Thuisonderwijs

17-04-2019 15:43 213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik weer!
Las in de laatste Viva mama het verhaal van Eline die ervoor gekozen heeft tijdelijk te stoppen met werken om bij haar kinderen te zijn. Nu heeft zij haar eigen bedrijf en kunnen de kinderen eigenlijk altijd mee. Prima, ieder zijn keus!
Maar daarna verteld ze dat ze hun dochter van 4 jaar thuisonderwijs geven... Dan ontneem je je kind toch echt iets?! Sociale contacten/loskomen van de ouders/leren opkomen voor jezelf in een groep/ functioneren in een groep...
Dit is mijn mening hè ben benieuwd naar die van jullie!!!
Alle reacties Link kopieren
Thuisonderwijs koppel ik altijd aan amish mensen, gekkies en sektes. Maar ieder zijn ding.
:bonk:
Alle reacties Link kopieren
Thuisonderwijs lijkt me alleen een optie als je kind iets mankeert waardoor het functioneren op school niet gaat. Voor kinderen wiens ouders (moeders) nooit zonder hun kinderen kunnen, zoals die Eline, lijkt het me niet wenselijk.
Ik dacht dat thuisonderwijs niet mocht in NL.
Behalve in heel bijzondere situaties en dan ook nog met goedkeuring van de onderwijsinspectie.
Je hoeft je kind toch geen sociale contacten te ontzetten? Of doen ze die alleen op in een klaslokaal? Nee, toch?

Er zijn kinderen voor wie het echt een uitkomst is, denk aan bv langdurig zieke kinderen of kinderen die echt grote moeite hebben met de schoolstructuur.
Of ouders die varen of op een andere manier rondtrekken.

Niet alles hoeft meteen negatief te zijn, toch?
Zolang er goed en genoeg op gecontroleerd wordt zie ik niet meteen een probleem.
Soms zelfs uitkomsten. Al zou ik er zelf nooit voor kiezen.
Diediear schreef:
17-04-2019 15:46
Thuisonderwijs koppel ik altijd aan amish mensen, gekkies en sektes. Maar ieder zijn ding.
:bonk:

De Amish hebben eigen scholen. ;)
Maar goed, ik heb het artikel van Eline niet gelezen, dus daar kan ik niks over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er 1. Nou ja, haar moeder ken ik. Ze zijn ervoor naar Belgie verhuist omdat het in NL niet mag.

Dan krijg ik dus verhalen te horen over 'het thuisonderwijs' van haar dochtr.
"Het is zo leuk en mooi. Dan gaan ze naar de bossen en dan zien ze een duizendpoot lopen en die kinderen zijn daar dan zoooo enthousiast over. Dan gaan ze die duizendpoot onderzoeken en later thuis gaan ze erover praten en tekenen ze er 1".

Ik kots ervan
Alle reacties Link kopieren
Het is voor een groep kinderen een betere oplossing dan school. Als ouder weet je alleen vaak pas dat je kind niet op school past als je kind eenmaal naar school gaat en dan ben je te laat, omdat je alleen thuisonderwijs mag geven als je geen school vindt die past bij je levensovertuiging voordat je kind vier wordt.

Er gaat binnenkort misschien wat veranderen. Dat zou mooi zijn voor de groep kinderen voor wie school geen goede optie is.
Labrujajoder schreef:
17-04-2019 15:48
Ik dacht dat thuisonderwijs niet mocht in NL.
Behalve in heel bijzondere situaties en dan ook nog met goedkeuring van de onderwijsinspectie.
Het kind is 4 en dus niet leerplichtig.
Alle reacties Link kopieren
Zal wel een nep-artikel zijn van Viva. Ik neem het in ieder geval net serieus wat er in dat blad staat.. Thuisonderwijs komt in NL nauwelijks voor en alleen met hele goede redenen krijg je dit voor elkaar.
In Nederland mag thuisonderwijs wel. Maar alleen als je geen gepaste school vind voordat je kind naar school gaat.
Gaat het eenmaal naar school mag het niet meer.
In België is thuisonderwijs altijd toegestaan. Alleen mag je niet (meer) switchen van school naar thuis midden in een schooljaar.
In Duitsland is het verboden.

Dat is wat ik ervan weet.
Alle reacties Link kopieren
Thuisonderwijs komt nog best wel eens voor. De groep uitvallers krijgt vaak een vorm van thuisonderwijs. Soms betaald door de school waar het kind ooit opzat, soms alleen verzorgd en gefinancierd door de ouders. Het is niet heel zeldzaam.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
17-04-2019 15:51
Het is voor een groep kinderen een betere oplossing dan school. Als ouder weet je alleen vaak pas dat je kind niet op school past als je kind eenmaal naar school gaat en dan ben je te laat, omdat je alleen thuisonderwijs mag geven als je geen school vindt die past bij je levensovertuiging voordat je kind vier wordt.

Er gaat binnenkort misschien wat veranderen. Dat zou mooi zijn voor de groep kinderen voor wie school geen goede optie is.

Mensen zijn groepsdieren die over het algemeen juist heel prima functioneren in een groepsstructuur zoals school. Als je kind iets mankeert waardoor het niet op school past dan is een kind gebaat bij een ander soort school, speciaal onderwijs. Als dat allemaal niet past dan klopt er iets niets aan ons onderwijssytsmeen (wat ondrhand wel duidelijk is).
Kortom: ons onderwijssysteem zou voor ieder kind een passende plek moeten hebben, dat moet verbeteren. Je kind thuis houden is geen oplossing daarvoor.
In Nederland geldt sinds 1969 thuisonderwijs in principe niet meer als vervulling van de leerplicht. Wel zijn er wetsartikelen door middel waarvan er vrijstelling van inschrijving op een school kan ontstaan. Het bekendste is 5 sub b van de Leerplichtwet 1969 en 14 sub b van de Leerplichtwet BES, waarmee ouders zich beroepen op zogenoemde richtingbedenkingen. Dat wil zeggen dat ze geen school in hun omgeving kunnen vinden die overeenkomt met hun eigen levensovertuiging. Andere redenen die kunnen leiden tot (tijdelijke) vrijstelling van inschrijving op een school zijn het leiden van een trekkend bestaan (5a: kermisexploitanten en circusmedewerkers) of dat het kind lichamelijk of geestelijk niet in staat is om een school te bezoeken (5 sub a).
In Nederland worden maar weinig kinderen thuis onderwezen. In 2012 hadden 429 kinderen vrijstelling van inschrijving op een school onder 5 sub b van de Leerplichtwet 1969, allen krijgen thuisonderwijs. Schattingen van kinderen die onder 5 sub a of onder een andere regeling thuisonderwijs krijgen lopen uiteen van 200 tot 2000.

Meer op: www.ikkrijgthuisonderwijs.nl
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 15:56
Mensen zijn groepsdieren die over het algemeen juist heel prima functioneren in een groepsstructuur zoals school. Als je kind iets mankeert waardoor het niet op school past dan is een kind gebaat bij een ander soort school, speciaal onderwijs. Als dat allemaal niet past dan klopt er iets niets aan ons onderwijssytsmeen (wat ondrhand wel duidelijk is).
Kortom: ons onderwijssysteem zou voor ieder kind een passende plek moeten hebben, dat moet verbeteren. Je kind thuis houden is geen oplossing daarvoor.

Dat zou allemaal ja. Helaas biedt ons onderwijssysteem voor sommige groepen geen passende plek.
Alle reacties Link kopieren
Voor verder gezonde, ‘normale’ kinderen (dus kinderen die om geen andere reden dan de voorkeur van hun ouders thuis worden gehouden!) vind ik thuisonderwijs verwerpelijk.

In de VS komt het veel voor en daar is het vooral een grote indoctrinatie van obscure religieuz overtuigingen en het niveau is naadje. Je ontneemt je kinderen een plek in de maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
17-04-2019 15:59
Dat zou allemaal ja. Helaas biedt ons onderwijssysteem voor sommige groepen geen passende plek.

Maar over die kinderen gaat het hier niet. En dan nog moet het systeem dus verbeteren voor die groep en is thuisonderwijs geen structurele oplossing. Kan me ook niet voorstellen dat alle oudes van niet-passende kinderen zitten te wachten om thuisonderwijs te geven. Dat is ech5 een andere groep mensen dan de principiele thuisonderwijzers.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 16:00
Maar over die kinderen gaat het hier niet.

Waarom niet? Dat is een deel van de kinderen die uiteindelijk thuisonderwijs krijgt.
Bedjeindezon schreef:
17-04-2019 16:00
Voor verder gezonde, ‘normale’ kinderen (dus kinderen die om geen andere reden dan de voorkeur van hun ouders thuis worden gehouden!) vind ik thuisonderwijs verwerpelijk.

In de VS komt het veel voor en daar is het vooral een grote indoctrinatie van obscure religieuz overtuigingen en het niveau is naadje. Je ontneemt je kinderen een plek in de maatschappij.

Maar dat komt omdat er in de VS weinig tot soms geen controle op is.
In Nederland en België moet je gewoon de verplichte leerstof geven en examens doen en wordt er regelmatig op gecontroleerd en moet je alles voorleggen wat kinderen onderwezen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
17-04-2019 15:48
Ik dacht dat thuisonderwijs niet mocht in NL.
Behalve in heel bijzondere situaties en dan ook nog met goedkeuring van de onderwijsinspectie.
Ook in bijzondere situaties is het godsonmogelijk. Van zoons lagere school een voorbeeld. Moeder was zelf docent maar meer dan één dag kreeg ze niet. Kind kreeg dus de woensdag dispensatie om hem zelf les te geven en voor de rest moest kind naar school. Ook voor mijn zoon hebben we geïnformeerd maar er zaten zo veel haken en ogen aan dat we het zo hebben gelaten.
Heel jammer want haar zoon ging met sprongen vooruit terwijl ze op school vonden dat het kind niet leerbaar was. Had ik voor mijn zoon ook wel gewild.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 15:50
De Amish hebben eigen scholen. ;)
Weer wat geleerd op de woensdagmiddag! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik moet er niet aan denken!
Vond het ook voor mezelf, erg lekker, dat we niet 24/7 aan elkaar geplakt zaten
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
17-04-2019 15:50
De Amish hebben eigen scholen. ;)
Maar tja, allemaal inteelt en familie van elkaar, dus vrijwel 'thuisonderwijs'
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
17-04-2019 15:51
Dan krijg ik dus verhalen te horen over 'het thuisonderwijs' van haar dochtr.
"Het is zo leuk en mooi. Dan gaan ze naar de bossen en dan zien ze een duizendpoot lopen en die kinderen zijn daar dan zoooo enthousiast over. Dan gaan ze die duizendpoot onderzoeken en later thuis gaan ze erover praten en tekenen ze er 1".

Ik kots ervan
Waarom kots je ervan?
Ik vind het fantastisch. Echt.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven