boos dat het me niet eerder vertelt is. Maar toch ook voel ik liefde voor hem. Maar ik ben boos en verdrietig.

Wat moet ik doen.. hoe zal het gaan tussen ons?
Alle reacties Link kopieren
Voor jou is het snel.
Maar al vanaf je 12e in therapie, dan is er al heel lang geleden van alles in werking gesteld.

Je hoeft hier verder niets mee. Je bent al ruim een jaar de ex en jullie hadden geen contact. Dit gaat alleen maar over jou en jouw gevoelens. Val daar je ex in hemelsnaam niet mee lastig. Je bent volledig uit beeld. Blijf dat ook.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het is toch je ex? Dus gelukkig hoef je niks. Hij is nu gelukkig, gun hem dat en laat hem volledig met rust.
Alle reacties Link kopieren
De wereld draait niet om jou
Je ex draait niet om jou

Stel je niet zo intens aan
Alle reacties Link kopieren
je gaat in NL niet zo snel zo een traject in. Ze was er waarschijnlijk al heel lang mee bezig, daar heeft ze jou alleen niet in betrokken.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
08-05-2019 21:07
je gaat in NL niet zo snel zo een traject in. Ze was er waarschijnlijk al heel lang mee bezig, daar heeft ze jou alleen niet in betrokken.
Vooral gezien de wachtlijst en dan ook nog voor de hormonen ook nog een jaar als de andere gender leven. Of TO heeft/had oogkleppen op, of het verhaaltje is niet helemaal correct.

Des al niet te min, to ze is je ex. Hoef je helemaal niks mee.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Dus jij hield van haar vrouwenlichaam en daar hield zij juist niet van.

Dit is zó complex dat je haast blij moet zijn dat de relatie over is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je bent nog superjong, jullie relatie was maart kort en niet zo geweldig, jullie zijn al een jaar uit elkaar. Waar maak je je druk om? Laat het los, het gaat je niks meer aan. Je hebt een heel leven voor je. Wees trouwens maar blij, je bent aan een hoop gedoe ontsnapt...
Alle reacties Link kopieren
Jullie zijn uit elkaar gegaan en hebben destijds dus geruime tijd geen contact gehad.
Dit is niet van jou. Hoe logisch het ook is dat jij er van alles bij voelt en over denkt, is het niet jouw verhaal en is je ex jou niets verplicht te verantwoorden, uit te leggen of te bespreken.
Je bent boos en verdrietig. Iemand die in transitie is heeft daar niets aan. Dus hou dat bij jezelf. Ik denk dat je ex een verstandige keuze maakt niet met je te willen afspreken erover. Die kan jouw emotionele reactie hierop er waarschijnlijk (nu) niet bij hebben.

Verder gaat dit in Nederland nooit snel. Dat ervaar jij misschien zo, maar dat is niet mogelijk. Van een overhaaste beslissing kan absoluut geen sprake zijn. Jij krijgt nu in een keer heel veel nieuws, en dat vind je schokkend. Je ex is echter een langdurig proces aan het doorlopen.

Als je behoefte hebt om hierover te praten (en ik raad je ook aan: jezelf erover te laten informeren) zijn er steungroepen waar je best wel welkom zult zijn en waar meer mensen zitten die moeten leren omgaan met de transitie van iemand in hun omgeving.

Het klinkt heel hard maar pas op met het zo op jezelf te betrekken. Je ex heeft je zeer bewust tot nu toe buiten dit proces gehouden en dat is zijn goed recht. Als hij afstand blijft houden zul je dat dus ook moeten accepteren. En dit nieuws en wat dat voor jou betekent zelf verwerken.
lilalinda schreef:
08-05-2019 21:00
De wereld draait niet om jou
Je ex draait niet om jou

Stel je niet zo intens aan
Dit dus.
Laat hem maar gewoon met rust
Ik begrijp niet wat het probleem is en waarom je je zo melodramatisch meent te moeten gedragen.
Ken verschillende transgenders en dergelijke trajecten gaan absoluut niet snel, maar kosten juist veel tijd.
Verder kan ik voor je ex alleen maar hopen dat jullie nooit meer bij elkaar komen. Die ander zal maar een relatie met jou hebben, waarbij jij de ander niet neemt zoals hij is, jij alleen maar aan jezelf denkt en er geen seconde bij stilstaat hoe de ander zich voelt en je geen enkel respect hebt voor de ander.
Wees wijs en neemt geen contact meer met je ex op. Het is niet voor niets je ex. Lijkt me ook winst voor je ex, dat je geen contact meer hebt.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 08-05-2019 22:01
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En uit ervaring (ik werk met transgenders) weet ik vrij zeker dat je woorden dat je bang bent dat hij spijt krijgt (niet jouw zaak, en gebeurt zelden) en je zorgen maakt over de snelheid van het traject (ook niet jouw zaak, wordt door een hele zwik aan professionals begeleid) echt heel slecht zullen zijn gevallen en het is dan niet meer dan logisch dat hij het niet met je wil bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat hij weet dat je er altijd voor hem zal zijn. Dat zal wel even wennen zijn, na een jaar geen enkel contact.

Hoe kom je erbij dat ie uberhaupt de behoefte heeft om weer contact met jou te hebben?

Verder moet je je niet zo aanstellen. Zijn transitie gaat niet om jou. Jij bent uit zn leven.
Ik kan me voorstellen dat het voor jou heel groot en veel informatie ineens is. Ook dat je je afvraagt waarom hij het er nooit met jou over heeft gehad. Op zich kan ik me dat voorstellen, het lijkt me vreselijk moeilijk transgender te zijn, laat staan er over te praten.

Dat jouw partner toen iets belangrijks 'achterhield' is voor jou wel slikken dat snap ik, maar gezien waar het om draaide was het ook niet heel vreemd. Jij viel op 'haar' en hij wist natuurlijk dat het voor jou ook heel anders zou zijn als bleek dat hij een hij was, wat het voor hem ook moeilijker gemaakt zal hebben er over te praten.

Lief dat je aangeeft er voor hem te willen zijn, er zijn genoeg mensen die het gek vinden, dus steun, al is het maar het weten dat je het compleet accepteerd, lijkt me alleen maar welkom. Maar hoe het verder met jullie samen zal gaan? Waarschijnlijk niet, want jullie hadden geen contact meer, blijkbaar geen behoefte meer aan elkaar, dus waarom zou dat nu opeens anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap best wel dat je hier van kan schrikken, maar ik snap totaal niet dat je boos bent. Jullie zijn uit elkaar. En waarom ze jou niets verteld heeft? Dat kan allerlei redenen hebben, wellicht was ze er zelf ook nog niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Maggiemag schreef:
08-05-2019 19:31
Waarom had ze mij helemaal niets vertelt?
Goeie vraag. Misschien was het onbespreekbaar in jullie relatie ... kijk maar eens hoe heftig je reactie nu is ... en nu gaat het 'alleen' maar over je ex, kan je nagaan hoe erg het voor jou was geweest als hij/zij nog je geliefde was geweest.
Ik snap je laatste zin niet . "Hoe zal het gaan tussen ons?" Hoe zou wat gaan? Er is namelijk niks. Ja, jij voelt je gekrenkt en wil iets met hem bespreken wat voor hem al ingewikkeld zat is. Met jou en jouw emoties heeft hij niets te schaften. Net zoals de transitie iets van hem is. Dat je schrikt, snap ik overigens wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hysterische reactie op een ex.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat het al eerder uit is gegaan. Anders hadden jullie nu je relatie moeten beëindigen.

Laat het met rust. Als hij/zij je eerder niet betrokken heeft was de relatie al niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
08-05-2019 21:36
En uit ervaring (ik werk met transgenders) weet ik vrij zeker dat je woorden dat je bang bent dat hij spijt krijgt (niet jouw zaak, en gebeurt zelden) en je zorgen maakt over de snelheid van het traject (ook niet jouw zaak, wordt door een hele zwik aan professionals begeleid) echt heel slecht zullen zijn gevallen en het is dan niet meer dan logisch dat hij het niet met je wil bespreken.
Ik heb helaas in mijn nabije omgeving een vnm transgender met spijt. Autisme speelt hier een rol, veel te snel tot invasie acties overgegaan. En kijk eens op bijv youtube, er zijn verschillende mensen die de-transitioneren vanwege spijt.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
08-05-2019 21:30


Als je behoefte hebt om hierover te praten (en ik raad je ook aan: jezelf erover te laten informeren) zijn er steungroepen waar je best wel welkom zult zijn en waar meer mensen zitten die moeten leren omgaan met de transitie van iemand in hun omgeving
Dit meen je niet?! Ze zien haar aankomen. Wat respectloos tegenover de mensen in zo’n groep die daar zitten vanwege kind/ouder/broer/partner etc. Nee, dan komt jet hysterische exvriendinnetje binnen.

Stel je gewoon niet zo aan en hou je drama voor jezelf.
Geloof niet alles wat je denkt.
Alle reacties Link kopieren
La-Gamine schreef:
08-05-2019 23:57
Ik heb helaas in mijn nabije omgeving een vnm transgender met spijt. Autisme speelt hier een rol, veel te snel tot invasie acties overgegaan. En kijk eens op bijv youtube, er zijn verschillende mensen die de-transitioneren vanwege spijt.
Neemt niet weg dat het in onze tijd uitermate kwetsend schijnt te zijn hardop te zeggen dat het mogelijk niet zo’n briljant idee is te denken dat de problemen van de bewoner opgelost zijn na grondige verbouwing van de woning
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Hoe kreeg je dit eigenlijk te horen? Aangezien jullie geen contact hadden?
Pinda-Kaas schreef:
08-05-2019 21:30
Jullie zijn uit elkaar gegaan en hebben destijds dus geruime tijd geen contact gehad.
Dit is niet van jou. Hoe logisch het ook is dat jij er van alles bij voelt en over denkt, is het niet jouw verhaal en is je ex jou niets verplicht te verantwoorden, uit te leggen of te bespreken.
Je bent boos en verdrietig. Iemand die in transitie is heeft daar niets aan. Dus hou dat bij jezelf. Ik denk dat je ex een verstandige keuze maakt niet met je te willen afspreken erover. Die kan jouw emotionele reactie hierop er waarschijnlijk (nu) niet bij hebben.

Verder gaat dit in Nederland nooit snel. Dat ervaar jij misschien zo, maar dat is niet mogelijk. Van een overhaaste beslissing kan absoluut geen sprake zijn. Jij krijgt nu in een keer heel veel nieuws, en dat vind je schokkend. Je ex is echter een langdurig proces aan het doorlopen.

Als je behoefte hebt om hierover te praten (en ik raad je ook aan: jezelf erover te laten informeren) zijn er steungroepen waar je best wel welkom zult zijn en waar meer mensen zitten die moeten leren omgaan met de transitie van iemand in hun omgeving.

Het klinkt heel hard maar pas op met het zo op jezelf te betrekken. Je ex heeft je zeer bewust tot nu toe buiten dit proces gehouden en dat is zijn goed recht. Als hij afstand blijft houden zul je dat dus ook moeten accepteren. En dit nieuws en wat dat voor jou betekent zelf verwerken.
Die steungroepen zijn voornamelijk bedoeld voor mensen in de nabije omgeving. Ik denk niet dat ze als voormalige tienerverkering die op geen enkele wijze een rol speelt in zijn leven in aanmerking komt.
Alle reacties Link kopieren
La-Gamine schreef:
08-05-2019 23:57
Ik heb helaas in mijn nabije omgeving een vnm transgender met spijt. Autisme speelt hier een rol, veel te snel tot invasie acties overgegaan. En kijk eens op bijv youtube, er zijn verschillende mensen die de-transitioneren vanwege spijt.
ik heb beroepsmatig met transgender personen te maken, ik ken ze zeker wel en ken de youtube video's ook.
het komt inderdaad weleens voor, maar zelden en steeds minder (oa omdat het steeds gangbaarder wordt in de zorg om niet voor een 'volledige' transitie te gaan en zowel patient als zorgverlener invasieve operaties niet per se als noodzakelijk zien). Procentueel gezien is er echt weinig sprake van spijt (gelukkig)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven